bude-krabice-od-hry-za-10-let-artefaktem
Článek Bude krabice od hry za 10 let artefaktem?

Bude krabice od hry za 10 let artefaktem?

Blixa

Blixa

5. 3. 2006 23:01 3
Reklama

Minulý týden v pátek publikoval server Game Industry zprávu, v níž se k budoucnosti digitální distribuce her vyjadřuje další z mnoha osobností herní scény. Tentokrát ale nejde o žádného vizionářského guru z řad vývojářů, ale o obchodníka, jehož názor je o to zajímavější, že jde o zaměstnance Electronic Arts. Dr. Jens Uwe Intat navíc není v EA jen tak nějakým nedoceněným nazdárkem, nýbrž viceprezidentem evropského obchodního oddělení, což je již v rámci firmy vysoká manažerská funkce a jeho slova je tedy nutno brát vážně.

10 let do budoucnosti

Výroky dr. Intata znějí na první poslech velmi odvážně. „Během následujících deseti let budou všechna interaktivní média dostupná prostřednictvím downloadu přímo do vašeho zařízení. CD, DVD a hry v krabicích se stanou podobnými starožitnostmi jako dnes audiokazety nebo vinyly.“ Po kratším zamyšlení je ale jasné, že o žádný velký šok nejde – všechny velké distribuční firmy (a to nejen herní) jsou momentálně u vytržení z obrovského úspěchu iTunes od Apple. I těm nejkonzervativnějším molochům začíná docházet, že pokud do digitální distribuce v nejbližších letech „nepůjdou“, nahradí je na trhu někdo jiný. V případě herní oblasti může jít třeba o nezávislé vývojáře, kteří by si své produkty prodávali sami. Ti také vidí svou šanci, přičemž modlou pro ně v tomto případě nejsou iTunes, ale Valve se svým Steamem. Firma, která šikovně využila úspěchu Counter-Strike a na jeho popularitě vystavěla vlastní distribuční systém je typickým příkladem směru, jakým by se mnoho vývojářů v nejbližší budoucnosti rádo vydalo. Vraťme se ale k doktoru Intatovi, který pro Game Industry mimo jiné vyslovil i myšlenku, která nás přivádí k dalšímu problému. iTunes podle něj fungují proto, že klasičtí hudební distributoři nedokázali akceptovat nové standardy a bojovali za zachování dřívějšího „rozdělení koláče“. Jakmile pak na trh vstoupila nová společnost (Apple) s novým distribučním modelem, získala okamžitě novou oblast trhu a na tu má momentálně takřka monopolní vliv, který nutí klasické hudební distributory k přijímání nových podmínek, zejména co se týče cen. Intata sice vzápětí uznává, že podobná situace se nemůže ve hrách opakovat, už jenom proto, že jde o více diferencializované odvětví s několika dominantními platformami, nicméně z jeho slov je znát určitá obava – najde si EA v oblasti digitální distribuce prostor?

Kde je prostor?

Intata je prvním zástupcem EA, který nahlas prohlásil, že jeho firma s online distribucí do budoucna počítá. Otázkou ale je, zda se jeho firmě podaří zachovat si stejnou nadvládu nad trhem, jakou má dnes, nebo zda dokáže přistoupit na nové „rozdělení koláče“, který se neustále zvětšuje (narozdíl od toho hudebního - tam zisky klesají). V tomto směru se Intata nevyjádřil, ale je jasné, že EA nechce opakovat chybu hudebních firem a pustit na trh nového hráče z venku, který by mohl z největší herní firmy na světě udělat de facto řadového dodavatele obsahu.

Nyní si dovolím trochu odbočit. V souvislosti s online distribučními systémy se často připomínají velké možnosti vývojářů, kteří mohou své hry nabízet přímo zákazníkům bez zprostředkovatele v podobě velkého distributora. Trochu paradoxní je, že ze současného stavu věcí lze již trochu vycítit to, čeho se Intata nejvíce bojí, a sice otočení rolí a přerozdělení distribučního prostoru. Z výše zmiňovaných Valve se v posledních letech stává více a více distribuční firma, která prostřednictvím Steamu nenabízí jen své interní produkty, ale i hry od jiných firem (viz Sin: Episodes nebo Rag Doll Kung-Fu). Oproti tomu EA se při své dominanci na trhu vydala cestou centralizace a drtivou většinu nezávislých týmů, které dříve distribuovala, skoupila pod svá křídla – de facto se tak stala spíše vývojářskou, než distribuční společností. A to je zřejmě věc, která se bude muset změnit, pokud si chce EA udržet v nové oblasti trhu prostor, na který je nyní zvyklá. Důvod je nasnadě – v době online distribuce na sebe herní distributoři vezmou z velké části úlohu samotných prodejců a stanou se provozovateli vlastních „krámků“ (distribučních systémů). A stejně jako dnes chodíte do jednoho či dvou oblíbených obchodů, kde nakupujete hry od různých distributorů, budete v budoucnu využívat jeden nebo dva distribuční systémy, které vám budou vyhovovat, a od kterých budete vyžadovat sortiment, který vyhovuje vašim nárokům. Pokud přijmeme myšlenku Steamu jako předchůdce distribučních modelů budoucnosti, je jasné, že pro mnoho firem zde prostor nebude – jednoduše proto, že lidé nebudou chtít kvůli každé firmě instalovat nový program a zakládat novou registraci. Mimochodem, rád bych dodal, že výše zmíněné myšlenky se vztahují především k PC trhu – na konzolích bude situace zřejmě o dost jasnější a distribuční kanály budou mít podle všeho zcela pod kontrolou samotní výrobci konzolí. Zde je to dobře nebo špatně, či zda to nakonec dopadne úplně jinak (EA jako dodavatel online systému třeba pro Xbox nebo PS3?), si netroufám odhadnout.

„640 KB bude stačit každému!“

Na závěr něco optimistického pro všechny „staromilce“. Doktor Intata na vás ve své úvaze nezapomněl a v závěru článku na serveru Game Industry uznává, že klasická distribuce tu bude ještě mnoho a mnoho let. Onen pocit získané hodnoty a fyzického vlastnictví v nás bude zřejmě přetrvávat i nadále a podle Intaty nelze opomíjet ani uživatele, kteří nový systém nepřijmou z určitých konzervativních důvodů. Navíc, dovedete si představit, že byste někomu sobě blízkému zabalili pod stromeček harddisk se staženou hrou nebo papírek s instalačním klíčem? Co by pak všichni ti herní obchodníci o Vánocích dělali? :-) Konečné vítězství klasických herních krabic sice možná v tomto článku nevyznívá jako příliš reálná alternativa, ale kdo ví – výrok Billa Gatese uvedený v mezinadpisu zněl ve své době také naprosto logicky...

Několik nekonformních názorů na možnosti digitální distribuce her najdete i v aktuálním hPodu – podcastu Hrej.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama