BioShock Článek Bioshock: Infinite

Bioshock: Infinite

Luke

Luke

12. 8. 2010 22:22 7
Reklama
Reklama

Není běžné, aby se studio vedené zkušeným vývojářem a s výrazným komerčním zářezem na tři roky odmlčelo. A přesto to studio 2K Boston udělalo. Po úspěšném vydání hry Bioshock (2007), která byla ideovým následovníkem legendární dvojky System Shock, se studio uzavřelo samo do sebe a sprostě ani neohlásilo pokračování své hry. To se přeci nedělá! Nakonec to za ně museli udělat jiní - a o výsledku se dodnes vedou debaty, i když u nás na Hrej! měl Lukáš Grygar jasno. Jediná výraznější aktivita 2K Boston bylo přejmenování na Irrational Games a vytvoření cool internetových stránek. Přesto bylo jasné, že se v zákulisí něco peče. Dlouhou dobu byly v kurzu spekulace, že Ken Levine směřuje firemní loď směrem k novému X-Comu, Freedom Force nebo X-Wing vs. TIE Fighter, jenže ani jedna varianta se nepotvrdila a ve vzduchu zůstávaly jen otazníky. Anebo symbol nekonečna, který se stal logem tajemného projektu Icarus, za kterým, jak již dnes víme, se neskrývá nic jiného než třetí hra ze série Bioshock s podtitulem Infinite. „Doufáme, že se na první video podíváte dřív, než si začnete číst informace v tisku,“ přál si Ken Levine v krátkém dopise. A o to stejné vás prosíme i nyní, protože bez vizuální nápovědy bude následující text suchopárný.

Díváte se na teaser? Ne?! Tak hybaj. My vás vidíme. Zejména tebe, Karle!

Mnozí internetoví uživatelé vyjádřili po shlédnutí videa pochyby o tom, zda jde skutečně o Bioshock nebo jen o marketingové využití názvu pro větší haló efekt. Ne, jde o Bioshock a co se za tím označením skrývá Levine rád vysvětlí: „Bioshock není o jednom místě nebo časovém období, jde spíš o označení studny nápadů," říká Levine. Má tím na mysli, že pro něj "bioshock" znamená určitý druh vývojářské filozofie, kdy konfrontuje hráče s nefunkční utopií a jejími důsledky. V první hře to byl milionářský soukromý podnikatel Andrew Ryan, který se společně s elitou společnosti zašil na dno oceánu do města Rapture. Nyní je to vláda Spojených států, která v paralelní historii vypouští roku 1900 město podpírané balóny a vzducholoděmi. Jmenuje se Columbia. Sen všech, kteří by chtěli vládnout zemi ze vzduchu, podobně jako Verneův Robur Dobyvatel.

Technologie zatemňuje mozky

Na první pohled to celé zní jako dobrý nápad: bydlet ve vzdušné kolonii, kde jednotlivé domy spojují buď pravidelné vzduch-o-busy anebo speciální lanové dráhy a dívat se na svět z ptačí perspektivy. Columbia je pro lidi začátku dvacátého století stejným technologickým triumfem, jako bylo pro nás v šedesátých letech přistání na Měsíci – jenže zároveň je to výrazná zpráva ostatním národům: "Jsme tak dobří, že byste si z nás neměli udělat nepřátele. Nebo..!" Nebo vás Hvězda smrti spálí – a to je další Levinovo přirovnání. Každý ideál je pro něj terčem zneužití a právě to se stane Columbii a jejím obyvatelům.

Kolumbané se vysoko v oblacích začnou domnívat, že mohou ovládat životy „pozemských“ obyvatel, že jsou něčím víc, a že mohou žádat po lidech  poslušnost. Za inspiraci Levinovi mimojiné posloužil nechvalně známý výrok amerického prezidenta McKinleyho (1897 - 1901), který prohlásil o obyvatelích Filipín: „Nezbývá nám nic jiného než Filipínce přijmout za své, poučit je, zvednout jejich životní úroveň, obrátit je na křesťanství a postarat se o ně tak dobře, jak jen můžeme, protože pro ně Kristus také zemřel.“

Zkrátka, obyvatelé Columbie zblbli a začali se domnívat, že s velkou mocí a sílou mohou vnucovat lidem svojí pravdu.

Policajt světa

Termín nadřazená rasa bolestně známe z nedávné historie a Levine se při jeho použití ve hře pouští na hodně tenký led. Nejen kvůli historické paralele. Podle dosavadních informací bude zkoumat, zda má určitá skupina lidí právo hrát si na „policajta světa,“ jak se často říká Spojeným státům. Pod jakými podmínkami se vědomosti a moc stávají zbraní? To bude zřejmě hlavní otázka, která se bude řešit, stejně jako původní hra rozebírala právo člověka na vlastní cestu a svobodu. Levine tvrdí, že se snaží držet dál od politických proklamací a raději zůstává na straně komentujícího umělce, který využívá pozorování ke svému dílu. Nebojme se tedy propagování ideologie – hra bude především portrétem příběhu jednoho města. Ale nyní dejme intelektuální problémy stranou a podívejme se na samotné hraní. Najdeme v něm totiž mnoho známého, biošokézního.

Pinkerton je čestný muž

Do Columbie přicházíte před začátkem první světové války a deset let poté, co město po dramatických událostech zmizelo v oblacích. Jako bývalý zaměstnanec agentury Pinkerton jste najati na nalezení Elizabeth: dívky, která má jednak nadpřirozené schopnosti a druhak jí zřejmě unesli Kolumbané. Skrz pátrání se do létajícího města dostanete a zjistíte, že se pomalu hroutí a místní obyvatelé jsou schopní neskutečných zvěrstev. Podobně jako Jack v Bioshock je tedy náš nový „pinkerton“ loutkou vhozenou do již rozjetého divadla a musí se chovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale oproti Jackovi nebude jen mlčenlivým cizincem, ale postavou s jasným příběhem v zádech a především vlastním hlasem, podobně jako Garrett v Thiefovi. Hledání Elizabeth se přeměňuje do záchrany města, sebe samotného a možná i celého světa.

Z bodu A do bodu B

Domy, mimochodem velmi hezké činžáky, zavěšené mezi mraky a prostor všude kolem nich – to je něco, co jsme tu dlouho neměli. Razantní změna prostředí znamená nové zážitky, protože třeba půjde někam spadnout a... Nebo ne? A to je otázka! Víme, že mezi domy bude možné se přemisťovat pomocí speciálních lanovek (které nebudou jen MHDčkem, ale budou fungovat i během přestřelek!), dále s využitím háku na laně anebo možná i s malými vzducholoděmi, jak se zdá z videa. Jenže zároveň – laskavý čtenář promine nerdovskou spekulaci – zároveň na plakátu na zdi vidíme postavu podobnou Wonder Woman, tedy superhrdince se schopností létat. Cílí tedy Levine a jeho lidé na prolnutí superhrdinského světa (viz jejich hra Freedom Force) a Bioshocku? To v současné chvíli nevíme, ale jisté je, že speciální schopnosti budou hrát prim a může mezi nimi být třeba krátkodobé plachtění anebo delší skoky. Absolutně nejlepším oznámením by bylo, že můžete pilotovat svojí vlastní vzducholoď, ale to už je skutečně hodně nerdovské. Vraťme se k samotné hře, které vás také hodlá oslovit důvěrně známou akcí.

Zbraně a plazmidy schopnosti

Stejně jako v první hře probíhá akce na základě používání konvenčních zbraní a paranormálních sil. Zatím není jasné, kde obyvatelé Columbie berou nadpřirozené schopnosti, ale už víme, že jsou podobné tomu, co jste viděli v Rapture. Nebudou chybět elektrošoky nebo manipulace s předměty a nově tu je  přivolání bouřkového mračna nad nepřátele anebo v novince zmíněný krvežíznivý chumel vran. Váš detektiv nebude na souboje sám. Elizabeth je přeci jen fajn holka a je ochotná pomoci v boji, když už dojde k situaci, kdy se potkáte. Pak je schopná pomáhat a nahrávat svými schopnostmi, které po kombinaci s vašimi znamenají mnohem větší ničivost. Kolik času strávíte dohromady s Elizabeth nevíme, ale dovedeme si představit, že půjde o hrubou paralelu k Velkému Tátovi a jeho dcerce v Bioshock 2. A co samotní Velcí Tátové - budou? Ne. Namísto nich budou biomechanické potvory. Kteří zastupují Velké Táty. Ale nikomu to neříkejte. Vůbec si nejsou podobní. Vůbec. A na místě řadových nepřátel potkáte standardní pěšáky vyzbrojené vším možným. Třeba kramlí.

Ještě se potkáme

A to není zdaleka vše. Bioshock 3 má přinést upravený engine, který je přizpůsoben novým požadavkům na velké prostory a samozřejmě bude připraven pro to, aby vypadal dobře nejen na Windows, ale také na Xbox 360 a PlayStation 3. Irrational plánují vydat hru za dva roky a to je dost času na vášnivé debaty v diskuzích, ale také v podcastu hPod anebo v článcích s novými informacemi. Příslib, který nám Irrational dává je totiž lákavý: nechat se vtáhnout do propracovaného fiktivního světa s vlastními pravidly a prožít příběh a akci, jaké umí udělat jen někdo. Mnoho otázek ještě zůstává, ale položme alespoň jednu: budou na zemi rozházené deníky nebo audiology? Jestli ne, tak budeme smutní. Moc smutní! A to přece, Kene, nechceš.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz