Modern Warfare 2 Článek BByznys: Válka za půl miliardy (a víc)

BByznys: Válka za půl miliardy (a víc)

Blixa

Blixa

19. 11. 2009 23:00 7
Reklama
Reklama

Od vydání Call of Duty: Modern Warfare 2 nás už dělí více jak týden a je definitivně jasné, že k žádnému překvapení nedochází. Když se před pár měsíci objevily odhady některých analytiků předpokládající, že MW2 prodá do konce roku na 15 miliónů kopií, mnoho lidí se smálo. Přiznám se, že i já jsem toto číslo viděl jako nereálně optimistické a spekulativní a jeho vypuštění mi připadalo spíše jako testování investorů, než jako reálný odhad. Nyní Activision oznamuje, že za prvních pět dnů prodeje hry se tržby celosvětově vyšplhaly na 550 miliónů dolarů. Zástupci firmy se samozřejmě okamžitě pustili do naprosto bezpředmětného porovnání této částky s nejúspěšnějšími tzv. otvíracími víkendy ve filmové branži a prohlásili, že Modern Warfare 2 je „nejúspěšnějším launchem v zábavním průmyslu, počítaje dohromady hry, filmy a knihy“. Jen připomeňme, že celosvětově nejlepší startovací víkend ve filmové branži drží na svém kontě Harry Potter a Princ dvojí krve s 394 milióny dolarů. Druhým dechem je ale třeba připomenout, že filmy jsou v tomto ohledu limitovány množstvím a kapacitou kin, ve kterých je možné je během několika dnů nasadit, a samozřejmě faktem, že porovnáváme tržby. Na cenu jedné hry je tak nutné prodat zhruba 6 lístků do kina.

Titanic nebo Modern Warfare?

Srovnávání her s filmy je zkrátka stejně tak lákavé, jako zavádějící. Nicméně je jisté, že Modern Warfare 2 má našlápnuto k tomu stát se nejúspěšnější hrou historie, minimálně právě v pohledu tržeb. Analytik Colin Sebastian z Lazard Capital Markets odhadl, že celkové tržby hry by se mohly zastavit na 1,3 miliardě dolarů, což těsně překonalo dosud značně suverénní prvenství GTA San Andreas (filmový Titanic s 1,8 miliardy a Jacksonův Thriller s 1,7 miliardy tržeb jsou ještě někde jinde, zvláště když započítáme inflaci). Kromě klasicky prodaných krabic se do této částky Sebastian snažil započítat i tržby za stahovatelný obsah, které budou přicházet nárazově zřejmě po celý rok 2010, což již nepřímo potvrdili i zástupci Infinity Ward. Sebastian předpokládá, že do konce roku se prodá 12,5 miliónu kopií a podle všeho tak bude mít Modern Warfare 2 v boji o titul nejprodávanější hry roku 2009 jen jediného vážného soupeře – New Super Mario Bros. Wii, kterému analytici EED&R předpovídají obdobný úspěch.

Kolik to stálo?

Ve výsledku se směje především jeden chlapík. Robert Kotick zvládnul bravurně naprosto vše, co se od něj očekávalo, a to, že si návdavkem vysloužil nálepku „slizouna, kterýmu jde jen o prachy“, ho může spíše bavit, než aby jej to mělo mrzet. A tak zatímco si John Riccitiello z EA musí chtě nechtě trochu sypat popel na hlavu a přiznat si, že za vysoká hodnocení na Metacritics a dobrou image firmy si přízeň akcionářů nekoupí, Kotick se může cítit jako vítěz. Zpětně se ukazuje, že většina jeho kroků je perfektně promyšlená, a že i zdánlivě nesmyslné bouře kolem jeho kontroverzních výroků mají svůj jasný účel. Vzpomeňme si třeba na vzrušenou debatu kolem zvýšení maloobchodní ceny právě pro Modern Warfare 2. Snaha o zvýšení ceny o pět liber v Británii, respektive o deset dolarů v USA dopadla na první pohled špatně – v naprosté většině anglických obchodů je hra v prodeji za standardních 45 liber a řetězce jako Sainsbury’s nebo Tesco sáhly v prvním týdnu k ještě radikálnějším slevám. V prvně jmenovaném obchodě bylo možné MW2 pořídit jen za 26 liber! Nicméně Activisionu se podařilo silou značky Call of Duty vytvořit na koncové prodejce žádaný tlak a přestože o podmínkách dodávek do obchodů se můžeme z pozic obyčejných smrtelníků jen dohadovat, je pravděpodobné, že ke zvýšení ceny nakonec skutečně došlo – jen jej nezaplatil zákazník, ale obchodník ze své marže. Activision je nyní v pozici, kdy si může dovolit jednat silou, a rozhodl se toho využít. A hrozba zdražování u dalších her, kterou Kotick nezapomněl v jednom rozhovoru zmínit, dozajista donutí obchodníky k vyjednávání, ve kterém budou zřejmě tahat za kratší konec. Zatímco menší distributoři totiž musí bojovat o své místo na regálech a přistupovat na často drtivé podmínky řetězců, značku Call of Duty chce prodávat každý.

Malá domů

A to ještě nemluvíme o tom, že Kotick v několika dnech následujících po vydání Modern Warfare 2 pomyslel i na své blaho a rozhodl se uplatnit opci na nákup akcií Activisionu za cenu platnou v dubnu 2000. Tehdy byla hodnota akcií firmy 1.03 dolaru, přičemž nyní se pohybuje nad úrovní 11,6 dolaru za jednu akcii (ještě v lednu byly na osmi dolarech). A teď považte, že Kotick ve dvou po sobě těsně následujících obchodech uplatil tuto opci na 3,61 miliónu akcií. Dohromady tak vydělal (resp. mohl by vydělat, pokud by se obratem rozhodl akce prodat) zhruba 37 miliónů dolarů. Ale to jen tak pro zajímavost. Mnohem důležitější než to, jaký ostrov si na důchod koupí Bobby Kotick, je budoucnost celé série Call of Duty a potažmo i Activisionu. Poměrně živě se spekuluje o online hře, která by mohla být oznámena již v průběhu příštího roku, určitá jednání prý probíhají i na filmovém poli a takřka jisté je, že i příští rok vyjde další klasický díl, kterému se bude moci postavit opět jen málokterý titul. Možnosti Activisionu jsou velmi široké. Teď jen nešlápnout vedle.

Poznámka na závěr: Z časových důvodů jsme museli rezignovat na snahu vydávat BByznys pravidelně každý čtvrtek. Od teď se tedy budete se touto sérií článků setkávat nárazově, v závislosti na tom, co zajímavého se ve světě herního byznysu urodí...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz