bbyznys-s-jablkem-na-hry
Článek BByznys: S jablkem na hry!

BByznys: S jablkem na hry!

Blixa

Blixa

16. 9. 2009 22:58 6
Reklama
Reklama

Teoreticky by to mohla být největší událost v herním byznysu od doby, kdy se na herní scénu odhodlal vstoupit Microsoft se svým Xboxem. Apple se sice dosud hrám úplně nevyhýbal, ale zároveň jejich rozvoj ani nijak zvlášť nepodporoval. Ostatně, jen málokdo si asi dnes pořídí jakoukoliv tradiční platformu Applu primárně kvůli hrám. Nyní se ale situace radiálně změnila. Steve Jobs a jeho lidé zahájili minulý týden na speciální konferenci v San Franciscu ofenzivu, která má nesporné naděje na úspěch.

Znouzecnost

Na první pohled může vypadat oznámení týkající se iPodu Touch jako výsledek zoufalé snahy „něco říct“. Steve Jobs ostatně v jednom s rozhovorů prohlásil, že si jeho firma neví se svým dotykovým MP3 přehrávačem příliš rady. Nabízet lidem „něco jako iPhone, akorát bez telefonu“, to skutečně není ideální marketingový výstup. Apple se tedy rozhodl změnit iPod Touch na herní platformu, s čímž velmi správně spojil především snížení ceny na 199 dolarů u 8GB verze. Tou se v USA dostal přesně mezi Nintendo DSi a chystané PSPgo, což je vzhledem k výkonu a funkcím všech tří konkurenčních přístrojů podle všeho ideální pozice.

Apple samozřejmě začíná rychle upozorňovat na výhody iPodu proti konkurenci. Zejména je řeč o větším počtu her a přítomnosti multidotykového displeje, který umožní vývojářům zajímavé pokusy s hratelností. Apple má vícedotykový displej patentovaný, takže v tomto ohledu mu nebude možné konkurovat ani do budoucna, nicméně ergonomie přístroje samozřejmě nemůže zapřít to, že nejde primárně o herní přístroj. S tím si ale Jobs zatím hlavu nedělá a ani do nového modelu Touche nenechal přidat žádné viditelné prvky, které by hraní usnadňovaly.

Za Applem stojí sebevědomí v podobě padesáti miliónů prodaných dotykových iPodů a iPhonů a firma zkrátka spoléhá na to, že vývojáři najdou cestu, jak některé zatím trochu problematické typy her na jejich platformu připravit. Jen pro zajímavost, oněmi 50 milióny prodaných kousků obou přístrojů je Apple přibližně na stejných číslech jako PSP. DSko se pak na obě platformy dívá s obrovské takřka 110 miliónové výšky, ovšem zde je třeba připomenout, že je stejně jako PSP na trhu již více jak pět let, zatímco siláci od Applu začínají kroutit teprve třetí rok na trhu.

Otevřená okna

Velkou věcí k chlubení je pro Apple jeho App Store. Na něm je online k dispozici více jak dvacet tisíc her, což Apple tak trochu nestydatě porovnává s 607 hrami pro PSP a 3680 hrami pro DSko. Phil Schiller dokonce prohlásil, že „tady už se s námi prostě nemůže nikdo měřit“ a připomněl, že ceny her na App Store představují zlomky cen, za které se prodávají hry pro konkurenční platformy. Pravda, jde sice z naprosté většiny jen o drobné hříčky a App Store je doslova zavalen hromadou odfláknutého odpadu, na kterém chtějí různí podnikavci rychle zbohatnout. Na druhé straně je tady ale řada skvělých titulů, které skutečně za méně jak čtvrtinovou cenu nabízejí zábavu srovnatelnou s řadou mnohem dražších DS/PSP titulů. A jak říká analytik Michael Patcher – Tetris je prostě pořád Tetris a většinu lidí nebudou zajímat nějaké herní módy navíc. Apple už navíc získal pro svou platformu i velké hráče z řad etablovaných distributorů a například EA mají v první stovce nejprodávanějších her na App Store hned deset zářezů a známý výrobce mobilních her Gameloft dokonce dvanáct. Na iPod Touch se navíc chystají i další firmy a do konce roku by se jeho majitelé měli dočkat her jako Assassin’s Creed 2 nebo dokonce Grand Theft Auta.

Obchod pro vyvolené

Nízké ceny na App Store ale mohou být pro Apple dvousečnou zbraní a v neposlední řadě mohou zásadně ovlivnit celý handheldový byznys. V některých kruzích se už poměrně dlouho spekuluje, že Apple zanedlouho zavede něco na způsob prémiové sekce App Store, ve které se budou hry prodávat za 20 dolarů. K tomuto kroku je prý tlačen především velkými distributory, a pokud bude chtít Steve Jobs chtít z iPodu udělat skutečnou herní platformu, bude jim muset chtě nechtě vyhovět. Již nyní patří hry od EA mezi ty nejdražší, co jsou na App Store k dispozici, a přesto se prodávají velice dobře. Jestli se má ale nová platforma skutečně etablovat jako herní přístroj a ne jako „mobil, na kterém jde hrát hry“, musejí jít ceny her nahoru. A nebo bude muset Apple jejich vývoj dotovat. Každopádně, prvním testem může být už právě nové Grand Theft Auto. O hře jako takové se zatím ještě prakticky nic neví, ovšem pokud by měla být minimálně stejně propracovaná a rozsáhlá jako Chinatown Wars pro DS a PSP, lze si jen těžko představit, že by šla do prodeje za pět nebo osm dolarů. Velcí distributoři se navíc mohou chtít z klasického App Store vymanit i kvůli nebezpečí toho, že jejich hry mezi tou hromadou více či méně povedených amatérských pokusů zapadnou.

Čtvrtý vzadu

Na trhu tedy máme nyní hned tři kapesní herní přístroje, tedy alespoň v pohledu toho, za co je považují jejich výrobci. Situaci navíc ještě tak trochu z povzdálí a nenápadně sleduje Microsoft, který oficiálně uvedl nový Zune HD. Tento přístroj, jehož předchůdce byl pro mnohé terčem vtipů a škodolibých poznámek, má rovněž nově podporovat hry, v tomto případě založené na microsoftí vývojářské platformě XNA. Zune HD je sice v porovnání se třemi hlavními rivaly jasným outsiderem, ovšem pozor na něj – velmi rychle by se z něj mohl stát i nepodcenitelný černý kůň. XNA je již dnes poměrně populární platforma, kterou umějí dobře používat statisíce programátorů po celém světě.

Microsoft sice zatím neplánuje otevřít svůj online obchod po vzoru Applu pro všechny externí zájemce a hodlá si z nabízených her pečlivě vybírat, ovšem do budoucna nelze rozhodně takovou možnost vyloučit. Microsoft má navíc v záloze možnost propojení Zune s Xboxem 360, což sice není výhoda proti Nintendu a Sony, ale oproti Applu jde o trumf navíc. Každopádně, již nyní Microsoft ohlásil, že ještě do Vánoc vydá pro Zune HD exkluzivně odnož závodní série Forza Motorsport a speciální verzi z PC známého Audiosurfu, což by mohlo být velice interesantní. Letošní Vánoce se ještě určitě odehrají ve znamení soupeření tří „velkých“ konzolí, již nyní se ale dost možná zadělává na pořádnou melu pro Vánoce příští. A ta se odehraje v našich kapsách.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz