bbyznys-koupim-novou-hru-zn-za-korunu
Championship Manager 2010 Článek BByznys: Koupím novou hru; Zn.: za korunu

BByznys: Koupím novou hru; Zn.: za korunu

Blixa

Blixa

9. 9. 2009 22:56 9
Reklama

„Eidos zkouší nový způsob platby za hry“ – tak zněl název novinky, která zde na Hrej.cz vyšla už 18. srpna, tedy skoro před měsícem. Pokud jste ji minuli a nyní se vám nechce pouštět se do čtení jejího kompletního znění, vězte, že referuje o speciální prodejní akci hry Championship Manager 2010. Tenhle fotbalový manažer je v ní, podobně jako album In Rainbows od Radiohead, nabízen ke stažení za částku, kterou si určuje sám nakupující. Eidos si naúčtuje pouze 2,5 libry manipulačního poplatku a podmiňuje stažení minimální investicí jedné pence. V přepočtu za nějakých 75 korun tak mohli ti největší „škrti“ hru bez problémů získat. Stejně jako Radiohead i Eidos akci omezil časovým limitem, držel se nicméně trochu při zemi a možnost downloadu stahuje ze stránek právě dnes, tedy v okamžik uvedení krabicové verze hry do obchodů, kde bude v prodeji za obvyklou cenu.

PR na prvním místě

V prvé řadě je potřeba podívat se na důvody, které Eidos k tomuto kroku vedly. Série Championship Manager ztratila po odchodu vývojářů ze Sports Interactive k sérii Football Manager hodně ze své slávy. Football Manager je aktuálně suverénně nejlepší fotbalový manažer a přestože se Championship rok od roku zlepšuje, staré fanoušky k sobě zpět nalákat nedokáže. Prvním důvodem je tedy bezesporu snaha přimět hráče konkurence k vyzkoušení nového dílu a třeba i k následnému návratu. Druhou motivací může být boj proti pirátům. Myšlenka Eidosu mohla být taková, že drtivá většina pirátů by si jejich hru stejně nekoupila, nicméně pokud jim bude nabídnuta tímto způsobem, mohou, byť symbolicky, na vývoj přispět. Málo je zkrátka více než nic. K třetímu motivačnímu prvku se pak přiznali sami vývojáři v článku pro magazín MCV – když viděli, jak moc se o psalo o činu Radiohead, doufali, že podobná mediální pozornost potká i jejich hru.

Ticho po pěšině

V tom se ale mýlili. Zatímco kolem Radiohead se svého času točil celý hudební svět a o albu referovala běžně i média, na které by byla produkce této skupiny normálně příliš nezávislá (podle mnohých spekulací dostávalo album i vyšší hodnocení, než kdyby bylo prodáváno klasickým způsobem), k Championship Manageru se taková pozornost zdaleka nenavázala. U neherních médií by se to ostatně dalo pochopit (přestože se nenechte mýlit zdánlivou neatraktivitou hry, zejména v Anglii jsou fotbalové manažery hity číslo jedna), ale zprávu víceméně ignorovala i herní média a věnovala jí maximálně jednu drobnou novinku. Proč se tak stalo, když zrovna herní weby se rády chytnou i daleko méně významných zpráv? Je nepochybné, že zde Eidos nezvládl propagaci, což v kombinaci s ne zrovna skvělou pověstí posledních Championship Manageru a jeho lokálním zaměřením způsobilo, že novináři referovali o jiných věcech. Navíc, snažit se úspěšně konkurovat zprávě o zlevnění PS3 je v podstatě nemožné. A Eidos navíc konkuroval i sám sobě – vydání a obrovský úspěch Batman: Arkham Asylum celkem logicky zavalil prací celou firmu a na drobný vedlejší projekt již prostě nezbyl čas.

Kde jsou peníze?

Jak už bylo řečeno, akce „Championship Manager 2010 za cenu, kterou chcete vy“ končí právě dnes a jsem velmi zvědavý, jestli se Eidos odváží zveřejnit nějaká konkrétní prodejní čísla dříve než ve své čtvrtletní finanční zprávě. Nicméně i pokud by celá akce zaznamenala úspěch, nelze očekávat, že by se podobným způsobem mohly v budoucnu prodávat hry nějak intenzivněji, a už vůbec ne u důležitějších titulů. Jako neobvyklý marketingový krok upozorňující na novou neznámou hru? Možná. Jako snaha přetáhnout fanoušky od konkurence? Dejme tomu. Ale jako realistický obchodní model nemůže tento koncept zdárně fungovat. Ostatně, i motivace, o kterých hovoří Eidos, nemají s výdělkem nic společného – jde čistě o propagační akci, která skončí dříve, než na hru začnou vycházet první recenze. Právě ty by přitom mohly odhalit, jak na tom celý systém ve skutečnosti je. Nyní to tedy vypadá tak, že stejně jako nikdo významný v hudbě nenásledoval Radiohead, nebude ani ve hrách nikdo následovat Eidos. To, co může být za některých okolností dobrou příležitostí pro nezávislé vývojáře (ti už ostatně různé darovací programy využívají dávno), vydavatele epizodických her nebo majitele restaurací, se totiž nemusí vždy hodit pro velké hráče.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama