bbyznys-chceme-slevu-zadarmo
Článek BByznys: Chceme slevu zadarmo!

BByznys: Chceme slevu zadarmo!

Blixa

Blixa

25. 9. 2009 22:59
Reklama

V pořadí již desátý BByznys vychází netradičně v sobotu, a to především kvůli tomu, že v již takřka tradičním čtvrtečním termínu by nebyla možnost věnovat se novinkám z právě probíhající Tokio Game Show 2009. A to by byla samozřejmě škoda, protože ačkoliv to původně vypadalo, že všechny velké firmy si tu nejžhavější munici vystřílely už na E3 a GamesComu, dorazila k nám u příležitosti zahájení japonské akce celá řada zajímavých zpráv. Ta hlavní přitom zní – Nintendo zlevnilo své Wii o padesát dolarů v USA, o dvacet liber ve Velké Británii a o padesát euro v EU. Zatímco cenová politika Sony a Microsoftu je poměrně pružná a obě firmy již sáhly na ceny svých konzolí několikrát, Nintendo se ke snížení doporučené ceny Wii odhodlalo poprvé od uvedení tohoto veleúspěšného přístroje na trh. Proč k tomu došlo až nyní, když představitelé japonské herní legendy tvrdí, že na rozdíl od svých konkurentů již od uvedení Wii na trh vydělávají na každém prodaném kusu?

Selský rozum

V prvé řadě - vítězná taktika se nemění. Nintendo si samozřejmě mohlo dovolit zlevnit Wii už dávno, ovšem při pohledu na prodejní čísla k tomu nemělo prakticky žádný důvod. Ještě v prvním čtvrtletí letošního roku Wii jenom navyšovalo svůj už tak velký náskok před konkurencí a nic nenapovídalo tomu, že by se na tomto trendu mělo něco změnit. Ekonomická krize už sice byla v plném proudu, ale Wii si tak trochu nezaslouženě stále drželo nálepku „nejlevnější konzole“, po které mohou sáhnout s klidem ti, na které je konkurence příliš drahá/složitá/nepochopitelná. Pak se ale „něco“ změnilo. Ve druhém a třetím kvartále začaly prodeje Wii nejprve stagnovat a následně se i meziročně propadat. A to přitom nešlo o nějaké jednotky procent – v USA například meziroční srpnové prodeje konzole klesly o 39 procent. Představitelé Nintenda drželi na venek klidnou tvář a Satoru Iwata při chatu s investory ještě o prázdninách prohlásil, že za poklesem prodejů rozhodně není cenová politika samotné konzole, ale aktuální nedostatek „velkých her“. V tom měl nepochybně částečně pravdu, protože line-up Wii v první polovině tohoto roku byl skutečně tragický, a to rozhodně nejen pro hardcore hráče, ale i pro proklamovanou cílovku konzole, tedy casual hráče. Na druhou stranu už ale Iwata v té době musel mít informace o chystaném snížení ceny PlayStation 3 a určitě si i uvědomoval, že Microsoft na tento krok rovněž adekvátně zareaguje. A určitě i musel vědět, že rozdíl v přepočtu pouhého tisíce korun mezi cenou PS3/X360 a Wii není dlouhodobě udržitelný. A naslibování Wii Sports Resort, Wii Fit Plus a Super Mario Bros. Wii na tom nemohlo nic změnit.

Třetí mimo

Proč ale Wii začalo v prodejích tak brutálně propadat? Výše zmíněné zlevňování konkurence a nedostatek velkých herních hitů vypadají jako dostatečně pádné důvody, nicméně bychom měli připomenout ještě jednu podstatnou příčinu. Nintendo se vždy snažilo stavět Wii mimo konkurenci dvou rivalů z dílen Microsoftu a Sony. Tvrdilo, že jejich konzole je zaměřená na jiný segment hráčů, a že jejich „noví hráči“ jsou dostatečně silnou masou, aby uživili jejich platformu sami o sobě. Nyní je ale zřejmé, že Wii začíná poprvé od svého uvedení pociťovat také horší a dosud skrytou část své „casual“ strategie. Prsty v tom má samozřejmě stále dokola omílaná hospodářská krize. Hry jsou samozřejmě zbytnou komoditou a není pochyb o tom, že řada lidí odložila nákup konzole čistě jen kvůli špatné náladě ve společnosti. A zatímco hardcore hráči se nenechají od své hlavní zábavy jen tak odradit (jak říká Sleepless: „Tak si holt budu kupovat levnější rohlíky...“), skupina, na kterou míří Nintendo Wii přeškrtne hry na seznamu nákupů hned po bazénu a novém autě. To je samozřejmě pro Nintendo nepříjemné, protože vzhledem k faktu, že typický majitel Wii si na svou konzoli koupí jen minimum her, musí Nintendo nahánět stále nové a nové duše. Na těch vydělá už při samotném prodeji konzole a následné tržby z těch největších herních hitů už jsou (řečeno s nadsázkou) „nad plán“. Právě proto je zlevňování Wii pro Nintendo mnohem problematičtějším krokem, než pro Sony nebo Microsoft.

Vedlejší efekty

Důvody vedoucí ke zlevňování jsou jedna věc, jejich dopady jsou věcí druhou. PS3 Slim se za první tři týdny od uvedení do obchodů prodal podle odhadů Sony zhruba milión kusů, což je velmi slušný výsledek. U Wii se předpokládá podobný úspěch, analytici z EEDARu konkrétně předpokládají, že se konzole v podstatě vrátí na výsledky, kterých dosahovala začátkem tohoto roku. Nintendo ale vyhráno mít rozhodně nebude. Přestože má firma v záloze několik zajímavých her a projektů, v příštím roce jí čeká agresivní konkurence v podobě pohybových ovladačů od Sony a pravděpodobně i Natalu od Microsoftu. A v tu chvíli se už nebude možné tvářit jako že nic jiného než Wii v podstatě neexistuje. Pokud totiž Nintendo novou situaci a zaměření konkurence podcení, může nakonec stát opodál od ostatních ještě mnohem výrazněji, než by si kdy sama přála.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama