Článek Ať žije abstrakce

Ať žije abstrakce

Matěj Habarta

Matěj Habarta

7. 11. 2007 23:00 6
Reklama

Abstraktní díla se samozřejmě často objevují ve všech odvětvích moderního i historického umění; ať už se jedná o literaturu, obrazy, sochy, architekturu, divadlo, filmy nebo hudbu. Mimo tyto všeobecně známé projevy umění (zda se hry mohou považovat za další regulérní uměleckou odnož, o tom zase někdy jindy) je abstrakce k vidění také u videoher (a ty jsou tím, co nás zajímá především), a to nejen z důvodů estetických či myšlenkových, ale často taky díky logickému faktu, že vytvořit trojúhelníček střílející čtverečky je pro autora podstatně méně náročné, než strávit moře času nad co nejrealističtějším ztvárněním vesmírného korábu. Používání abstraktních prvků je výhodné jak časově, tak i z hlediska kladení požadavků na celkovou náročnost vývoje. Kvalitní zpracování imaginace však vyžaduje určitou zručnost a především cit vývojářů a existují případy, kdy ve složitosti procesu výroby abstraktní hry předčily záležitosti „konkrétní“.

Ve stopách Geometry Wars

Když před časem skrze tehdy ještě nepříliš prozkoumané brány Xbox Live Arcade spatřil světlo světa klasický retro rychlík a totální návykovka Geometry Wars: Retro Evolved, strhla se další nadšenecká vlna abstraktních shoot ’em up titulů a samotné Geometry Wars se tak trochu staly jakousi modlou mnoha „remakerů“. Také PC hráči tedy mohli ochutnat něco z kouzla pestrobarevných poletujících útvarů.

První a zároveň jedinou předělávkou pravého slova smyslu se staly Grid Wars, jež sázely na co nejidentičtější přepracování originálu. A celkem se to tvůrcům dařilo, nezasvěcenému hráči připadaly obě díla - jak „Geometrické“, tak i freeware „Mřížkové“ války - téměř totožné. Pokud by však obě postavil vedle sebe a začal srovnávat, se zadáním „najdi 10 rozdílů“ by ani zdaleka neuspěl - ve skutečnosti bylo odlišností mnohem více, většinou však kosmetického charakteru. Nicméně autoři kopírovali, co se dalo, populatita jejich počinu stále rostla a postupem času se i grafická stránka čím dál více přibližovala Geometry Wars a všem bylo jasné, že není možné, aby si toho dřív nebo později nevšiml někdo z vyšších sfér. A taky že to lidem z Bizarre Creations neuniklo a brzo padla dohoda, že Grid Wars budou z internetu staženy.

Ostatní střílení

Pokud bychom zatoužili - na rozdíl od hranatých čtverečků, hvězdiček a n-úhelníků v Grid Wars - po poněkud oblejších tvarech a neonové barvy nejsou tím, co hledáme, skvělá střílečka Mono by nám mohla padnout do noty. Mono nehýří pestrobarevnými výjevy připomínající vnímání světa člověka po užití halucinogenů, ovšem přesto budou barvičky tím, co hře dominuje a zároveň i to hlavní, v čem tato gamesa spočívá. Vaším úkolem zde totiž bude co nejvíce obarvit bílou herní plochu na černou nebo naopak. Samotné překrývání barvy pozadí se děje střílením do pohybujících se koulí, kuliček a teček různých barev, jež to s vámi pochopitelně chtějí co nejdříve skoncovat. Největší koule se po zásahu rozdělí na dvě menší, a ty potom na úplně nejmenší, přičemž každé dvojení na plátně zanechá jemný barevný flek. Takto máte za úkol obarvit co největší část plochy.

Úplně jinak jde na věc fantastická Chalk (otázka, zda ji vůbec zařadit do stříleček, když se v ní vlastně ani nestřílí), v níž se vám do ruky dostane magická křída, se kterou si kreslením pomocí myši vytvoříte štít, spojíte dané body a tím provedete určenou akci nebo odrážíte střely nepřátel hezky zpátky na ně. Chalk vypadá opravdu krásně a hraje se snad ještě lépe.

Pakliže ani kreslení křivek a čar není vaším šálkem čaje, představit se vám přichází Boidtrancer. Autor této velice pěkné a na poměry her vytvořených v Game Makeru velmi dobře hratelné záležitosti je mnohými hráči osočován z jeho lenosti, tvořit cokoli koncepčně či vizuálně složitějšího, skrývající se za rádoby uměleckým zpracováním. Je to ale věc názoru, na mně hra graficky působila dojmem vznešené jednoduchosti. Octnete se v zde v kůži modrého ptáčka, jehož úkolem nebude nic jiného, než vyhýbat se ptákům ostatním - agresivním a černým - a co nejvíce jich zasáhnout jakousi podivnou střelou (resp. posbírat co nejvíce peří, jež z ptáků po zásahu vyletí).

Nejen střílením živ je člověk aneb abstrakce milovná míru

Máte dost všeho střílení a třaskavých výbuchů a hledáte cosi uklidňujícího? Abstrakce se pochopitelně nevyhýbá ani hrám takřečeným mírumilovným. Takovéto označení přesně a doslova splňuje nádherný snový zážitek Cloud. Dojemný příběh o nemocném chlapci, vznášení se mezi mraky, pěkná grafika a hudební doprovod krásnější než krásný; slova, která tento nadmíru působivý a po všech směrech netradiční počin charakterizují. Pokud Cloud jednou spustíte, jen tak na něj nezapomenete.

S dalším neokoukaným nápadem k nám před pár měsíci přišla výtvarně úchvatně zpracovaná gameska Crayon Physics, v níž musíte pomocí vámi nakreslených objektů a fungující fyziky dopravit kuličku k cílové hvězdičce. To však v krásně stylové a jinde neviděné grafice malované voskovými pastelkami.

A další zajímavé tituly, o nichž nebyla řeč a zaslouží si pozornost

Bear Go Home - moc pěkná a velice originální plošinovka
echoes - výborný shoot 'em up ne nepodobný Geometry Wars
Mu-cade - stylová arkáda z vesmíru
The Blob - graficky dokonalá a hratelností výborná kutalející se arkáda
Toblo - skvělá taktická akce od studentů z DigiPenu
JelloCar - abstraktní překážkové ježdění v želatinovém světě s - jak jinak - želatinovým autíčkem
Plasma Pong - výtečný remake slavného Pongu
Gunroar - kvalitní střílečka herního guru Kenty Cho
Torus Trooper - nápaditá vesmírná akce již zmíněného japonského autora

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama