Alan Wake Článek Alan Wake

Alan Wake

Luke

Luke

10. 6. 2009 22:40 18
Reklama

Mužské volání o pomoc jako by se přesunulo o několik desítek metrů dál. Alan za ním utíká, komíhající baterkou přitom ze stromů okolo vyvolává přízračné stíny. Jedno je jisté – policistovi Rustymu se stalo něco nepříjemného a potřebuje okamžitou pomoc. Křik sílí. Alan dobíhá ke staré lanovce a pouští se v ní přes propast. Baterkou svítí na všechny strany a zdá se, že kam světlo dopadne, tam se ozve nelidské zaječení a sténání. Jako by stíny měly zranitelnou duši. Kdyby se Alanovi vše jen zdálo, bylo by to v pořádku. Na takové sny je ostatně jako spisovatel hororové literatury zvyklý. Jenže tentokrát se události popsané v jeho nejnovějším rukopise stávají skutečností. Alan Wake má před sebou osudový autorský zápas: musí porazit vlastní dílo.

Dlouho očekávanou hru Alan Wake finského studia Remedy představil na E3 spisovatel a scénárista Sam Lake (vlastním jménem Sami Järvi, což finsky znamená Sam Jezero), který se při psaní scénáře odrazil od jednoduchého „co kdyby postavy z knihy ožily,“ podobně jako John Carpenter ve filmu Ve spárech šílenství anebo Kubrick v Osvícení. Výsledek vypadá nejen zajímavě, ale především strašidelně. „Vypněte kamery, mobily, nefoťte, nerušit, nastavte phasery na nulu a jen se dívejte,“ pravili zástupci studia Remedy k novinářům na komorní prezentaci. Chvíli jsme si přišli jako ve škole, ale brzy nás sugestivní osmnáctiminutová ukázka hratelnosti naprosto ochromila a místy tělem proběhlo nepříjemné mravenčení. Sledujeme Alana, jak se pohybuje nočním okolím vesnice Bright Falls a snaží se zachránit policistu Rustyho, který s nasazením vlastního života hlídá rukopis Alanovy knihy. Wake, který rozhodně není v dobré psychické kondici, si ani nepamatuje, že knihu napsal. Stopuje sám sebe a s nepříjemnou určitostí zjišťuje, že to, co popsal v knize, se děje v realitě.

Vlivem démonické síly se ze vzduchu zhmotňují lidští a zvířecí nepřátelé a ožívají předměty, jako jsou židle, plechovky anebo bagry či dokonce stromy. Všechny na Alana útočí. Ne snad, že by měly vlastní inteligenci nebo se chovaly lidsky. Stačí, že létají vzduchem smrtící rychlostí anebo padají přes cestu. Představte si to tak, jako kdyby na vás zaútočila celá jednotka poltergeistů a Bill Murray zrovna nebyl po ruce. Jedinou pořádnou zbraní je světlo. Světelné zdroje jsou oázou klidu a míru. Pouhopouhá baterka dokáže se stínovým nepřítelem zamávat mnohem více než brokovnice nebo sekera, a proto ve většině scén Alan bojuje o světlo. Můžeme mluvit o baterce, světlici, žárovkách, reflektorech automobilů anebo o ultimátní světlo šířící zbrani – majáku na pobřeží. Ačkoliv se pohybujeme v rámci akční hry, dostaneme se s Alanem i do denního módu, kdy budeme hledat stopy skrz konverzace s obyvateli městečka.

Jednou z vedlejších postav je Barry Wheeler, který je Alanovým agentem a parťákem do každého počasí, byť je hypochondr a bojí se tmy. Nebude se kolem Alana motat na každém kroku, ale občas se ukáže a přispěje informací nebo vtipem, abyste se necítili až tak sami. Stejně osobití budou i ostatní obyvatelé Bright Falls, například již zmiňovaný Rusty, kterého jde na začátku Alan zachránit. A samozřejmě nesmíme zapomínat ani na Alanovu manželku, která se v první třetině hry záhadně ztratí a posunuje Wakeova dobrodružství do roviny osobní tragédie. Vyprávění nedává možnost odpoutat se od naskriptovaných událostí a procházet prostředím na vlastní pěst. Každý krok je dopředu naplánován, ovšem Sam Lake nás ujistil, že zvědavý hráč bude mít hodně prostoru pro zkoumání detailů na pozadí. Všechny události budou sevřené do epizodního modelu - každá část příběhu bude tvořit vlastní kapitolu, pravděpodobně s cliffhangerem. Wake sám bude předčítáním z rukopisu v klíčových okamžicích podporovat představu, že pracujeme s interaktivní knihou.

Kromě směrových tlačítek využívá jednoduché ovládání kontextové tlačítko, které v daný okamžik přinutí Wakea udělat vždy tu správnou akci – jde například o uhýbání létajícím předmětům (nepůjde tedy o mačkání sekvencí a la God of War nebo Fahrenheit). Navigace skrz herní svět nemá být překážkou při vychutnávání vyprávění, a tak ani jízda autem nebude nijak extrémně náročná a podle toho, co jsme viděli, půjde o příjemnou arkádovou mezihru.

Alan Wake nebude hrou, která by uchvátila dokonalou grafikou jako Mass Effect 2. Jejím hlavním trumfem je atmosférické vyprávění o člověku, který je vysáván maelstromem vlastního šílenství a už nedokáže odlišit realitu od fikce. S trochou nadsázky by se dalo mluvit o začátku série ve stylu Alone in the Dark, ale s takovými tvrzeními opatrně – hra vyjde až na začátku příštího roku, pak se teprve uvidí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama