Primal Fears Článek Akční koktejl: hurá do kooperace

Akční koktejl: hurá do kooperace

Vladislav Burian

Vladislav Burian

1. 2. 2013 23:00
Reklama

Přijměte pozvání na bar, kde vám tentokrát podáváme koktejl plný akce. Jako přísady jsme pro něj vybrali tři tituly: Party of Sin – akční plošinovku se sedmi smrtelnými hříchy v hlavní roli; Primal Fears – shora viděnou střílečku pojednávající o chemické katastrofě a boji proti přerostlým klíšťatům; No Time to Explain – předělávku veleoblíbené flashovky, v níž poznáte svoje já z budoucnosti. Nechte si šmakovat!

Party of Sin

Začneme doslova pekelně. Party of Sin je totiž z boku viděnou akční plošinovkou, jejíž příběh se točí okolo zásahu archanděla Michaela proti sedmi smrtelným hříchům, které se mu podaří lapit a dostat do pekla. Hříchy odtud ale chtějí utéct zpátky páchat nedobrotu. Zajímavý je i fakt, že Party of Sin vzešlo z často omílaného Kickstarteru, kde se hra objevila zhruba před rokem. Kanadští autoři z Crankshaft Games zde po lidech žádali osm tisíc dolarů, což se jim s přehledem povedlo - od 356 podporovatelů dostali hned dvojnásobek a něco málo navrch.

Těžko ale říct, zda šlo o dobrou investici. Ano, lze zde ovládat všech sedm hříchů a jednoduše mezi nimi přepínat. Ano, jsou zde čtyři jedinečné světy, které hráče během několikahodinové pouti zavedou krom pekla ještě do očistce, na zemi a do nebe. A ano, k dispozici je i lokální kooperace až pro čtyři hráče. K čemu je to ale do prkenné podlahy platné, když hra vypadá (s prominutím) tak hnusně a celé je to jakési pomalé a nemotorné?

Zpátky ale k hříchům. Jak už bylo řečeno, je jich sedm – pýcha, lakomství, závist, hněv, smilstvo, nestřídmost a lenost. Na začátku dostanete do rukou hněv. To je vazoun na tu nejtěžší práci, tedy na rozbíjení věcí a otevírání mechanických zámků. V jeho společnosti se seznámíte se základními prvky hry a po chvíli vysvobodíte další hřích. A s ním další hřích, s ním pak další hřích… až budete mít pohromadě celou sedmičku povedených (anti)hrdinů. U pozdějších hádanek totiž musíte mezi nimi přepínat obdobně jako v Trine, abyste využili všech jejich schopností, jinak překážky nezdoláte. Jeden hřích umí daleko skočit, druhý se přitáhnout řetězem na zprvu nedostupné místo, třetí přenášet krabice, čtvrtý dočasně vyčarovat plošinky a tak dále. Nebyla by to ale pořádná akce bez nepřátel - a že jich tu je! Pokrok vpřed se vám tak budou snažit znepříjemnit pěšáci útočící nablízko i dálku, andělé a další povedení filutové, které můžete zabít na několik způsobů. Každý hřích má totiž svůj osobitý styl boje.

Ačkoliv se každá další úroveň snaží přijít s něčím novým, nemá to valného úspěchu. Hluboce podprůměrné technické zpracování, koridorový design a vůbec tumpachová atmosféra srážejí hratelnost do kolen. Vysoká očekávání se tak rozplynula jako pára nad hrncem.

Hodnocení: 5/10
Výrobce: Crankshaft Games
Cena: 11 EUR

Primal Fears

Prvně návštěva pekla, teď zase Země po apokalypse. Jedno lepší než druhé. Ještě chybí návštěva u zubaře a výčet nejděsivějších míst bude kompletní. Primal Fears se však skutečně odehrává na Zemi, která vypadá úplně jinak, než ji známe dnes. Zvrtl se zde totiž pokus s chemickou látkou pharGONe, což má za následek vylidněné ulice, poničené budovy, hořící auta a mrtvoly válející se všude okolo. Ačkoliv ulice nejsou úplně prázdné – akorát lidé byli nahrazeni zombiemi a jinými hnusáky, co nemají daleko do přerostlých klíšťat a velkých zmutovaných myší. Proč však experiment vlastně nevyšel? Díky čemu přežil zrovna hlavní hrdina? Nic víc se nedozvíte, jen prachsprosté informační minimum, aby si němečtí autoři z DNS Development obhájili zasazení hry do tmavých ulic plných zombií. Příběh proto asi nebude tím, čím by vás mělo Primal Fears zaujmout.

O něco lepší už je to se samotnou hrou. Ne že by šlo o kdovíjakou pecku, ale umím si docela klidně představit, že Primal Fears může část hráčů bavit. Jedná se o shora viděnou frenetickou střílečku zasazenou do temných exteriérů, v nichž se bez baterky neobejdete. Znáte-li dřívější hru DNS Development jménem Dead Horde, je to hodně podobné. Čekejte tedy věrně vykreslené lokace, kapsy plné nábojů a ra-ta-ta-ta. Držet prst na spoušti je v těchto končinách nezbytné. Třebaže může prostředí vypadat prázdně, stačí udělat pár kroků a ze tmy na vás vyskočí desítky tu menších, tu větších emzáků. Proto stojí na každém rohu automaty, v nichž si za utržené peníze (ze zabitých nepřátel) můžete doplnit střelivo či koupit lepší zbraň. Celkově jich je 15, takže vybírat je z čeho. Samopal, kulomet, cirkulárka, brokovnice, raketomet nebo třeba plamenomet – jen co si budete ráčit. A pořídit si můžete i drona! Tak to by bylo, abyste si nevybrali. Zbraně lze navíc vylepšovat – třeba takové větší zásobníky jsou prakticky nutnost.

Hraní vždycky začíná v základním táboře, odkud se vydáváte do vybraných misí. Primal Fears vás pustí pouze tam, na co už máte dostatek zkušeností. První body tak chtě nechtě budete muset nahnat v liduprázdné nemocnici a až pak vyrazíte namátkou na policejní stanici. Ať už ale půjdete kamkoliv, nezapomeňte si poupravit nevhodnou defaultní kameru pomocí Q a E. Původní úhel snímání je totiž dost nepříjemný. A je úplně jedno, zda zrovna hrajete sami nebo v kooperaci až pro čtyři hráče, co místy připomíná Alien Swarm a další obdobné hry.

Hodnocení: 6/10
Výrobce: DNS Development
Cena: 9 EUR

No Time to Explain

Udělat úspěšnou flashovku, kterou si zahrají miliony hráčů, je fajn. Ale zároveň taky trochu na prd, protože to nenese. Je to asi jako mít krásnou holku, na kterou se můžete jen koukat. Autoři z tinyBuildGAMES (= Tom Brien a Alex Nichiporchi) proto vzali rozum do hrsti a oblíbenou flashovku No Time to Explain předělali do podoby indie hry jménem... No Time to Explain. No dobrá, kreativci to zrovna nejsou, nicméně hlupáci také ne. Proč by si totiž platili vývoj sami, když mají početnou fanouškovskou základnu, která ho může zacvakat? Šup s hrou tedy na Kickstarter, kde se našlo 2 052 podporovatelů s celkovým příspěvkem 26 068 dolarů. Cíl byl přitom jen 7 000.

„Jsem ty z budoucnosti. Není čas na vysvětlování. Sleduj m- AAAUAUUGHHH!!!“ Velký červený krab právě unesl vaše já z budoucnosti. Je třeba okamžitě jednat. Popadnete tedy zbraň a vydáte se na záchrannou operaci. Bouchačka neslouží pouze ke střílení, ale i k pohybu – vycházející paprsek žene hrdinu na druhou stranu, než kam míří, takovou silou, že jej donese na kýžené místo. Zkrátka Red Bull bouchačka dává křídla! Hlavní náplní jsou ale jiné vylomeniny. Musíte překonávat překážky plné ostnů a dalšího harampádí, před nimiž by se i Super Meat Boy zalekl, či bojovat s bossy. To už pak zbraň slouží k tomu pravému účelu.

O proměnu prostředí se stará cestování časem. Na konci každé z kratičkých úrovní je totiž něco jako časoprostorový portál, skrz nějž se dostanete zpět do známého levelu, který však vypadá o něco jinak. A zároveň se neustále zvyšuje obtížnost, až to místy hraničí s frustrací. Problém No Time to Explain ale je, že ačkoliv všechno tohle vypadá „na papíře“ strašně fajn, v reálu to taková hitparáda není. Po prvních minutách si totiž uvědomíte, že jde o docela obyčejnou akční hopsačku, a to i přes úsměvné minimalistické zpracování a neotřelý námět.

Hodnocení: 5/10
Výrobce: tinyBuildGAMES
Cena: 10 EUR

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama