Agricola
Ráno vstát, kravku podojit, prasatům nějaké ty pomeje hodit a pak hurá na pole. Zorat, zasít a v létě potom sklidit. Žena mezitím doma chleba upeče a o haranty se postará. Už aby ruku k dílu přiložili, práce na farmě je tvrdá…
Tak právě o tom, co jsem popsal v předchozím odstavci, je desková hra Agricola od společnosti Mindok, hit loňské i letošní sezóny. Hrajete tady za rodinku na farmě před pár sty lety a musíte dělat vše pro to, aby právě vaše hospodářství bylo na konci co nejúpravnější a mělo co nejvíce hospodářského zvířectva, respektive abyste nashromáždili co nejvíce vítězných bodů, které právě za výše uvedené získáváte.
Nejprve se zastavíme u zpracování. Za cca 800 korun, které hra v českých luzích a hájích stojí, dostanete pořádnou porci herního materiálu. Tlustý paklík karet, hrací desky pro jednotlivé hráče i společnou do středu stolu a především spoustu dřevěných komponentů, včetně nádherně vypadajících figurek zvířátek. Z tohoto ohledu je poměr cena/výkon velmi dobrý, ačkoliv na rozdíl od původní verze byla část karet českého vydání strčena do rozšíření, které vychází samostatně. Zpočátku si však bez problémů vystačíte jen se základní sadou, a to na mnoho her.
Nyní již k samotnému hraní. V každém ze čtrnácti kol, které hra trvá, může každý člen vaší virtuální rodiny (na počátku farmář a jeho žena, ale dítka přijdou brzy a na pole je ženete pěkně odmala ;) provést právě jednu akci, která je v dané chvíli k dispozici. Učiníte to tak, že na danou akci položíte žetonek svého člena rodiny a tím znemožníte ostatním zahrát to samé, jelikož na každé kartě může ležet jen jeden žeton. Počet akcí, které můžete zahrát, se postupně, s přibývajícími koly, zvyšuje a patří mezi ně kupř. zplození potomka stejně jako získání nějakého toho vybavení pro farmu, což vám přináší různé bonusy.
Vaše farma se tak průběžně a postupně vylepšuje. Na patnácti políčkách, které máte na svém hracím plánu k dispozici, se objevují pole, na nichž pěstujete obilí, či výběhy pro zvířata. Nejprve pro ovečky, později přicházejí na řadu krávy a prasata. Zlepšit si můžete i své bydlení. Z nuzné chatrče na počátku to můžete dotáhnout až na pořádný kamenný statek o více místnostech. Zároveň lze naučit postavy novým dovednostem, které jsou na kartách, jež obdržíte na počátku hry. Vaše postava se tak může stát například sládkem, kuchařem či dokonce tanečníkem. Profesí je spousta a představují prakticky jediný prvek náhody, protože to, co můžete vyložit, závisí na kartách, které dostanete rozdány na začátku. Na druhou stranu prakticky nikdy je nevyložíte všechny, takže stačí mít dobrých alespoň pár.
Agricola patří do skupiny evropských her (autor je Němec), známých svou bezkonfliktní povahou. Hráči si tedy nemůžou přímo škodit, na druhou stranu velice často probíhá souboj o některé z akcí, které jsou v dané chvíli výhodné pro více hráčů. Někdy tak nezbývá, než zabrat členem rodiny akci, která vám umožní v dalším kole být začínajícím hráčem a zajistit si tak, že alespoň tehdy zaberete něco, co opravdu potřebujete.
Život na farmě byl na konci středověku ale především snahou o to, aby se rodina vůbec uživila. Autor na to zjevně nezapomněl a obživa rodiny bude jedním z vašich nejzákladnějších úkolů. Pokud totiž nemáte co do úst, musíte jít žebrat. A takové žebrání samozřejmě srazí pověst vaší famílie dolů a na konci si to nepěkně bodově odskáčete.
Je též nutné upozornit, že svoji farmu musíte rozvíjet všemi směry, protože bude-li vám na konci něco chybět, čeká vás další bodová penalizace. Věcí, které se na konci hodnotí, je opravdu hodně. Strhnuty vám budou body například za políčka, která jste na svém hracím plánu nedokázali ničím zastavět či je zorat. Naopak získat je můžete za zvířata, ale budete-li jich mít od jednoho druhu příliš mnoho, tak už za to žádné bodíky navíc nedostanete, musíte proto zcela vyváženě chovat vše.
Způsobů, jak hru hrát, je neuvěřitelné množství, což ji činí vysoce komplexní. Ostatně komplexní je slovo, které bývá v souvislosti s Agricolou často skloňováno. V rámci udělování prestižního německého ocenění pro hru roku - Spiel des Jahres, byla vloni dokonce vytvořena speciální kategorie pro komplexní hru, kterou získala právě Agricola. Zmiňovaná komplexnost by mohla mít za následek, že by hra mohla být špatně srozumitelná začínajícím hráčům. I na ně, stejně jako na děti, však tady bylo pamatováno. Je tu totiž varianta tzv. rodinné hry, která má sice prakticky stejný princip, hráče ale nezatěžuje kartičkami vybavení a profesí. Hraní je tak jednodušší a mnohem přístupnější.
Další specialitou Agricoly jsou pravidla pro jednoho hráče. Nemáte-li tedy nikoho po ruce, můžete si hru zahrát jako solitér jen tak na body a svoje závěrečné hodnocení porovnávat s ostatními hráči. Sice to asi nebude vaše nejčastější varianta hraní, přesto je však velmi zajímavá.
Závěrem našeho povídání lze Agricolu prakticky bezvýhradně doporučit, jedná se o výbornou a hodně propracovanou hru. Už nyní se můžete těšit na další rozšíření, které Mindok chystá. Ať již ve formě malých národních balíčků (v dubnu by měla vyjít česká verze rakouského - je v něm i Mozart - a právě nyní se shromažďují podněty pro český balíček), či přímo velkého rozšíření, které se připravuje pro letošní podzim. Některým hráčům možná nemusí sedět nabízené herní prostředí, namísto spravování velké říše nemáte víc než malinkou farmičku. Pokud se ale přes jednu z mála možných výhrad přenesete, čekají vás desítky kvalitně strávených hodin a spousta opravdu dobré zábavy.
Hru k testování zapůjčila Planeta her