2008-rok-ve-znameni-blu-ray-a-ps3
Článek 2008: rok ve znamení Blu-ray a PS3

2008: rok ve znamení Blu-ray a PS3

Jan Horčík

Jan Horčík

12. 3. 2008 23:00 133
Reklama

V roce 2000 Sony uvedla do prodeje PlayStation 2 a zhruba o rok později už hlásila 10 milionů vyexpedovaných konzolí. K prvnímu lednu 2008 bylo prodaných 10,5 milionu konzolí PS3 s tím, že na trh byl přístroj uveden 11. listopadu 2006. To lze považovat za úspěch, zejména ve srovnání s Xboxem 360, který od svého uvedení 22. listopadu 2005 prodal 18 milionů kusů. V současné době se týdne celosvětově prodá kolem 180 000 kusů PS3 a 150 000 kusů Xboxu 360.

Hry, hry, hry

Jenže PS2, Xbox 360 i PS3 znovu, stejně jako mnoho herních zařízení před nimi i po nich, ukazují světu, že tím nejdůležitějším tajemstvím úspěchu každého herního zařízení jsou hry. Dostatek kvalitních, zábavných, zajímavých, originálních titulů je to, co prodává herní konzole. A tak není divu, že Sony v roce 2008 vidí rok obratu: má totiž připravenu zdaleka nejsilnější sbírku her ze všech.

Pecky v podobě Burnout Paradise, UT3 a Devil May Cry 4 už jsou venku. Jenže během roku se zcela jistě objeví ještě GTA IV, SOCOM: Confrontation (ex.), Tomb Raider: Underworld, Brothers in Arms: Hell's Highway, Gran Turismo 5 (ex.), Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (ex.), Haze, Prototype, Alone in the Dark 5, Army of Two, Resident Evil 5, Silent Hill 4, Fallout 3 a v neposlední řadě i LittleBigPlanet (ex.).

S největší pravděpodobností pak letos dojde i na tituly jako Killzone 2 (ex.), Final Fantasy Versus XIII (+ Versus, obě ex.), MotorStorm 2 (ex.), Resistance 2 (ex.), Tekken 6 (ex), možná The Getaway 3, Heavy Rain (ex.), L.A. Noire, Afrika (ex.) a spekuluje se dokonce i o God of War 3 (ex.). Ne všechny zmíněné hitovky to letos stihnou, nejsou ani všechny exkluzivní, ale už jenom fakt že se pro PS3 vůbec takovýhle line-up chystá je pro potenciální kupce PS3 silným argumentem. Vyjmenovat z paměti podobnou soupisku exkluzivních hitů pro Xbox 360 je už trochu složitější, ale jde to.

Sony nicméně chystá velkou ofenzívu také v oblasti online služeb. Na duben připravuje velké změny směrem k uživatelské přítulnosti PlayStation Network, což má být nejspíš také tak trochu příprava na brzký příchod PlayStation Home. Už během dubna se na trh dostane dlouho očekávaný ovladač s vibracemi DualShock 3.

Modré vítězství

Tou zdaleka nejpodstatnější událostí uplynulých týdnů ve vztahu k PS3 a jejímu dalšímu vývoji je ale neočekávaně brzký konec formátu HD-DVD. Sony nejspíš musela Warner Bros. zaplatit nehoráznou sumu (hovoří se až o 250 mil. dolarů) aby si zaplatila Blu-ray exkluzivitu tohoto studia, ale japonský gigant dobře věděl co činí. Definitivně tak rozhodl válku formátů a prorazil poslední zábranu, která ještě stála v cestě tomu, aby se s prodeji Blu-ray přehrávačů, tedy i PS3, doslova roztrhl pytel. PS3 může z konce HD-DVD v letošním roce profitovat zdaleka nejvíce, protože i nadále zůstává jedním z nejlevnějších, plně vybavených Blu-ray přehrávačů.

S Blu-ray souvisí i další velká výhoda, totiž kapacita. Zatímco Microsoftu na jeho Xboxu 360 a starých DVD brzy začne docházet kapacita (výroba externího HD-DVD přehrávače byla přerušena), PS3 má na modrých discích k dispozici 50 GB, které vydrží ještě dobrých pár let dopředu. Stejně jako obrovský hardwarový výkon PS3 a jeho stále se zmenšujícího a méně žeroucího procesoru Cell. Současné hry údajně využívají 30%-40% schopností PS3, zatímco v případě Xboxu 360 je to odhadem 50%-70%. V následujících třech letech se podle slov Scotta Steinberga, produktového manažera v SCEA, mají PS3 hry začít ostatním konzolím, tedy Xboxu 360, v technickém zpracování značně vzdalovat.

PlayStation 3 tedy má i nadále kam stoupat, zatímco Microsoft už dávno musí přemýšlet nad vývojem nové generace své konzole. A hlavně nad tím, jakou mechaniku v ní vlastně použije. A použije vůbec nějakou? Ani v letech 2010-2012 na tom ještě Amerika nebude v broadbandovém připojení zdaleka tak dobře jako třeba Jižní Korea, Japonsko nebo i západní Evropa. Jenže v obou prvních zmiňovaných není Xbox 360 právě velkým hitem, takže online distribuce "velkých" her pro příští generaci Xboxu je zatím spíš odvážným snem.

Menší, tišší, méně náročná

Stejně jako Xbox 360 pravidelně dostává nové revize, které mají nižší spotřebu, menší vyzářené teplo a nižší hlučnost, čeká to samé i PS3. IBM už s Toshibou a Sony mají 45nm Cell prakticky hotový (původní Cell byl vyroben 90nm technologií) a jeho nasazení je jen otázkou času. Sníží se výrobní náklady, spotřeba, teplo (tedy i potřeba chlazení) a v konečném důsledku dost možná i cena. Co by to bylo za rok 2008, kdybychom se nedočkali nové, snad i levnější revize PS3!

Sony také silně věří v loajálnost ke značce. Obrovská masa majitelů PS2 je jednou z "tajných zbraní" Sony. Dnes je prodaných přes 120 milionů kusů PS2 a stále se prodává relativně dobře. Ovšem spousta fanoušků PS2 čeká - třeba na novou HDTV, na dostatek her, na snížení ceny, na cokoliv. Prostě čeká, loajální ke své oblíbené značce, a jakmile nadejde ten správný čas, vrhnout se na PS3. Jistě, část z nich se už dávno vrhla na Xbox 360, který jednoduše přišel dřív a také z toho těžil. Jenže právě za ty dva tři roky majitelé Xboxů uvidí, že jejich strojům dochází dech a budou se poohlížet po něčem novém. A PlayStation 3 bude dost možná tou nejlepší volbou. Ostatně, pro obě konzole, PS3 i Xbox 360, mluví stále rostoucí počet majitelů HD televizí. 1000 milionů Wii? Možná. 100 milionů PS3? Zcela určitě - otázkou je jen "za jak dlouho".

Ve dvou se to lépe táhne

V čem ale PS3 dosud jednoznačně zaostává za Xboxem 360 i Wii (a Wii za Xboxem 360) je tzv. "attach-rate", tedy počet her prodaných k jedné konzoli. Podle výsledků řetězce herních obchodů GameStop je attach-rate Xboxu 360 kolem hodnoty 8,8, tedy k jedné konzoli Xbox 360 se v průměru prodá téměř devět her. U Wii je tato hodnota na kolem pěti kusů stejně jako u PS3. Čísla nemusejí být přesná, v každém případě ale platí, že počet her prodávaných na Xbox 360 je vyšší než na PS3. To je ale dáno jednoduše i tím, že je větší nabídka, Xbox 360 je na trhu o rok déle. Je pravděpodobné, že právě v letošním roce se bude attach-rate také u PS3 zvyšovat. Celkově má Xbox 360 týdně prodaných přes 1,37 mil. kusů softwaru, zatímco PS3 zatím prodává necelých 0,8 mil. her týdně (podle VGChartz). Ale pak je tu ještě PS2 se svými 655 000 hrami týdně.

Nakonec nelze opominout ani přenosného bratříčka PS3 v podobě PSP, který výrazným způsobem přispívá k úspěchu PS3 - a naopak. V Sony dokázali skvěle využít bohatých možností vzájemného doplňování se obou zřízení, a tak je tandem PS3-PSP jakýmsi malým mediálně-zábavným ekosystémem vzdáleně podobným tomu, který už léta předvádí Apple ve svých zařízeních. Možnosti doplnění PS3 o funkce jako digitální receiver, Skype v PSP nebo nový obsah na PlayStation Network už jsou jen pověstné třešničky na dortu ve světě elektronické zábavy made in Sony. Celý herní průmysl má před sebou ale v roce 2008 nezáviděníhodnou výzvu: překonat hospodářskou recesi, která se z USA rozsprostírá po celém světě. Protože na čem jiném budou lidé šetřit, než na výdajích za zábavu?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama