@funami
Taky se mi nelíbí když potom každý hledá důvod, proč se něco takového stalo. Jenomže žádnej důvod neexistuje. Je to tak jednoduché, jako jsou ti 2 blbci sami. Prostě chtěli být ti jediní, co rozhodnou o životě a smrti. Holt nudili se a nic lepšího je bohužel nenapadlo.
@Jaromír Möwald
To Kowalchuk: no jo, jenomže ony se většinou „úplně nové“ hry nedělají a ani to po pokračování nějaké hry nechci. Nastavovaná kaše je ten správný výraz. Místo toho aby udělali úplně novou, stejně kvalitní hru. Tak udělají hru „úplně novou“, která má oproti předchozímu dílu jen lepší grafiku, jinak je jednou tak kratší, a aby nikdo nenadával tak se udělají lehké a jednoduché změny, které jsou většinou šlápnutím do …. víte kam.
Pro příklad Tomb Raider. Když jsem si zahrál demo Legendu, jásal jsem radostí a uvěřil reklamním sloganům jako „návrat ke kořenům“ a podobně. Poté co jsem si zahrál plnou verzi, zjistil jsem, že jediným dobrým počinem byla změna ovládání. Dále už jen následovaly výše zmíněné nedostatky. Poloviční herní doba a změny jako akční scény s mačkáním cuplíků v pravý čas, přehršel akčních přestřelek, asi kvůli natažení herní doby či nedostatku nápadů a to vše na úkor hodnot, bez kterých se staré díly neobešly. Tím myslím především rozmanité hádanky, které v Legendu téměř nejsou. Takovým způsobem se poslední dobou ubírá většina her. Je jedno jestli je to hra na PC, PS2, nebo „next-gen“ konzole.
Ono je totiž jednodušší postavit vedle sebe deset nebo dvacet panáků, dát hráči do ruky kvér a říct střílej, než vymyslet rozmanité a neokoukané rébusy.
Přitom existuje několik příkladů, které ukazují správnou cestu, jak vyhovět mainstreamu, tak i náročnějšímu hráči. Například God of War to podle mě dokázal dokonale. První „akční mlátička“, která mě opravdu chytla. Především díky ovládání, díky prostředí se smyslem pro detail, díky rébusům, které nebyly nikterak těžké ale byly tam. Přece jenom je rozdíl ubíjet nepřátele jako v Baldurs Gate DA, mačkáním jednoho tlačítka v prostředí, které je sice graficky pěkné, ale stále dokola se opakující jeden strom, pravda graficky krásně zpracovaný, přestane brzo bavit, stejně tak jako mačkání jednoho tlačítka stále dokola. Oproti tomu GoW (ne Gears of War :)) má soubojový systém který neomrzí a o nějakém opakování se lokací není ani řeč. Každé místo ve hře je originál.
God of War byl nový titul,který prostě potřeboval zaujmout. Naštěstí to udělal nejlepším možným způsobem. Je otázkou jestli se pokračování nepoveze, jako u většiny her, na vlně popularity prvního dílu. Prostě to jde, když se chce.
Sorry za tak dlouhej post, nějak sem se rozepsal.
Jinak s tebou ale souhlasím, že na prvním místě jsou peníze. Jinak to být nemůže a možná, že je to dobře.
@Adam.reznicek
Pokud tě baví Prince of Persia, tak tohle by si hltal plnnými doušky :)) Dokonce jsou tam některé věci až nápadně podobné, např. zpomalování času.
@funami
Ještě dodám, že je zajímavé když někdy čtu diskuze o hrách tady i na zahraničních webech, tak pozoruju značnou shodu většiny hráčů. Ať už je to Tomb Raider, Medal of Honor, Call of Duty, teď třeba i FFXII a další a další, tak všichni říkají a nadávají jak skvělé byly první díly a jak ty poslední nestojí za nic. Jak novinky které ve hře jsou se jim nelíbí a jak by raději chtěli znovu tu starou dobrou hru, která je tak bavila. Přece právě ti hráči, kteří hráli předchozí díl budou chtít hrát i ten další. Neměly by teda hry být dělány především pro ně? A hráči nezkušení, kteří se spolehnou na reklamu a nechají se ovlivnit marketingem? Možná je takových většina, ale přece takoví si koupí hru proto, že je na ni pěkná reklama v TV, tak proč dělat hru pro ně, když si ji koupí pouze na základě reklamy? Reklama ať je pro ty, kteří se podle ní rozhodují a samotná hra ať je pro ty zkušené, kteří chtějí kvalitu.
Podle mě je v tom spíše lenost a neochota udělat něco navíc. Ti co znají předchozí díl si to koupí z očekávání nemožného a ti ostatní se spolehnou na reklamu, tak proč se zbytečně namáhat.
A proč se vůbec namáhat, když s tím stejně nic neuděláme ;-)
Já věděl že si tenhle článek nemám číst. I když je mi to v podstatě uplně jedno, tak skepse vůči PS3 z něho přímo sálá z mého monitoru. A to i přesto, že s většinou uvedených faktů souhlasím (PSP, Sixaxis, atd.).
Pro mě více méně zklamání. Novinky ve hře jsou tuctové, již stokrát viděné. Ani design úrovní mě v porovnání s jedničkou moc nenadchl. Viděl jsem, dohrál jsem a prodal jsem.
Jsem strašně rád pokaždé, když vyjde podobný druh hry. Tedy myslím opravdu realistický simulátor. Myslím, že lidé kteří takové hry dělají i v dnešní době jsou vážně machři.
Nejvíc mě štve, že televize, jakožto médium které má obrovský vliv dává takovéto události často do souvislosti s hrami. Ovšem nikdy jsem od nich neslyšel, že by třeba mohl být na vině film (já si ale myslím, že ani film ani hra ani cokoli jiného za to nemůže), který dávali před měsícem. Prostě než aby řekli, že za to třeba můžou jejich filmy, tak se špína hodí na nějakýho kostkovanýho panáka, co nevypadá ani tak jako člověk, ale spíš jako panáček z lega.
@funami
Taky se mi nelíbí když potom každý hledá důvod, proč se něco takového stalo. Jenomže žádnej důvod neexistuje. Je to tak jednoduché, jako jsou ti 2 blbci sami. Prostě chtěli být ti jediní, co rozhodnou o životě a smrti. Holt nudili se a nic lepšího je bohužel nenapadlo.
Sem rád, že něco takového vzniká právě v naší zemi. V článku je napsané, že jednou z nejdůležitějších věcí jsou peníze, což je pravda. Přecejenom ale je podle mě jedna důležitější věc. A to najít velkou partu nadšenců, kteří jdou do celého projektu se stejným nasazením, jako samotný autor. Teď už jenom, aby i po herecké stránce byl film ok a není co řešit.
Hodně dobrej článek. Už jsem to někde psal a budu se opakovat, ale dobrou hru podle mě dělají detajly, tedy detajly na první pohled. Takové maličkosti hráči hru zpříjemní a mnohdy si řekne, sakra to je dobrý nápad, nebo to sem nečekal.... Hold dneska když někdo uslyší slovo next-gen, tak se mu většinou vybaví grafika.
@funami
Ještě dodám, že je zajímavé když někdy čtu diskuze o hrách tady i na zahraničních webech, tak pozoruju značnou shodu většiny hráčů. Ať už je to Tomb Raider, Medal of Honor, Call of Duty, teď třeba i FFXII a další a další, tak všichni říkají a nadávají jak skvělé byly první díly a jak ty poslední nestojí za nic. Jak novinky které ve hře jsou se jim nelíbí a jak by raději chtěli znovu tu starou dobrou hru, která je tak bavila. Přece právě ti hráči, kteří hráli předchozí díl budou chtít hrát i ten další. Neměly by teda hry být dělány především pro ně? A hráči nezkušení, kteří se spolehnou na reklamu a nechají se ovlivnit marketingem? Možná je takových většina, ale přece takoví si koupí hru proto, že je na ni pěkná reklama v TV, tak proč dělat hru pro ně, když si ji koupí pouze na základě reklamy? Reklama ať je pro ty, kteří se podle ní rozhodují a samotná hra ať je pro ty zkušené, kteří chtějí kvalitu.
Podle mě je v tom spíše lenost a neochota udělat něco navíc. Ti co znají předchozí díl si to koupí z očekávání nemožného a ti ostatní se spolehnou na reklamu, tak proč se zbytečně namáhat.
A proč se vůbec namáhat, když s tím stejně nic neuděláme ;-)
Z toho co tu čtu vyplývá, že next-gen vpodstatě neexistuje. je to asi pravda. Vždycky se bude jednat jen o určitý vývoj. Procesory se taky vyvíjí postupně, a ne že někdo příjde z ničeho nic s procesorem 8GHz a s hrama je to stejný.
I tak ale existuje dost her, které posouvají vývoj někam dál a přináší něco nového. Třeba God of war, Okami, Katamari, Viva Pinata, atd.
Já pokládám hry za umění. Stejně jako obrazy či hudbu a další věci. Stejně jako malíř chce většinou svým obrazem něco zdělit, tak i kvalitní hra může mít ambici něco zdělit a hráče tak duševně obohatit. Taková hra musí mít originální příběh, hezkou grafiku a tím myslím především smysl pro detail a rozmanitost. Z mnoha starých her tyto atributy přímo tryskají a strčí do kapsy dnešní hry s high-end grafikou bez velkých problémů, alespoň pro mě. Dále by dobrá hra měla být dostatečně propracovaná, lidé kteří na ní pracovali by zkrátka měli ukázat, že si s ní pohráli. V dnešní době, kdy hernímu světu vládnou gigantické firmy, které vytvářejí nové hry jako korejci, výrobky made in...., u běžícího pásu není lehké sehnat hru která se něčím odlišuje a riskuje tak velkou finanční ztrátu. Na druhou stranu možná díky velkým firmám se ty menší musejí o to více snažit, aby uspěly. Možná to tak ale vůpec není, pletu se a chyba je někde jinde. Někdy je prostě lepší se spolehnout sám na sebe a nevěřit reklamám. Věčinou se to vyplatí.