Článek Zahrádkáři a mafiáni: hrátky s Facebookem

Zahrádkáři a mafiáni: hrátky s Facebookem

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

13
Reklama

Hry obecně jsou jednou z pěti nejčastějších aktivit, kterým se lidé na internetu věnují. V případě 250 milionů uživatelů Facebooku ovšem bude hraní her bezpochyby atakovat příčky nejvyšší. Během posledního roku se herní aplikace na sociálních sítích utrhly ze řetězu a statistiky Facebooku hovoří jasně – žebříček TOP 10 nejpopulárnějších aplikací naprosto jasně ovládají hry. Jejich pozice přitom sílí doslova každým dnem, a zatímco globální herní průmysl skomírá, měsíční růsty o desítky a stovky procent tu nejsou ničím neobvyklým.

Zemědělská revoluce

Současná vlna zájmu o hry na sociálních sítích se dá nazvat snad jedině explozí nebo pandemií a tentokrát rozhodně nejde o běžné mediální přehánění. Nejpopulárnějším titulům přibývají každý měsíc miliony uživatelů a je to tak prudký růst, že i podle zkušených odborníků v herní branži prostě nemá obdoby. Například hra Farm Town se téměř okamžitě po svém uvedení dostala na čtvrté místo v žebříčku nejoblíbenějších her, když si v červnu zajistila skoro 8 milionů aktivních hráčů. A třeba populární Mafia Wars měly podle statistik portálu Inside Social Games ještě na začátku června 11 milionů hráčů, sotva o tři měsíce později už to byl skoro dvojnásobek.

Králem všech facebookových her a aplikací vůbec je však bezkonkurenční FarmVille – virtuálnímu farmaření se nyní měsíčně průměrně věnuje skoro 47 milionů lidí. FarmVille byla spuštěna teprve 19. června letošního roku a ihned se stala nejrychleji rostoucí hrou všech dob. Během dvou měsíců ji aktivně hrálo 11 milionů lidí, na začátku září už jich bylo 33 milionů a nyní se rychle blížíme k padesátce. Také třetí příčka ve facebookovém TOP 10 je herní a stojí na ní notoricky známé Mafia Wars. Svoje mafiánské impérium spravuje každý měsíc bezmála 25 milionů uživatelů. Podobně úspěšné jsou i kratochvíle jako Pet Society nebo přeci jen klasičtější Texas HoldEm Poker.

Raketový start

Na tomto boomu se dokázala nejvíce svézt společnost Zynga, která je dnes s obrovským náskokem nejúspěšnějším vývojářem aplikací pro Facebook a tím pádem i příležitostných her všeobecně. Její produkty na námi sledované sociální síti každý měsíc využije přes 123 milionů lidí, přičemž asi 32 milionů je aktivních každý den. Rychlost růstu v současnosti dosahuje více než 7 procent týdně. Do portfolia firmy patří právě zmíněné hry jako FarmVille, Mafia Wars, Texas HoldEm a hromada dalších hitovek (namátkou Vampire Wars, Street Racing, Scramble nebo Word Twist).

Druhý nejúspěšnější vývojář, společnost Playfish, přitom nemá z hlediska množství uživatelů ani poloviční úspěšnost. Zynga ve Spojených státech teprve nedávno drtivě porazila dosavadního vládce příležitostných her Yahoo Games a doslova z nuly vyrostla v řádu měsíců v obrovského giganta způsobem, nad kterým celý herní svět jen kroutí hlavou. Původní odhady letošních zisků kolem 100 milionů dolarů se mění každý den a výsledná částka se nejspíš bude pohybovat v naprosto jiných řádech, protože firma během letoška znásobila svou velikost tolikrát, že malá násobilka přestává stačit.

Armáda přicmrndávačů

Kromě největších gigantů se ale na herní revoluci z pochopitelných důvodů snaží svézt i obrovská spousta drobnějších podnikavců. Jsou to často provozovatelé klasických webů s flashovkami jako Addicting Games nebo Gameserpent, kteří se ovšem dokáží spojit s vaším profilem a tak svoje hry přinášet přímo na účty uživatelů Facebooku. Vy pak alespoň nemáte špatný pocit, že brouzdáte kdoví kde a ztrácíte čas hraním – jste přece na Facebooku s kamarády a na tom není nic špatného…

Další kapitolou je značný reklamní potenciál pro běžně prodávané hry, které Facebook využívají k vlastní propagaci. Třeba když EA Games vydali Kmotra 2, ještě v předstihu se na Facebooku objevila stejnojmenná a volně přístupná hra těžící zejména z principů a úspěchů Mafia Wars. Kromě obvyklé správy své mafie jste si navíc mohli v editoru vytvořit vlastní postavu a pak si s ní třeba vyrobit speciální kmotrovské wallpapery nebo avatary.

Podobně se výrobci her snaží vytěžit i fanouškovské stránky. Marketingoví specialisté se jistě budí ze sna orosení studeným potem, dokud jejich skvělý úžasný produkt nemá alespoň několik desítek tisíc fanoušků na Facebooku. Přitom už dávno neplatí, že takové „fanouškovské stránky“ zakládají jen fanouškové. Z herní branže jsou nejúspěšnější právě stránky Mafia Wars se 4 miliony následovníků, populární jsou ale i stránky The Sims 2 a 3, Pro Evolution Socceru, Rockstaru či nejspíš skutečně fanouškovské Worms a Tetris.

Takových příkladů, které můžeme v jednom článku bohužel jen naťuknout, je nespočet. Zapomenout bychom neměli ani na stále trvající, i když už konečně polevující kvizové šílenství, které je nejdokonalejším příkladem příležitostné facebookové zábavy. Právě na nich se mnozí naučili, že si lidé od „svého“ Facebooku nechají v oblasti spamujících aplikací líbit opravdu mnohé a těží z toho dodnes.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama