proc-jsou-hry-dobre
Brothers in Arms: Earned in Blood Článek Proč jsou hry dobré

Proč jsou hry dobré

Luke

Luke

4. 1. 2007 23:59 70
Reklama

Na začátku osmdesátých let se do lidských příbytků vplížil nový fenomén: počítačové hry. Masová výroba her spjatá s produkcí domácích počítačů, které se výkonem od těch dnešních lišily jako abakus od vědecké kalkulačky, se následujících pětadvacet let zvyšovala, zkvalitňovala a dospívala. Evoluce her je v jistém slova smyslu technologickou evolucí a zanechává v lidech nesmazatelné vzpomínky a vědomosti. A o vědomosti tu běží. Již v osmdesátých letech se objevily pokusy o vzdělávací interaktivní software – jenže díky technologickému omezení nebylo možné věrohodně reprezentovat například historické události.

Tehdejší počítače disponovaly několika kilobity paměti, disketovou mechanikou a schopností reprodukovat až 16 či 256 barev v extrémně kostičkované grafice. Přesto dnešní třicátníci, kteří v patnácti letech začali hrát hry, častokrát podotýkají, že nebýt počítačových her, bylo by pro ně objevování dnešního světa mnohem komplikovanější. Čím jim hry pomohly a čím neustále pomáhají se pokusíme shrnout v následujících odstavcích.

Anglicky snadno a rychle

Proč jsou hry dobré
i Zdroj: Hrej.cz
Drtivá většina her vychází v angličtině anebo je do angličtiny překládána. Překlad titulků, nebo přímo dabingu do místního jazyka, třeba češtiny,  sice hraje svoji roli, ale vzhledem ke kvalitě překladů – alespoň v našich zeměpisných šířkách – zvolí mnoho hráčů originální verzi hry. Na trhu existuje množství takzvaných adventur, které nestaví svůj obsah na střílení a agresivitě, ale na pomalém odkrývání příběhu skrz dialogy s herními postavami. Obsah textu v takových hrách bývá srovnatelný s knižním románem. Pakliže chcete ve hře uspět, musíte na texty adekvátně reagovat – jsou totiž důležitým vodítkem! Skrz hraní her je tedy možné nejen se v cizí řeči procvičit, ale také se naučit slovíčka, fráze a gramatiku. A navíc – angličtina je jako mezinárodní jazyk používána nejen ve hrách, ale v řadě dalších médiích, které si tak skrz hraní můžete zpřístupnit. Mluvíme-li o naučení se angličtině skrz hry, jedná se o znalost pasivní, která často koliduje s praktickým používáním jazyka v reálné konverzaci.

Na to je tu také řešení: online hry. Online hry okupují herní trh řadu let a milióny uživatelů z desítek zemí jsou jejich fanoušky. Jako všeobecný dorozumívací kód slouží angličtina, případně němčina, či francouzština. V jedné hře se najednou nacházejí až tisíce hráčů, kteří spolu potřebují komunikovat, často ve stresových situacích – potřebují tedy okamžitou reakci od spoluhráčů. V tomto typu her je procvičení aktivní angličtiny jednoznačné. Samozřejmě, dochází k deformaci jazyka a používání novotvarů nebo zkratek, přesto vstup do online světa nabízí možnosti bezprostřední komunikace v angličtině, k níž byste se jinak dostávali složitěji.

Jak bylo na Bílé hoře

Řada her, zejména strategií a titulů akčních, se odehrává v historických  kulisách. Alexandrovy a Pattonovy bitvy, které známe z učebnic a historických filmů, jsou na našich monitorech a my jako virtuální vojevůdci

Proč jsou hry dobré
i Zdroj: Hrej.cz
můžeme jít ve stopách reálných veličin. Historické hry se snaží být co nejvěrnější, ať už v grafické prezentaci nebo v pečlivém studování staletí starých taktik, nebo ve vypočítávání rychlosti jednotlivých jednotek. Suchopárná data a jména známá z lekcí dějepisu se tak změní v atraktivní reprezentaci, která se snadno zapamatuje. Uvědomují si to nejen vývojáři, kteří takové hry vyrábějí, ale také velké televizní společnosti.

Například History Channel využil Rome: Total War pro historický dokument o slavných vojenských tažení římské říše. Podobně použil hru z druhé světové války, Brothers in Arms, k vizuálnímu podepření dokumentu o dni D o spolupráci na Civil War nemluvě. Historické hry jsou nezanedbatelnou součástí trhu a mají velký potenciál právě ve vizualizaci slavných událostí.

Stejným způsobem seznamuje řada her s historickými umělci a jejich dílem. V takzvaných „alternativních historiích“ jsou často jména a díla používána pro ukotvení pocitu realističnosti. Jde například o prolnutí středověkého prostředí s vědeckofantastickými prvky. Třináctiletý hráč, který hraje hry orientované na historii, má pak oproti spolužákům podstatný náskok – protože si dovede představit mnohem lépe probíranou látku. V případě starší generace hráčů, kteří dějiny znají, pak hraní nabízí potěšení z dobře zpracovaných reálií.

Hry = knihy, filmy, komiksy

Jednotlivé hry kolem sebe vytvářejí vlastní mediální množiny, které se ostře promítají do současné kultury. Obcování filmu s hrami a obráceně je viditelné na všech stranách, ale mnohem podnětnější jsou přechody

Proč jsou hry dobré
i Zdroj: Hrej.cz
herních motivů do knih a obráceně. Slavný román Dana Browna, DaVinciho kód, byl přepracováván do hry. Když zůstaneme u slavných literárních děl, která se projektovala do her, poslouží jako nejlepší příklad Pán prstenů. Podle trilogie se hry vytváří již několik dekád a pokaždé o trochu více rozšíří původně literární svět.

Tím, že se ponoříte do kvalitní hry máte velkou šanci dostat se k zajímavým knihám, komiksům, filmům, nebo i deskovým hrám (hry Doom a World of Warcraft a Railroads posloužily za předlohu sofistikovanějších verzí Člověče, nezlob se). Dochází i k průnikům do hudby – v českých luzích a hájích dobře známé Nanoalbum skupiny Tata Bojs, nebo několik písniček od Znouzectnosti čerpá inspiraci i z počítačových her. Již bez jakéhokoliv odporu znávají kulturně zaměření lidé dneška silnou pozici her jako tažného koně popkultury jednadvacátého století. Hry se rozhodně vyplatí hrát, abyste zůstali „in“.

Vojákem virtuálním i reálným

Často diskutovaným přínosem her je zrychlení reflexů hráčů akčních her a rozvinutí jejich instinktů. Podle řady odborných studií dochází u hráčů Counter-Strike k výraznému zlepšení ostražitosti, rozlišovacích schopností a motorických funkcí. Pakliže se hře věnuje jedinec dostatečně dlouho, může se pak projevit přínos například v aktivně provozovaném sportu, nebo v armádě. Ano, speciální hry, jako je America’s Army, podporují skrz akční hratelnost reflexy hráčů a z nejlepších pak vybírají případné nováčky do armády Spojených států. I tímto směrem mohou být hry využívány: jako trenažéry pro rychlejší reakce v reálných fyzických aktivitách.

Proč jsou hry dobré
i Zdroj: Hrej.cz

Světy fantazie bez hranic

Počítačové hry před námi otevírají virtuální světy plné možností, jak je využít k vlastnímu obohacení. Jsou logickým krokem vpřed v evoluci diváckého prožitku: po beletrii a vizuálních filmech přicházejí interaktivní hry, kde se konečně tím hrdinou můžete stát, aniž byste si o něm četli, nebo se na něj jen dívali. Fantaskní a realistické světy jsou vám zcela k dispozici: tak neváhejte a vstupte do nich.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama