Zpět na článek

Diskuze: Proč jsou hry dobré

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Ubral
Ubral
Level 1 Level 1
12. 1. 2007 22:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

já hraju od 4 let na pc zaačínal jsem na zimních hrách a DOOMovi a ted je mi 15 a nemyslím si že bych byl nějaký dmnt který by musel zabíjet kvůli toho že hrál DOOMa nebo CS

ubersexual
ubersexual
Level 1 Level 1
8. 1. 2007 16:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jak tak na to koukám - ocitli jsme se všichni ve vzájemné křeči. Označení válka/boj, jste zavedli vy - mně to přijde zhola zbytečné, takhle se tady rubat hlava/nehlava. Ale stalo se - možná to bylo jen k užitku věci...

Rány se zahojily, modřiny ztrácejí svou modř, napětí opadá a diskuze cítí svou tečku. Po přečtení všech příspěvků zde zmíněných cítím takový klid před bouří. Kdo ví, který z vyčerpaných táborů vyšle své zvědy, potažmo sešikuje formace do opětovného útoku s válečným povykem :-)

Opravdu, diskuze tohoto typu je velice obohacující (čtete-li vše pozorně a snažíte-li se oněm slovům porozumět). Po davidovi-novotnymu i já děkuji; s robotron3m jsem zajedno s tím, že i na poli diskuzním se najdou vlaštovky s pěknými názory. Ta krev v bitevních mokřinách byla prolita bezpochyby lidmi mající "páru"

Cítím chuť se jen tak projít mezi těmi všemi tlejícími a do chřad zapadlými a pronést též názor svůj :-)
Kniha, dle mého, může být interaktivní, pracuji-li momentálně na ní. Přemýšlím, jak se příběh bude vyvíjet, v zápětí se po mne sápe ledová fantazie - já mažu ve wordu a měním, posouvám příběh jinými směry. Líbila se mi též připomínka ke game-bookům (už už jsem čekal, že to nikoho nenapadne) ale přece! Bože, jaký to byly časy, kdy jsem dostal do pařátů svých prvního LoneWolfa..přiznám se, bylo to poprvé, kdy jsem u knihy cítil, že jsem tak zvaně "in". Že jí mohu ovlivňovat, že příběh si píšu jen já sám. Jasně, nic není bez hranic, vše má své omezení - ale tenkrát, když jsme byli všici malými prďoli - na tohle se nehrálo. Tak, jako dnes to nikdo nepojímal. Kdepak. Dneska, mluvím-li s čiperou (tak kolem 10-11 let) a on se mě ptá, jak to že ve hře (PC) nejde to a ono a jak to že právě tohle zase jde - odpovídám většinou z legrace: "to víš, no, to nás chtěli páni vývojáři trošku potrápit a udělali to schválně takhle blbě.." Celý zmatený se mě dotazuje, kdo že jsou ti vývojáři :-) Na mou odpověď reaguje zcela samozřejmě: "blbost, tomu nevěřim" a dodává něco ve stylu, že vývojáři nenesou dík za vytvoření hry a přesvědčuje mne, že ta hra "zkrátka je" a nikdo jí k tomu nepomáhal :-)
Kdepak páprdové, dětská fantazie..měli bysme se od dětí víc učit, a neřešit tak moc všecko do hloubky. Jinými slovy, proč o tom mluvím, dokážu tě pochopit davide-novotny (tvůj náhled na neskutečně hutně propíraný termín). A ty bys měl taky robotron3 ;-)

Jinak mi přijde, že jste vystihli vše podle nejvyššího svědomí a vědomí - velice dobře! Pokud jde o hry, nepovažuji je rozhodně za přízemní záležitosti. I podle vás ta nejstupidnější herní hříčka může být pro někoho takovým přínosem, že bysme jen valily bulvy. Jestli jde o vnímání času a smyslu vkládáného do našich nejrůznějších aktivit - na tom přeci vůbec nezáleží. Už přesně nevím, který z těch antických filozofů to pronesl (Platón?), ale důležité přeci je - abychom žili naplno! a ve všem, co děláme, viděli ten nepopiratelný smysl. Neuvidíte-li, umírat se vám bude opravdu bolestivě. A taky mě s touto připomínkou napadá jedna věc - nikdy nelitujte toho, co jste v minulosti provedli/udělali. Život pak rovněž ztrácí smysl, ve finále vše, u čeho si to říkáte, ztrácí smysl. A tak by to nemělo být. Myslím si. Žijme s minulostí, připomínejme si jí, ale moc na ní nelpěme.

V jedný chvíli, když jsem četl davida, zarejval se mi názor "fantazie nade vše" hluboko pod nehty. Pak tuším někdo zmínil něco o slově "umřel". Bylo to nejspíš u kritiky k tomu, že ve hrách je všechno dáno - tác je naservírován, co si dáte pane? a pak ty odkazy k tomu světu tam venku. Nevím, možná je to jen můj soukromý feel (bude to hodně ad absurd), ale já si třeba nedokážu představit život bez zraku. Bez chuti, bez hmatu..a ani nechci. Všecko si představovat jen z toho, jak nám to ten či onen vyloží - a zase to budou jen jeho subjektivní pocity. Já chci mít možnost cítit sám! i když jsem obklopen pomyslnou bariérou neonové duhy. To jen tak, co to ve mně evokovalo.

Tímto gratuluji Pavlovi, který svůj článek tak brilantně oprášil z disku a vložil tady na hrej! Hodnota toho článku nespočívá ani tak ve slovech samotných, jako spíše v nás, kteří jsme cítili potřebu se vypsat a podělit se o své názory se zbytkem. V tomto případě platí všechny body, které Pavel vyjmenoval.
Vzájemná interaktivita, schopnost třídit myšlenky, reprodukce utříbených názorů, gramatika, vypotit se :-), umělecký náhled..to vše jsem v této diskuzi nalezl.

Pavle dík, patří ti zcela určitě vavřín lišáka; všem ostatním náleží neménně velký aplaus. A pamatujte - nezapomínejme na to nejdůležitější - myslet! ;-)

13_11

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
8. 1. 2007 16:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ubersexual Clovicku, ty ses idealista! S neukojenou dusi.

ubersexual
ubersexual
Level 1 Level 1
9. 1. 2007 14:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 :-) možná...

13_11

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
8. 1. 2007 20:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ubersexual tolik omáčky v jedný A4 sem fakt ještě neviděl... to je taky umění :)

dabelsky.zjev
dabelsky.zjev
Level 1 Level 1
15. 1. 2007 17:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ubersexual Taková malá slohovka :-)

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 12:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dobrovsky: ale vzhledem ke kvalitě překladů – alespoň v našich zeměpisných šířkách (o jakych prekladech to pan mluvi? V zanru textove nejhodnotnejsich her, zanru adventur, co takhle BigPeter, aktivni a velice dobry prekladatel mnoha adventur do ceskeho jazyka?) He?
Dobrovsky: procviceni jazyka v onlinovkach. He? (WTF, LOL, OMG?)
...
Jinak souhlasim s davidem novotnym, jeho prispevek me zaujal mnohokrat vice, nez vcelku povrchni clanek, cimz davidovi dekuji. PS: (zacina se mi nejak stavat, ze zajimavejsi nazory a jejich podani na hrej ctu v diskusich, nez ve clancich samotnych, mozna by bylo dobre se zamyslet...)

A ted sem si teprve opravdu vsiml te priserne vety: Hry se rozhodně vyplatí hrát, abyste zůstali „in“.

To ma byt vtip?

Lukáš Grygar
Lukáš Grygar
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 14:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Ciste k tem online hram - pokud plnohodnotne hrajes libovolnou vetsi onlinovku, narocnejsi konverzaci v cizim jazyce se nevyhnes. A to nemluvim o roleplay serverech..

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 14:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar Z toho co jsem zkusil mne asi nejvhodnejsi prisel Second Life. Bohuzel z nej mam dost rozporuplny pocit. Nejak jsem byl stale nespokojeny s tim, ze nestiham vse co bych v te hre chtel. Je tam toho prilis moc (neco jako Vojna a Mir, ci spise Jungovi spisy. Je to strasne zajimave, inspirujici, ale prehnane velke. Cloveku si musi hold vybrat co obetuje na ukor neceho jineho - skoda). SL je ale jedna z her, ktere dle mne muzou opravdu ucit. Navstivil jsem (uvnitr hry) vystavu kosmickeho muzea a domu schizofrenie a naucil se mnoho podnetnych veci. U muzea stala jedna slecna, ktera ochotne odpovedela na vsechny me otazky. Jen ten cas u toho strasne utika.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 15:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar Uznavam, v tom sem nebyl spravedlivy.

dolnman33
dolnman33
Level 1 Level 1
9. 6. 2007 09:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

já už ani nevím od kolika hraju na pc, ale pamatuju si když mě byly 4 tak mě umřel strejda a ten mi vždycky nosil hry na disketě (ať žije DOS :-D). Takže hraju asi tak od...asi 2-3 let...začínal jsem s takovejma formulema, byly tam na výběr 3 formule, ferrari, McLaren a BMW...tuhle hru mimochodem mají na www.starehry.cz, můžete se kouknout...no dooma jsem hrával od malička (potají protože mi to taťka nechtěl dovolit :-D) a tyhle hry kde se strřílí do lidí i příšer a lítá všude krev hraju prostě už od malička a právě proto že tyhle hry hraju tak si myslím že nemám tendenci někam jít a někoho zabít protože mě to vlastně nabízí ta hra...proč bych chodil někoho zabíjet ven když to můžu uděla ve hře a nebude to trestný že :D neříkám že bych někdy někoho zabil v reálu aji bez her....ale stejně si myslím že hry nás vlastně chrání před tím abysme to udělali

neozbyna
neozbyna
Level 1 Level 1
12. 1. 2007 15:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen vysinutej clovek muze vrazdit

K.i.ng
K.i.ng
Level 1 Level 1
10. 1. 2007 12:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tvrzeni, ze hry vedou k nasili, je blbost. Ledaze by k nemu byli lide vedeni i filmy, knizkami, komixi apod...
Jsem schope akceptovat fakt, ze nasilni lide muzou brat hry, filmy apod jako napad, jak neco oskliveho provest, rozhodne mi prijde ale ujete, aby to byl duvod, proc se nasilnym stane.

Zase neco jineho je to u hodne malych deti.., ale malym detem se musi vzdycky rikat, co smi a nesmi, co je realita a co jen hra.

ubersexual
ubersexual
Level 1 Level 1
10. 1. 2007 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@K.i.ng Když jsme u toho násilí, neberu to osobně jako "blbost". V zásadě cokoli nás může ponoukat k vraždě, drogám, znásilňování a tak dále a tak dále..podle mého toho na nás z toho vnějšku působí tolik, že nemůžeme mít ani tušáka, děláme-li to či ono ze "své" iniciativy nebo ze své iniciativy kvůli/díky "něčemu". Tohle podle mě nelze vyvrátit. Jste-li rovněž zastánci "gen-ových teorií", kdy si myslíte, že děláte přesně to, co chcete a co byste chtěli, leč mozek vás oblbuje na základě genů, co máme všichni svým způsobem jedinečný - kódem, který ovlivňuje chod myšlení vašeho mozku. Čili děláte přesně to, co chtějí geny v závislosti na vyvolané reakci u mozku. A vy ten svůj názor/záměr považujete za svůj, ale on není! Jinými slovy, jste v zajetí myšlení někoho "třetího" :-) Je-li to pravda nebo ne, to se jen tak nedozvíme..rozhodně na tom ale něco bude.

Co mi spíš přijde podstatné zmínit je fakt, že politici a samozvaní sociologové v souvislosti s násilím u lidí vidí (neříkám že všichni - mám pochopitelně na mysli jen ty, kteří se otírají o herní scénu) jakožto primární příčinu právě "ty" hry. To mi přijde jako uhozený a zcestný. Je to strašně povrchní a předevšim pitomý - si to myslet.

13_11

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
10. 1. 2007 15:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ubersexual Primarni vliv na agresivitu, nebo na jakykoli jiny povahovy rys cloveka ma rodina a prostredi, ve kterem dite vyrusta. A rodina predevsim. Ne vsak v ramci vychovy, pravidel - prikazu a trestu, ale v ramci prikladu vlastniho chovani rodicu, ktere dite odkoukava a bere si za svuj vzor, vedome i podvedomne. Hry, filmy, hudba, pop kultura, maji vliv druhorady, mozna az mnohorady.

Spolecnost vzdy utocila na formy zabavy a umeni z hlediska spatneho vlivu, protoze to jsou snadne terce. Je snadne oznacit za vinika Jazz, Rock'n'Roll, Heavy Metal, Televizi, Pocitacove hry a sam davat spatny priklad svym detem - Hadky mezi rodici, cigarety, alkohol, hulvatstvi, sobectvi, neucta k druhym lidem, neucta k sobe sama, za vsechno pak mohou ty nejmene vyznamne podnety...

Lide jsou pokrytci.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
10. 1. 2007 15:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Jen doplnim: Tim nechci obhajovat agresivitu ve hrach, ale jen poukazat na fakt, ze socialni problemy se vzdy resi v te nejlehci rovine, ostatne jako vsechno za jakekoli doby, povrchne oznacit toho nejviditelnejsiho radoby vinika a vsem se zije radostne dal. A kazi svoje deti s dobrym pocitem, ze zlo je nekde tam venku a kdyz uz o nem vime, ukazali jsme si na nej, my budeme v poradku. A problem trva. Pokrytci.

Jinak nektere hry jsou brutalni, pro me je nepripustne pro deti uz i GTA3, ale od toho tu mame rating her a vsechny mozne pravidla. Hry jim podlehaji a je to dobre, protoze nikdo nepotrebuje samoucelne nasili a brutalitu. Je ale neco jineho hledat si obetni beranky, nez rozumne patrat po skutecnych vlivech vychovy deti a mladych lidi.

K.i.ng
K.i.ng
Level 1 Level 1
11. 1. 2007 12:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 robotron:souhlas

dexter.j
dexter.j
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 19:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hry sou skvělý z jednoho prostého důvodu:
fungují na mě jako čokoláda ale netloustne se z nich:-)

ubersexual
ubersexual
Level 1 Level 1
8. 1. 2007 15:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dexter.j :-) tohle mě rozesmálo, fakt - kor když se dívám na tu tvojí ikonku, Fiddy.
hezké

13_11

Genesan
Genesan
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 19:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dexter.j já často jím čokoládu při hraní a taky netloustnu :-)

____
____
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 22:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No, já už se nemohu dočkat toho, až Pavel Dobrovský - v rámci uceleného objektivního názoru, o který se jakožto odborný novinář jistě snaží především - uvěřejní také svůj článek, v němž se bude zabývat NEGATIVNÍMI aspekty hraní počítačových her. O všem dobrém, co nás při hraní čeká, jsem již slyšeli. Teď je tedy čas na to špatné...

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
7. 1. 2007 15:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Smekam pred vsemi, kteri zde prezentovali nejaky ten svuj nazor na toto tema. Je to opravdu uzasna diskuze - clovek se mnoho priuci. Uznava, ze je dulezite jak chapeme slovo interaktivita. Diky predevsim uzivatelum Kanka.Patrik, robotron3, triple.t za rozsireni meho okruhu vedomosti (alespon v nekterych smerech). Kez by tady bylo podobnych diskuzi vice - jsem potesen tim, ze nekde na internetu jsou lide, kteri dokazi docela civilizovane diskutovat. A ted mne omluvte ArmA ceka ;)

____
____
Level 1 Level 1
7. 1. 2007 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jéžíš, tady někdo nechápe rozdíl mezi INTERAKCÍ a REAKCÍ (když si na základě textu něco představíte) - a jsem to já. Tím se omlouvám všem, kteří nebyli s to pochopit to, co jsem nechápal já. Nejsem žádný kouzelník, takže si s knihami samozřejmě nijak nepovídám:o) Bitvu jsem možná prohrál, ale válku, tu nikoli:o)

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
7. 1. 2007 10:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@____ Aspon, ze dokazes priznat chybu. To se v internetovych diskusich zas tak casto nevidi :)

pan-Croup
pan-Croup
Level 1 Level 1
7. 1. 2007 11:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@____ Ale byla to pěkná bitva, jen co je pravda. Víc takových :)

____
____
Level 1 Level 1
7. 1. 2007 13:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pan-Croup Taky si myslím: takový boj musí obohatit každého, kdo se jej zúčastní, vybízí člověka k aktivitě a procvičuje mozek:o) Víc takových;o)

ErwiN
ErwiN
Level 1 Level 1
7. 1. 2007 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@____ valku prohrajes az za chvili...

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
7. 1. 2007 01:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jéžiš, tady prostě někdo nechápe rozdíl mezi Interaktivitou a představivostí. Knihy nejsou ineraktivní ! A proč už tady mnoho lidí vysvětlilo.

to david-novotny:
Hry, ve kterých hráč nedělá jen to, co je autorem jasné dané, to jsou téměř všechny online hry, ne jen Second Life.

A podlě mě ty nevýhody hraní jsou třeba: "možný únik z reality", zkrátka odcizení se běžnému životu. To je podle mě NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MOŽNÁ nevýhoda poč. hraní. Jistě, všechno je otázka priorit, a spousta hráčů určitě hraje bez problémů, ale bavíme-li se o negativech, které mají JEDINĚ hry, tak to je podle mě tohle. (samozřejmě čověk může unikat realitě i skrz např. knihy, ale ne tak běžně a ne v tak velké míře jako u poč. her, tam je to celkem častý jev). A nechci slyšet komentáře lidí, že jsou v pohodě, že ralitě neunikají atd. To je jasné, rád to věřím, ale to neznamená, že tahle nevýhoda u poč. her neexistuje.

Lukáš Grygar
Lukáš Grygar
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 13:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kanka.Patrik: ad chrleni clanku - nic takoveho nerikam. Toliko konstatuji, ze agitacni clanek neni v mori nenavisti vuci hram (viz napr. http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=22031 ) vubec na skodu.

____
____
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 13:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar Já to beru. Jde mi o princip. Chce-li člověk očisit hry v očích nenávistné veřejnosti, je podle mě lepší, když jí předloží (vlastní) pohled na obě strany mince, protože v případě, že se uchýli k fanouškovskému skandování (ne snad že by se Pavel ve svém článku něčeho takového dopustil), bude na něj pravděpodobně pohlíženo jako na dalšího blázna, co zabíjí čas u pitomejch her. Podle mě je třeba ukazovat spíše to, že hry hrají i lidé, kteří si dokáží udržet odstup, neberou svoji zálibu příliš vážně, dokáží si sami ze sebe udělat legraci. Neboť co jiného škodí obecnému vnímání her více než lidé, jejichž zhoubou se hry staly. Lidé jsou hloupí, nechť tedy nejsou hráči počítačových her hloupější.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 13:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@____ Na tomto miste by bylo dobre pozdravit mistra guru kiddos Joea a poprat mu vse nejlepsi do Noveho roku :)) a hlavne spoustu dalsich sil :)

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 13:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 A spoustu dalsich "skvelych" novinek na playstation3.cz :) Stal se tam redaktorem a tim naplnil svuj celozivotni sen :))

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 23:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

to Kanka.Patrik:
Já jsem tedy slyšel HODNĚ o tom, proč jsou hry špatné a zlé, a jak řekl Mr. Grygar: "kolem her převažuje právě negativní aura"
Já jsem tedy mnoho článků na téma: výhody poč. her nečetl. Zato jsem toho slyšel hodně o tom, proč dobré nejsou.
to all:
A ještě jedna výhoda, totiž že poč. hry člvoěka velice vcucnou do děje a nepustí (v případě dobrého titulu), znáte to z herních recenzí, kde autor popisuje, jak se při hraní nestaral o okolní svět, nejdel, nepil, zanedbával svoji přítelkyni atd. (samozřejmě lehce nadneseno), ale toho se právě dá využít třeba ve zdravotnictví, kdy pacient (např. s popáleninami) cítí menší bolest v průběhu hraní právě proto, že jsou zaměstnány téměř veškeré smysly. Jak zrak, tak sluch a hmat.
U takových knih mi třeba dělá problém číst si ve škole. Jsem unaven, je tam hrozný hluk, pálí mě oči...zatímco i v nemoci jsem schopen hrát hry. I když to se dozajista dá taky považovat za negativum :)

A ještě ta INTERAKTIVITA, to je hodně důležité. To žádné jiné médium nenabízí.

Jakkoliv jsou skvělé knihy skvělé, člověk je "jenom" čte. V tomto smyslu se mi jeví jako nejpozitivnější KREATIVITA, což znamená sám psát, sám zkusit dělat hry, či grafiku, sám skládat hudbu atd. Podlě mě až tak nezáleží na tom, CO, ale to že to člověk sám vytváří, tím se obohacuje, dostává bezprostřední zkušenost, a je zaměstnán jeho mozek. U programování kupříkladu dost silně.

____
____
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 12:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne Kdyby se mě někdo zeptal, jakou největší hloupost jsem kdy slyšel, pravděpodobně bych mu odpověděl to, co jednou řekl jakýsi Yendii, totiž že interaktivitu nenabízí žádné jidné médium. Podle mě je totiž čtení prakticky čehokoli nanejvýš interaktivní, je to jako by autor knihy čtenáři nadhazoval míčky a ten je s pomocí vlastní fantazie odpaloval. Vlastně je to taková hra - INTERAKTIVNÍ hra. Která ovšem tolik nehobluje mozek jako hraní Call of Duty.

pan-Croup
pan-Croup
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 20:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@____ Ježíšku na křížku, tak knihy jsou už dokonce interaktivní... Nu dobrá, dá se s tím souhlasit, když přijmeme určitý specifický (a řekl bych poněkud neobvyklý) výklad toho slova. Nicméně pak ale opravdu nechápu, proč by měla být tedy ona vysoká "interaktivita" knih výhodou. Když se totiž budeme držet vašeho výkladu, vyjde nám pikantní skutečnost, že mnohem vyšší interaktivitu má (a tudíž je podle vás lepší) věta "Umřel." než kterákoliv kniha, která nás obtěžuje a svazuje naši představivost jakýmsi příběhem či co. Zato u onoho "Umřel." se můžete klidně celý večer báječne v duchu oblažovat špekulováním, proč umřel, jak, zda-li měl děti, psa, auto...
A aby bylo jasno, považuju se za docela velkého čtenáře, k Vánocům tak těch 30 knih dostávám zcela běžně (a přečtu je, aby nedošlo k mýlce), nicméně stejně nechápu, proč by čtení mělo být hodnotnější než hraní. Obě zábavy mají své kouzlo a porovnávat je je, s prominutím, poněkud komické. A jinak nezapomeňme na to, že vyprávěný příběh je ještě stokrát hodnotnější než nějaký "papír", neb vypravěč může příběh stále obohacovat, představivost také nic nesvazuje a ještě to upevňuje sociální kontakty. Takže asi tak :)

____
____
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 22:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pan-Croup Knihy nanabízí větší míru interkativity než počítačové hry, ale víc prostoru pro VLASTNÍ fantazii. Víc k tomu nehodlám říkat...

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 13:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@____ Kdyby se me nekdo zeptal, jakou nejvetsi blbost jsem kdy slysel, asi bych mu odpovedel, ze jakysi Kanka.Patrik napsal, ze knizka je takova interaktivni hra :) V cem je ta interaktivita? Vzdyt v knizce nemuzes ovlivnovat vubec nic, jses jen pasivni divak. Vypada to, ze si do knizek takovej fanatik, ze jim prisuzujes i vlastnosti, ktery nemaj a nikdy mit nebudou.

____
____
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 15:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- Takoví, jako jsi ty, mě dokáží opravdu rozčílit; neumí číst, natož přemýšlet. Já jsem nikdy neřekl, že KNÍŽKA je hra. Řekl jsem, že ČTENÍ (knížky) je hra - interaktivní hra se slovy, přesněji s VÝZNAMY slov. Slova sice jsou nějak - formálně! - daná autorem, ale to, jakou budou mít podobu ve čtenářově mysli a fantazii, je jen a jen na něm samém. Autor napíše "hráč dal gól" a vy si poraďte s tím zbytekm: jaký hráč, jakým způsobem, co tomu přecházelo, co následovalo a tak podobě. TOHLE JE INTERAKCE! Ale nezlobím se na tebe. Chápu, že pro hráče počítačových her znamená interakce, když stiskne tlačítko a ono to vystřelí.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 16:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- Chtel bych reagovat na Kanka.Patrik , ale nejak u nej nemam ten napis "reagovat".

No nic - To co jste napsal je presne co jsem myslel! Proto jsou knizky interaktivni a proto maji lepsi grafiku, nez televize a pocitacove hry. Omezeny jsou jen nasi predstavivosti. Prave v tom je ta krasa, ctete o nejake bitve a pritom staci jen par radku a slov - nastinu situace a pred vasima ocima se jiz mlati destiky vojaku, vse vybuchuje, primo slysite ten "ryk". Jen by to priste slo u bez tech urazek panove...

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 16:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- david-novotny: Priznam se, ze ani ja jsem souvislost s interaktivitou v literature nepochopil. Mozna je problem v tom, jak ten termin kdo chape. Interaktivni znamena souvisejici a predne ovlivnitelny, zvlaste v pocitacovych technologiich, do nichz spadaji i hry. Kdyz tedy hovorime o interaktivite, myslime tim, ze muzeme dany subjekt necim ovlivnit, nejak pusobit interaktivne na program napr. a on spetnou vazbou reaguje na nas. Hry jsou interaktivni, ty ovladame, ale o knihach nemuzeme rozhodne rici, ze jsou interaktivni, protoze se nijak nepodilime na ovlivnovani toho, co cteme, proste jen vstrebavame vizi a myslenky autora v takove posloupnosti, jak je napsal. Ano muzeme u knihy vyuzivat vlastni fantazii a cist mezi radky a vymyslet si kolikrat i to, co autor sam nezamyslel, ale to neni interaktivita. Ta by byla pouze v pripade, ze by na nas podnet sama kniha necim reagovala, coz je samozrejme nesmysl.

Napr. ciste textove hry jsou takova forma literarni interaktivity, ale kniha ne.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 16:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- robotron3 - to je ale omyl. Hry jsou mene interaktivni, nez kniha. Mozna to neni na prvni pohled videt, ale zkusim to predvest.

U knihy cteme nejakou zakladni kostru a musime si pomoci fantazie predstavit vse ostatni (obrazy, zvuky, pachy atd.). Proste si celou situaci slozime podle sve predstavivosti v hlave. Kdezto u her je to jinak. Interaktivita je tu miziva. Treba adventury - prubeh hry je dan - stejne jako u knihy. Je dano, kdy koho potkama, o cem s nem muzeme mluvit (maximalne se muzeme ptat na ruzne otazky v ruznem poradi), je dano kam a jak se pribeh bude ubirat a jak skonci. Jedine co muzeme ovlivnit je zda na tu plechovku klikneme ted, nebo az za hodinu (ovsem pro postup na ni musime stejne kliknout). To je opravdu miziva interaktivita. A jeste narozdil od knih nam serviruji zvuky a obrazy, takze my nemusime delat az na jejich prijem prakticky nic interaktivniho. Jen postupujeme vytycenou cestickou. Stejne je to i se strategiema, 3D akcema, RPG atd. Jedinou vyjimkou je mnou jiz mnohokrat citovany Second Life, ktery toto nema a proto je (alespon z meho pohledu) revolucni.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 16:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- david-novotny: tento nazor me velice prekvapuje, kdyz jste oznacil sam sebe za zkuseneho hrace. Je to naprosty nesmysl a doslova fantazie. Napr. adventury. Neni pravda, ze je stanoveno, kdy nejakou postavu potkame, to casto zalezi na nas, ano, v pripade rozhovoru jsou smery temat definovane a v podstate nelze ovlivnit krome mensich odchylek vyraznejsi zmenu konverzace, nez takovou, jakou autori zamysleli. Stejne tak nektere adventury (a nejen ty) poskytuji alternativni linky ve vypraveni pribehu, jako takovy rozvetveny strom, ktery se nekdy spoji a nekdy zase rozprostre (fahrenheit), treba nektere hry mohou mit az nekolik alternativnich koncu (Indiana Jones and the fate of Atlantis). Je pravda, ze jsou to hry spise vzacnejsi, ale existuji.

Stejne tak existuji hry, pri kterych, kdyz mate tu potrebu, si muzete vymyslet v podstate cokoli, co vam fantazie umozni, priklad (introversion software), jejichz zatim posledni hru muzete brat v podtextu jako duraznou kritiku hrozby atomove valky.

Znovu opakuji, ze interaktivita znamena ovlivnitelnost a to vzajemna. To byste pak mohl hovorit treba o jablku, na ktere ted koukam a vzbudilo v me fantazii myslenkovou interakci:

Jablko, jablko, nespadlo si daleko.

Je snad jablko interaktivni? Stejne jako kniha. Ano, fyzicky, kdyz do ni stouchnu, a ona spadne ze stolu, pak o ni mohu hovorit jako o interaktivni :)¨)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 17:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- robotron3 - Problem je spis v tom, co oba chapeme jako interaktivitu. Dnesni hry zatim nedovoluji onu miru interakce. V celkovem pohledu toho dovoluji mene nez knihy (prave proto, ze eliminaci obrazove casti predstavivosti po nas chteji defacto jen "otocit stranku - provest nejakou akci, ktera se ocekava - zabit nepritele, aktivovat vytah, promluvit s postavou atd.)."Proste nas to vede skrz chodbu, kde se deje vse presne tak jak nejaky scenarista chtel (ano mozna jsou male vyjimky jako SL, ArmA). Co se tyce Fahrenheita tak tam byla moznost volby pouze povrchni, vzdy vedla ke stejnemu bodu - neco jako ten serial o tom kuchari, ktereho hral Dvorak a bezel v televizi jeste za minuleho rezimu (na jmeno si nevzpomenu) a kde divaci hlasovali o tom jak ma pribeh pokracovat pomoci zhasinani a rozsviceni svetel u nich doma .

"Stejne tak existuji hry, pri kterych, kdyz mate tu potrebu, si muzete vymyslet v podstate cokoli, co vam fantazie umozni" - ktere hry? Krome toho uz x krat propraneho SL mne zadna nenapada.

To co nasleduje potom jsem opravdu nepochopil...

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 17:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- Nepochopil? Divim se. Je to jasne. Vy berete interaktivitu jako schopnost neceho vzbudit predstavivost, to neni interaktivita. Predstavivost muze vzbudit cokoliv, kniha, zapad slunce, krasna zena, stejne tak hra, to je jen a pouze na vas, co si u neceho predstavite.

Vyklad slova interaktivni z slovnik-cizich-slov.abz.cz/

umožňující vzájemnou komunikaci, tj. přímý vstup do činnosti stroje nebo programu

Kniha neumoznuje vzajemnou komunikaci, hry ano. Interaktivita je vzajemna komunikace, nikoli predstavivost a fantazie.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 17:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- robotron3 - Vzdyt to jsem psal, ze oba chapeme vyznam jinak. Vy jste si vsak narozil ode mne prizval na pomoc novodobi slovnik cizich slov. Ja osobne chapu jako interaktivitu i to, kdyz ve vas nejaky subjekt vyvola potrebu si danou situaci predstavit, aby jste mohl dale pokracovat - zpetnou vazbu. To je pro mne "umožňující vzájemnou komunikaci".

EDIT: Tak mozna jsem to vyresil. Pohledal jsem po duveryhodnych zdrojich a zjistil jsem, ze pojem interaktivita je chapan jinak pro pocitacovou sferu a ostatni. Ja jsem tento pojem vstrebaval z jinych definic. Pro pocitacovou sferu se jako interaktivni chape vse co potrebuje ke svemu chodu uzivatele.

Jinak definice interaktivity v AJ (docela trefne):
"...there are three levels: Noninteractive, when a message is not related to previous messages; Reactive, when a message is related only to one immediately previous message; and Interactive, when a message is related to a number of previous messages and to the relationship between them."
autorem je Sheizaf Rafaeli

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 19:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- "Co se tyce Fahrenheita tak tam byla moznost volby pouze povrchni, vzdy vedla ke stejnemu bodu"
No a co, ze je to povrchni? Hrac tam moznost vyberu narozdil od knizky ma, tak nechapu, jak jsi prisel na to, ze
"Dnesni hry zatim nedovoluji onu miru interakce. V celkovem pohledu toho dovoluji mene nez knihy"
Vy asi nepochopite, ze v knize nemuzu ovlivnit vubec nic, muzu si jen neco predstavit. Knizku se prectu padesatkrat a nic se nezmeni. Ve hre muzu ovlivnovat pribeh, v knize ne. Tak, co tu melete o mensi interakci? Jinak souhlasim s Robotronem, ze kdyz si neco prectu a vyvola mi to predstavu, tak to neni prava interakce. Jde to jen jednim smerem, knizka ovlivnuje me, ale ne ja ji...

Filip Bártek
Filip Bártek
Level 1 Level 1
7. 1. 2007 14:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- david-novotny>Treba adventury - prubeh hry je dan - stejne jako u knihy.
Slysel jsem o experimentalni adventure, kterou hrac hraje bez predem urcene cesty a cile a jejiz prostredi a pribeh "organicky" reaguji na hracovy akce. Mozna by te mohlo potesit, ze existuji adventury, ktere jsou zamerne vyrabeny jako "interaktivni knihy" a tim padem obsahuji i tvuj oblibeny zpusob interakce. A koneckoncu existuji knihy, ktere se hraji jako adventury - pomoci rozvetveneho systemu odstavcu. Staci si spravne vybrat.
Nelibi se mi, ze v tehle diskuzi (vsichni) zbytecne zuzujete pojmy "hra" a "kniha".

pan-Croup
pan-Croup
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 23:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@____ Pane Kanko.Patriku, v tomto bodě nejsme ani v nejmenším ve sporu a já s vámi samozřejmě souhlasím, ale otázka prostoru pro vlastní fantazii je něco jiného než interakce... a tu tu šlo.
(A propo - pardon, že reaguji výše, dole mi to jaksi nešlo)

Taan-Stari
Taan-Stari
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 12:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne "zatímco i v nemoci jsem schopen hrát hry." Ano konecne poradny nazor! Ted to bez vysvetlit moji matce :)

sir hup
sir hup
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 23:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne JJ, s tou bolestí máš pravdu - sám sice nejsem popálen ale trpím nemocí, která je bolestivá a když je dobrá pařba, tak na tu bolest zapomenu...

neon4
neon4
Level 1 Level 1
7. 1. 2007 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nechápu lidi co si myslí že hry jsou nějaké zlo a kazí lidi když to neni prvda.
I když je pravda že hry by měli hrát jen lidi, kteří rozeznají realitu a virtuální realitu od sebe, protože si to pak lidi co to podvědomě nedokáží rozlišit skloubí dohromady a pak jdou třeba v převleku Batmana vraždit lidi a myslí si že dělají třetí misi a musejí se setkat s partákem.......
Kvůli takovým lidem jsou normální lidé odsuzování a hry společně s nimi. I když jak každý z nás normálních lídí ví, že to pro normálně inteligentního člověka nemůže způsobit nějakou vadu v chápání.

plazmas
plazmas
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 14:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ještě by to chtělo dostat tenhle článek mezi "nehráčskou" společnost.

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 15:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@plazmas A mozna napsat jeste clanek, proc hry nejsou dobre :) I kdyz mam hry rad, prijde mi to jako takova manipulace. To samy bych treba mohl vzit kokain a rict, no je fajn, clovek si s nim uzije spoustu srandy, skamaradi se s jinyma fetkama apod., tak honem si bezte pro dalsi davku (uznavam, neni to nejlepsi priklad, ale snad chapete, co tim chci rict:)

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 13:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nu. Nesouhlasím s tím, že hry jsou pitomá záležitost, a nemohou se rovnat knihách. Nerad bych porovnával, ale mám rád obě média, a u mnoha her (většinou RPG) jsem nalezl velice kvalitní příběh. Angličtina se procvičí velice dobře, a ano, i v onlinovkách. Nevím jak je to ve World of Warcraft, Gulid Wars či Lineage, ale co jsem třeba hrál MU online, tak tam jsem znalost angličtiny velice dobře využil. Ony zkratky a deformace se tam objevují jen sem tam. Gramatiku se sice člověk nenauči, ale slovní zásobu si mocně obohatí (což je velice důležité), tedy pokud nehraje jen FPSka.
Z článku zase souhlasím s tím, že já osobně jsem se skrze hry dostal k historii, které se v součastnosti nejvíce věnuji, a i k několika spisovatelům a filmům.
Poč. hry rozhodně nejsou jen zábava na odreagování, tedy pokud si umíte dobrou hru vybrat, a máte trpělivost klidně si u hry otevřít anglicko-český slovník (což jsem dělal, když jsem byl malý). Navíc je fakt, že vizuální demonstrace také nějaké ty zkušenosti nahodí.
Komentář Davida Novotneho je dozajista zajímavý, a dalo by se s ním v některých bodech souhlasit, ale vždyt název článku zněl jasně: "Proč jsou hry dobré". Až někdo napíše článek: "Proč jsou hry špatné", tak zase někdo bude do komentářů psát proč jsou dobré či co ?

PS: A je fakt, že článek nebyl zrovna nejlepší. Chtělo by to dané téma projít více do hloubky, a ne jen takto povrchově.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne Jiste je to subjektivni nazor. Jen mne vadi, ze vetsina lidi co tvrdi, ze nemam pravdu nejake vyborne knihy treba necetla, nebo necte vubec. Stavaji se prijemci pouze pasivni formy zabavy. Ta sice rozviji postreh, reakce, planovani, ale uz ne predstavivost. Ja RPG miluji (hlavne Planescape, Baldurs Gate a serii Fallout), ale rozhodne mne neprijde, ze by dosahovali propracovanosti a kvality literarnich skvostu. Spise se pribehem priblizuji konzumentskym kniham ze sekce fantasy. Neni to ale skoda pripravovat se takhle o krasny zazitek?

Jinak chapu, ze nazev clanku je "Proč jsou hry dobré", ale pokud se jedna o informacni stat pro nehracskou verejnost mela by to byt uvaha spise na tema "Pocitacove hry? Dobro, nebo zlo..." atd. Shrnuti fakt ze kterych si nasledne ctenar udela podle sebe nejaky zaver. Tohle je strasne jednostranne, ale chapu - je to server o pocitacovych hrach. Lidi nemaji radi, kdyz jim nekdo nuti svuj nazor. Nejradeji si vyberou podle sebe a to i kdyby to melo byt rozhodnuti spatne a nevyhodne. Ale to rozhodnuti je jejich.

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 14:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel "ale rozhodne mne neprijde, ze by dosahovali propracovanosti a kvality literarnich skvostu."
Je fakt, ze takovych her moc neni, ale hral jsi treba Albion? :) Na hodne dobrou sci-fi/fantasy knizku by to myslim stacilo...

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 15:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- To vsechno zalezi na tom, z jake urovne se hodnoti a posuzuje, jestli z hlediska kvalit hodnot umeni a prinosu, tak treba zrovna fantasy, ale i dokonce sc-fi? Z hlediska literatury je brano "nekterymi" (mnou ne! :) jako prodradnejsi zanr.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 15:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- Tak tady priznam trosku tapu - sci-fi moc nectu (maximalne Dicka, Orwella, Wellse). Nejak mne ten zanr nebavi.

sir hup
sir hup
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 14:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel .......Lidi nemaji radi, kdyz jim nekdo nutí svůj názor......
A o co se tady teda snažíš? Ale musím uznat, že názory ve tvém komentáři mají něco do sebe...

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

david-novotny: Film ma sve Kubricky, Lynche, Hitchcocky a Wellese. Literatura ma sve Danty, Platony, Goethy, Sienkiewitcze.

Hry maji sveho Benoita Sokala a Introversion Software ;)

Zdravim kriply :)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 13:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Dekuji vsem za pozitivni reakce - opravdu si jich vazim. Hry jsou kouzelne medium. Jinak pro ostatni, kteri by tapali v tom "kultura kriplu" tak se jedna pouze o narazku na clanek pana Holuba v Reflexu o pocitacovych hracich.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 01:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dekuji za velice zajimavy clanek, avsak v nekolika bodech si dovolim nesouhlasit, ci doplnit.

Muj zivot se v docela velke mire toci prave kolem pocitacu. Hry hraju, podilim se na vyvoji, spravuji ruzna fora. Musim z vlastni zkusenosti rict, ze pohled na tento typ zabavy (alespon u meho okoli - nehracu) neni takovy, jak se casto udava. Kdyz mi nekdo vola a pta se co delam tak na odpoved "hraju" nereaguje nijak prekvapene. Tito lide to berou jako normalni soucast meho zivota. Rozhodne si nepripadam jako nejaky vyvrzeny ze spolecnosti jako nejaky drogovy dealer, ci pasak nezletileho prostituta. Hlavnim vinikem pohledu na hrani her jako poklesle aktivity je to, ze se opravdu vuci ostatnim smerum umeni jedna o dost prizemni zabavu. Film ma sve Kubricky, Lynche, Hitchcocky a Wellese. Literatura ma sve Danty, Platony, Goethy, Sienkiewitcze. Stejne to je i s divadlem, malirstvym, socharstvim. Hry jsou celkove vzato dost pitome. Takove odpoledni serialy na komercni televizni stanici. Nevzpominam si na jedinou hru, ktera by se dokazala byt jen priblizit vyborne knize. Ty nejlepsi kousky mne pripominaji lepsi Hollywoodske patosy. Ovsem je nutne brat v potaz, ze pocitacove hry jsou tu slabych tricet let. Hry jsou proste na intelektualni urovni hloupa zabava - podivana s cilem odreagovat a to se jim (alespon u mne) dari dobre. V clanku mi jen vadi jednostrannost. Neni tu zadny pohled na problemy, ktere mohou hry zpusobit (zavislost, problemy s prospechem, degenerace spolecenskeho zivota, zhorseni zdravotniho stavu atd). Vsechno nema jen pozitivni stranu mince.

Jinak co se tyce nauceni se gramatiky z pocitacove hry tak to mne prijde lehce prapodivne. Mozna trosku osvezit, vybrousit, ale naucit to ne. Alespon ja bych potreboval ke gramatice nejaky vysvetleni, priklady pouziti a komplexnejsi vyklad, nez mi davaji pocitacove hry. Souhlasit s nazorem o pouzitim her jako vyukoveho nastroje taky vaham. Jiste, ze zminovane Brothers in Arms muze pomoci k ziskani nejakych informaci o druhe svetove valce, ale budou to asi stejne hodnotne informace jako podava film Zachrante Vojina Ryana, ci v pripade Rome: Total War Sandokan (no to uz je trosku prehnane, ale budiz). Ani jedna z
her nema (az na realie) se skutecnosti nic spolecneho (stejne jako vetsina her, ovsem na jejich zastani musim rict, ze
tak necini ani vetsina filmu, ci knih). Brothers in Arms je pro cloveka jako mne (military fandu) absolutni nerealisticka hovadina, kde pobiha par vojaku, stili do sebe z bezprostredni blizkosti ze samopalu, unesou milion naboju a do toho vseho dava uzasny komentar pluk. Antal, ktery by se hodil spise na roli Spejbla. Ano je to dobra zabava, ale rozhodne bych to nevydaval za naprosto "realistickou" hru...

Hry se rozhodne vyplati hrat, abyste zustali „in“. - tak toto povazuji za dost zvlastni sdeleni. Mne tedy argument - hrajte hry protoze jsou "IN" neprijde jako nejak funkcni. Jednu dobu byl "in" nezavazny sex a drogy, jindy zase DDT. Jinak k predposlednimu odstavci - reflexy si procvicite i hranim fotbalu nekde venku na placku, ci jinym sportem, nebo aktivitou. Zasadni problem her vidim v tom, ze nam berou to nejcennejsi co mame - cas. A berou nam ho strasne rychle. Sam to znam - pustim fallout, armu,ci flightsim a najedou koukam je jedna rano. Hry jsou hloupe, je to tak. Potrebuji jeste mnoho let k vyvoji. Nezazlivam jim to. Mne nyni tesi, ale hlubsi smysl v nich neni. Proto mozna nejsou tak prijaty. A vypnete nekdy ten pocitac a mrknete se ven, prectete si knihu, zajdete do divadla. Nerikam, at nehrajete - jen tam nesedte furt. Vseho moc skodi a to plati nejen pro hry. Doufam, ze mne za tohle nebudete kamenovat. Je to muj nazor - nikomu ho nevnucuji. Berte ohled, ze jsem to seskrabal za necelych tricet minut ve dve hodiny rano. Jo a pokud na mne chcete reagovat tak prosim smysluplnym prispevkem. Veci typu "CHCIPNI PYCO" si rovnou odpustte. Diky

Vas DaVca - clen kultury kriplu

pavel.dobrovsky
pavel.dobrovsky
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 09:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel V mnoha vecech mate pravdu, v mnoha (zejmena, ze chybi vyznamne osobnosti nebo umeni) zase slapete vedle. Ale tak to holt chodi, je zapotrebi tu herni kulturu u nas trochu konkretizovat. Priklady, ktere uvadim, jsou postaveny bud na oficialnich zpravach nebo na zkusenostech lidi, kteri hry dlouhodobe hraji. Jen pripominam, ze ten clanek se mi na disku skutecne valel asi rok, nez jsem na nej narazil a nabidl ho Hrej. Bez prepisovani, proste v tom stavu, v jakem byl.

tommyvejmitsch
tommyvejmitsch
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 07:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel ehm, musím říct, že sem si přečetl článek, fajn. Ale Váš příspěvek je mnohem mnohem lepší!!! jen me trochu mrzí ten konec, ta poslední věta, snižuje to dobrou uroven prispevku, to bude asi tím, ze to bylo psane ve dve rano :)

Halemme
Halemme
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Rikas ze neni zadny pohled na problemy ktere muzou hry zpusobit, myslim ze to je zamerne, clanek se prece jmenuje proc jsou hry dobre tak by se nehodilo tam davat neco takoveho :)

pan-Croup
pan-Croup
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 16:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Velmi zajímavý a hezky vyjádřený názor, nicméně si dovolím nesouhlasit aspoň v tomto bodě - tvrdíte, že hry jsou dosti pitomá zábava. Oproti čemu? Filmu? O tom se ale říká, že je stupidní v porovnání s divadlem. A dále pak - divadlo prý svou kvalitou nestačí ani zdaleka knize. A kniha není tak hodnotná a nedá nám tolik jako vyprávění stařešiny. Všimněte si, prosím, že hodnocení kvality se až podezřele shoduje s časovou posloupností, v jaké se ony formy umění objevovaly. Ano, můžeme to vysvětlit tím, že čím více má daná forma času na vývoj, tím je lepší... ale je to opravdu tak? Stejně pravděpodobné vysvětlení je pro lidi poměrně typický iracionální názor, který by se dal vyjádřit jako "Když jsem byl já malej kluk, takovýhlety zhovadilosti jsme neměli, já tomu nerozumím, tudíž je to špína a tudíž je to pro blbý".
Jistě, krapet zjednodušené, ale snad chápete, kam mířím. Svou roli v "odsouzení" či podhonocení nové formy umění má dle mého také to, že věci neznalý člověk se s největší pravděpodobností poprvé setká s nějakým průměrnějším až špatným dílem z dané oblasti. Koneckonců, těchto děl je z logiky věci s přehledem nejvíce (přeci jen mistrovských děl není mnoho). A člověk má pak na základě své špatné zkušenosti silnou tendenci utvořit si názor, že VŠECHNY díla z onoho oboru jsou špatná. S tím se setkáváme dnes a denně. Když někdo kritizuje hry, vybere si "Postal", ne "I have no mouth and I must scream" (vynikající temná psychologická adventura zabývající se problémem lidské viny a vykoupení). Ale to je stejné, jako bychom odsoudili film za "Scary Movie" nebo knihy za Vieweghův deník :) Nemůžeme přece paušalizovat. A stejně tak si myslím, že nemůžeme ani říct "ta a ta forma je nejlepší", protože jde přeci jen o FORMU a ta přece není z podstaty chytřejší či hloupější. Je to jen forma čekající na naplnění autorem, který teprve rozhodne o tom, jaké bude výsledné dílo. A uvědomme si také, že průměrný člověk začínající s daným uměním se zpočátku nejspíše dostane k právé průměrným dílům. Vyhledat si výborná díla je leckdy pracná věc, v televizi neběži zrovna každý večer od 8 Allen nebo Kurosawa. A že nejsou "chytré" hry? Nu, to je ošemetná otázka a hodně záleží na tom, co považujete za onu "chytrost". Logické hry nechme stranou (ačkoliv ty tříbí myšlení skvostným způsobem). Ale co třeba z poslední doby takový "Shadow of Colossus"? S jistotou se dá říct, že se nám snaží něco sdělit, že v nás vyvolává nějaké poměrně složité emoce a hloubavějším nabídně možnost zamyšlení. Není toto dostačující pro uznání díla za "chytré"? Ano, ovšem, pořád je to hra, ve které jezdíte na koníkovi a zabíjíte potvory... ale není nakonec Kafkova "Proměna", dílo uznávané, jenom příběh o chlapíkovi, co se změnil v brouka?
Nu, snad jsem se do svých úvah příliš nezapletl... snad :)

____
____
Level 1 Level 1
5. 1. 2007 22:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pan-Croup No, já si teda myslím, že o nějakém vývoji formy zde nemůže být řeč. Literární forma je vyvinuta už nějakěj ten pátek, řekl bych, divadelní jakbysmet, o filmu nemluvě. Změny, které se odehrávají na formální úrovni, jsou, řekl bych, spíše kosmetické. Důležitý je tedy obsah: to je to, o co tu jde. A uvážíme-li, jakých sděleních jsou dnešní počítačové hry nositely, nezbude nám nic jiného, než prohlásit, že jsou hloupé, či přesněji nedospělé. Ano, hry jsou nedospělé, protože nereflekutjí "dospělá" (rozuměj "realitě blízká") témata, ale pohybují se v říši snů a pohádek, kde je všechno možné kromě toho, dovzědět se něco důlěžitého o světě venku, za okny nevětraného pokoje...

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 14:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pan-Croup No mne vadi spise ta glorifikace z jedne a zatracovanost ze strany duhe.

Jinak jak jsem napsal nahore - mne nevadi, ze vychazi "pitome" hry. Vzdyt ty taky hraju a bavim se u nich - vadi mi, ze nejsou nejake "hlubsi" hry - at uz myslenkove, ci odkazove. Jinak Shadow of Colossus jsem hral a byl super - stejne jako ICO, ale to je umeleckost spise vytvarna - takove ozivle obrazy. Pravda je, ze to jsem nezminil.

Ona ta krasa je prave tom, ze pan Dobrovsky napsal clanek a kazdy ho ted doplnujeme o sve nazory a zkusenosti. Neni tak dulezite jak a kdo ma pravdu (tu mame prece vsichni) - kouzlo je v te smesce nazoru. Proto jsem za kazdy komentar strasne rad a verte , ze nam pomaha pochopit nejen hry, ale i sebe.

Filip Bártek
Filip Bártek
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 12:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Pekny nazor na spravnem miste, vsechna cest.
>Film ma sve Kubricky, Lynche, Hitchcocky a Wellese. Literatura ma sve Danty, Platony, Goethy, Sienkiewitcze.
Tady jsem beze srandy cekal "Videohry maji sve Spectory, Schafery, Kojimy, Miyamoty.".
>Nevzpominam si na jedinou hru, ktera by se dokazala byt jen priblizit vyborne knize.
Mozna jsi tu svou proste jeste nepotkal, mozna nejsi az tak "na hry". Je treba vzit v uvahu, ze ruzni lide preferuji ruzne "formy umeni". A mozna jsem jeste necetl vybornou knihu, samozrejme. :-^
>Hry jsou proste na intelektualni urovni hloupa zabava
Presneji receno vetsina her - stejne jako vetsina knih, kdyz uz je zminujes jako "protipol"...
>Zasadni problem her vidim v tom, ze nam berou to nejcennejsi co mame - cas.
To je dle meho nazoru zasadni problem vsech cinnosti. A stejne jako vsechny cinnosti i hry cloveku berou jen tolik casu, kolik jim dovoli. Hrac sam by mel vedet, jestli mu stoji za to venovat 40 hodin casu projeti pekne hry.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
6. 1. 2007 14:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Filip Bártek Dekuji. K tem Kojimum, Spectorum - ano jiste jsou to vizioznari a geniove sveho oboru, ale abych je zaradil mezi mezikulturni elitu tak mne neprijdou az tak inovativni - mozna, ze do sine slavy bych dal tvurce Second Life za vytvoreni prvni "defacto" virtualni reality. Ostatni mi prijdou spise jako Spilebergove - velice kvalitni tvurci, ale na pomyslny piedestal to nestaci.

No pocitacovych her jsem hral pravdepodobne vice, nez vetsina osazenstva tady. Hry zboznuji, ale je treba se na ne divat s nadhledem. Ono je dulezite vzit take v potaz, ze vyborna kniha muze vznikat 5-10 i vice let, takze je to spise takove povzdechnuti. Jinak mas pravdepodobne o tom preferovani urcite casti umeni pravdu.

Osobne mne hry pripadaji hloupe, alespon z pohledy snahy nejak se intelektualne nabazit. Neni toho mnoho co by mne tohl mohlo nabidnout. Ovsem to neznamena, ze jsou hry spatne. Taky nectu jen Junga, Platona, Goetheho, ale nekdy se ponorim do proste normalni zabavne knizky. Je vyborne, ze jsou hry u kterych se clovek "bavi", mne jen vadi, ze nejsou dila s hlubsim vyznamem.

Jinak s tvym poslednim odstavcem souhlasim a zvlaste posledni souveti je velice trefne a rozhodne lepsi, nez moje. Diky za doplneni

Reklama
Reklama