auta-filmova-recenze
Článek Auta - filmová recenze

Auta - filmová recenze

Lubor Jarkovský

Lubor Jarkovský

12. 7. 2006 22:56

Kina již před pár lety ovládla magie, teď nemyslíme tu potterovskou či narniovskou, ale magii efektu, počítačového efektu zvaného CGI. Žádný větší snímek se dnes bez tohoto prvku neobejde a nacházíme ho už i v romantických komediích. CGI nebo-li Computer-Generated Imagery (počítačem generovaný obraz) se však prosadil i v oblasti rodinné zábavy, konkrétně animovaných filmů. Klasické disneovky se prakticky ze dne na den ocitly na dlažbě, jeden den tu byl Lví král či Tarzan s monstrózními zisky a druhý den propadák jménem Planeta pokladů. Šílenství okolo počítačem vytvořených snímků začal Příběh hraček, po kterém vznikaly další a další tituly pyšnící se velmi pěknými finančními výsledky. Jedním z nejmocnějších zaklínadel na dětské dušičky a peněženky jejich rodičů vlastní zřejmě studio Pixar, kterému se zatím nepodařilo zpackat ani jeden film. Ba naopak, všechny se staly hity a proto se naše zraky tolik upínaly na chystaná Auta.

Riskantní téma

Po skvělém Nemovi a velmi dobrých Úžasňákových vzbuzoval projekt Cars trochu obavy. Po zábavných veselých rybičkách a roztomilé rodince superhrdinů se měly stát hlavními hrdiny nového příběhu benzínoví oři? S pocity nejistoty jsme se už více jak před měsícem vydali do kina Evald na projekci filmu. Nejprve nás navnadila česká distribuce velmi pěkným trailerem na právě vytvářený (natáčený se v tomto případě příliš nehodí) animák Ratatouille o požitkářské kryse, následoval úžasný krátký film One Man Band a poté už přifrčela Auta režiséra Johna Lassetera (Příběh hraček, Život brouka).

Auta - filmová recenze

Hlásíme jasno až polojasno

Temné mraky plné pocitů, že Pixar šlápl tentokrát vedle nebyly rozehnány hned v úvodu, jak by leckterý trošku nekritický fanoušek pixarácké tvorby čekal. Snímek začíná, jak jinak, na závodišti, kde si to spolu o vysněný Zlatý píst rozdají ve finále tři největší sporťáci současnosti. Řvoucí motory a nablýskané kapoty se střídají s prvními gagy v podobě automobilových mexických vln a ukecaných komentátorů. Ale stranou nestojí ani hlavní hrdina této story, Blesk McQueen, který se hned projeví jako nafoukaný trouba, jemuž nejde o nic jiného než vítězství a slávu. A právě v tu chvíli už bystrý divák ucítí první závan problémů. Tenhle film bude znovu a opět o tom, jak jeden slavný drsný chlapík přijde na to, že jsou v životě i mnohem důležitější věci než jen Zlaté písty a cílová rovinka. A Pixar bohužel tentokrát tlačí na pilu morality opravdu

Auta - filmová recenze
silně. O tom, že se bude příběh vyvíjet dle našich odhadů, nás tvůrci přesvědčují záhy, kdy se shodou okolností ocitne Blesk kdesi uprostřed pouště v zapadákově jménem Kardanová Lhota. Nejprve se mu jako správné horké hlavě podaří celé město prakticky zničit, alespoň tedy jeho silnici, která je pro auta stejně důležitá jako pro nás obývák s pohodlnou sedačkou, a tak je místním soudcem druhý den přinucen vše opravit. Blesk však nemá na takovéto blbůstky jako je oprava silnice čas, musí do Kalifornie, kde se má jet finální závod sezóny (předtím se o vítězi nerozhodlo) a tak se vzpouzí a nadává. Není mu to nic platné, soudce Hudson ho nikam odfrčet nenechá, dokud nebude na silnici nový čerňoučký asfalt. Mezitím se Blesk seznamuje s místními obyvateli a postupem času se z nepřátel stávají přátelé a z nafoukaného Bleska čestný mladík žijící jen pro blaho druhých.

Přestože už tuto písničku všichni známe a v obzvlášť koncentrované formě je pro mnohé z nás už nepříjemná, Lasseter ji dokázal překřičet s pomocí vtipu, briskních dialogů a skvěle napsaných postav. Vedle moralistického příběhu je v Autech i neuvěřitelné množství gagů různého druhu. Například maličký Fiat Luigi zblázněný do maranellského koně a vlastně všeho okolo značky Ferrari či hipísácký minibus Volkswagen hašteřící se neustále s vojenským džípem Seržou stojí na jedné straně, na druhé potom kupříkladu hrátky se slovy z oblasti automobilismu. Obrovské množství vtipných scén vzniká i prostým převedením některých aut do věcí či tvorů z našeho lidského života. Takové traktory reprezentující tupé stádo krav nám hned několikrát vehnaly do očí slzy smíchu. A takhle bychom mohli pokračovat dále.

Auta - filmová recenze

Ač se nám to zdálo dříve nemožné, všechny vozy ve filmu jsou stejně živé a roztomilé jako kterékoliv další postavičky z pixaráckých filmů. Prorezlý naivka Burák, který má v originále úžasný jižanský přízvuk, si vás získá hned při své první větě ve filmu. Tvůrci se ale samozřejmě snažili dodat autům na živosti i jejich grafickým zpracováním a pohyby. Nečekejte, že se na plátně budou prohánět jen tak ledajaké vozy. Autíčka mají mimiku, jsou tak trochu ohebná a dokonce vyplazují jazýčky, svou živost prostě vyjadřují každou vteřinou svého bytí. Je opravdu až neuvěřitelné s kolika detaily si animátoři pohráli. Sice nemuseli tentokrát řešit žádné noční můry v podobě vlasů, vousů a chlupů, ale zase měli plné ruce práce s celou řadou pohybů. Protahující se a zívající auto prostě nikde na skladě nemají a tak motion capturing nemohl být tentokrát využit naplno jako třeba u Hledá se Nemo. Tehdy rybičky prostě nasnímali.

Auta - filmová recenze

Plusy

Nádherná animace a spousta humoru pro velké i malé. Auta jsou jasným hitem, o čemž hovoří i tržby v amerických kinech přesahující hranici dvou set padesáti miliónů dolarů (zatím).

Minusy

Delší stopáž ještě sneseme, i děti ji díky výše zmíněným kladům zvládnou, ale příběh je příliš ovlivněn mentorskými snahami scénáristů.

Auta se povedla, povedla se nad očekávání a jedinou kaňkou na jejich naleštěných kapotách je děj až příliš silně postavený na moralistickém poselství. Jinak nemáme novému snímku kalifornských animátorských mágů co vytknout. Po nedávném úžasném Za plotem od DreamWorsků jsou tak Auta dalším přílivem energie posilujícím již tak skálopevné postavení CGI ve světě animovaného filmu.

Hodnocení filmu: 8/10