Sega Rally Článek Sega Rally

Sega Rally

Dalibor Franta

Dalibor Franta

1. 7. 2007 22:00 2

Nejsilnější hybnou silou moderní masové společnosti je trend. Kdyby Paris Histon začala třídit odpad a poskytla o svém novém koníčku rozhovor Ženě a život, do dvou týdnů je vyřešen problém s globálním oteplováním. A tak je to dnes se vším, ani videohry se této masivní síle vyhnout nedokázaly. Tak třeba hry závodní, když už na ně dnes přišla řeč: trendem posledních let je mnohdy bolestivě realistická hratelnost, náročné nastavování vozu, telemetrie, sofistikovaný kolizní engin a kdo ví, co všechno ještě. Málem aby se člověk bál za ten volant sednout. Poslední arkádové ikony jako je Need for Speed zbaběle opouštějí loď a prapor už nese pouze jediná vlaštovka - Sega Rally.

Slavné jméno

Před mnoha lety představovala Sega Rally nejčistší esenci pravé arkádové zábavy a mnozí hráči ještě dnes zamáčknou při vzpomínce na ni, nebo na jednu z několika velmi úspěšných franšíz, slzu v oku. I proto se Sega rozhodla svou legendární závodní hru opět postavit na nohy a že to s ní myslí smrtelně vážně, dokumentuje už jen fakt, že pro ten účel vytvořila samostatný vývojářský tým Sega Driving Studio. Nová Sega Rally má být moderní videohrou se vším všudy, maximálně využívající současného potenciálu next-gen konzolí, nejvýkonnějších PC a handheldů, přesto má ale pevně spočívat na časem prověřených a solidně vystavěných základech frenetické akční hratelnosti. Předpoklad je tuze jednoduchý – vyplnit relativně hluché místo v segmentu rally závodních arkád, kde dnes může na stejné úrovni konkurovat snad jedině playstationový Motorstorm. A ten prý dostane na frak…

Sega Rally

Není bahno jako bahno

Pod kapotou má Sega schovaných hned několik trumfů. Jako první samozřejmě upoutá úchvatná grafická prezentace, kde jednoznačný prim hrají nesmírně propracované částicové efekty, jež zapojují do hry také prostředí, ve kterém se závody odehrávají. Bahno je zde totiž skutečně bahno (alespoň do té míry, v jaké může coby virtuální bahno hmotně existovat), nikoliv pouhá textura. Kromě role ryze estetické proto plní také roli praktickou a stává se kompletně deformovatelnou součástí interaktivní jízdní plochy. Rozuměj – bahno, které jednou odmrští pneumatiky vašeho vozu, už se do své polohy zázračně nevrátí, nýbrž prostě přistane na obličeji nejbližšího diváka, který byl tak bláhový, aby okouněl příliš blízko u trati.

Smečka smykujících čtyřkolek proto brzy vybrázdí na trati jakousi stopu, která vydře mazlavý hnus až na tvrdý podklad. To samé samozřejmě platí pro všechny dostupné povrchy, včetně sněhu. Zatímco však pod vrstvou bahna čeká na vaše ztýrané pneumatiky krásně přilnavá udusaná hlína a tudíž snazší jízda kolo od kola, sníh se pod náporem pneumatik mění v klouzavou břečku a nutí tak piloty vyhledávat spíše méně vyježděné plochy, aby svému autu poskytli lepší přilnavost. Žádné kolo tudíž není stejné jako to předchozí, ať už jedete pískem, sněhem nebo hlubokým bahnem. Oblastí s vlastním typem povrchu by mělo být celkem šest.

Sega Rally

Fabia v akci

Chybět bude kolizní engine - hra bude zobrazovat pouze drobné škrábance, ať už je utržíte ve startovní šťouchanici nebo při nárazu ve dvousetkilometrové rychlosti. Důvodem je snaha nevést hráče k opatrnosti, nýbrž k jízdě na hraně, která je pro Sega Rally typická. Tomu odpovídá také zjednodušený jízdní model, jehož hybnou silou budou ohromné, za všech okolností dokonale řiditelné smyky. O zdání autentičnosti se postará WRC licence, takže chybět by neměla žádná z prověřených rally značek, včetně Škodovky.

Celkově by se ve hře mělo objevit až 34 aut. Pro singleplayer je v plánu pět stupňů obtížnosti, pravá zábava se však nepochybně rozpoutá až v multiplayeru – zejména online. Zde jsou přichystány závody až šesti vozidel na jedné trati, což je vychytávka kterou by hráči Colin McRae: DIRT hledali na svých plackách marně. Co do míry realismu možná nemůže Sega Rally Colinovi konkurovat, hratelností se však chystá svému upjatému příbuznému více než bohatě vyrovnat.

Sega Rally

Vydání arkádové klasiky je plánováno na září letošního roku, bude proto ještě dostatek času vychytat poslední možné nedostatky. Obzvlášť verze pro PS3 zatím trpí méně stabilním frame ratem a kostrbatější detekcí kolizí. Věřme však, že konec léta a začátek nového školního roku nám Sega zpříjemní měrou stejnou na všech platformách, ať už se do závodů zapojíme na PS3, Xboxu 360, PC nebo PSP.