Článek Nintendo Switch - jak to vidíme my

Nintendo Switch - jak to vidíme my

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

25. 10. 2016 10:45 20
Reklama

Minulý čtvrtek představilo Nintendo zcela nové herní zařízení, které se svým pojetím snaží redefinovat náš pohled na videohry a přinést do konkurenčního boje výrobců konzolí trochu svěžího vánku. Podobnou událost jsme nemohli nechat bez povšimnutí, přeci jen jen bylo dlouho očekávané odhalení provázenou neuvěřitelnou spoustou dohadů a spekulací. Členové redakce a autorského týmu se tedy rozhodli vyjádřit své soukromé dojmy.

JIRKA BIGAS: DOSTAL JSEM, CO JSEM ČEKAL A CHTĚL

Konečně. Konečně jsme se dozvěděli alespoň něco. A i když z představení nové konzole vyplynulo více otázek než odpovědí, jak už tomu obvykle v podobných případech bývá, jsem rád, že Nintendo po dlouhých měsících konečně prolomilo hradbu mlčení, kterou se předtím tak svědomitě obestavělo. Odhalení mi vyhovovalo svým pojetím a současně mě naplnilo opatrným optimismem. Potvrdilo se v podstatě téměř vše z důvěryhodných spekulací, které během posledního roku na konto novinky s kódovým označením NX zazněly. A drtivá většina z toho se mi trefila do vkusu. Zařízení, jak se zatím rýsuje, jednoduše vyhovuje mým očekáváním a požadavkům.

NEČEKAL JSEM REVOLUCI ANI MOBILNÍ SCORPIO

Koncepce hybridní konzole mě zatraceně láká, aniž bych ji považoval za bůhvíjakou revoluci. A i když si ani nemyslím, že by Switch měl z mého obýváku vytlačit stávající konzole, nebo je snad dokonce trumfnout co do výkonu, na obzoru se po času začal rýsovat handheld, po kterém prahnu. Výkonná “kapesní” konzole, která mi umožní zahrát si na cestách plnohodnotné blockbustery v kvalitě, jež se bude blížit domácímu hraní. Jelikož už několik let řeším dilema, jak rozklíčovat svůj momentální hendikep v podobě nemožnosti hrát pořádně na cestách, novou mobilní herní platformu jsem už nějaký čas netrpělivě vyhlížel.

Po PSP, které podle mě jako první nabídlo skutečně ambiciózní konzolové hry v cestovním balení, jsem před lety přesedlal na iOS a od té doby marně hledal mezi handheldy favorita. 3DS mě neuspokojilo nízkým rozlišením a archaickou grafikou. Vita se jevila velmi slibně, ale i samotná Sony ji považuje za neúspěch a předčasně ji odpojila od přístrojů. To není zrovna dobrý impuls k nákupu. Zkoušel jsem řadu gamepadů pro mobily a tablety. Uvažoval o řešeních od Razeru, tabletu Nvidia Shield, pokukoval po prototypech cestovních Steam Machines.

PRO TAKOVÝ STROJ JE NA TRHU MÍSTO

Každá z těchto cest se ale z nějakého důvodu pro mě ukázala být slepou uličkou. Měl jsem obavu o životnost zařízení i jejich podporu v dlouhodobém horizontu. I když Nintendo musí zodpovědět množství otázek a jeho vize se nemusí trefit do vkusu všem, mě oslovila ve správnou chvíli. Stále věřím ve specializované handheldy, v cestovní AAA hry za plnou cenu ve špičkové grafice a tomu, že mobily a tablety ještě nepřeválcovaly klasické kapesní konzole definitivně.

Jednoduše jsem na něco podobného čekal a z uniklých zpráv se mi zalíbily právě ty informace, které se nakonec ukázaly být pravdivé.

Neznáme hardwarovou specifikaci, výdrž baterie, nabídku her, jejich rozlišení, kapacitu paměti ani cenu. Nejasnosti panují okolo dotykové obrazovky, pohybových technologií, rozlišení i zpětné kompatibility digitálních verzí her. Otázek je prostě mnoho. A přesto v tuhle chvíli věřím, že by se mi novinka od Nintenda mohla líbit. Jednoduše jsem na něco podobného čekal a z uniklých zpráv se mi zalíbily právě ty informace, které se nakonec ukázaly být pravdivé.

GAMEPAD Z WII U NA CESTY

Mám hlad po cestovních hrách, v nichž budu moci pokračovat i na velké obrazovce poté, co dorazím domů. A věřím, že jej Nintendo dokáže zahnat. Nepochybně o úspěchu rozhodnou i všechny ty ostatní zmíněné “maličkosti”, především cena a vedle ní samozřejmě klasicky také nabídka a kvalita her. Nicméně v tuto chvíli se mi zdá být Switch jako skvělý doplněk do mé stávající herní sestavy. Chybějící článek, který mi umožní zahrát si hity od Nintenda v pořádné kvalitě doma i na cestách. Chtěl jsem, aby mi Nintendo nabídlo něco jako Wii U, jehož ovladač si budu moci vzít dál než z obýváku do ložnice. Bez streamování přes internet. A to jsem také dostal, zdá se. Nebo spíš dostanu.

PAVEL MAKAL - NADŠENÍ SE NEDOSTAVILO

Oficiální představení Nintenda Switch pro mě bylo především úlevou. Úlevou v tom smyslu, že japonský výrobce konečně udělal tlustou čáru za stohy domněnek a zaručeně pravých informací a my konečně našim čtenářům můžeme nabídnout víc než jen nejisté spekulace. Na následujících řádkách bych se ale nad novým zařízením chtěl zamyslet primárně z pohledu potenciálního zákazníka, který viděl první trailer a měl by si položit otázku, zda je právě tohle to pravé. Odpověď bude ale v mém případě dost rozporuplná.

HRAČKY, TY JÁ RÁD

Nemá smysl dlouho chodit kolem horké kaše – miluji nové hračky! Nesmírně si užívám představování nových konzolí, protože se díky nim vracím do dětských let a rád se nechám opájet představami, jak bude mé hraní vypadat v následujících měsících a letech. Kdykoli se objeví nová „krabička pod televizi“, začínám okamžitě spřádat plány na to, jak její pořízení vměstnat do osobního rozpočtu. Očekával jsem tedy, že se podobné pocity nepochybně dostaví i po zhlédnutí tříminutového traileru na Nintendo Switch. Bohužel to tentokrát nevyšlo.

Nintendo Switch - jak to vidíme my
i Zdroj: Hrej.cz

Předně se opět potvrdila odvěká poučka o tom, že Nintendo zkrátka neumí vyrábět designově hezké kusy hardwaru. To by samo o sobě nemuselo být tím největším problémem, kdyby na mě ovšem Switch nepůsobil tak neuvěřitelně fórově. Ohyzdnou dokovací stanici bych u televize ještě snesl, dá se přeci jen schovat za květináč, handheld s odnímatelnými ovladači je však už na mě příliš velké sousto. Působí to zkrátka hrozně lacině a jakkoli se nakonec může realita lišit a dílenské zpracování bude prvotřídní, první dojem mi na obličeji vykouzlil spíš znechucený úšklebek než nadšené přikyvování. Mám rád jednoduchost a eleganci, jakou přinesla například PlayStation Vita a od přírody nevěřím ničemu, co se musí opakovaně skládat a rozkládat.

Ne, opravdu ještě nejsem takovým duševním mrzákem, abych na grilovačku s přáteli tahal herní konzoli.

Nintendo tvrdí, že Switch je především domácí konzole, určená pro hraní na televizi. Proč je tedy celý trailer koncipován tak, aby mě přesvědčil o opaku? Ne, opravdu ještě nejsem takovým duševním mrzákem, abych na grilovačku s přáteli tahal herní konzoli. I venčení psa si umím představit bez pravidelné dávky Zeldy přímo do žíly. Z představy, že někde venku rozložíme s kamarády dvě konzole a budeme hrát proti sobě, se mi dělají osypky. Tohle vážně někdo dělá? Handheldů jsem měl už celou řadu a nejvíce času jsem paradoxně strávil u jednoduchých indie her. Skyrim na cestách zní cool, ale hrát bych to takhle nechtěl. Jakkoli by mi důchodkyně v MHD mohly poskytnout kulisu stáda ledových trollů, raději si zrovna tuhle hru zahraju v klidu na gauči. Jenže proč si pak kupovat Switch, když mám doma další dvě současné konzole?

BUDOU MĚ MUSET JEŠTĚ PŘESVĚDČIT

Zásadní problém pro mě momentálně činí mlčení Nintenda. Ano, víme, jak bude Switch vypadat a co bude zhruba umět. Jenže nejistota kolem hardwarové specifikace a předešlé zkušenosti s Nintendo konzolemi spíše nahrávají mojí obavě, že se po prvotní nadšené podpoře velkých herních studií dočkáme zas jen tisící variace na Maria. A skutečně mě neuklidnilo, že se hypotetický systém seller a jediný, dokola omílaný launchový titul The Legend of Zelda: Breath of the Wild i v nakašírovaném reveal traileru seká a nevypadá o nic líp než na několik let starém Wii U. Na nové konzoli chci hrát v prvotřídním pohodlí a špičkové grafice. Zatím mě nic nepřesvědčilo o tom, že právě tohle mi Switch nabídne. V příštím roce se chystám zásadně obměnit své hráčské doupě. Čeká mě nákup 4K televize, PS4 Pro, PS VR a v příštím prosinci budu jistě zvažovat i pořízení Scorpia od Microsoftu. Bude záležet na přesvědčivém lineupu, kvalitní hardwarové výbavě a pečlivém zpracování, zda do svého rozpočtu zahrnu i Nintendo Switch.

HONZA KONFRŠT - PŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ

Pro mě osobně bylo představení Nintenda Switch velkým překvapením a byl to údiv o to větší a upřímnější i díky tomu, že se Nintendu podařilo vše až do poslední chvíle udržet pod pokličkou. Kapesní konzole televizního formátu mne zaujala na první pohled a mohu se hned zkraje přiznat, že jsem fandou handheldového hraní (a také hrdým vlastníkem Vity), nicméně v podání Nintenda je to přeci jen možná nakonec trochu rozpačité.

TROCHU JINÁ OČEKÁVÁNÍ

Ano, těžko bychom pohledali herní společnost s více zkušenostmi s něčím, co lze zastrčit do kapsy a vydat se na cesty, nicméně konzole stále budí spíše více otázek než odpovědí a Nintendo hráčům situaci svými sliby o mlčenlivosti nikterak neusnadňuje, naopak. Čekali jsme velkou konzoli (kterou Switch však údajně také je), dostalo se nám však konzole relativně malé, zato však přenosné. Mezi ty nejpalčivější a dosud nezodpovězené otázky nové konzole přitom nakonec patří zcela zásadní prvky – její výkon, rozsah ovládacích prvků (a spolu s tím související nejistota dotykové obrazovky) a koneckonců i důležitý detail v podobě výdrže na baterie.

 

Nintendo Switch - jak to vidíme my
i Zdroj: Hrej.cz

Upřímně se pro mne osobně jednalo o pravý opak toho, co jsem vlastně čekal a co by dle mého bylo logickým krokem Nintenda pro záchranu reputace po nepodařeném projektu jménem Wii U. Výsledkem je konzole, která již zákonitě nemůže být hardwarově nikterak výrazně výkonná a zřejmě tak budeme opětovně svědky hardwarové roztříštěnosti. Ta bude o to větší, že zbylí dva velcí výrobci budou mít do konce příštího roku na trhu dvě hardwarově odlišné verze svých konzolí. Do toho navíc přijde Nintendo, jež může být dost možná někde mezi. A pak babo raď, jak vlastně vyvinout tu svoji hru. Nicméně z historie i ze zkušenosti víme, že Nintendo šlo v tomto ohledu vždy trochu jiným směrem a to se týkalo i portfolia vývojářů a tím i titulů. A to je ve finále ten důvod, proč pro mne bylo představení Nintenda Switch překvapením příjemným. Je to hezká věc a jistě se najdou týmy, jež z její architektury vytáhnou to pomyslné maximum. Pokud to tedy rozpočet dovolí, tak příští jaro je ta další větší investice jasná již nyní.

DAVID PLECHÁČEK: CASUAL VS. HARDCORE

Pojďme se ponořit do minulosti. Už rok a půl víme, že Nintendo pracuje na nové platformě, a kam až má paměť sahá, velebíme jej, jak si dokáže střežit svá tajemství. Přestože jsme si nebyli jistí a výsledek mohl být bůh ví jaký, do správně odpovědi jsme se trefili už před třemi měsíci. Kolem čeho je tedy tolik povyku?

SLABÁ TEGRA - DOBRÁ TEGRA? MŮŽE BÝT!

Inu kolem konzole, která nemá obdoby. Pomineme-li hry, Nintendu se ze současného portfolia daří prakticky na jediné platformě, a to na té kapesní. Jenže zároveň neustále pokukuje po té domácí, kde s Wii U díru do světa neudělalo. Výsledkem budiž zařízení, jehož doménou mají být parametry, které zvládnou oba dva režimy, čímž se Nintendo opět přihlásilo o nálepku revolucionáře. Ačkoliv jsme to tak nějak tušili, abychom mohli být spokojení, bude potřeba zodpovědět několik odpovědí. Jsou to ty neustále omílané, a to otázky výkonu a her. Hezky popořadě - nemusíme se sáhodlouze bavit o tom, že varianta handheldu bude mít dostatečnou sílu, aby na ní hry vypadaly skvěle, neboť jí mít bude. Horší by to se Switch mohlo být v případě, že jej připojíte k televizi. Tady se totiž zdroje rozchází, a zatímco skeptické odhady inklinují k dokovací stanici bez přídavného výkonu, ty optimistické se spíše přiklánějí k tomu, že procesor Tegra na to nebude sám.

Pokud dojde na má slova a výkon bude opravdu nižší než v případě XO a PS4, nižší bude i cena a Switch zamíří spíše mezi handheldy po bok Vity nebo 3DS.

Tady se celý příběh tak trochu větví. Co je vůbec ta Tegra zač? Drtivá většina lidí by vám řekla, že Nvidia nemohla do jedné, relativně malé obrazovky narvat výkon, jakou v sobě má třeba PlayStation 4 nebo Xbox One. Možná tenhle výkon dorovná něco uvnitř doku, jak moc pak ale bude ořezán handheld? Tolik otázek, tak málo odpovědí… Pokud bych si mohl tipnout, řekl bych, že Nintendo vsadilo na nižší výkon, a to i kdybychom hovořili o variantě s dodatečným hardwarem u televize. Dle mého budeme jen řešit o kolik. Jediné, co mi k tomu nehraje, jsou hry, respektive herní studia, která přislíbila podporu konzole Switch. Buď jak buď, ani jedna z variant (totiž silná/slabá konzole) neznamená horší/lepší. Lišit se bude jen cílová skupina. Pokud dojde na má slova a výkon bude opravdu nižší než v případě XO a PS4, nižší bude i cena a Switch zamíří spíše mezi handheldy po bok Vity nebo 3DS. Přesto nabídne využití širší než obě zmíněné platformy, a to právě díky možnosti snadno a rychle přesedlat k větší obrazovce, byť ne v takové kvalitě – ideální pro rodiče a jejich děti a nenáročné hráče. Hardcore publikum by ale jistě ocenilo výkon vyšší, vyšší rozlišení, větší počet FPS, ale také vyšší cenu. Otázka je, který z táborů je početnější a co by bylo pro samotné Nintendo výhodnější. Pokud ale v Japonsku něco nepotentí, konzole nezapadne a tak či tak může slavit úspěch.

A mimochodem, rozlučte se s 3DS. Další, podřadný handheld už nebude potřeba…(Nintendo Switch není nástupce 3DS a Nintendo nadále slibuje podporu tohoto handheldu, pozn. red.)

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama