A Vampyre Story 2: A Bat's Tale Článek GamesCom 2010: ráj pro adventury - díl 1.

GamesCom 2010: ráj pro adventury - díl 1.

Petr Ticháček

Petr Ticháček

27. 8. 2010 22:00 7
Reklama

GamesCom je za námi. Uff… Jako kdybych slyšel ten kámen, co spadl Pavlovi Dobrovskému a Lukášovi Grygarovi ze srdce. Přítomnost na výstavě tohohle typu sice člověku vlije do žil neskutečnou dávku adrenalinu a nadšení, jenže příval únavy se jedné krásné chvíle tak jako tak dostaví. Ta chvíle přijde později, pokud jste na všechny schůzky zdravě nadržení, nebo naopak dříve, pokud některé z nich absolvujete „z povinnosti“. A to byl nejspíš právě Pavlův případ, protože právě on si vzal na krk všechny „adventurní“ meetingy, které jsem klukům v Kolíně domluvil. Ve zdraví, i když někdy možná v polospánku :o) a s myšlenkami na moji fyzickou eliminaci, je Pavel absolvoval SKORO všechny. A jen díky tomu můžete nyní číst tyhle řádky.

Lepší než E3?

Jakožto člověku, který na GamesComu osobně nebyl, mi nepřísluší výstavu hodnotit. Převládá nicméně názor, a to nejen u Lukáše nebo Pavla, že ačkoliv jsou dojmy z výstavy veskrze pozitivní, zůstává GamesCom stát ve stínu E3. Důvod je prostý – nebyly na ní k vidění žádné klíčové tituly, které by si již neodbyly premiéru o dva měsíce dříve v Los Angeles. S tímhle názorem nelze než souhlasit, ovšem skutečně pouze co se těch celosvětově nejočekávanějších titulů týče. Pro žánr adventur je totiž GamesCom oproti mrtvé E3 naprostým požehnáním. Posuďte sami: zatímco na světové „é-trojce“ byly k vidění pouho pouhé čtyři dobrodružné tituly (konkrétně na stáncích LucasArts, Telltale a dtp), na GamesComu se jejich počet vyšplhal na více než trojnásobek. Důvod je opět prostý: většina vývojářů a hlavně menších vydavatelů adventur pochází z Evropy (a hlavně z Německa), takže výprava do Kolína je pro ně finančně výrazně méně náročná než za oceán do Ameriky. Pro adventuristy je tedy jedničkou mezi herními výstavami právě GamesCom, nikoliv E3.

Žánr opět na ústupu?

Přesto, letošní GamesCom ukázal, že ta pro adventury nejbohatší léta jsou pravděpodobně již za námi. Vzpomínám si, že v letech 2007 a 2008 bylo na tehdy ještě lipské Games Convention k vidění 20 až 25 adventur, což byl počet vpravdě neuvěřitelný. Letos jsem jich napočítal všeho všudy třináct. Tento pokles mě upřímně řečeno nepřekvapuje, protože přesycenost herního trhu adventurami (povětšinou pouze průměrné kvality) byla ještě před rokem naprosto evidentní a byla jen otázka času, kdy si vývojáři a vydavatelé uvědomí, že mezi tak početnou konkurencí se tvorbou adventur neuživí. A kdo na to nepřišel zavčasu sám, toho jeho strategie přivedla na buben – jako třeba německé vydavatelské domy TGC (série Simon the Sorcerer), HMH (Book of Unwritten Tales), nebo vývojáře House of Tales (Overclocked, 15 Days) či Radon Labs (Treasure Island). Na adventurním poli tak v současnosti bojuje přibližně dvoutřetinová armáda co předloni, což je podle mého osobního názoru maximální počet odpovídající tomu, aby tyto firmy dokázala stagnující základna fanoušků adventur uživit. Realitu nicméně poznáme až v letech následujících.

Co bylo na GamesCom k vidění.

Ale vraťme se ke GamesCom a adventurám, které byly na výstavě k vidění. Novináři, kteří se dostali do Business centra a za zavřené dveře jednotlivých herních vydavatelů, mohli na vlastní oči spatři následující:

Gray Matter (dtp Entertainment)
Posel smrti III (dtp Entertainment)
A New Beginning (Daedalic)
Deponia (Daedalic)
Alpha Polaris (Just-A-Game)
Julia: Innocent Eyes (Just-A-Game)
Lost Horizon (Deep Silver)
The Next Big Thing (Focus Home Entertainment)
Captain Morgane and the Golden Turtle (Wizarbox)
Black Sails (Astragon Software)
Jekyl and Hyde (bitComposer)
A Stroke of Fate 2: Operation Bunker (Akella)
Sinbad (Game Factory Interactive)

Některé z nich jsem si měl možnost vyzkoušet já sám hezky v teple domova a prezentace jiných viděl v Kolíně Pavel, díky čemuž vás v následujících dílech této reportáže stručně seznámíme s vlastními dojmy z přibližně dvou třetin výše uvedených her. Dnes nicméně ještě ponecháme dojmy stranou, a podělíme se s vámi o deset nejzajímavějších událostí, které na GamesComu fanoušky adventur povětšinou příjemně (ale ne vždy!) překvapily.

Přehled nejvýznamnějších „adventurních“ událostí na GamesCom:

Oznámeno neoznámeno Momento Mori 2

Nechápete? Nevěšte hlavu, my také ne. Hned ve středu, kdy se dveře GamesComu poprvé otevřely, si začali i ti méně bystří novináři všímat velkého plakátu inzerujícího Memento Mori 2 v press roomu stánku vydavatel dtp. Když se ale na hru zeptali zástupců vydavatele, dostalo se jim jen nepochopitelného krčení ramen. Teprve až dotěrných otázkách a odkazech na plakát z PR manažerů vypadlo, že „ten plakát byl vyvěšen omylem“. Pokračování mysteriózního thrilleru od českých Centauri Productions tedy původně vůbec nemělo být oznámeno – a oficiálně vlastně ani oznámeno nebyla. Přesto zmínka o něm nepronikla pouze na plakát, ale také do katalogu produktů dtp, kde je u hry uvedeno datum vydání Q4 2011. Takže uvidíme.

Příběh bude opět sledovat osudy Lary a Maxe, hrdinů prvního dílu, kteří se mezitím stihli vzít. A jsou šťastní. Max se zotavil z psychické i fyzické újmy, kterou utrpěl v předešlém díle, Lara se vrátila k Interpolu - vše je zkrátka ideální. ale pouze do chvíle, kdy spolu vyrazí na líbánky do Kapského města. Právě tam dojde ke krádeži prastaré relikvie, kterou se Max s Larou pokusí najít. Záhy ovšem začne docházet ke krvavým vraždám a v téže době Max beze stopy zmizí...

Captain Morgane – neoficiální pokračování So Blonde

Obrovským překvapením byla návštěva stánku francouzského vývojáře Wizarbox, který v uplynulých dvou letech tvrdě pracoval NEJEN na očekávané pecce Jane Jensen Gray Matter, ale také na vlastní adventuře Captain Morgane and the Golden Turtle. Přestože hra volně navazuje na potrhnou adventurku So Blonde, kterou Wizarbox vyvíjel na zakázku pro vydavatele dtp, nemá německý adventurní dům s novinkou Wizarboxu nic společného a hra – přestože je již hotová – prozatím marně hledá vydavatele. Autorem scénáře je opět Steve Ince a časově jej situoval před události v So Blonde. Hlavní hrdinkou bude – jak už sám název napovídá – kapitánka Morgane, kterou dostaneme na počátku hry pod kontrolu teprve jako sedmiletou holčičku a skončíme s ní jako se 17tiletou kočandou, která hodlá svému otci dokázat, že i ona dokáže velet početné posádce obchodní lodě. Hra se může pochlubit překrásnou ručně kreslenou grafikou a humornými scénkami – tedy tím, co bylo typické právě pro So Blonde. Zásadní rozdíl tkví ovšem v tom, že hlavní hrdinka je tentokrát mnohem sympatičtější.

Oznámena Secret Files III

Šuškalo se o tom už dlouho, ale teprve nyní je věc potvrzena – německý tým Animation Arts vedle právě dokončeného titulu Lost Horizon pracuje také na Secret Files III. Prozradil to, stejně jako v případě Mementa Mori 2, opět plakát vyvěšený na stánku vydavatele Deep Silver, který hlavní hrdiny hry Ninu a Maxe zachycuje v notoricky známé „Titanic“ scéně na přídi zaoceánské lodi. Co to symbolizuje? Těžko říct. Žádné konkrétní informace o hře zatím nepronikly, včetně termínu vydání. Ten soukromě odhadujeme na konec roku 2011.

A Vampyre Story 2 ano, ale od jiného vývojáře?

Tak tohle je gól. Všichni asi dobře znáte kostrbatý osud vývoje A Vampyre Story – klasické adventury od ex-LucasArts grafika Billa Tillera, která se škrábala na povrch zemský dlouhých osm let. No a jak to tak vypadá, její pokračování na tom nebude o mnoho lépe. Práva totiž PATRNĚ nevlastní Bill Tiller a jeho Autumn Moon Entertainment, nýbrž německý vydavatel Crimson Cow. A ten na GamesCom prohlásil, že A Vampyre Story 2 (AVS2) sice vyvíjet chce, ale NIKOLIV s Autom Moon Entertainment. Bill Tiller se přitom hrdě hlásí k tomu, že na vývoji AVS2 už se svým týmem téměř dva roky pracuje. V tomhle se, přátelé, nevyzná ani… vepř. Jediná naprosto zřejmá věc je ta, že letos – a možná ani za rok – se AVS2 bohužel nedočkáme. Fňuk… 

Další remake od LucasArts?

„Nemůžeme nic potvrdit ani vyvrátit, ale – stay tuned!“ Takhle LucasArts v Kolíně reagovali na dotazy ohledně dalšího remaku některé jejich slavné adventury z dob dávno minulých. Ostatně, není se čemu divit – speciální edice obou prvních Monkey Islandů se s ohledem na nízký rozpočet jejich výroby prodávají jako na běžícím páse. Upřímně řečeno – trochu jsme zatrnuli poté, co 6. května rezignoval na svoji funkci prezident LucasArts Darrel Rodriguez. Právě jemu totiž můžeme vděčit za to, že se LucasArts otočili k adventurám po deseti letech zase čelem. Nově jmenovaný prezident Paul Meegan (někdejší tvůrčí šéf Epic Games China) si ovšem doufejme také uvědomuje, že ve starých značkách má LucasArts schovaný poklad – jen ho formou předělávek vykopat!

JoWooD vydá celosvětově Haunted a Book of Unwritten Tales

S oběma německými adventurami to vypadalo nahnutě, neboť jejich vydavatel HMH (Hamburg Media House) vyhlásil vloni na podzim insolvenci. Záchrana ale přichází právě nyní od rakouského gigantu JoWooD, který vydá obě nadějně vypadající hry celosvětově pod svojí značkou The Adventure Company ještě letos před Vánoci. Otazník zatím visí nad pokračováním Book of Unwritten Tales s přídomkem The Chronicles, který aktuálně vyvíjí německý tým King Art s termínem dokončení Q1 2011 (německá verze). JoWooD celosvětové vydání hry nepotvrdil, americký Amazon však hru již zařadil do své nabídky. A smutná perlička na závěr: přestože vydání obou výše zmíněných her je takřka za dveřmi, na stánku JoWooDu nebyla ani jedna z nich k vidění. Dokonce ani za zavřenými dveřmi. Hmpf…

Alpha Polaris zachráněna

Rok 2010 je osudový pro řadu vývojářů i vydavatelských domů. Jedním z nedávno padlých je také německá TGC – The Games Company, kterou známe především jako vydavatele obnovené série Simon the Sorcerer. TGC ještě před svým krachem zveřejnila záměr vydat adventuru Alpha Polaris, jejíž znovuvydání na GamesComu oznámil nově založený vydavatel Just-A-Game. Kromě Alpha Polaris (Q1 2011) má ještě Just-A-Game v portfoliu adventuru Julia (Q4 2010) od italských Artematica (Belief and Betrayal).

Posel smrti III odložen z listopadu 2010 na únor 2011

Důvod? Dtp chce údajně věnovat maximum pozornosti včasnému dokončení Gray Matter. Původní i nový datum vydání platí pro německou verzi hry, přičemž další jazykové mutace mají následovat. Česká verze je dle plánu Top CD směřována na „jaro 2010“, takže odklad německé verze by s českým termínem nemusel nutně zahýbat. Uvidíme…

DreamFall Chapters až po The Secret World

Norský Funcom sice v současnosti dává přednost MMO hrám, momentálně tedy The Secret World, které na GC předváděl, ale jak sdělil Ragnar Tornquest Pavlu Dobrovskému, ihned po jeho dokončení přichází na řadu full produkce epizodického pokračování adventur The Longest Journey (2000) a Dreamfall (2006) nazvaného Dreamfall Chapters… takže snad v roce 2012, co říkáte?

Akella vyvíjí A Stroke of Fate 2

Možná vás to všechny překvapí, ale ruská adventura A Stroke of Fate, ve které je hlavním cílem hráče spáchat úspěšný atentát na Hitlera, je již více než rok hotová. Za hranice Ruska se ale doposud nedostala a ani to nevypadá, že se v nejbližší době dostane. Přesto tvůrci už delší dobu pracují na druhém díle s podtitulem Operation Bunker, který byl v Kolíně poprvé představen novinářům, ovšem pouze za zavřenými dveřmi. Vzhledem k průměrné kvalitě prvního dílu (měl jsem možnost odehrát celou první kapitolu) a tomu, že se hry v anglické verzi snad nikdy nedočkáme, nás to ale nemusí nijak zvlášť mrzet.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama