Rozhodne Fallen Order o osudu herních Star Wars?
Star Wars Jedi: Fallen Order Článek Rozhodne Fallen Order o osudu herních Star Wars?

Rozhodne Fallen Order o osudu herních Star Wars?

David Plecháček

David Plecháček

18. 11. 2019 17:00 58
Reklama
Reklama

Podle některých se v těchto okamžicích láme chleba, jak se tak říká. Vyšly nové Hvězdné války, které napoví, jaká bude jejich budoucnost a jestli bude spjatá s EA či nikoliv. Už teď je jisté, že z prvotních ohlasů soudit nemůžeme. V zahraničí už jsou recenze vydané, ale že by se svět shodl na tom, co za hru před sebou vlastně máme, to ne. Právě úspěch či neúspěch titulu Star Wars Jedi: Fallen Order údajně poslouží jako závaží, které nakonec převáží misku vah na stranu zklamání, nebo relativního uspokojení z posledních let. Ale vážně neexistuje nic mezi tím?

TVRDÁ DATA

Recenze nemůžeme brát příliš vážně. Jak se tak říká, u dobrého soudce platí více argumenty než svědkové, ale právě videoherní kritika je spíše tím druhým. Argumenty budou čísla, prodejní čísla, protože ve výsledku jde jen o ta. Fallen Order zřejmě mezi hráči není propadákem a ukazuje, že si své fanoušky jistě najde, ale to nestačí. Jen to poukazuje na to, že si značka Star Wars nenadělá v herním světě ještě více problémů, než kolik jich má. Pokud se ale bude prodávat, ač někteří budou namítat, že nejde o revoluční, anóbrž průměrnou hru, vydavatel v podobě Electronic Arts bude spokojený. A především bude spokojený majitel práv, společnost Disney.

Těžko říct, jestli na Disney platí další přísloví. Je pro mediální dům dobrá pověst lepší než peníze? Pokud bychom odpověděli kladně, příliš důvodů ke spokojenosti nemá. Star Wars: The Old Republic od BioWare není vyloženě začátkem nějaké epochy, na kterou by se vzpomínalo. Od BioWare se čekalo něco jiného, a i když na titulu pracovali lidé z Austinu, i oni patří pod legendární společnost, která v minulosti dokázala vytvořit jednu z nejlepších Star Wars her, Knights of the Old Republic. Zřejmě nejlepší hrou Electronic Arts tak bude rebootovaný Star Wars Battlefront, i když i ten musel rozkvést až díky svým rozšířením. A v souvislosti s Battlefrontem 2 se o pověsti snad radši ani bavit nebudeme, na kauzu s mikrotransakcemi si jistě ještě vzpomenete.

No a to je, pomineme-li Star Wars: Galaxy of Heroes, vše.

Pak můžeme ještě zmínit hromadu nevydaných her, v té souvislosti ale můžeme Disney opomenout. Ať už jde o utopené náklady, nebo o pověst břídilů, kteří ruší cokoliv, co nesmrdí penězi, to vše připisujeme čistě vydavateli. Disney je tady z obliga. Sám Bob Iger, výkonný ředitel The Walt Disney Company, se opakovaně vyjádřil v tom smyslu, že dohoda s EA není zklamáním a že je společnost naopak s výsledky spokojená. Jde tedy o kvalitu, nebo kvantitu? Jedna věc je, že her nebylo tolik, druhá je, že se neprodávaly špatně. Oba Battlefronty prodejně nakonec splnily to, co se od nich čekalo, některé prognózy možná i předčily. Třiatřicet milionů kopií je úctyhodné číslo. Z MMO Hvězdných válek nějaká ta koruna také kápla. A, musíme si přiznat, Disney by to stejně lépe nezvládlo. Možná i proto to nadšení.

NENÍ TAK ZLE

Ostatně o tom, v čem je společnost dobrá a v čem nikoliv, Iger hovořil před časem též. „Umíme filmy, televizní show, zábavní parky, tematické výlety lodí... ale nikdy jsme neprokázali příliš umění při tvorbě videoher,“ pronesl v jednom z mnoha rozhovorů. A něco na tom je. Um interních autorů došel až tak daleko, že v roce 2016 radši došlo k zavření vlastního studia po dlouhých jednatřiceti letech. Ne, že by agonie trvala tak dlouho, ale stejně je to tak možná nakonec lepší. Od té doby už se musí společnost spokojit jen s tím, že vlastní licence poskytuje jiným. Možná to je tak nakonec lepší. Ve světle vlastních her je i kritizovaný Battlefront darem shůry.

Dohoda, která byla uzavřená v roce 2013, tak rozhodně nedopadne takovým fiaskem, jak někteří soudí. EA si snad veškeré kontroverze během posledních let platnosti pohlídá, a jestli někdo bude reptat, budou to maximálně hráči křičící, proč vydavatel desetiletý deal nezhodnotil víc. Možná ale poslední čtyři roky přesvědčí i nás, hráče. Stačí, aby se nám Fallen Order trefil do vkusu stejně jako jedna, možná dvě hry, které z tohoto světa ještě vyjdou, a bude odpuštěno. Lidská paměť je selektivní, a i když jsem výše připomínal strasti Battlefrontu 2, v dnešních dnech už samozřejmě reálně nikoho netrápí. A pokud ano, DICE své dítko dokázalo v inkubátoru značně donosit, což je dalším pádným argumentem pro tvrzení, že situace vlastně tak zlá není.

Není ale ani dobrá, a právě v tomto ohledu je nová hra stěžejní. Je to Respawn, který v EA vytvořil poslední dobrou příběhovou část ve hře, ale víme, jak Titanfall 2 dopadl. Pokud se ani Fallen Order nestane kasovním trhákem, bude to na pováženou. Nekoupili by ale hráči se značkou Star Wars cokoliv? Battlefront je v tomto ohledu určitým vodítkem, že se hry s touto značkou prodávají za každých okolností. I přes nesporně vyšší známky tak nakonec Fallen Order může dopadnout prodejně hůř než oba multiplayerové pokusy.

V tomto bodě se sluší připomenout jednu věc: samotný vydavatel to očekává.

Vážně, Jedi Fallen Order není podle vedení Electronic Arts tak perspektivní hrou, jakou byly předchozí hry od švédských DICE. EA předpokládá, že se hry prodá někde mezi šesti a osmi miliony kusů, což je ještě méně, než kolik se povedlo tolik kritizovanému druhému dílu multiplayerové akce z roku 2017. Jistě, není to ani málo a SWJ:FO se stoprocentně zařadí mezi nejprodávanější hry letošního roku, ale v samém závěru mu možná přisuzujeme větší roli, než ve skutečnosti má. Pokud se i hráči (třeba i prodejně) shodnou na kvalitách hry, je to jedině dobře. Pokud se bude Fallen Order prodávat nad očekávání, možná to v EA zažehne touhu po větším počtu příběhových her. A možná také ne, kdo ví. Ale rozhodně aktuální Star Wars hra nezodpoví na otázku, zda si Disney, potažmo EA, bude desetiletý kontrakt pochvalovat. Nepochybujte o tom, že bude. Už teď se vyplatil.

Jde samozřejmě jen o úhel pohledu. Ten se velice často liší co se týče hráčů, a co se týče těch, kteří videohry vytváří. Kdyby se Star Wars nepovedlo, jen bychom ještě intenzivněji plakali nad výsledky a nad potenciálními úvahami, kdo všechno mohl dát univerzu Hvezdné války duši, když se to dosud nikomu nepovedlo. Jen bychom se utvrzovali v tom, že ani jedna z her nebyla "tou" hrou, ba dokonce že ani jedna nebyla originální, nápaditá, zkrátka taková, aby změnila současný stav dějin. Ani o jedné ale nakonec nemůžeme říct ani opak. Žádná z her image Hvězdných válek nepošramotila, žádná z nich nebyla finančním propadákem, ba právě naopak každá z nich dávala finančně smysl. Že co do kvalit nezazářili? No a? Vážně je pro Disneyho lepší pověst než peníze? 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz