Hrej.cz Článek

Project xCloud - dojmy z hraní

tadeas-pepr
Tadeáš Pepř
24. 8. 2020 12:30 7 Sdílej:
Reklama
Reklama

Když před téměř dvěma lety oznámil Microsoft své plány na spuštění cloudové platformy xCloud, znělo to téměř bláhově. Princip, který před spoustou let neúspěšně propagovaly podivné služby jako OnLive a Gaikai, prostě stále předbíhal dobu a ve světě, kde je stále pojem “plošný vysokorychlostní internet” spíše důvodem k povzdechu, mohli hráči o smysluplném využití cloudového streamování jen snít. Na druhou stranu, do boje za hraní z mraků se posléze pustil i Google se svou pompézní službou/platformou Stadia a i přes řadu problémů a zoufalou monetizační politiku své uživatele našel. 

XCloud postupem času přestal být zbožným přáním a sci-fi vizí, naopak dostal velmi reálnou podobu a hráči ve vyvolených státech světa skutečně na svých telefonech hráli hry, které běžely na serverech zakopaných někde v pouštích a lesích. A překvapivě brzy Microsoft oznámil, že je xCloud v takovém stavu, že jej rád vypustí mezi výrazně větší krajíc hráčů z celého světa, navíc v něčem, co lze nazvat plnou verzí. Ta bude spuštěna za necelý měsíc, už teď je ale možné skrze betaverzi aplikaci hraní na mobilu otestovat. 

Přinesl skutečně Microsoft budoucnost?

MALÝ VELKÝ ZÁZRAK

Betaverzi cloudového hraní Xbox Game Pass jsem testoval na nestvůrně obřím mobilním telefonu Samsung Galaxy S20 Ultra 5G, hned z kraje tedy musím upozornit na menší bias. Díky smlouvám by mělo všechno “microsoftí” na přístrojích korejské značky fungovat tak nějak lépe a bezproblémově. Je tedy možné, že se na jiných značkách nebo starších modelech objeví další technické potíže. 

Připojení probíhá nebývale svižně.

Po zoufalém hledání správné aplikace (kdovíproč Microsoft provozuje zhruba 47 téměř stejně pojmenovaných, pouze jinak barevných, aplikací, které se v některých možnostech kryjí, vždy ale něco konkrétního neumí) jsem konečně mohl pohlédnout pomyslným oknem do budoucnosti a zahrát si hru přes cloud. A co si budeme povídat, první pocit je to naprosto neskutečný. Připojení probíhá nebývale svižně, Forza Horizon 4 se zapínala jen krátký moment a když k tomu přičtu ten fakt, že jsou loadingy výrazně kratší než na mém obývákovém Xbox One X, ve výsledku je možná proces od zapnutí k hraní kratší na straně cloudu.

Samotný úvodní dojem je skutečně téměř dechberoucí. Ono to fakt funguje! S ovladačem připojeným k mobilu (jinak hrát nelze) brázdím v Chironu ulice Edinburghu a i když je obraz dost rozmazaný a ani zdaleka nevyužívá možností obrazovky, nemluvě o srovnání s 4K televizí, není vizuální zážitek vůbec špatný. 

TUHÉ HRANÍ

Úvodní fascinaci samozřejmě poměrně rychle střídá realistický pohled. Na jednu stranu je úžasné, že hra běží skutečně plynule a jako taková, technicky, netrpí záseky nebo lagy. Službu jsem testoval jak na vysokorychlostním pražském, tak výrazně pomalejším maloměstkém internetu, výhradně přes 5GHz Wi-Fi a se sekáním (až na výjimku, o té později) problém nebyl. U rychlejších her, tedy prakticky u všech, ale rychle narazíte na naprosto zásadní úskalí cloudového hraní.

Dosud by se totiž mohlo zdát, že je xCloud naprosto fantastickou inovací, kterou musí mít každý a klidně můžeme naše Xboxy povyhazovat do popelnic. Problém je ale v tom, že zatímco příchozí data tečou naprosto bez problému, v cestě “ven a dovnitř” už je dálkový přenos velmi znát. Mluvím samozřejmě o odezvě ovládání, která je u cloudu kamenem úrazu obecně. Matně si pamatuji na zkoušku jakési pofidérní služby nainstalované v chytré televizi, která nabízela cloudové hraní Hitmana. V tomto případě nefungovala dobře ani hra jako taková, ovládání pomocí smartphonu bylo ale naprosto nepoužitelné a přejít rozumně od dveří ke dveřím byl téměř nadlidský úkol. U xCloudu je pocit z ovládání a jeho přesnosti o parník lepší, pořád to ale není ani zdaleka dokonalé.

Záměrně jsem zmiňoval rychlejší hry, taková husička v Untitled Goose Game je totiž naprosto plnohodnotným zážitkem. Na poměry relativně komorní adventury topornější ovládání stačí, v tomto případě kazí zážitek jen ten dojem, že by populární titul studia House House možná plynule rozběhl i telefon samotný. To je ale vedlejší.

Ať už jezdíte ve Forze, střílíte v Halo nebo uhýbáte v Hellblade, vždycky je třeba počítat s velmi gumovým pohybem. Samozřejmě, naprosto nenároční hráči tak výrazný problém nepocítí, na vážnější hraní to ale zatím není. Závody se takhle vyhrávat nedají, průchod misemi v Halo je výrazně obtížnější a pouštět se do multiplayeru stříleček je holý nesmysl. 

PŘEDBÍHÁME DOBU

Ovládání navíc není jediným nepříjemným problémem. Hry se totiž potýkají s poměrně nepříjemným tearingem obrazu, především v momentech, kdy se scéna velmi dynamicky mění. Opět si vypůjčím Untitled Goose Game, která většinu času využíva poměrně statických lokací, kde k zmíněným “vlnám” téměř nedochází. Naopak při bleskurychlým průletu skotskou vysočinou v Horizon 4 stream často nestíhá a kvalita obrazu je postupně tvrdě degradována. Navíc se situace s delším hraním pocitově zhoršuje. Po pár desítkách minut ježdění je tedy Forza nejen na hraně hratelnosti, ale i koukatelnosti

Gears 5 jsou veskrze nehratelné.

Na konec ještě musím zmínit jeden zásadní problém. Sice jsem v předchozích řádcích zmínil, že technicky hry běží velmi obstojně, je tu ale jedna černá ovce. Gears 5 jsou totiž veskrze nehratelné. Při streamování sice obraz neartefaktuje tak, jako v případě Forzy, hra samotná se ale velmi nepříjemně kouše. A ne, nejde o žádné výjimečné záseky, ale o stabilní proud lagů. Samozřejmě je opět třeba poznamenat, že se jedná o testovací verzi služby, ta už je ale otevřena velmi širokému publiku a podobné problémy jsem zaznamenal jen v případě Gears. O důvodech se můžeme jen dohadovat, ve výsledku to ale koncového zákazníka stejně nezajímá. Představu, že si příběhem Kait pohodlně projdete na obrazovce mobilního telefonu prostě zatím opusťte.

TAKOVÉ TO DOMÁCÍ STREAMOVÁNÍ

Je otázkou, jak vlastně hodláte xCloud používat. Jistý smysl by mohl dávat v momentě, kdy doma nemáte žádné herní zařízení, případně jen ty od Sony nebo Nintenda, a chcete si za pár stovek vyzkoušet nabídku studií Microsoftu. Další možností je hraní na cestách, to ale stojí a padá na internetovém připojení. Sice jsem zmiňoval, že i současné a nikterak přehnané technologie na hraní stačí, to ale mluvíme o klasickém domácím připojení. Představa multiplayeru Halo někde v autobuse je sice krásná, naprostou nutností by ale byl neomezený datový plán - xCloud si totiž v praxi za pár desítek minut hraní ukousne řádově gigabajty dat. První testy hovoří konkrétně o 2,5 gigabajtech za hodinu. Na druhou stranu, nejde o žádnou anomálii, podobně nákladné je i streamování HD videí z YouTube nebo sledování Netflixu. Sekundárním problémem by v takový moment byla nutnost nosit gamepad a samozřejmě nesmíme vynechat ten fakt, že by datové připojení muselo být dostatečně rychlé. S nějakými horskými “čtyrygéčky” na streamování rychle zapomeňte.

A tím se obratem dostáváme k otázce, zda je budoucnost skutečně tady. Ano i ne.

XCloud funguje. Ne báječně, ne bez chyby, ale funguje. A ve srovnání s tím, co bylo dosud k dispozici, jde o malý zázrak. Jednoznačně praktické využití ale zatím nevidím v žádném případě. Na cestách mi pořád více vyhovuje Switch, případně nějaká nativně mobilní hra, doma můžu nabízené hry hrát výrazně pohodlněji na původní platformě. Technicky má před sebou cloudové hraní stále dlouhou cestu vylepšování a zkracování odezvy. Ano, hrál jsem betaverzi, ale o nějakém výraznějším pokroku během těch pár týdnů naprosto otevřeně pochybuji. 

Abychom však byli úplně fér, Microsoftu hraje do karet jediná věc - xCloud nabízí v rámci balíčku Game Pass Ultimate, bez příplatku. Pokud jste tedy předplatiteli, existuje jen jedna jediná relevantní překážka, proč jej alespoň nevyzkoušet. Ta se nazývá iOS. Ale o tom zase někdy příště. 

Za zapůjčení telefonu děkujeme Jakubovi Fišerovi a webu Mobilizujeme.cz. Služba xCloud bude oficiálně spuštěna 15. září. V současnosti ji mohou předplatitelé Xbox Game Pass Ultimate vyzkoušet skrze betaverzi aplikace Xbox Game Pass na telefonech se systémem Android.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz