Overlord Článek Overlord

Overlord

Dalibor Franta

Dalibor Franta

14. 6. 2007 22:00

Soudit věci podle jména se nevyplácí. Tak kupříkladu, věděli jste, že portugalská strana sociálně-demokratická je ve skutečnosti, i přes svůj název, klasickou středo-pravou stranou konzervativního typu? Že George Michael se ve skutečnosti jmenuje Georgios-Kyriacos Panayiotou? A že když vám v Bulharsku odpovídají na zmatené dotazy „neh“, dávají tím najevo svůj souhlas? Kdepak holenci, řídit se jen podle názvu, dát na první dojem, mediální masáž, podléhat stereotypům, to je v dnešní době nerozum. Jen si to představte. Koupíte si v obchodě novou hru Overlord, v domnění, že se jedná o nejnovější nabouchanou pecku z vylodění v Normandii. Pláže, miny, všude kolem plno chlapů a jejich horké kulky. Ale ouha, doma zjistíte, že se ve skutečnosti jedná o akční RPG plné rohatých příšer, ďáblíků s vidlemi a humoru tak černého, že i Cygnus X-1 v souhvězdí Labutě, díra ze všech nejčernější, by v porovnání s Overlordem bledla závistí.

Když to nejde postaru, zkusíme to nově!

Vývojáři z Triumph Studios se tentokrát opravdu vytáhli. Po letech víceméně marných úprav se konečně rozloučili s myšlenkou, že jejich lehce vyčpělá série Age of Wonders někdy překoná legendu Heroes of Might and Magic a rozhodli se zkusit štěstí jinak. Popadli svůj klasický strategický koncept a udělali z něj 3D akční adventuru. Akčnější, velkolepější, s humorem a hlavně – na straně zla. Protože takový zloduch, ten si vždycky užije v životě nejvíc srandy, to dá rozum. Ten náš, hlavní hrdiny akčního RPG Overlord, do toho spadne doslova po hlavě. Po staletí si užíval klidu ve své Temné věži, v přestávkách mezi čtením básní Ivana Martina Jirouse znásilňoval místní panny a zotročoval okolní rolníky, až přišel den, kdy sedm odvážných vesničanů všech ras spojilo své síly, Temnou věž mu pobořilo a poslalo jej do věčného zapomnění. Sláva jim však stoupla do hlavy a brzy se staly zosobněním sedmi nejstrašnějších hříchů. Brzy se ukázalo, že síla temného pána, Overlorda, držela v zemi jakous takous rovnováhu a že jeden chlívák ve věži je pořád lepší, než sedm chlíváků rozlezlých po celé širé zemi. Overlord je tedy povolán zpět, aby sedmičku nových tyranů zlikvidoval a znovu vystavěl úřad své moci a síly, Temnou věž, která je nyní v troskách.

Kohima Impal

Overlord disponuje hned několika velmi povedenými herními mechanismy, na nichž je často patrná zkušenost z již zmiňovaných strategických sérií AoW, potažmo i HoMaM. Tím doposud bezesporu nejznámějším prvkem hry je armáda pomocníků, říkejme jim například Impové. Jedná se o malé, hnusné potvůrky, naprosto oddané svému pánovi, kdykoliv připravené pro něj vyšplhat na nejnepřístupnější plošiny, otevřít brány zdánlivě navěky uzamčené, položit život v boji, ale i na oltáři pro větší slávu jeho milosti. Impové se Overlordovi drží v patách, ať zamíří kamkoliv a jejich primárním reflexem je vskutku důkladné ničení – kam Ovrelord vkročí, sedm let tráva neroste. Zplundrované okolí navíc využívají pro vlastní ochranu – nažeňte je do dýňového pole a za pár vteřin máte armádu chodících strašáků s vydlabanými dýněmi na hlavě. Pokud si hráč rozhodne budovat image nelítostného arcizloducha, zanechávaje za sebou pouze spálenou zem, není třeba se tím nikterak vzrušovat. Jistě se však najdou i tací, kterým útlocit nedovolí větší, než nezbytnou míru zlořádství. Ti se budou muset poprat s originálním ovládacím prvkem, který kromě pohybu hlavní postavy ovládá také pohyb smečky impů – něco jako snaha manévrovat s desítkou bulteriérů na vodítku uprostřed masokombinátu.

Impové budou rozděleni do čtyř kategorií. Základní hnědá rasa je v zásadě z bojového těsta a zvládne pouze ty nejjednodušší úkoly, přenášení věcí a boj s lehčími protivníky. Jakmile však pokročíte s výstavbou věže, otevřete nové tréninkové prostory, začne výběr narůstat. Modří impové jsou vodomilní – umí plavat a léčit zraněné spolubojovníky. Červení odolají ohni, zelení pak působí coby diverzní jednotka, schopná proplížit se nepozorovaně za nepřítele a vrazit mu kudlu za ucho. V jeden moment bude možné ovládat až 50 impů jakéhokoliv druhu, otevírá se tím přístup pro slušnou taktickou hloubku. Dvacítka červených impů zaměstná nezdolnou potvoru čelním útokem, desítka modrých felčarů pomůže snižovat ztráty, zatímco zbytek úderné jednotky zelených hašašínů se v žáru bitvy proplíží nepříteli do zad a zasadí rozhodující úder – vše pod taktovkou hráče, který má díky jednoduchému barevnému rozhraní dokonalou kontrolu nad všemi svými pohůnky.

Strašení ve věži

Dalším povedeným prvkem je Temná věž, která slouží jako vaše základna, tréninkové centrum, zbrojírna, teleport a rovněž coby prostý symbol moci. Plundrováním vesnic získáváte peníze potřebné k výstavbě nových prostor, zabíjením monster (a co si budeme namlouvat, i prostých vesničanů) zase nové duše, jež lze následně proměnit v nové a nové impy pomocníky. Čím hůře se budete chovat ke svému okolí, tím temnější proměnou bude procházet váš zjev. Poměrně zajímavá je také zpráva, že ke stoprocentnímu dohrání hry bude třeba absolvovat jak cestu absolutního zla, tak i cestu zla…řekněme umírněně špatného. Vzhledem k tomu, že dohrání singleplayeru je vývojáři odhadováno na 30-40 hodin, budeme mít o dlouhodobou zábavu jaksepatří postaráno. Nepočítaje v tom samozřejmě multiplayer, který sám o sobě nabídne tři herní mody (deatmatchovský Slaughtermod, kooperativní Co-op a na bleskové plundrování zamřený Plunder Challenge). Brzy po vydání hry by se měl navíc objevit bonusový přídavek v podobě nových map, nepřátel a modů, včetně nové singleplayerové kapitoly.

Overlord budí skutečně veliká očekávání, a to jak mezi majiteli Xboxu 360, tak mezi PCčkáři, kteří se i tentokrát dočkají simultánního vydání pro obě platformy. K tomu doje za necelé dva týdny, tedy již 29. června. Ostatně o kvalitách hry se můžete přesvědčit v hratelné demoverzi, která je k dispozici na stránkách Hrej.