Od Emergence Day po moderní éru: historie série Gears of War
i Zdroj: Microsoft
Článek Od Emergence Day po moderní éru: historie série Gears of War

Od Emergence Day po moderní éru: historie série Gears of War | Kapitola 2

Andrej Holátko

Andrej Holátko

Seznam kapitol

1. Zrození série a Epic Games 2. Gears of War 1–3: válka s Locusty a vrchol série 3. Multiplayer, kulturní dopad a fenomén Gears 4. Únava, změna studia a hledání nového směru 5. Gears 5 a snaha najít nový směr 6. Gears of War: E-Day a návrat ke kořenům

Gears of War patří k nejvlivnějším akčním sériím moderní herní historie. Drsný svět Sery, krycí systém a brutální válka s Locusty změnily podobu third-person akcí.

Reklama

První tři díly Gears of War tvoří uzavřený oblouk, který je dodnes považován za zlatý standard celé série. Epic Games v nich postupně vybudovalo temnou, konzistentní ságu o přežití lidstva, aniž by zradilo základní pilíře hratelnosti. Každý díl něco rozšířil, ale nikdy nerozbil to, co fungovalo.

První Gears of War postavilo hráče do role Marcuse Fenixe, vojáka s minulostí poznamenanou vinou, ztrátou a neustálým bojem proti přesile. Válka s Locusty nebyla prezentována jako heroické dobrodružství, ale jako vyčerpávající konflikt bez jasného vítězství. Právě tenhle tón – těžký, melancholický a drsný – odlišil Gears od ostatních akčních her té doby.

Gears of War 2 pak šlo ještě dál. Měřítko konfliktu se výrazně zvětšilo a hra nabídla pestřejší lokace, intenzivnější set-piece momenty a mnohem osobnější vyprávění. Epic Games si dovolilo ukázat válku z různých úhlů – nejen z pohledu vojáků na frontě, ale i civilistů a samotné planety Sera, která se doslova rozpadala pod tlakem konfliktu. Druhý díl je často považován za emocionální vrchol série, protože se nebál pracovat s tématy oběti, beznaděje a ztráty.

Od Emergence Day po moderní éru: historie série Gears of War
i Zdroj: Microsoft

Závěrečný Gears of War 3 uzavřel původní trilogii ve velkém stylu. Nabídl nejrozsáhlejší kampaně, nové hratelné postavy, variabilnější zbraně i nepřátele a především pocit definitivnosti. Epic Games vědomě směřovalo příběh k rozuzlení a hráči měli konečně pocit, že jejich úsilí mělo smysl – i když vítězství nebylo zadarmo. Třetí díl zároveň dokázal, že série umí stárnout důstojně, bez zbytečných experimentů.

Vedle kampaně hrála obrovskou roli také kooperace. Projít příběh ve dvou nebyla jen přidaná možnost, ale plnohodnotný způsob hraní, který posiloval vztah mezi postavami i hráči samotnými. A multiplayer? Ten si vybudoval vlastní komunitu založenou na precizním pohybu, map knowledge a brutální efektivitě. Nebyl přístupný každému, ale o to víc si ho fanoušci zamilovali.

Trilogie Gears of War 1–3 tak představuje vrchol značky. Nejen po technické a herní stránce, ale hlavně v tom, jak dokázala spojit akční gameplay s emocionálním vyprávěním. Byla to éra, kdy Gears of War neudávalo jen směr série, ale ovlivňovalo celý žánr third-person akcí.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama