ModNation Racers
Uživatelská přítulnost a bezbřehá šíře možností. To jsou dva zcela očividné a po dnešku i vlastnoručně ohmatané pilíře autíček ModNation Racers. Autíček, co za fasádou nenáročné a infantilní zábavy ukrývají... jednak nenáročnou a infantilní zábavu, ale především také obrovskou autorskou paletu, po které může hmátnout každý hráč a okamžitě s ní začít vymalovávat své nejdivočejší závodnické sny (co se infantilních autíček týče, samozřejmě). A přesně takhle to na kolínské prezentaci vypadalo: díky strategicky zvolenému místu k sezení jsme jako vůbec první "civilové" na světě (a samozřejmě i v blízkém vesmíru) dostali do ruky ovladač a hurá navrhnout vlastní trať. Gamepad se pak v úzkém kruhu rodinném jedné z několika oddělených skupinek přesouval od novináře k novináři, až byly všechny příslušné vrstvy trati hotové a člověk si na čerstvě vybudovaném okruhu mohl okamžitě zařádit (světe div se, vyhráli jsme).
Pokud to totiž náhodu nevíte - ModNation Racers - jak už název napovídá - je hra, kde si upravujete nejen svého řidiče a své autíčko, ale můžete tam přímo na zelené louce (případně žluté poušti a leckde jinde) vystavět zcela původní a zcela plnohodnotný závodní okruh. A tak jsme se do toho - pod otcovským dohledem jednoho z designérů - dali s vervou sobě a svému zapálení pro exkluzivní věc vlastní. Práce s editorem je skutečně zcela prozaická a sžije se s ní i člověk, co má problém najít křížky a kolečka poslepu (rozumějte - já). Vše podstatné obstará jeden či dva stisky příslušného tlačítka a pomůcky, které slouží k urychlení nebo zautomatizování určitých věcí (například obložení silnice květináči... nebo třeba velbloudy), skutečně slouží a nijak nepřekážejí tvůrčí invenci.
Právě invenci si raději střádejte dopředu, protože ty v úvodu zmiňované bezbřehé možnosti berou dech. Nebo dobře, to možná kecáme, protože se nám tu ona všudypřítomná klimatizovaná směs kyslíku a H1N1 dýchá báječně, ALE - jestli lze k něčemu editační nástroje hry přirovnat, je to bez přehánění Spore. A neplatí to jenom u editoru tratí, ale i tvorby řidiče. Základem je paňáca, naprosté holátko, říkejme mu třeba Tabulík Rasík, a tohohle Tabulíka si prosím můžete navléct nejen do všemožných oděvů a huček a přileb a dalších serepetiček, ale především můžete tyto vrstvit až nastokrát přes sebe! Což dává prostor vzniku zcela nových kombinací a tvarů, které budou mít pranic společného s tím, co pro vás do základu nachystali autoři hry. A to platí pro obličeje, oblečení, autíčka, budovy...
S hotovým Tabulíkem pak můžete samozřejmě závodit, ale také ho nahrát na PSN a nechat další hráče, aby vaši kreaci / kreaturu obdivovali, hodnotili a hlavně remixovali - s tím, že autorství původního návrhu vám nikdo další nevezme. Výtvory nebudou procházet žádným cenzorským kolečkem, ale autoři počítají se samoregulací ze strany "slušné" komunity, která promptně označkuje každého, kdo by chtěl z Tabulíka udělat obří závodní pohlavní orgán. Jako by těch orgánů za volanty skutečných aut nebylo na silnicích dost a dost!
Jediným limitem vaší fantazie je tu nakonec framerate. Autoři bez cavyků přiznávají, že osázet trať přepáleným množstvím objektů povede k rychlému poklesu výkonu a nám se zároveň tak trochu zdálo, že i na jednoduchém okruhu by se hra mohla hýbat o něco plynuleji - ale to lze bez většího mrzení přičíst na vrub pre-alfa stádiu celé hry. Samotné závodění už nijak nepřekvapí a zábava se přímo odvíjí od kvality navržené tratě. A ta, jak jsme si vytyčili na předchozích řádkách, bude plně spočívat na bedrech hráčů. Pro ty s kreativními pudy je už teď ModNation Racers jednou velkou otevřenou náručí.