Grand Theft Auto 2 Článek Lidová tvořivost - made in GTA

Lidová tvořivost - made in GTA

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

8. 5. 2008 22:55 9
Reklama
Reklama

Série Grand Theft Auto je pověstná početnou fanouškovskou komunitou, která pravidelně každý díl zásobuje spoustou zajímavých přídavků, které občas jdou až za hranice, které vytyčili programátoři. A to je dobře – kde jinde si můžete zalétat v kostýmu Supermana nad obřím San Andreas (a přilehlými vesnicemi), nebo se proběhnout po slunném Vice City jakožto požírač houbiček a milovník zlatých hvězdiček – Mario? Lidí, kteří věnují svou energii do vytváření modifikací je spousta a to je pro nás, obyčejné hráče jen dobře. Vývojáři z Rockstar North přitom nikdy nijak explicitně nevykřikovali do světa, že tyto moddery podporují a jsou jim maximálně otevření. Spíše jen nečinně přihlíželi narůstajícímu zájmu a zřejmě si pořádně mnuli ruce, jak velký ohlas jejich hry způsobily. My si teď připomeneme několik modifikací, které rozhodně stojí za zmínku – ať už z důvodů originality, nebo naprosté šílenosti, ke slovu se však dostanou i zajímavé počiny, které ke své výjimečnosti žádné úpravy nepotřebují. Vzhledem k tomu, že popis všech možných úprav v jednotlivých dílech série GTA by vydal na jeden samostatný server, budeme se zabývat pouze některými vybranými kousky. Pokud by vás toto téma zajímalo více do hloubky, nic vám nebrání do hloubky prozkoumat nějakou z mnoha stránek, na které vám v textu nabídneme odkazy.

V Londýně se jezdí vlevo

Hned první kousek, kterým se budeme zabývat však nepochází z nezávislé scény, ale mají ho na svědomí přímo lidé z tehdejšího DMA Designu (současný Rockstar North). V podstatě se jednalo o převedení děje série Grand Theft Auto mimo Severní Ameriku, přičemž oázou zločinu se stal Londýn. A když se řekne Londýn, tak samozřejmě nesmějí chybět dvoupatrové autobusy, červené telefonní budky, v rádiu znějící Beatles a hlavně jízda vlevo, což přivodilo nejednomu řidiči těžkou depresi z neustálého nabourávání do aut, která „jezdí po té špatné straně.“ Nejednalo se sice o konverzi, GTA: London (vyšly dva, takřka identické díly) bylo plnohodnotným datadiskem, nicméně by byla škoda, kdybyste se o této kuriozitě, která by si rozhodně zasloužila (stejně jako jednička a dvojka) vyjít zdarma, nedozvěděli. Pozoruhodné bylo, že autoři zabrousili do Londýna pouhý rok po vydání prvního dílu na konci roku 1997. Poté už se soustředili výhradně buď na nejmenovaná americká města (GTA 2), nebo fiktivní americké metropole, které si vypůjčují z reálných předobrazů spoustu prvků (GTA III, Vice City, San Andreas). Je docela škoda, že Londýn se nedočkal nějakého svého následovníka, nicméně je jasné, že Rockstar North sérii čtvrtým dílem rozhodně uzavírat nebude, takže bychom se mohli přenesení děje do nějaké atraktivní lokace klidně dočkat.

Místo Itali je tam Ferrari!

Teď už se ale budeme věnovat plně nezávislé scéně a začneme pěkně chronologicky od třetího dílu. První věcí, která se přímo nabízela k nejrůznějším úpravám, byla auta. Jak jistě víte, ve všech GTAčkách se místo reálných značek vozidel nacházejí jejich více, či méně zdařilé kopie, které nesou název buď zkomolený, nebo zcela vymyšlený. Našlo se však pár nadšenců, kteří dovedli vytáhnout textury původních aut a nahradili je těmi reálnými. Místo Banshee jste měli nablýskaného Pontiaca, policisté si svá pozadí vozili v Mercedesu a vůbec pak celý vozový park působil mnohem realističtějším dojmem, přičemž samozřejmostí bylo i upravení jízdních vlastností v závislosti na typu vozidla. S módem RealGTA3 souvisí i dvě další úpravy – za prvé realistické reklamní billboardy na ulicích/autobusech/budovách. V Liberty City se tak objevily značky jako McDonalds, nebo Nokia, což opět přispělo k přiblížení realitě. Druhou věcí byly zbraně. Ty moc úprav nepotřebovaly – už v základní verzi jste měli k dispozici veškerý zbrojní arzenál, nicméně šikovní moddeři přidali zbraním alespoň lepší texturu, zvuk, ikonku v menu a odpovídající účinnost. Drobnost, řeknete si, ale ono to prostě líp zní, když střílíte z Desert Eagle, než z „pistole.“

Ti nejzručnější dokázali z GTA III vymáčknout i kompletní změnu některých budov, ačkoliv tehdy to nebylo vůbec jednoduché a „nové“ stavby vypadaly spíše jako pěst na oko, než dokonale sedící architektura. Přesto jste se mohli zajít podívat například jak to vypadá vevnitř Sochy Svobody. Co však nebyl nejmenší problém změnit, byl vzhled hlavní postavy. Kromě jednoduchých barevných variací, které měla tuhle kraťasy a tady místo černé bundy zase růžové tílko se objevovaly i naprosté šílenosti typu skin Solida Snakea ze série Metal Gear Solid, nebo třeba roztomilá opice.

Havajská košile

Pravou oázou pro moddery se tak stal až další díl v sérii s názvem GTA: Vice City. Kromě všech výše popsaných modifikací jsme se dočkali i takových vypečeností jako naprosté konverze některých lokací, které se mohly změnit k nepoznání (například Shooting Island, který vyrostl z ničeho uprostřed moře). Našli se i tací, kteří nevydrželi čekání na San Andreas a předělali Vice City podle tehdy dostupných tiskových zpráv co nejvíc do podoby San Andreas. Upravili například to, že jste mohli zajít na jídlo, nebo natankovat u benzínky. Třešničkou na dortu pak byly vlastní mise, které ovšem vzhledem k filozofii hry nebylo možné tvořit jen tak na koleni, ale jednalo se spíše o úpravy stávajících úkolů, které měly třeba lehce pozměněná pravidla, nebo jste k nim potřebovali jiné auto (například záměna taxíku s limuzínou apod.). Díky možnosti neomezeně editovat a přesouvat původní předměty ve hře (a obdařovat je třeba jinými texturami) jste si však mohli užít třeba hradu z výbušných sudů (který jste rozstříleli v kostýmu Master Chiefa z Halo), nebo post-apokalyptického světa, který sice na první pohled vypadal jako náhodná změť textur, ale přesto měl své kouzlo. Podobně jako třeba v Mafii jste si pak mohli nainstalovat mód, který vám změnil počasí ve hře, takže z prosluněného Vice City se stalo město, které byste umístili za polární kruh (tenhle mód se objevil prvně už v GTA III). Našly se však i takové šílenosti, jako iluze válečného konfliktu na tropickém ostrově, nebo záměna Vice City za Gotham City. A kdo žije v Gotham City? Správně děti, Batman!

Anarchy in S.A.!

Teprve s příchodem San Andreas však přišla naprostá anarchie nejen na ulicích, ale také v představivosti modderů. Ti si, díky takřka neomezeným možnostem editace původního obsahu opravdu smlsli a světlo světa spatřily konverze vymakané do nejposlednějšího detailu. Například hodně oblíbená konverze San Andreas do světa Star Wars, nebo odlehčenější verze – místo města tu máme povrch planety Tatooine, zatímco UZI a kalašnikovy byly vystřídány světelnými meči. San Andreas se stalo ale hlavně rájem pro nejrůznější machinimy hlavně díky možnostem jako plavání (v předchozích dílech pro vás znamenal jakýkoliv kontakt s vodou okamžitou smrt), skákání padákem, používání jetpacku a ježdění na kole. I díky tomu jsme si tak mohli prohlédnout jeden díl reality show Viva La Bam s digitalizovaným skejťákem Bamem Margerou, nebo se proletět v modro-červené pláštěnce Supermana, který před sebou tlačí takovou vzduchovou vlnu, že od ní auta odletují jako by byla z papíru. Takových machinim je na internetu opravdu hodně, v San Andreas se točí hudební klipy, pořádají se náborové akce pro britské SAS jednotky a točí se krátké filmy.

Jak je vidět, dohrání nějakého Grand Theft Auta nutně nemusí znamenat konec veškeré zábavy a zařazení krabice se hrou do poličky, kde na ní bude sedat prach. Koho by nechytla ani jedna z modifikací/videí, které jsme vám tu dnes představili, může zkusit štěstí v multiplayeru a nebude k tomu potřebovat GTA IV. Už od třetího dílu totiž funguje aplikace, zvaná Multi Theft Auto (pro majitele San Andreas tady), ve které můžete poměřit síly se svými kamarády. Dokonce se o ní zajímal samotný Rockstar a plánoval její odkoupení a začlenění do hry, z čehož nakonec sešlo. I přes občasné technické potíže se však jedná o kvalitní zábavu, kterou navíc dostanete zcela zadarmo, takže vám jen stačí sehnat dostatečný počet kamarádů, abyste se v Liberty/Vice/San Andreas necítili opuštěni. Kdo ví, s čím moddeři přijdou v případě vydání čtvrtého dílu série i pro PC. S novým enginem a novými možnostmi by se mohl uživatelský obsah posunout do zcela nové dimenze. Stejně jako to před časem udělal komik Dave Chapelle, který natočil svou vlastní real-life verzi Grand Theft Auta. Zábava zaručena, enjoy!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz