e3-2007-pohreb-nebo-vitezstvi-rozumu
Článek E3 2007 – pohřeb, nebo vítězství rozumu?

E3 2007 – pohřeb, nebo vítězství rozumu?

sleepless.

sleepless.

8
Reklama

E3 2007 – pohřeb, nebo vítězství rozumu?
i Zdroj: Hrej.cz
Když Martin před rokem a dvěma měsíci sepisoval stručnou historii (první část, druhá část) 11 ročníků herní výstavy E3, čili Electronic Entertainment Expo, tak neměl samozřejmě ani ponětí, že tehdy nadcházející ročník dvanáctý bude v podstatě poslední klasický. E3 2006 byl velkolepý špektákl, doposud největší, nejnablýskanější, nejhlučnější a obecně vzato tedy možná i nejlepší E3 ze všech 12 ročníků. Prezentována zde byla spousta slibně vyhlížejících her (pravda je, že na E3 vypadají všechny hry slibně, takže to musíte brát s nadhledem) a producenti všech tří konzolí se na svých tiskovkách i mimo ně chovali, tvářili a mluvili jakoby vyhráli stoletou válku. Na Wii se stály hodinové fronty, stánky některých společností hlučely, což vyvolávalo závist těch umírněnějších a tišších společností, Draken prováděl v LA s Honzou Horčíkem neskutečné kousky (hlavně ve spojitosti s vodou) a Pavel Dobrovský, no ten se málem zbláznil z návalu práce (stejně jako my v Praze, abychom si trošku přihřáli svoji žgrundu), kterou na něj zbylí členové výpravy statečně odhodili. Zkrátka a dobře, E3 2006 se na první pohled povedla, byla úžasná a nikdo tedy ani na moment nepředpokládal, že další E3 bude jiná, úplně od základu jiná.

Začátek konce

V momentě, kdy v pátek 13. května (že by symbolika?) E3 2006 končila, už brali šéfové největších vydavatelských společností do rukou kalkulačky, aby spočítali, kolik je vlastně celá výstava stála, což pak porovnávali s mírou pozornosti, které se jejich hrám v médiích dostalo. No a výsledek? „Éra velkých, nákladných a hlučných výstav musí skončit. Náklady jsou příliš vysoké a nevrací se nám. Našim produktům se nedostává dostatek pozornosti.“ Tak nějak zněl požadavek velkých vystavovatelů, kteří zasedli za kulatý stůl s pořadatelskou organizací Entertainment Software Association (ESA), aby vymysleli, co bude dál.

E3 2007 – pohřeb, nebo vítězství rozumu?
i Zdroj: Hrej.cz
Nakonec se všichni zúčastnění shodli, že další E3 bude menší, komornější, civilnější a hlavně výhradně pracovní záležitostí určenou pro vývojáře, vydavatele, obchodníky a novináře. Během několika následujících měsíců se pak ESA snažila pro novou podobu E3 vymyslet co možná nejvhodnější organizační plán, čehož chtěli využít pořadatelé jiných výstavních akcí. Vyrojila se spousta návrhů a alternativních možností, ale žádná z nich nakonec neuspěla. ESA se totiž v říjnu minulého roku konečně ozvala s detaily o nové podobě E3, která se bude pod názvem E3 Media & Business Summit konat do 11. do 13. července v Santa Monice.

Zmrtvýchvstání velkých

Účastnický limit pro E3 2007 byl stanoven na 5000 lidí, což zahrnuje jak vystavovatele, tak novináře. To je oproti více než 60 000 návštěvníkům v minulém roce pořádně změna. To samé však platí i o počtu vystavovatelů. Namísto 400 vystavovatelů na E3 2006 jich E3 2007 pojme pouze 36. Nutno říci, že nebude chybět skoro žádná z větších vydavatelských společností. Pár výjimek se sice najde, ale ty stejně mediálního humbuku okolo E3 využijí k tomu, aby veřejnosti své hry představily, byť ne v prostorách Barker hangáru v Santa Monice, což je hlavní výstavní prostor E3 2007.

Celá plocha velkého hangáru bude rozdělena na uniformní předváděcí buňky podobného vzhledu (viz schéma výstavní plochy na obrázku dole), kde budou vývojáři/vydavatelé v klidu předvádět novinářům své hry. Tedy, takhle by to spíše mělo vypadat. Skutečnost je taková, že si většina společností domluvila s novináři z významnějších herních plátků a webů soukromé předváděčky v hotelích po celé Santa Monice. V Barker hangáru se tak budou potulovat spíše ti novináři, což si předem nestihli nic moc domluvit. Nás se to naštěstí netýká. Vyslanci za Level, Hrej a Oficiální PlayStation 2 Magazín – Martin Bach a Farid Starman – mají program vskutku napěchovaný a můžeme s klidným svědomím říci, že se po celou dobu konání E3 nezastaví. Ovšem my také ne, až budeme zpracovávat oficiální i kluky poslaný exkluzivní materiál.

Jednomu dal, druhému vzal

E3 2007 – pohřeb, nebo vítězství rozumu?
i Zdroj: Hrej.cz
Není pochyb o tom, že bude během E3 2007 ohlášeno, představeno a prezentováno velké množství zajímavých her, aktivit i projektlů. Jakou má ale vlastně současný model E3 šanci na úspěch? ESA splnila požadavky velkých vystavovatelů a udělala z velké show komorní a do jisté míry i exkluzivní akci určenou výhradně pro profesionály. Bohužel, exkluzivita celé akce si vybrala svoji cenu v nákladech, které jsou pro menší vydavatelské společnosti příliš neúnosné. Zatímco místo pro stánek na E3 2006 stálo cca 50 000 dolarů, pronájem hotelu, popřípadě jedné z buněk v Barker hangáru už stojí 100 000 dolarů. E3 2007 se tak rázem stává akcí pro vyvolenou společnost, kam se nedostane nikdo papírově nepatřičný.

Malé společnosti a vývojáři, kteří dříve využívali E3 k prezentaci svých her vydavatelům, tedy mají smůlu a musí si hledat jiné způsoby, jak své produkty zviditelnit. Platí to přitom hlavně pro společnosti evropské, poněvadž E3 2007 je především americkou záležitostí. Na základě toho se dá očekávat, že už tento rok stoupne význam dalších herních výstav, jako je Games Convention a CES, nemluvě o tom, že se bude nadále zvyšovat počet speciálních novinářských akcí, které jsou určeny výhradně pro prezentaci titulů od jedné firmy. Vždyť letos už něco podobného pořádala většina velkých vydavatelských společností včetně Sony, Ubisoftu, EA, Segy a dalších. Závěry, které z toho vyvozujeme, jsou tedy jasné. Máme strach z toho, že se zánikem E3 v tradiční podobě zmizela pro řadu společností největší příležitost zviditelnit své hry, nebo se o to alespoň pokusit, což může vést k tomu, že se o jejich produktech spousta potenciálních zákazníků vůbec nedozví.

Konec dobrý všechno dobré?

E3 2007 – pohřeb, nebo vítězství rozumu?
i Zdroj: Hrej.cz
Vedle spousty zdánlivých negativ nás však v souvislosti s organizací E3 2007 napadá i několik pozitiv. Když vynecháme myšlenky na zbytečnou nabubřelost a exkluzivitu, tak je třeba uznat, že prezentace her v klidném prostředí usnadní práci novinářům i vývojářům, z čeho budou nakonec těžit hlavně hráči. Dostane se jim totiž mnohem sofistikovanějšího a méně zmatečného zpravodajství přesně o tom, co je zajímá. Najdou se ovšem i tací, kterým bude právě onen - často zbytečný a únavný – humbuk okol E3 chybět, čímž nemyslíme pouze fotogalerie E3 booth babes, které se pravidelně každoročně honosí největší čteností/sledovaností z celého E3 zpravodajství.

Abychom však tuto část uzavřeli. E3 Media & Business Summit začíná ve středu, respektive vlastně už v úterý, kdy celý cirkus zahájí společnost Microsoft svojí tiskovou konferencí. Nikdo z nás zatím neví, jak bude E3 probíhat a jak dopadne. Jsou tací (a není jich málo), kteří věří, že příští rok už nebude žádná E3, poněvadž se model letošní neosvědčí. Na opačné straně názorového spektra pak stojí ti, co dali aktuální podobu E3 dohromady a bezmezně věří v její úspěch. No a pak jsou tu hráči, tedy vy. Sami můžete potvrdit, že vám jde hlavně o informace, obrázky a videa z nových a už představených her. A jestli vám to všechno nabídneme díky E3 nebo jiné akci, na tom už zas tak moc nezáleží…


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama