E3 2007 – pohřeb, nebo vítězství rozumu?
Začátek konce
V momentě, kdy v pátek 13. května (že by symbolika?) E3 2006 končila, už brali šéfové největších vydavatelských společností do rukou kalkulačky, aby spočítali, kolik je vlastně celá výstava stála, což pak porovnávali s mírou pozornosti, které se jejich hrám v médiích dostalo. No a výsledek? „Éra velkých, nákladných a hlučných výstav musí skončit. Náklady jsou příliš vysoké a nevrací se nám. Našim produktům se nedostává dostatek pozornosti.“ Tak nějak zněl požadavek velkých vystavovatelů, kteří zasedli za kulatý stůl s pořadatelskou organizací Entertainment Software Association (ESA), aby vymysleli, co bude dál.
Zmrtvýchvstání velkých
Účastnický limit pro E3 2007 byl stanoven na 5000 lidí, což zahrnuje jak vystavovatele, tak novináře. To je oproti více než 60 000 návštěvníkům v minulém roce pořádně změna. To samé však platí i o počtu vystavovatelů. Namísto 400 vystavovatelů na E3 2006 jich E3 2007 pojme pouze 36. Nutno říci, že nebude chybět skoro žádná z větších vydavatelských společností. Pár výjimek se sice najde, ale ty stejně mediálního humbuku okolo E3 využijí k tomu, aby veřejnosti své hry představily, byť ne v prostorách Barker hangáru v Santa Monice, což je hlavní výstavní prostor E3 2007.
Celá plocha velkého hangáru bude rozdělena na uniformní předváděcí buňky podobného vzhledu (viz schéma výstavní plochy na obrázku dole), kde budou vývojáři/vydavatelé v klidu předvádět novinářům své hry. Tedy, takhle by to spíše mělo vypadat. Skutečnost je taková, že si většina společností domluvila s novináři z významnějších herních plátků a webů soukromé předváděčky v hotelích po celé Santa Monice. V Barker hangáru se tak budou potulovat spíše ti novináři, což si předem nestihli nic moc domluvit. Nás se to naštěstí netýká. Vyslanci za Level, Hrej a Oficiální PlayStation 2 Magazín – Martin Bach a Farid Starman – mají program vskutku napěchovaný a můžeme s klidným svědomím říci, že se po celou dobu konání E3 nezastaví. Ovšem my také ne, až budeme zpracovávat oficiální i kluky poslaný exkluzivní materiál.
Jednomu dal, druhému vzal
Malé společnosti a vývojáři, kteří dříve využívali E3 k prezentaci svých her vydavatelům, tedy mají smůlu a musí si hledat jiné způsoby, jak své produkty zviditelnit. Platí to přitom hlavně pro společnosti evropské, poněvadž E3 2007 je především americkou záležitostí. Na základě toho se dá očekávat, že už tento rok stoupne význam dalších herních výstav, jako je Games Convention a CES, nemluvě o tom, že se bude nadále zvyšovat počet speciálních novinářských akcí, které jsou určeny výhradně pro prezentaci titulů od jedné firmy. Vždyť letos už něco podobného pořádala většina velkých vydavatelských společností včetně Sony, Ubisoftu, EA, Segy a dalších. Závěry, které z toho vyvozujeme, jsou tedy jasné. Máme strach z toho, že se zánikem E3 v tradiční podobě zmizela pro řadu společností největší příležitost zviditelnit své hry, nebo se o to alespoň pokusit, což může vést k tomu, že se o jejich produktech spousta potenciálních zákazníků vůbec nedozví.
Konec dobrý všechno dobré?
Abychom však tuto část uzavřeli. E3 Media & Business Summit začíná ve středu, respektive vlastně už v úterý, kdy celý cirkus zahájí společnost Microsoft svojí tiskovou konferencí. Nikdo z nás zatím neví, jak bude E3 probíhat a jak dopadne. Jsou tací (a není jich málo), kteří věří, že příští rok už nebude žádná E3, poněvadž se model letošní neosvědčí. Na opačné straně názorového spektra pak stojí ti, co dali aktuální podobu E3 dohromady a bezmezně věří v její úspěch. No a pak jsou tu hráči, tedy vy. Sami můžete potvrdit, že vám jde hlavně o informace, obrázky a videa z nových a už představených her. A jestli vám to všechno nabídneme díky E3 nebo jiné akci, na tom už zas tak moc nezáleží…