Článek Conan

Conan

Dalibor Franta

Dalibor Franta

13. 3. 2007 23:49 1

Kdo by neznal starého dobráka Conana. Zloděje, vraha, násilníka, občasného diplomata, taky krále, devianta a vůbec príma chlapíka z Cimmerie, který před pár desítkami let proslavil svého podivínského tvůrce, spisovatele Roberta E. Howarda. Dokonalý vzor antihrdiny, jenž pro pár beden zlata neváhal zbavit končetin i svého nejlepšího přítele, má dodnes po celém světě statisíce fanoušků a řadí se mezi nejznámější a nejcharismatičtější fantasy postavy všech dob. A přesto... zdá se, jako by značka Conan přitahovala jenom průšvihy. Zatímco na vyměklého Pána prstenů a bandu zarostlých půlčíků sedají špičkové filmové a videoherní projekty jako mouchy na lep, Conan na opravdu kvalitní zpracování mimo zaprášené řádky knih a povídkových sešitů stále čeká marně (nepočítáme-li, pravda, kultovní, leč po umělecké stránce nikterak vysoce ceněné snímky s Arnoldem Schwarzeneggerem). Ale šance kvete v každém věku a poslední měsíce ukazují, že se možná barbaru Conanovi blýská na lepší časy. Nejenom, že se v brzké době chystá uvedení atmosférické MMO ze světa tajemné Hyborie, THQ navíc nedávno oznámilo, že vývojářské studio Nihilistic usilovně pracuje na akční adventuře pro PS3 a Xbox 360, kde si hlavní roli vystřihne sám zuřivý barbar.

Kudy prosím do Stygie?

Vývoj hry je stále ve velmi ranné fázi (předběžné odhady hovoří o vydání v prvních měsících roku 2008), také proto se zatím nikomu ze zástupců THQ nechtělo příliš podrobně hovořit o příběhové náplni Conanova chystaného dobrodružství. Odhalili však, že se Cimmeřanovo next-gen putování zaměří na etapu předtím, než Conan usedl na trůn a definitivně ztratil zájem o cesty za zlatem a nesmrtelností. Z méně důvěryhodných zdrojů pak přicestovala neověřená informace, že se ve hře objeví také ostatní známé Howardovy povídkové charaktery – Rudá Sonja a Valeria. To by svědčilo o inspiraci spíše v knižní a komiksové předloze, což nemůžeme než kvitovat s velkým nadšením. V hlavní roli se samozřejmě představí sám velký svalovec, brutální a cynický jako vždy, ochotný vyříznout vám do břicha mapu ztraceného chrámu, nemá-li zrovna po ruce tužku a papír.

Je libo stehýnko, nebo ramínko?

Už barbarská a brutální povaha Howardovy legendární postavy tak trochu napovídá, jakým směrem se musí zákonitě ubírat všechny pokusy o její videoherní uchopení. A Nihilistic se tomuto předsudku nikterak nebrání, vlastně mu jdou vstříc s otevřenou náručí. Conan, jak svou third-person akční adventuru lakonicky pojmenovali, totiž bude primárně, sekundárně a snad i terciálně o násilí – sekání, řezání, trhání, lámání, dloubání, pilování, propichování, nabodávání a drcení ve všech představitelných podobách. Navazuje na nejlepší tradici her jako jsou Ninja Gaiden, nebo God of War a posouvá hranici explicitního násilí do míst, kam by se bál nakouknout snad i dlouholetý zaměstnanec masokombinátu. Conan se málokdy postaví méně než dvaceti protivníkům, málokdy narazí na něco, co by nepřátelům nešlo odseknout, nebo přinejmenším alespoň zlomit, a s rovnou stovkou unikátních bojových úderů (včetně několika vskutku vynalézavých finišových fatalit) strčí do kapsy snad i kruťáka Kratose. Údery budou tradičně rozděleny mezi tvrdé a lehké, přičemž nepřátelská AI bude vybavena schopností přizpůsobit se nejčastěji používaným útočným kombinacím. V praxi to znamená, že hráč bude neustále nucen svůj repertoár obměňovat, učit se nové údery a komba, jelikož s jedinou osvědčenou kombinací si vystačí sotva dva levely. Co se již zmiňovaných fatalit týče, Conan opravdu ví, kam sáhnout. Obzvláště vypečeně vypadá lámání páteře přes koleno, trhání končetin, nebo ultimativní Song of Death – ten na malou chvíli zpomalí čas a umožní Conanovi vykuchat hned několik nepřátel najednou. Cizí mu nejsou ani taktiky špinavého boje – člověk by ani nevěřil, co všechno se dá zasáhnout obyčejným kolenem.

Zbraň sečná lepší než nahá slečna

Ovšem nejenom Conan ví, co se sluší a patří, aby jednoho přešla chuť dýchat. Lidé, monstra a zejména bossové (finální verze by měla obsahovat až třicet druhů nepřátel), kterým se během svého putování postaví, často připraví Conanovi perné chvilky – jmenujme například setkání s lučištníky, kteří Cimmeřana během pár vteřin zasypou záplavou šípů. V pravidelných intervalech je pak nutné tyto šípy vytrhávat, jinak Conanovi hrozí vykrvácení (logiku v tom nehledejte). Zároveň však lze všechno, co padne Conanovi do širokých pracek, použít coby zbraň. K nalezení budou kopí, meče všech délek a velikostí, scimitary, sekery a mnoho dalších. Veškeré zbraně bude navíc možné získat přímo v boji od svého protivníka a následně je použít proti němu. Co do levelů nabídne Conan šest unikátních prostředí – všechna by měla být dobře známá z povídek a komiksů. I těch pár, co jsme měli možnost zatím vidět, překypovalo životem a bohatou flórou, občas dokonce došlo i na nějakou tu nenásilnou zábavu v podobě jednoduchých fyzikálních puzzlů (přesekni lano, závaží spadne, vyjedeš nahoru – rychlokurz fyziky ve své nejlepší podobě).

Vytknout lze zatím snad jen slabší grafické zpracování, které v žádném případě neodpovídá současným standardům next-gen konzolí – na druhou stranu nelze zapomínat, že hru čeká ještě minimálně dvanáct měsíců vývoje a technická stránka věci má proto ještě mnoho prostoru pro další zlepšování. Celkově lze říci, že nás nové Conanovo dobrodružství příjemně překvapilo. Hra už v této fázi dýchá románovou předlohou, bezstarostnou, zábavnou a patřičně krvavou atmosférou. Nezbývá proto, než se těšit na souboj titánů který bezpochyby nadejde – Conan vs. Kratos. Kdo asi zvítězí?