@Roiser
To je taková klasická výmluva, když něco neuspěje, ale podívej kolik lidí tady i jinde píše, že to zkoušelo, ale skoro nikdo nepíše, že by to pravidelně a rád hrál. To je chyba za kterou reklama nemůže.
Houserovo know how už dávno vymyslel Kinoautomat. Což možná bude ten rozdíl mezi filmem a hrou, kdy film za svou historii dokázal probořit lecjaké hranice. Ale je hezké, že si ten princip v Rockstaru aspoň uvědomili.
Jasně, a za těch 52-60 datadiskových misí naflákaných v editoru po mě budete chtít dalších patnáct stovek, že? Co takhle novou rasu, pánové z Blizzardu?
To určitě četli sloupek Pavla Dobrovského :-)... Ale ne, nejspíš s něčím novým laborují, akorát že Blizzard jen tak s něčím na světlo nevyleze (a novináři je proto asi dvakrát nemusí).
Podle mě to teda špatně vypadá. Herci bez výrazu, žádný cynický hlášky, navíc na Maxe takový moc klidný, čekal bych něco šílenějšího a úchylnějšího, když jde o drogy a mstu. Max taky moc ztrápeně nevypadá. Aspoň ta Mona ve výtahu potěšila, ale to zas určitě splácej dohromady, co nemaj. A ti andělé či co... no comment. Spíš se nechám překvapit, než abych něco čekal.
@jan@ghostinthesheet.com
Podle mě má pravdu. Není to o otevřenosti myšlení či umění, je to o kvalitě. Tu nyní hry potřebují. Můžeme vyzdvihovat The Longest Journey apod., ale přepsáno do knihy, byl by to nejspíš jeden z tísíců generických fantasy, které mají vydavatelé knih na stole pořád a nikdo je nechce číst. Takový ten tip "Sice se to dobře čte, ale za měsíc už nevíte o co šlo a nijak moc vás to vlastně ani netrápí". Pojem umění je jinde, to už musíte srovnávat s jinými obory a navíc dlouhodobě ověřovat časem. V takovém pohledu my přijde srovnání jakékoliv hry s velikány jiných oborů (a to i moderních jako např. film) k smíchu. Hry se zkrátka stanou uměním ve chvíli, kdy se ze stavu "Doháníme ostatní svět" dostanou do stavu "Posunujeme svět dál".
@Lady Stardust
Ale kdeže, třeba série total war žádné panáčky produkovat nepotřebovala a jelo se čistě podle šachového principu. A pokud tedy nějáká hra umožňuje vyhrát rychlejším generováním řadových jednotek, je to chyba oné hry a ne celého žánru či dokonce samotných hráčů. Ale nemyslím, že by se to týkalo třeba Starcraftu, tam těch taktik tam je hodně už jenom kvůli odlišnosti ras.
@Bounty
Copak progameři, ale oni jsou i lidi, co někde v Číně skočí do dálky do písku a uřvaně za to chtějí honorář. Přitom to je věc, kterou umí každý, tak proč by se měll nějakej machírek v tretrách vytahovat, že umí nesmyslně o pár centimetrů dál. A co teprv cyklisti, fotbalisti, šachisti, ... no chudák Lady Stardust, ten se musí vztekat na každém rohu.
@Graven.F
Jo, tu jsem hrál taky a byla super, tam bylo všechno v pořádku (s trilogií se ještě asi nepočítalo). Až ta dvojka byla taková nedovařená, navíc třetí díl v nedohlednu dokonce i teď v roce 2008. S těmi částmi si mě teda moc nepotěšil, ještě víc se to roztříští, což je už u komplikovanějšího děje docela problém.
@Leffi
Tak knižní vydání by žádný časopis finančně asi neutáhl (zas takový trhák ti knihy nejsou), ale třeba verze v pdf, mno... LEVELe co ty na to? :-)
@Lady Stardust
Ono třeba šachy jsou taky oficiálně sport. A některá sofistikovanější RTS mají k šachové partii poměrně blízko. Věřím, že neuznávaš pouze lidi, co umí požívat svaly, ale i lidi co umí používat mozek. Jestli v šachách nebo RTS už je jedno.
@Graven.F
To bylo samozřejmě nadnesené pro demonstraci principu, ale dám sem i jeden případ konkrétního "hype" preview, doufám, že autor promine, že ho zde cituji.
Preview Spore, LEVEL 140, 6/2006, autor: Petr Poláček
"Očekávání obklopující projekt Spore od Willa Wrighta jsou doslova obrovská. Jde jen o hype, nebo je Spore skutečně tou další velkou věcí, která otřese základy herního průmyslu? Vlastně na tom ani moc nezáleží, je-li Will Wright skutečně géniem game designu, nebo má jen neskutečné štěstí, sympatický obličej a hlas, kterým dokáže přesvědčit obchodníky o tom, že jeho další nápad ve výsledku vydělá milióny dolarů." -V záčátku autor správně tuší hype, ve výsledku ale příliš nedává čtenáři volbu, dělá to Will Wright, tak to bude bomba, minimálně finanční.
...následuje úvaha o skutečné povaze geniálnosti Wrighta ($$$) zakončená tím, že úspěch The Sims půjde těžko překonat navzdory až netušenému potenciálu Spore převrátit herní svět naruby... -Opět správně nakročeno, ale ehm, mám pocit že herní svět zůstane, tak jak je.
"Základní idea Spore je velmi jednoduchá, a když ne rovnou geniální, tak velmi zajímavá." -Základní idea je spíše než geniální hlavně koncepčně šílená , 5 her v jednom, nebude to nehratelný miš maš?
... následuje nekritický a nijak nekomentující popis evoluce ve hře v propagačním stylu, tzn. vše vypadá skvělé a nablískaně, hráč bude mít neomezené možnosti... -Zde lze tušit zradu. Neomezené možnosti? K čemu mi budou neomezené možnosti bez zřejmého cíle hraní? Skutečně hráči touží dojít skrze "evoluční" editory k ovládnutí vesmíru?
"... Hráči si budou sami pro sebe vytvářet obsah a ještě se tím budou bavit. Will Wright je skutečně geniální, byť spíše z hlediska ekonomického. Ale i to je v dnešní době nedílnou součástí game designu." -Will Wright je dle autora opět geniální, nicméně mě tak úplně nedochází, proč by si měli hráči mezi sebou vyměňovat "nějáký uchýlný potvory" :-).
"Možnosti jsou obrovské a dozajista netušené. Stačí se jen zbavit vlastní omezenosti a nebát se experimentovat ve velkém stylu." -Toto je závěr... vidíte jak málo stačí, aby jste hru milovali.
Skutečnost 4 měsíce po vydání: metacritics.com - kritici 84 ze 100, uživatelé 45 ze 100 Kde se stala chyba si domyslete sami.
Zde bych dodal, že Spore jsem nikdy nehrál a píšu zde tedy jen své kritické dojmy z videí a preview, které mě během sledování napadali. Účelem je porovnat to (dle mého názoru) hype preview a druhý kritičtejší pohled.
P.S. Ještě jednou se omlouvám Petrovi Poláčkovi, není v tom nic osobního, nemyslím, že píše jakkoliv špatně, jen demonstruji škodlivý princip dnešních preview.
@PanVanocka
Dramfall byl fajn až na to, že neměl konec, což ho u mě dost srazilo. Nechápu trvůrce kteří hrou dobře navnadí a pak to všechno pokazí špatným či ještě hůře žádným koncem. Na druhou stranu zrovna u Blizzardu tenhle problém není i díky hezkým animačkám, ty z Diabla a Warcraftu si pamatuju doteď. Ale jak vlastně "skončil" ten Dreamfall bych musel dlouho vzpomínat.
@Graven.F
Jo, tu jsem hrál taky a byla super, tam bylo všechno v pořádku (s trilogií se ještě asi nepočítalo). Až ta dvojka byla taková nedovařená, navíc třetí díl v nedohlednu dokonce i teď v roce 2008. S těmi částmi si mě teda moc nepotěšil, ještě víc se to roztříští, což je už u komplikovanějšího děje docela problém.
@Ulrik_
V zásadě určitě souhlasím, chybu vidím hlavně tam, kde autor napíše dvě preview ve kterých čtenářům popisuje udajně skvělé vlastnosti hry (typicky vlastními slovy, ale tak jak mu je vývojáři předložili), aby nato v recenzi ty samé vlastnosti kritizoval. Pak to je podle mě profesionální chyba. Jeho úkolem bylo potencionální chyby odhalit dřív než přijdou, anebo se držet při zemi a nové informace dát jen formou výčtu do novinky. Ono v reálu se pak nejspíš ani o tu konfliktní recenzi nepřihlásí, anebo tu hru hodnotí mírně a deformuje tak hodnocení (a to třeba i nevědomky). To je dle mého chyba.
Jinak k těm úplatkům, je jasné, že u nás se žádné rauty a dohody nekonají, ale občas když je nějáká "exkluzivní" recenze, tak si člověk zpětně musí klepat na čelo, jaké bezobsažné bláboly je možno napsat, ale samozřejmě s dobrým hodnocením :-).