Tvůrce GTA IV volí svobodu před respektem
Jsou hry umění, nebo ne? Nebo spíš, jsou třeba filmy vyšší forma umění, než hry? Každý na to má svůj vlastní názor a spolušéf Rockstar Games Dan Houser není výjimka.
„Převažoval dojem, že filmy jsou v jistém slova smyslu vyšší forma umění a videohry směřují k tomu, aby se filmům vyrovnaly. Ale teď, protože my (Rockstar) a několik dalších společností ty produkty (skutečně) vytváříme, si myslím, že tomu tak není. Videohry jsou prostě něco jiného, poskytují prostor k realizaci věcí, které ve filmech dělat nelze,“ svěřil se Houser v rozhovoru pro Telegraph.
V čem se tedy hry odlišují konkrétně? „Naší největší výhodou je, že dokážeme svět přinutit k tomu, aby reagoval na hráče a jeho činy. Dokážeme v hráči vyvolat pocit, že je ten svět živý, což z velké části probíhá přes dialogy. V knize či filmu tohle udělat nejde,“ prozradil Houser část svého know how.
Navzdory enormnímu úspěchu GTA her a jejich konceptu navíc Houser neusíná na vavřínech a nepovažuje současnou podobu her za definitivní: „Podle mě je tohle médium pořád hrozně mladé. Není to ani dítě, pravděpodobně je to kojenec. Všechno se tedy za neustálého pochodu vyvíjí a mění, pořád zjišťujeme, jak různé věci dělat,“ naznačil své přesvědčení o obrovském kreativním potenciálu her Houser.
A že zatím hry nejsou obecně vnímány jako médium rovnocenné knihám a filmům? Ani to Housera netrápí, právě naopak a doufá, že tomu tak ještě dlouho nebude: „V téhle chvíli je to zábava, protože nejsme v žádné Akademii a videohry jako médium není svázáno žádným kodexem. Neexistuje obecně přijímaný způsob jak cokoli dělat, což je hrozně příjemné, protože na to můžeme přicházet za pochodu,“ vyjevil své nadšení Houser a dodal: „Filmy, televize a knihy jsou tak strukturované ve smyslu toho, jak je třeba k různým věcem přistupovat. Že se v takovém prostředí nenacházíme nám poskytuje obrovskou svobodu. A já si raději tuhle svobodu na úkor respektu udržím.“