Zánik Concordu. Příběh střílečky, která skončila dřív, než začala
i Zdroj: Firewalk Studios / Sony Interactive Entertainment
Témata Concord Článek Zánik Concordu. Příběh střílečky, která skončila dřív, než začala

Zánik Concordu. Příběh střílečky, která skončila dřív, než začala

Dominik Tománek

Dominik Tománek

Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5

Letošní herní sezóna přinesla řadu úspěchů i zklamání. Jedním z největších průšvihů se stal Concord, ambiciózní střílečka, o kterou hráči neměli zájem. Proč to tak ale bylo?

Reklama

Konec roku přináší tradiční bilancování herní sezóny. Jedním z největších překvapení se stala live-service hra Helldivers 2 od švédského studia Arrowhead Games a PlayStationu, která oslovila desítky milionů hráčů po celém světě. Avšak úspěchy často vyvažují i méně zdařilé pokusy, a trochu paradoxně je právě PlayStation podepsán pod jedním z největších propadáků. Nazvat Concord největším neúspěchem Sony za poslední roky by bylo slabé – hra se totiž zařadila mezi největší herní přešlapy vůbec.

Recenze Concord, symbolu konce slepé uličky PlayStationu
i Zdroj: Firewalk Studios / Sony Interactive Entertainment

Recenze Concord, symbolu konce slepé uličky PlayStationu

Každý nový přírůstek do žánru hrdinských stříleček to dnes nemá vůbec jednoduché. Trh s tímto typem her je přesycený a zaujmout hráče není snadné. Dokáže si Concord od PlayStationu obhájit svou čtyřicetidolarovou cenovku, nebo skončí v propadlišti dějin?

Vývoj AAA her je stále dražší, a není proto neobvyklé, že náklady na jejich tvorbu i marketing mohou dosahovat stovek milionů dolarů. Přesné rozpočty a prodejní čísla však nejsou vždy dostupné, a tak se úspěšnost často odhaduje podle jiných ukazatelů. Jedním z nich je počet aktivních hráčů na Steamu, který ukazuje, kolik lidí hru hraje současně. Nejúspěšnější hry mívají stovky tisíc až miliony hráčů najednou, a proto je smutné sledovat, když titul jako Suicide Squad: Kill the Justice League s obřím rozpočtem a očekáváním dosáhne na PC jen 13 000 hráčů. Pro indie vývojáře by šlo o fantastické číslo, pro velkou AAA hru je to však neúspěch. Forspoken od Square Enix měla na vrcholu 12 579 hráčů, zatímco šest let starý indie hit Risk of Rain 2 má na PC aktuálně podobná a často i vyšší čísla. Pak je tu Skull and Bones od Ubisoftu, který neprodal ani milion kopií, přestože byl označen za „quadruple A“ (čtyřáčkový) a jeho vývoj byl extrémně nákladný. Concord údajně vyšel na více než 200 až 400 milionů dolarů a koupilo si jej přibližně jen 25 000 hráčů. Suicide Squad, Skull and Bones a Concord spojuje několik věcí: všechny tři tituly jsou jasnými kandidáty na největší propadák z hlediska návratnosti investic a všechny jsou live-service hry, které hráči nejspíš ani nechtěli.

Concord neměl příliš šancí už od začátku. Od oznámení bylo jasné, že o hru není velký zájem, a čím blíže bylo vydání, tím zřetelnější bylo, že Concord bude mít problém najít své publikum. Obavy se potvrdily už při beta testech, kterých se zúčastnily jen tisíce hráčů. Dva týdny po vydání byl Concord kvůli nízkým prodejům a vlažnému přijetí kritikou stažen z prodeje a všem, kteří si jej zakoupili, byly vráceny peníze. Vývojáři z Firewalk a Sony tehdy oznámili, že se pokusí najít pro hru jinou budoucnost – což naznačovalo, že hra snad ještě má šanci. Mnozí očekávali, že by se hra mohla vrátit jako free-to-play střílečka, ale s postupem času bylo stále jasnější, že Concord druhou šanci pravděpodobně nedostane. To se potvrdilo na konci října, kdy přišla zpráva o tom, že celé studio se zavírá a Concord se na trh nevrátí. 

Hra nebyla sama o sobě špatná, ale na přeplněném trhu prostě neměla šanci.

Concord měla být (alespoň na papíře) velká věc – vývojářský tým tvořili bývalí členové studia Bungie a hra byla zaštítěna značkou PlayStation Studios. Sony jí dokonce věřila tolik, že celé Firwalk Studio minulý rok koupila. První trailer však působil jako další klon Overwatch s hrdiny a týmovými úkoly. Design postav navíc působil genericky a až podezřele připomínal Guardians of the Galaxy. Na Steamu se počet aktivních hráčů krátce po vydání pohyboval v nižších stovkách a prakticky nebylo možné si hru zahrát. Ačkoliv prodeje na PlayStationu mohly být lepší, hra se nedostala ani mezi 30 nejprodávanějších her týdne. Přestože Sony do vývoje investovala hodně času i peněz, hra byla prakticky odepsaná již v den svého vydání. Hra nebyla sama o sobě špatná, ale na přeplněném trhu prostě neměla šanci. Jednou z největších chyb bylo, že Concord stála 40 dolarů, a musela tak soupeřit s etablovanými konkurenčními tituly, které jsou většinou zdarma a dobře vyladěné. Dalším důvodem neúspěchu Concord byl její neobvykle dlouhý vývoj, který trval osm let, což je na tento typ hry extrémně dlouhá doba. Když hra začala vznikat, byl populární právě Overwatch, ale průmysl i preference hráčů se posunuly.

Zánik Concordu. Příběh střílečky, která skončila dřív, než začala
i Zdroj: Firewalk Studios

Z finančního hlediska lze samozřejmě pochopit, proč chtěla Sony vedle velkorozpočtových her pro jednoho hráče získat i jiné zdroje příjmů, ale uzavření studia Firewalk, katastrofální rozhodnutí ohledně Concord a zrušení The Last of Us Online jsou dokonalým příkladem toho, jak špatně společnost tyto plány realizovala. Šlo o slepou uličku, kterou se Sony vydala a která údajně stála místo bývalého šéfa PlayStationu Jima Ryana. V oblasti singleplayerových her se díky titulům jako Black Myth: Wukong blýská na lepší časy. Uvidíme, co si pro nás budoucnost nachystá.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama