Vážné hry Iana Bogosta
Počítačové hry nemusí být pouze „ultra-hyper-super“ zábavné v naleštěné grafice s ohromujícími detaily. I hry mohou být pouze prostředkem přenosu nějakého sdělení. Vždyť dnes mají obrovský dopad a díky internetu a virálnímu marketingu se ty nejzajímavější mohou řítit obrovskou rychlostí a předávat tak svou myšlenku s dříve nevídanou silou. Právě dnes se podíváme mezi takzvané vážné hry, které jsou zábavné jen občas. Mistrem v oboru je tým kolem známého videoherního analytika Iana Bogosta. Skupina programátorů pod jeho vedením v roce 2003 založla studio Persuasive Games. Tito autoři připravují takzvané hry, které můžeme lehce zaškatulkovat mezi hry vážné. Podle charakteristiky Bena Sawyera, zakladatele projektu Serious Games Initiative, jsou seriozní hry takové, kde je je primární účel jejich vzniku jiný než pobavit hráče. Právě podobné tituly tvoří Ian Bogost a my se mezi ně dnes blíže podíváme.
Profesor Ian Bogost z Georgia Institute of Technology je velmi známá tvář herní scény. S jeho sloupky se pravidelně setkávají třeba čtenáři zahraničního serveru pro odbornou vývojářskou veřejnost Gamasutra. Bogost také vydává knihy (s ohledem na problematiku článku zájemcům doporučuji Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames) a publikuje texty na vlastním blogu, jenž můžete navštívit na adrese bogost.com/blog. Stránky nabízí mnoho zajímavého materiálu pro všechny, kteří videoherní scénu nesledují jen z běžného konzumního pohledu. Dnes se tedy podíváme hlavně na Bogostovu aktivitu na poli vážných her a na jeho projekt Persuasive Games, Tým programátorů, který Ian Bogost vede, tvoří na zakázku gamesy pro nejrůznější zadavatele. Spojuje je právě snaha podat silný a jasný názor na určitou problematiku.
„Naše hry působí na hráče skrze hratelnost. Hry komunikují jinak než ostatní média, nepředávají pouze sdělení, ale také simulují zkušenosti. Přestože je mnoho lidí považuje pouze za volnočasovou aktivitu, hry se mohou také stát nástrojem přesvědčování,“ píše se na stránkách skupiny. Autoři už zveřejnili přes dvacet různých titulů. Vesměs se zabývají politickými nebo sociálními problémy. Krátce si představíme ty nejzajímavější. Ve většině případů jsou stvořeny ve flashi a lze je hrát jedním kliknutím úplně zdarma.
Jsem pro stavbu větrné elektrárny. Ale postavte ji u souseda!
Tématikou jistě zaujme Windfall – strategie, kde musíte stavět větrné elektrárny, aby bylo městečko zásobeno čistou energií. Titul poukazuje přesně na to, co se v souvislosti s budováním zelené energie děje ve skutečnosti. U vysokých a ošklivých větrníků nikdo nechce bydlet. Pokud tak nějaké vztyčíte poblíž domů (a že se tomu jen tak nevyhnete), setkáte se s odporem místního obyvatelstva. Nezbývá, než přisypat část rozpočtu na ovlivňování veřejného mínění...
Hodně aktuální je hra Killer Flu. Tu si objednalo sdružení UK Clinical Virology Network, aby poukázalo na paniku kolem takzvané prasečí chřipky. Je zbytečné opakovat chřipková fakta, kterými nás média stále zásobují. Pozorný čtenář v nich najde mnoho informací, z nichž jednoduše zjistí, že se vlastně nemusí tolik strachovat a plačky schovávat v klidu svého domova. Ten nepozorný (bohužel většina) se ale může katastrofickými scénáři pořádně vyděsit. Právě pro ně si britští virologové tuto gamesu objednali. Zpočátku je celkem jednoduché virem někoho nakazit, ve snaze o rychlé šíření choroby po celém světě ale musíte bakterie dostat do škol, kanceláří, na letiště a na další veřejná místa s vysokým počtem lidí. Chřipka se tedy při troše snahy začne rozšiřovat, jen těžko ale dosáhnete větších „úspěchů“. Po pár dnech se totiž lidé uzdraví, získají imunitu a vy jako škůdce máte zaděláno na prohru. Pokud budete opravdu šikovní, dokážete vir zmutovat a opět rozšířit. Možná se vám povede nakazit i někoho, kdo na chřipku nakonec umře, je to ale setsakramensky složité. Sympaticky zpracovaná gamesa s veselými animacemi tak poukazuje na zbytečnou hysterii, která se nedávno rozpoutala kolem „pandemie“ chřipky a názorně vysvětluje, jak se vlastně takový virus šíří.
Své kouzlo má série flashovek pod názvem The Arcade Wire, kterou vývojáři tvoří pro portály Shockwave.com a Addicting Games. Ještě před pár týdny by se mnozí možná našli v gamesce The Arcade Wire: Xtreme Xmas Shopping. Ano, už název napovídá, že si tým kolem Iana Bogosta vzal na paškál zběsilé předvánoční nákupy. Se svou postavičkou zoufalého tatínka se musíte vrhnout do nákupů několika dárků. Jenže o ty nejlepší, které si váš malý harant vybral, je také největší zájem. Není tak jednoduché všechny v nákupní vřavě vybrat. Ostatní zákazníci mají očividně stejné zájmy a neváhají vás v souboji o poslední panenku v regálech klidně fyzicky napadnout, aby ji pro sebe ukořistili. Nakupování je v Americe prostě kontaktní sport. Přání veselých Vánoc po tomto zážitku pak na konci každému hráči pořádně zhořkne.
Před letem se svlékněte do naha. Had na palubu nepatří!
Stále aktuální je další kousek ze série The Arcade Wire s podtitulem Airport Security, který zpracovává kontroverzní kontroly na letištích. Hra byla přímou reakcí na zpřísněná opatření v roce 2006, kdy bylo zakázáno brát to letadel běžné věci jako zubní pastu nebo gel na vlasy. Autoři pokládají otázku, zda takováto omezení přispívají k naší větší bezpečnosti a zda nás ti prokletí byrokrati pouze neotravují. Vše je dovedeno ke krajnosti. Předměty, které nesmí do letadla, se mění každou chvíli a není tak lehké úřednická nařízení stále sledovat, nechybovat a zároveň zvládat nápor cestujících. Jejich počet neustále stoupá, předměty se mění a vy musíte nebohé majitele letenek svlékat až do slipů. Pořádný zmatek a zlost na úřední nařízení vás tak postihnou po pár minutkách hraní.
Vedle flashovek tvůrci vydali i klasické stahovatelné tituly. Příkladem budiž freewarovka Fatworld, která se zabývá problémem obezity a nachází se i v našem freewarovém archivu. Její podstatu dokonale vystihl Tomáš Nadrchal v recenzi, není tak třeba již řečené opakovat. O kvalitách titulu svědčí závěrečná osmička v jeho hodnocení. Simulace života a boje s vlivy útočícími na naše chuťové buňky rozhodně má co říct.
Celou databázi s odkazy na další hry, které se do tohoto krátkého přehledu toho nejlepšího z tvorby vývojářů z týmu Persuasive Games nedostaly, najdete na stránkách projektu pod odkazem Games.
Lehká porce „zábavy“ od jiných vývojářů
Přestože je práce Iana Bogosta a jeho týmu v dlouhodobém hledisku asi tím nejvýraznějším, co můžeme v souvislosti s tématikou seriozních her nalézt, byla by škoda nevyzdvihnout také tituly od jiných tvůrců. Ekonomickou krizi a propuštění z práce během recese skvěle zobrazuje flashovka Layoff. Konceptem je to vlastně klasická tuctová logická gamesa, kde musíte vhodným přesunutím spojit alespoň tři stejné obrázky, aby zmizely. Avšak v případě Layoff jsou obrázky nahrazeny zaměstnanci a místo pouhého zmizení je rovnou vyhodíte na dlažbu a společnosti tím snížíte náklady. Potřebnou silnější myšlenku všemu přidává přísun nových postaviček, mezi nimi se totiž objevují vysoce postavení manažeři. Ty ale není možné vyhodit a jejich vysoké platy je nutné udržovat. Osobní rozměr pak postavičkám vdechují životní příběhy, které si lze jednoduše přečíst. Vyhodit řadového dělníka živícího rodinu s malým dítětem pak o to víc zabolí...
September 12 od známého uruguayského herního výzkumníka Gonzalo Frasca, autora weblogu Ludology.org, kritizuje válku proti terorismu. Svou flashovku vůbec nepokládá za hru, ale za simulaci. Myšlenkou jeho díla je naznačit, že snaha odstranit teroristy násilím je bezvýznamná a situaci ještě zhorší. Raid Gaza zase originálně zobrazuje izraelsko-palestinský konflikt, možná ale poněkud jednostranně. Milovníky fastfoodového stravování asi nepotěší McDonald's Videogame. Vývojáři z kontroverzního italského studia Molleindustria (vytvořili i další velmi zajímavé tituly) celkem ostře kritizují největší řetězec rychlého stravování na světě. Ve snaze o co nejvyšší zisky tak musíte krmit krávy hormony, používat geneticky upravenou soju a korumpovat různé kritiky z řad politiků, klimatologů, zdravotníků a specialistů na zdravé stravování. Jinak uspějete jen těžko. Tuto strategii si vedle přímého online spuštění můžete také stáhnout z našeho archivu a přečíst si její podrobnou recenzi. Pozornost zaslouží také dílko Homeless: It's No Game zobrazující těžký život bezdomovců. Zkuste se s ním vypořádat a možná na jejich každodenní strasti pohlédnete trochu jinak...
Kam dál?
Dnešní výběr je jen dokladem toho, že her s vážnějšími náměty vzniká velké množství a mnoho z nich stojí za pozornost. Tvorba Iana Bogosta i další představené tituly dávají zajímavý vhled do celé problematiky, který můžete rozšířit u našich dvou starších článků (Vážné hry a Seriozní freewarovky) nebo jinde na internetu třeba prostřednictvím prohlížení některých z uvedených odkazů. Spoustu příkladů najdete také na Wikipedii.