The Guild 2 Článek The Guild 2 – černý kůň roku?

The Guild 2 – černý kůň roku?

taltos

taltos

15. 8. 2006 22:52
Reklama

Přehnaná reklama na neoriginální a prakticky nehratelné tituly je nemilá. Když se ale zanedbá propagace opravdu dobré hry, nabízející spoustu inovací a zajímavých nápadů, je to tragédie mnohem větší. Na tuto nepříjemnost dojelo studio 4Head se svým prvním dílem Europa 1400: The Guild. V Evropě se pár stovek tisíc kopií prodalo, ale pro americký trh se stala podvědomě „příliš složitá“. Nyní přichází druhý díl, který se snaží především vypilovat drobné chyby, opravit interface a pokusit se hru zpřístupnit širšímu publiku. Základy zůstávají stejné, za což můžeme být jedině rádi. Proč by vás tato netradiční směs několika žánrů měla přesvědčit? Důvodů je více než hodně.

Základní koncept

Na začátku si, jako spořádaný občan středověkého města vyberete povolání a začínáte prakticky od nuly. Máte malou budovu, z které můžete udělat kovárnu, hostinec, pekárnu nebo třeba sídlo pro zloděje. Rozhodnutí je na vás. Poté tvoříte své výrobky a sledujete ceny na trhu, aby jste umění v daném odvětví správně zužitkovali. Již toto by díky zajímavě zpracované výrobě a spoustě faktorů ovlivňující ceny jednotlivého zboží, stačilo na pár hodin dobré zábavy. Jste ale teprve na začátku. Jakmile získáte nějaký kapitál, postupně začnete rozvíjet i jiné aktivity, než je vaše původní zaměření a tak se můžete například ucházet o nějaké politické místo ve vedení města. Taková pozice vám může přinést jisté výhody, můžete uplácet obchodníky, aby nakupovali více od vás, ovlivňovat náboženství ve městě a samozřejmě stoupat na žebříčku důležitosti výše a výše. Nikoho přitom nezarazí, když si při tomto postupování pomůžete nějakým tím vydíráním nebo rovnou nájemnou vraždou. Způsobů, jak se dostat na vrchol politického i obchodního žebříčku je prostě spousta a veliká volnost dělá hru právě tak zábavnou. Obchod si můžete rozšiřovat, kupovat nové pozemky a v neposlední řadě přepadávat povozy (zloděj), dvořit se sličným dámám nebo vyzívat na čestné souboje své protivníky. První díl byl prakticky nekonečnou hrou, vždy před vámi stála nějaká výzva a i kochat se vašim impériem z místa starosty, nebylo vůbec zlé. Základ hry jsme tedy již osvětlili, nyní přejděme k novinkám, které nám pokračování již brzy přinese.

Více muziky za méně námahy

V Europa 1400: The Guild jste ovládali jedinou postavu, která ke všemu nebyla v samotné hře přítomna a byla spíše jakýmsi „bohem“, který se teleportuje z jedné budovy do druhé. To je ve dvojce zcela odstraněno a ovládat budete reálné postavy. A to hned tři! Každému, kdo hrál první díl, teď jistě spadla čelist, protože už u ovládání jediné figury, byste občas potřebovali o dvě ruce navíc. Autoři nás však uklidňují tvrzením, že interface bude opravdu o mnoho jednodušší a vaši parťáci (respektive manželka/manžel a syn/dcera) budou i při vašem nezájmu zcela samostatní a stačí jim například zadat jako činnost výrobu materiálu a o nic víc se starat nemusíte. Navíc již nebudete muset chodit do každé místnosti, kvůli výrobě, ale stačí třemi kliknutími rozdat práci celé rodině. A to se vám doma jen tak nepoštěstí. Rozhodně by to byla ale škoda, protože hra skrývá v tomto bodě velké možnosti. Představte si, že budujete své politické místo v jednom městě a přitom rozvíjíte svoje kovářské řemeslo. Až vás klučina trochu vyroste, rozhodnete se ho poslat na univerzitu a poté i do práce do vašeho sousedství. Takto se může druhá postava vypracovat zcela v jiném povolání a navíc můžete získat kontrolu i nad více městy, mezi kterými můžete cestovat. Cože, více měst? Ano, Guild 2 již není rozděleným světem, v kterém na mapě naleznete vždy jen jediné město. Čekají vás města i vesnice na probádání a několik typů takových scénářů. V každém by se ale nemělo objevit více, jak pět měst, aby se z toho nestal nesourodý guláš. Tak co říkáte, stále nemáte dost?

Rozdělování zkušeností

Na začátku každé hry si zvolíte základní vlastnosti a poté třídu. Podle těchto atributů se zařadíte do jisté skupiny povolání, z které pak můžete podle vlastního uvážení vybírat. Pokud budete mistr převleků a tichého plížení, kovář z vás bude jen těžko. Některé vlastnosti ale budou důležité pro všechny, protože prořízlou hubu (promiňte mi ten termín, myslím výřečnost) se hodí mít vždycky. Místo v radě vám může pomoct v jakémkoliv povolání. Konkrétní vlastnosti ještě nejsou známé, stejně tak jako povolání. Zhruba by mělo jít o podobné možnosti jako v jedničce, tudíž vás nemine kovář, pekař, švec, hospodský, bandita nebo zloděj. Hrobník bude pravděpodobně kvůli vyvážení všech povolání chybět. Třídy budou určovat své zaměření na jisté odvětví, ve kterých bude většinou po dvou povolání (zloděj – bandita, kovář - švec).

Stavět svá obydlí a rozšiřovat obchod budete moci i za hranice měst. Opět budete moci své budovy vylepšit, cizí dokonce násilně obsadit (dříve jste je mohli pouze koupit na burze), čemuž vám však může zabránit městská stráž. Vylepšování vašich vlastností bude zásadní věcí, protože bez modernějších výrobků s lepší kvalitou na trhu neuspějete, ať už se jedná, o cokoliv. Krok kupředu by měl být i v případě vztahů se sličnými děvami (a pro slečny samozřejmě i s mužskými), které nyní autoři přirovnávají více k The Sims. Téma rozhovoru, první napjatá pusa a pak i případné dovádění v posteli nebo sňatek. To vše vás čeká, i když si ale nevzpomínáme, že byste mohli v titulu od EA případného ctitele své milé nechat odstranit. Věcí a artefaktů, které vylepšují atributy vaší postavy a živobytí by mělo být něco přes padesát.

Multiplayer a otvírání šampaňského

Na otvírání sektu je pravda ještě brzy, takže si raději řekněme něco k hře pro více hráčů. Ta by rozhodně neměla být jen „bokovkou“ a autoři se camrají vychytanými módy, které vás zabaví na desítky hodin. Můžete si zkusit poměrně rychlou hru, kdy je vaším úkolem zlikvidovat (nemusí nutně znamenat zabít!) všechny oponenty ve městě, nebo kooperativní mód, kdy získáte spojence a pak v několika skupinách pracujete na vítězství ve všech odvětvích hry. Dlouhodobější záležitostí by měl být mód, v kterém jde každý hráč za svým vlastním cílem (které se mohou navzájem prolínat) a kdo ho dosáhne první, vyhrává. Nabídka to rozhodně není konečná a budete si muset počkat, jaké záludnosti na vás tvůrci ještě připraví.

Co dodat? The Guild 2 vypadá vskutku skvostně. Stejně jako první díl. 4Head Studios si dá již dobrý pozor na propagaci a tudíž by nemělo hře nic bránit ve velkolepém úspěchu. Tato směsice různých žánrů, opepřená opravdu dlouhotrvající hratelností, která má být nyní přístupnější více hráčům (tudíž nebudete muset několik hodin rozvíjet jen obchod, ale po pár desítkách minut se můžete dát i do politiky a dalších věcí, co vás baví) je prakticky zaručeným úspěchem. Jestli je to opravdu tak, se dozvíte již velice brzy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama