Zpět na článek

Diskuze: Scéna za pět milionů. Proč je vývoj dražší?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Alfons Netáhlo
Alfons Netáhlo
Level 1 Level 1
5. 12. 2018 06:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen bych dodal, že tu nikdo neuvedl ještě jednu věc co to prodražuje. Úpravy a předělávání. Ta hromada odpadků se jistě několikrát měnila, protože se někomu nelíbila.

Bohemund
Bohemund
Level 21 Level 21
4. 12. 2018 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je nesmysl. Ani u velkých studií to nemůže stát tolik, to by každou malou blbost dělalo několik lidí měsíc. Spousta studií to udělá za mnohem nižší ceny. Důvod vysokých nákladů je drahá reklama a milión sběratelských blbin, nafouknuté otevřené mapy, nesmyslné cpaní vedlejšího obsahu, jako že do klasické akce nacpete někde vybuchující sudy (nejsou vůbec důležité), nebo padající barák (totéž), nebo rvačku (totéž, bojujete zbraněma), nesouvisející minihru, tunu cutscén, hrátky s každou grafickou fičurkou, která ve výsledku nic neřeší atd. I do lineární AAA se musí nacpat nějaký multiplayer, i když ho za chvíli nikdo nehraje atd. Nic z toho hráči nechtějí, to je jen představa manažerů AAA.

mikez
mikez
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 01:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ej, nečakal som, že sa niekedy Andrew Price objaví na Hrej :D Naučil ma v podstate celý Blender, vlastne aj vďaka nemu mám fajn prácu v oblasti 3D grafiky, odporúčam jeho tutoriály! :)

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 09:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Masarkavtrenyrkach: Opravdu to hráči chtějí? Nebo je touha AAA vydavatelů po stále větším a větším a větším k tomu vytrénovala? Přijde mi, že tímhle nestálým zvětšováním si na sebe AAA společnosti upletli pěkné biče.

Tohle mi připadá neudržitelné, hry jsou čím dál větší, čím dál dražší ale výdělky musí být čím dál větší, a to o hodně větší, nestačí, když hra pouze vydělá, musí vydělat masivně, jinak se považuje za selhání. Pokud všechny šipky nejdou strmě nahoru, tak se investoři pokadí a akcie letí dolů.

Kupujících hráčů ale není nekonečně, tak se tlačí excesivní monetizace, ale to taky nejde donekonečna. Kam to až půjde? Budou AAA hry jenom přegindované sandboxy narvané až po koule monetizací ala mobilní trh? Nebo se to zhroutí a budou se muset začít dělat menší hry s rozumnými náklady? Jako fakt nemám dobrý pocit z vývoje AAA trhu, víceméně jediné opravdu kvalitní AAA hry jsou dělané majiteli platforem (Sony, Nintendo), kterým jde o prodej platformy, ne o masivní zisk ze hry.

Filias
Filias
Level 1 Level 1
3. 12. 2018 16:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je jasný že modely něco stojí. Ale čekal bych, že velká studia budou mít neustále rostoucí databázi modelů a textur, které půjdou silně recyklovat nebo upravovat, aby to nemuseli u každé hry dělat vše znovu.

John Niccon
John Niccon
Level 1 Level 1
3. 12. 2018 16:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@John Niccon: Barel 600$ ale nezabúdajte, že nie každý barel sa musí generovať zvlášť, stačí spraviť 2-3 inej farby čo je cena 1800$ a potom ich môžeme dokola používať. Textúra cesty 10.000$ - super, lenže táto textúra je na celej mape, nie že na každej ulici je iná. A tak podobne.

Zarenix
Zarenix
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 17:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bohemund: Každou malou blbost dělalo několik lidí měsíc ? Vždyť třeba Trash stojí 3500$. Kolik je to pro zaměstnance velkých společností, týdenní plat ?

Jsoucno
Jsoucno
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi: Ja myslim, ze by tohle mohlo mohlo vyresit nejake nasazeni generovaneho prostredi, assetu. Nevim proc se ale assetu udela pouze zlomek. Takova vec mi prijde super u Total Waru : male zmeny, ale je jich hodne, takze sik vojaku nevypada jak armada klonu.

To same i s nejakym prostredim. V podstate neni potreba az tak sazet jeden strom vedle druheho, ale jenom udelat x assetu pro stromy a nasledne zadat parametry "hustoty" lesa. A nasladne napsat i parametry, co by tam nemelo byt a jak by to nemelo vypadat.

Nicmene - space hry na tohle jsou vice easy (Elite Dangerous, i kdyz ten az tak generovany uplne neni, co se tyka sveta. No man sky to pouzival taky, ale je to spise napsane blbe).

Do jiste miry to ale spolehlive funguje u rogue like her, ktere generuji prostredi pokazde jinak, byt v male mire a neni to tak uplne presvedcive.

Smaug.
Smaug.
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 08:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DeviR1: Jsou v tom určitě i nějaké další náklady jako kancelář, vybavení, provoz serverů, daně, management, testování...
Tipuji, že tvorba bude trvat tak dva tři dny (model, barevná textura, odrazová textura, fyzika...). Zbytek požerou výše zmíněné extra výdaje.

DeviR1
DeviR1
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 08:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě by spíš zajímalo, kdyby vysvětlil, jak k těm částkám došel. Nemám důvod tomu nevěřit, ale prostě by mě zajímalo, jak se vypočítá, že vytvoření hromady odpadků stojí tři a půl tisíce dolarů. To ten grafik má hodinovou mzdu tisíc dolarů? Nebo mu to trvá vytvořit tři týdny?

Twice
Twice
Level 20 Level 20
Hlavní platforma: PC
4. 12. 2018 07:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Filias: Kvalita modelů i animací stárne, to co ti před 5 lety fungovalo v jedné hře, nemusí fungovat v nové, další věcí je celkový grafický styl, kde i pitomej barel může mít desítky podob a provedení.

Ocelotr NN
Ocelotr NN
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 06:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přijde mi to trošku přešvihnutý. Celá budova 3900 a halda odpadků 3500 ? Určitě se najdou lidi, co to udělaj levnějš.

Nejvíc peněz ze hry žere management číčusů a podčíčusů, který nic nedělaj, jen ostatní buzerujou a berou prémie.

P.S. Konečně chápu, proč nezbývaj peníze na hratelnost, či inovace.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
3. 12. 2018 21:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Masarkavtrenyrkach: No ano, to je možná důvod, proč hrávám menší hry od skromnějších studií, tedy skromnějších v tom významu, že nevyhazují horentní sumy za pitomosti, ale soustředí se na hratelnost samotnou. Už několik let tak pro mě z AAA produkce není nic zajímavého - jen naleštěný prdy, čest výjimkám (nějaké jsou, ale většinou silně pohrdám).

JabJab21
JabJab21
Level 1 Level 1
3. 12. 2018 20:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Masarkavtrenyrkach: A co tvoje trenovane oko rika na serii COD?

Masarkavtrenyrkach
Masarkavtrenyrkach
Level 1 Level 1
3. 12. 2018 18:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@John Niccon: Myslím, že pan Price vzal ukázkovou scénu a vyčíslil, kolik stojí ji pořídit. Samozřejmě, že mnohé se pak opakuje v dalších scénách, ale ještě víc se toho musí pro ni znovu udělat. V herní branži pracuju 17 let. Recyklace jsem viděl minimálně. S každým novým projektem je vždy třeba dělat modely v drtivé většině znovu. Ano, něco se dá nakoupit, pak to vyjde levněji, ale za cenu toho, že se model objeví v desítkách jiných her. To si větší produkce nemůže dovolit.
Udělat velkou hru s realistickým kukučem je prostě velmi velmi drahé. A hráči to chtějí. Stačí to nechtít, hrát indie, AA nebo japonské hry a problém je vyřešen.

Ocelotr NN
Ocelotr NN
Level 1 Level 1
5. 12. 2018 07:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Alfons Netáhlo: +1 :D

Ocelotr NN
Ocelotr NN
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 13:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi: Proč vůbec svět potřebuje akciový trh ? Aby bohatí byly bohatší a jedním špatným nákupem se dal zlikvidovat klidně celý stát ?

Smaug.
Smaug.
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 09:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi: Za tohle v princïpu může konkurence. Předbíhání se v rozlišení textur (kde by dnes byla velká hra bez podpory 4K?), efektech, detailnosti modelů, customizace (i kluci na hrej pořád adorují "fashion") a tak dále a tak podobně. Nabaluje se to jakou sněhová koule a jádro (hratelnost) přestává být tím hlavním. A platilo to v devadesátkách, proč by to neplatilo dnes?
Je fajn, že existují i menší vývojáři, kteří se snaží zaujmout něčím jiným než prezentací, kde prostě velkým společnostem nemohou konkurovat.

Jsoucno
Jsoucno
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 08:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hmm, ja delam neco podobneho, ale to se tyka hudby.

Nekolikrat jsem nahraval nastroje pro ruzne developery. Je to takove podobne - podle obsazeni, delky, melodie, a vsech veci okolo se hybe cena a da se pak urcit, kolik co bude stat.

V tomhle pripade si myslim, ze to je ale vice peprnejsi, protoze nasledne je potreba i nadale platit tantiemy za prodane kusy (vetsinou). Takze jedna polozka je provedeni dila, druha vec je, ze to pak stale odsava penize kvuli muzikantum ( a diky tomu se ma clovek jako treba lip :)). Nicmene nejsou to az tak horentni sumy, ale byvaji to prijemne castky.

Nicmene, nektere studia pouzivaji dosti drahe programy, ktere klidne nasimuluji cely orchestr, nebo rockovou kapelu, ale ten zvuk obcas neni ono.

Kuprikladu spoluprace s Marcinem Przybylowiczem byla skvela - a je to i citit, ze soundtrack k Withcherovi je zahrany opravdu bytelne - na zive nastroje a nekdo si s tim pak dal praci a mazlil se se zvukem. Kuprikladu treba takovy Mass Effect Andromeda, to je zase spise takovy space sound, jenom takove plochy. A je to i levnejsi...lec melodie z Andromedy si nepamatuje nikdo :)

Aleš Adam
Aleš Adam
Level 1 Level 1
4. 12. 2018 04:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pak je něco špatně v herním průmyslu. Já dělal řadu především textur a 10 000 dolarů za texturu cesty, byť zjevně detailní? To je směšně moc. Navíc jsou technologie na generování textur. Fungují slušně. K dispozici to mají dokonce i česká studia. Neříkám, že to lze použít vzdy, ale na určité věci ano. Hodnota statických modelů je také přestřelená. Dobré animace, to je jiná.

Co do té ceny počítá? Asi od konceptu včetně koncept artu až po model se vším všudy včetně započítání porad zaměstnanců, marketing apod.

John Niccon
John Niccon
Level 1 Level 1
3. 12. 2018 15:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V podstate sa ale neplatí za budovu, model postavy a podobne, vo väčšine prípadov sa platí za človeka ktorý toto všetko spraví, ak firma takého človeka nemá potom ok, je možné si zaplatiť za každý jeden vytvorený model. Avšak má to háčik, budovy, výlohy, možno by som povedal, že aj niektoré postavy stačí spraviť len jeden krát. Samozrejme, že budovy nie sú úplne totožné ale stačí ak máme podklad tzn. textúry a podobne. Následne sa vytvorí 3D model budovy, či už malej alebo veľkej a na ňu sa "nalepia" textúry.
Hry ktoré fungujú na enginoch ako Unity, Unreal a pod. to môžu mať ešte jednoduchšie.

Súhlasím, vytvorenie jednej ulice stojí napríklad 200k ale druhej už bude stáť o polovicu menej a tak ďalej.

PS: Zoberte si hry kde sú textúry takmer totožné, prípadne taký Red Dead Redemption 2. Podľa pána Price by to potom vyzeralo tak, že každý strom alebo steblo trávy vytvárali zvlášť a tedy výroba jedného lesa stála 500k čo je absolútna blbosť.

Reklama
Reklama