Modern Warfare 3 Recenze Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy

Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy

David Bernard

David Bernard

14. 11. 2023 21:20

Příběhová kampaň letošního dílu Call of Duty se příliš nevydařila. Velké množství fanoušků hru nicméně každoročně pořizuje z důvodu multiplayerových módů, do kterých lze investovat stovky hodin herního úsilí. Podařilo se tvůrcům ze studia Sledgehammer Games přinést kvalitní online zábavu pro masy, nebo se jedná o pouhou recyklaci již dříve viděného? Pravda se nachází někde na pomezí.

Reklama

Rád vzpomínám na dobu, kdy jsem s přáteli hrával Call of Duty 2. Jednou se našemu týmu podařilo prorazit i na esportový online turnaj, ze kterého jsme sice odešli jako poražení, ale odnesli jsme si herní zážitek, zkušenosti a dobrý pocit. Většina členů původního týmu má již dávno jiné starosti a na virtuální boje nezbývá čas, chuť ani energie. To víte, život dospělých je v tomto ohledu neúprosný. Občas si spolu sice zahrajeme, ale není to ono. Drtivou většinu dílů Call of Duty tudíž hraji převážně sám a ačkoliv se jedná prakticky o stále tu samou hru, pouze s meziroční obměnou obsahu a dílčími rozdíly, vždy se rád na několik měsíců vrhnu zpět do multiplayerové vřavy. Po pachuti, která mi zůstala na jazyku po dohrání příběhové kampaně Modern Warfare III, jsem své naděje upíral právě k multiplayerové části, která letos brnká na strunu nostalgie. 

Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy
i Zdroj: Activision / Sledgehammer Games

Změny k lepšímu

Oproti loňskému dílu přináší Call of Duty: Modern Warfare III do multiplayeru poměrně velkou porci změn. Musím uznat, že drtivou většinu vítám s otevřenou náručí. Boje, kterých se na obrazovce účastníte, jsou svižnější, akčnější a zábavnější. Hlavní zásluhu na tom nese přepracovaný systém pohybu, díky kterému hra působí plynuleji a rychleji. Svévolně přerušit můžete například skluz či přebíjení, což při frenetické akci mnohdy přijde vhod. Taktický sprint trvá déle a zvýšena byla i rychlost překonávání překážek. Novinkou je tzv. Tac Stance, způsob míření, díky kterému lze za pomoci nakloněné zbraně rychleji reagovat. Musíte nicméně počítat s tím, že vaše zbraň nebude příliš přesná. Tac Stance využijete především v interiérech či na malých mapách a zbraň se do něj automaticky přepíná v případě, že se snažíte mířit během skluzů.

Vůbec poprvé se v sérii Call of Duty objevuje výbava v podobě rukavic, taktických vest, obuvi a další výstroje. Díky tomu si lze vaši postavu upravit dle vlastních požadavků. Každá část výbavy má určité vlastnosti a svádí k experimentování. Velmi pozitivně vnímám návrat červených teček, které na minimapě znázorňují nepřátele, kteří střílí z netlumené zbraně. Výsledkem je znatelně menší počet camperů (hráčů, kteří na vás nehnutě číhají na jednom místě). Vrací se také možnost hlasovat o mapě, na které se další zápas uskuteční. Zvýšil se i čas potřebný pro eliminaci protivníka (TTK - Time To Kill). Důvodem je navýšení hodnoty života ze 100 na 150 bodů. Pokud vás v loňském dílu rozčiloval tzv. Weapon Tuning, můžete si oddechnout, v letošní iteraci Call of Duty od tohoto systému tvůrci naštěstí upustili.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: od 1 700 Kč (Steam)
  • Česká lokalizace: Není
  • Bude vás bavit: Pokud hledáte solidní multiplayer a nevadí vám recyklovaný obsah
  • Nebude vás bavit: Pokud očekáváte revoluční hratelnost a nové mapy

Spornou funkcí, kterou do hry studio Sledgehammer Games implementovalo, je pro mne Carry Forward. Pokud jste hráli Modern Warfare II, veškeré zbraně, jejich doplňky, kosmetický vzhled a operátoři se vám automaticky přenesou do nového dílu. Někteří hráči si systém ihned zamilovali, jiní pak poukazují na to, že kvůli němu ztratili radost z postupného odemykání výbavy. Nikdy se nelze zavděčit všem, ale pravdou je, že díky Carry Forward hra nyní obsahuje opravdu brutální počet zbraní a jejich příslušenství, což může být místy zahlcující. Pocit ze střelby je opět výborný, což je pro sérii typické a pokud se rozhodnete experimentovat, čeká vás solidní výzva v podobě levelování rozsáhlého arzenálu. Poněkud mrzutý jsem ze skutečnosti, že zbraně opět nejsou licencované, tudíž se v nich hůře orientuje.

Modern Warfare III obsahuje opravdu brutální počet zbraní.

Důležitým faktorem je pro mne také technický stav hry. Když jsem zjistil, že se oproti loňskému dílu optimalizace znatelně zlepšila, měl jsem radost. Na plynulost si potrpím. Příběhovou kampaň jsem odehrál na konzoli PlayStation 5, ale jelikož preferuji střelbu za pomoci kombinace klávesnice a myši, do multiplayeru jsem se pustil na PC. Se sestavou AMD Ryzen 5600x, RTX 3070Ti a 32 GB Ram hra běžela na maximální nastavení nad hranicí 100 snímků za vteřinu, a to v rozlišení 1440p. K propadům nedocházelo ani na velkých mapách, což vnímám velmi pozitivně. Za optimalizaci si tudíž vývojáři ze Sledgehammer Games zaslouží pochvalu.

Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy
i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz

Zatrolené denní výzvy 

Ačkoliv výše uvedené změny vnímám jako krok správným směrem, ne všechny novinky jsou mi sympatické. Přepracovaný systém odemykání zbraní a předmětů reflektuje fakt, že se v případě nového dílu Call of Duty jedná o hru jako servis. Pokud si chcete odemknout nové předměty, musíte plnit denní úkoly. Skrze tzv. Armory Challenges si zvolíte zbraň, perk, výbavu či taktické předměty a následně musíte dokončit daný počet denních výzev. Postup při získávání nové výzbroje je tudíž značně limitovaný a Modern Warfare III vás tlačí do každodenního hraní. Tento problém lze částečně negovat hraním Zombies módu, ale o tom později.

Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy
i Zdroj: Activision / Sledgehammer Games

Herní módy pro každého

Multiplayerová část letošního Call of Duty nabízí poměrně širokou škálu herních módů. Nechybí klasika (6v6 hráčů) ve formě Free For All, Team Deathmatch, Domination, Hardpoint, Search and Destroy, Kill Confirmed, Gun Game či Control, která je dostupná i v režimu Hardcore. Pokud preferujete větší počet hráčů na mapě a déle trvající boje, jistě oceníte návrat módů Ground War a Invasion. Nově se také můžete pustit do módů Cutthroat a War. Zatímco Cutthroat proti sobě postaví tři týmy po třech hráčích, v módu War se dva týmy o šesti lidech snaží o obranu či útok, a to v návaznosti na několik herních úkolů. War mód je k prozatím k dispozici pouze na jedné mapě - Operation: Spearhead a ačkoliv je zábavný, pouhá jedna mapa brzy omrzí. Revoluce se sice nekoná, ale z nabídky módů si vybere opravdu každý. Osobně jsem si nejvíce oblíbil Hardpoint, Domination a kultovní Team Deathmatch.

Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy
i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz

Ty mapy znám!

Tvůrci ze studia Sledgehammer Games si pro nás připravili dvacet herních map. Solidní počet, říkáte si. Problém nicméně vězí v tom, že šestnáct z nich už jsme někde viděli. Jak by také ne, když se jedná o recyklované mapy z Call of Duty: Modern Warfare 2 z roku 2009. Do boje se pustíte na mapách Afghan, Karachi, Derail, Estate, Favela, Highrise, Invasion, Quarry, Rundown, Rust, Scrapyard, Skidrow, Sub Base, Terminal, Underpass a Wasteland. Nenechte se mýlit, výběr map je skvělý, jelikož se jedná o léty prověřenou klasiku, ale nic to nemění na faktu, že do rukou dostáváme naprostý recyklát, a to navíc za plnou cenu. 

Do rukou dostáváme naprostý recyklát za plnou cenu.

Když k tomu přičtu nepříjemnost v podobě problematických spawnů na mapách, příliš velkou radostí neoplývám. Opět se mé myšlenky stáčí směrem k rozšířenému komunitnímu názoru, že letošní díl nelze považovat za plnohodnotný, nýbrž za DLC k Modern Warfare II. Zbylé čtyři mapy jsou nicméně zcela nové. V módu Ground War zavítáte do Levin Resort, Orlov Military Base a Popov Power. V novince ve formě módu War pak do již zmíněné lokace Operation: Spearhead. Napříč chystanými sezónami bychom se měli dočkat dalších map a já doufám, že budou zbrusu nové. Pokud se tak nestane, budu poměrně zklamaný. 

Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy
i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz

Zábavný recyklát

Klasický multiplayerový zážitek, který Call of Duty: Modern Warfare III nabízí, mohu veskrze označit za solidní. Díky pozitivním změnám, pro které se tvůrci rozhodli, se jedná o zábavnou online střílečku, která těží především z frenetické akce a skvělého pocitu ze samotné střelby. Pokud si díly Call of Duty kupujete především kvůli multiplayeru a několik iterací jste vynechali, může se s velkou pravděpodobností jednat o zážitek, který hledáte. Vše záleží na tom, zda jste ochotni investovat poměrně vysokou finanční částku za obsah, který recykluje čtrnáct let starý díl Modern Warfare 2. Zamrzí i nový systém odemykání výbavy, který je vázán na denní výzvy. Pokud si ale chcete dobře zastřílet, multiplayer Call of Duty: Modern Warfare III vám tuto možnost poskytne. Po uspěchané a nezáživné příběhové kampani se jedná o mnohem zábavnější způsob, jakým můžete letošní díl Call of Duty hrát. A o zábavu jde přeci především.

Hodnocení klasického multiplayeru: 7/10

Zombíci v novém hávu

Součástí nejnovějšího dílu Call of Duty je také kooperativní mód Zombies, který vznikl pod taktovkou studia Treyarch, a to ve spolupráci s vývojáři ze Sledgehammer Games. V jádru se jedná o extrakční akci, která se odehrává v Urzikstánu, což je nová chystaná mapa pro letošní verzi Call of Duty: Warzone, která dorazí v průběhu prosince. Vůbec poprvé v historii série se tak do boje proti nemrtvým pustíme v otevřeném světě. Pokud čekáte velkou porci inovace, pravděpodobně budete zklamáni. Zombies mód z velké části těží z loňského DMZ a pokud jste si tento mód oblíbili, je naopak možné, že se budete bavit o poznání více než já. Na výpravu za kořistí se můžete vydat až ve třech hráčích. Mapa je nicméně určena pro až 24 přeživších, se kterými můžete spolupracovat. V Zombies nenajdete žádné přestřelky s reálnými hráči, jedná se o čistě kooperativní PvE (Player versus Enviroment - hráči proti prostředí) záležitost. Pokud během průzkumu potkáte další partu, doporučuji se pokusit o spolupráci, jelikož s vyšším počtem hráčů se zvětšuje i porce zábavy.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: od 1 700 Kč (Steam)
  • Česká lokalizace: Není
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi loňský mód DMZ a zombie apokalypsu
  • Nebude vás bavit: Pokud hledáte inovativní a strašidelný zážitek

Před výsadkem do zóny plné nahnilých nepřátel je vhodné věnovat čas náležité přípravě. Pokud se do Urzikstánu chystáte poprvé, začnete pěkně od píky. Vašim úkolem je během 45 minut nasbírat co nejlepší vybavení a za pomoci záchranného vrtulníku opustit nebezpečné prostředí. A také samozřejmě musíte přežít. Mapa je rozdělena do tří zón, a to bílé, žluté a červené. Zatímco v bílé části potkáte ty nejslabší nepřátele a slouží převážně k rychlému zisku prvotní výstroje, žlutá a červená lokace vám již dokáže pořádně zatopit. Cílem je mimo plnění misí také postup do samotného centra města, ve kterém vás čeká to nejlepší vybavení a největší výzvy.

Výbava nadevše

Výstroj lze rozdělit na zbraně, taktické předměty, batoh a vestu s pláty brnění. Obecně platí, že se slabou zbraní a základní vestou si ve druhé a třetí zóně ani neškrtnete a s malým batohem si příliš kořisti neodvezete. Naštěstí se na mapě nachází obrovské množství kontraktů, za jejichž plnění získáváte odměny a herní měnu. Tu lze následně využít pro tzv. “Pack a Punch” upgrade zbraně (značně zvýší míru poškození a kapacitu zásobníku) či nákup spotřebních předmětů v místech k tomu určených. Lépe vybaveni se pak můžete vydat vstříc těžší lokaci a náročnějším protivníkům. Zbraně lze získat všemožnými způsoby, ale jen některé se vyplatí extrahovat. 

Na mapě se nachází obrovské množství kontraktů.

Důležitým faktorem je skutečnost, že i když si během výsadku vylepšíte obyčejnou zbraň na maximum a úspěšné opustíte Urzikstán, při extrakci se resetuje do výchozího nastavení. Attachmenty (doplňky) nicméně zůstávají a díky tomu má hledání vyvážené zbraně smysl. Zbraň lze také pojistit, což zajišťuje, že o ni nepřijdete ani v případě smrti či neúspěšné extrakce. Počet pojištěných zbraní se zvyšuje v závislosti na splněných aktech. Před ztrátou je tedy možné ochránit maximálně tři kusy. V části věnované klasickému multiplayeru jsem zmiňoval možnost negace nepříjemného systému odemykání vybavení. V Zombie módu se totiž veškeré zbraně a předměty, které se vám podaří z Urzikstánu extrahovat, automaticky odemknou i v multiplayeru. Díky tomu můžete celý proces značně urychlit.

Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy
i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz

V těžších částech mapy je možné získat i recepty, díky kterým se naučíte vyrábět určité předměty, které lze sice získat i běžně, ale jsou pouze na jedno použití. V případě, že úspěšně extrahujte vzácný plánek, můžete danou věc vyrábět již trvale. Žádný materiál nepotřebujete, pouze musíte počítat s časovým limitem (cooldown), který dobu mezi výrobou jednotlivých předmětů omezuje. Vyrobit můžete např. energetické drinky, které zvyšují vaše atributy, modifikace účinků zbraní (šance na zapálení nepřítele, způsobení elektrického výboje, zmražení atd.) či předměty, které zvýší raritu a sílu vašeho arzenálu. Časem je díky výrobě možné mnohem rychleji naskočit do startu samotného výsadku a nemusíte se tak zdržovat v nejlehčí zóně. Pokud plánky nevlastníte, je možné zmíněné předměty uchovávat v bezpečí pomyslné základny a v případě potřeby se jimi vybavit před odletem do Urzikstánu. V tom případě opět myslete na to, že se jedná o jednorázovou záležitost. Ale pozor, pokud zemřete, přijdete o vše krom pojištěné zbraně. V boji využijete i několik různých dovedností (tzv. Field Upgrade), jakými jsou např. energetická mina, léčivá aura či mrazivá exploze. 

Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy
i Zdroj: Activision / Treyarch / Sledgehammer Games

Bolestivý design misí

Mód Zombies je rozdělen do tří aktů, z nichž každý obsahuje poměrně slušný počet misí a je zakončen příběhovou kapitolou, ve které často naleznete odkazy na předchozí iterace. Drtivá většina úkolů je nicméně designována formou tzv. fetch questů (nasbírej, zabij, použij) a ačkoliv mi tento formát není vůbec cizí, v Zombies jsem s ním měl překvapivý problém, a to až do míry, že jsem byl poměrně hodně otrávený. Příkladem může být mise s cílem získat přístupovou kartu od velitele konvoje žoldáků. Problém nastává v okamžiku, kdy se konvoj objevuje v náhodný čas na náhodném místě mapy a pokud se zbytek hráčů, kteří se zrovna nacházejí v Urzikstánu, snaží o to samé co vy, je zaděláno na průšvih. 

Mód Zombies je rozdělen do tří aktů.

Na ten ve výsledku došlo. Když se mi po poměrně dlouhé době podařilo přístupovou kartu získat, do požadavků mise se to kvůli chybě nezapočítalo. Následující dvě hodiny jsem tak projížděl okolí a čekal jsem na chvíli, kdy se konvoj znovu objeví. Hned následujícím úkolem byla likvidace pekelných psů za pomoci mrazící modifikace na zbrani, které má ovšem pouze určitou šanci na spuštění. Pekelní ohaři navíc umírali na jednu ránu a mně trvalo několik výsadků, než jsem úkol dokončil. Řešením byl přesun do druhé zóny, kde mají nepřátelé znatelně větší množství života a tím pádem byla šance na aplikaci stavového efektu vyšší. Tyto dva příklady jsou nicméně tím nejvíce nepříjemným zážitkem, na který jsem během Zombies narazil, mód samozřejmě dokáže i zabavit.

Recenze multiplayeru Call of Duty: Modern Warfare III, solidní, leč recyklované zábavy
i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz

Kooperace za jedna

Pokud máte alespoň dva spoluhráče, kteří se s vámi do Zombies módu pustí, o zábavu na pár večerů máte postaráno. Nečekejte žádné terno, ale díky velkému množství kontraktů a vedlejším aktivitám, jako je např. čištění zamořeného hnízda či útok na tábor žoldáků, kteří jsou mimochodem opravdu tvrdým oříškem a zlikvidují vás během okamžiku, se místy ocitnete pod příjemným tlakem. Ačkoliv není prostředí prakticky vůbec děsivé, jak by jeden od zombíků čekal, tak musím uznat, že postapokalyptická atmosféra ala The Walking Dead se tvůrcům povedla na výbornou. V případě, že se vám líbil loňský mód DMZ, budou se vám zamlouvat i letošní Zombies. Kooperace s ostatnímy týmy na mapě často přináší ovoce ve formě rychlejšího postupu vstřčíc nejtěžší zóně, nejlepšímu vybavení a možnosti likvidovat ty nejnáročnější nepřátele ve formě bossů. Osobně se nicméně počítám do řad hráčů, které mód DMZ neoslovil. To stejné bohužel platí i pro nové Zombies, kteří mne sice místy poměrně bavili, ale necítím potřebu dlouhodobého hraní. Zůstanu raději u klasického multiplayeru.

Hodnocení Zombies: 5/10

 

Call of Duty: Modern Warfare III - multiplayer
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Multiplayerová složka Call of Duty: Modern Warfare III částečně napravuje nepříjemné pocity, které způsobila letošní příběhová kampaň. Díky pozitivním změnám nabízí klasický multiplayer velmi solidní porci frenetické zábavy. A to i přesto, že bez skrupulí recykluje obsah ze čtrnáct let starého dílu. Zombies, kteří jsou nově zasazeni do otevřeného světa, nesednou každému. Užijí si je převážně ti, kteří si oblíbili loňský mód DMZ, případně milují extrakční tituly.

Co se nám líbí a nelíbí?

Pozitivní změny v klasickém multiplayeru
Staré mapy jsou stále skvělé
Vynikající pocit ze střelby
Velké množství herních módů
Solidní optimalizace
Velké množství zbraní
Zombies - postapokalyptická atmosféra
Zombies - kooperační možnosti
Velká míra recyklace
Problémy se spawnováním na mapách
Nový systém odemykání výbavy
Zombies - jako celek pouze průměrné
Zombies - nešťastný design misí
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama