Zpět na článek

Diskuze: Přijdu, až budou nastavovat zrcadlo

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
27. 2. 2007 20:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

to myths.creator:
Je gamemaker programovací nástroj ? Ano. Je C++ programovací nástroj ? Ano. Dá se pomocí Gamemakeru a C++ udělat hra ? Ano. To že C++ je komplexnější, a že v něm jde vytvořit i program na programování (či tvorbu her), a že opačně to nejde (u GM), to se přeci nevylučuje s tím, abych je mohl na jednoduché bázi porovnávat. A stejně jsem to neměl v úmyslu. Jen jsem uvedl dva příklady programů (jednoduchý a složitý), v kterém se dá vytvořit hra. Podle mě je to podobné jako u systému živočichů (například). Máme tu Strunatce, jedním z podkmenů jsou např. čelistnatci, dalším z podkmenů Čelistnatců jsou např. Savci, podkmen savců např. hlodavci..atd atd. To, že např. Pláštěnci patří pod jeden kmen se Strunatci je fakt, a přesto se liší. Takže třeba taková krysa je strunatec stejně jako živočich z podkmenu pláštěnců. A liší se diametrálně. Ale oba patří do stejného výchozýho kmene. Takže se tu prostě jistá souvislost nabízí. U C++ a GM je souvislost ještě větší. Pro hlubší analýzu bych samozřejmě sáhl pro jiné dva příklady (třeba pro dva prog. jazyky), a ne pro C++ a GM.

To že před 60 lety neuspěli neznamená, že nemohou uspět v blíké budoucnosti :) ...Kdo ví, kam se vývoj požene. Někdo říká že směrem k VR. Ale jen mě prostě napadlo, jestli by k nastavování zrcadla nebylo vhodné vyrobit i nové zrcadlo.
"Revolucni a naplni bohate hry, hry s novymi principy a hry, ktere "nastavuji zrcadlo" (abych se vratil k puvodnimu tematu clanku), je mozne vytvorit se soucasnou technologii."
Jinak s tímhle se dá samozřejmě souhlasit, nerad bych tvrdil, že se se stávajícími prostředky vyrobit nedají. Spíše jsem položil otázku, jestli by to nebylo jednoduší s novým programem.

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
26. 2. 2007 18:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

to rob06 and myths.creator:
Ale já nemluvil jen o C++. Dám příklad. Třeba většina programů na tvorbu adventur je nastavená tak, že už se v ní počítá s vytvořením inventáře, stromu dialogů, editace a používání předmětů, pixelhuntingu (hotspoty) apod. A to už přeci všichni považují za omšelé a fádní. Já bych tedy rozhodně uvítal nový systém hraní adventur, a nemusel přitom programovat hned v C++, což je dosti složité. Myslím, že žádná klasická adventura se nedělá v C++.
A s tou revolucí. Psal jsi třeba o stromech a jejich osobnosti. Normálně to probíhá tak, že graficky (pomocí polygonů a textur atd.) vytvoříš strom, uděláš několik animací (např. pohyb listí ve větru), a nadefinuješ určité chování (If apod.). A ve hře se pak podle určitejch pravidel strom hejbá podle zvolenejch animací. Revoluci bych si představoval třeba tak, že by se jednotlivé části stromu nezávisle na sobě pohybovali a to tak, že nikdy ne stejně. Aniž by se muselo dělat několik animací. Zkrátka by se podle větru (kterej by se nadefinoval) simultáně strom kýval ze strany na stranu vždy jinak. Což v C++ nejde, protože to zároven není grafický program, kterej nevytváří 3D animace, a nepropočítá takovýto výpočet. Sice to s nastavováním zrcadla nemá moc co dělat, ale je to jen příkla. O tom to platí taky, třeba vymyslet dokonalejší a sofistikovanější program na A.I, o čemž si už mluvil.

myths.creator
myths.creator
Level 1 Level 1
26. 2. 2007 19:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne Programy na tvorbu adventur jsou urcene k vytvareni adventur stale stejneho typu - jde prave o takovy middleware, o jakem jsem mluvil. Daji se pomoci nej relativne rychle delat hry, ale autor ma vliv jen na obsah, ne na formu. Kdyby chtel neco noveho, musel by sam udelat novy program na tvorbu adventur, ktery by mu to umoznoval (otazka pro duvtipne: v cem by ho programoval?).

Tvuj popis nesablonovite se chovajiciho stromu je to, co jsem se snazil neumele nastinit v poslednim odstavci. Musi byt napred vytvoreny nastroje, ktere ti takovy strom zajisti. Ten strom pochopitelne nebudes delat primo v programovacim jazyce, to by bylo nesikovne. Ale budes ho delat pomoci nastroju a ty BUDES delat prave treba v C++.

V podstate rikame oba totez, ja jen obhajuju tvrzeni, ze novy pristup k tvorbe her nespociva ve zmene programovacich prostredku, ale spravnem vyuziti tech existujicich. A obecne jazyky jako C++ nemuzes ve vyjadrovacich schopnostech stavet vedle Gamemakeru.

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
27. 2. 2007 15:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@myths.creator Jo, rozumim. V podstatě mluvíme o téže věci, ale podle mě by mohl nový přístup k tvorbě her obnášet i změnu programovacích prostředků. Říkám mohl. Nemám s C++ takové zkušenosti, ale prostě nevěřím, že by zvládl naprogramovat cokoliv (co je v rámci současného výkonu počítače atd.). Game maker a C++ je jiná liga, ale stejnej sport, a proto se, myslím, dají srvonávat. Já tyto dva programy nestavěl vedle sebe (kvalitativně), ale měl jsem tím na mysli rozsah programovacích nástrojů.

myths.creator
myths.creator
Level 1 Level 1
27. 2. 2007 17:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne Ja zase nemam zkusenosti s Game makerem, ale (mozna i proto) si myslim, ze je srovnavat nemuzes. C++ neni program, je to jazyk. Pomoci C++ muzes udelat Game maker, ale pomoci Game makeru nemuzes udelat C++ (takhle postavena ta veta dokonce ani nedava smysl).

Pred nekolika desetiletimi (nechci ted placnout nesmyslny letopocet, ale bylo to po WW2 a pred Valkou v Zalivu :-) ) probehly pokusy vyvinout programovaci jazyky dalsi generace, ktere by nebyly imperativni. Ale neuspely. Nejsme proste tak daleko a poslednich 60 let se programuje porad stejne. Ani v horizontu nekolika dalsich desitek let se nejspis nepriblizime nejake revolucni zmene, vyvoj ted probiha jinym smerem.

Ale o tom tahle diskuse neni. Revolucni a naplni bohate hry, hry s novymi principy a hry, ktere "nastavuji zrcadlo" (abych se vratil k puvodnimu tematu clanku), je mozne vytvorit se soucasnou technologii. Jen by to bylo komercne neuspesne, a proto se do takovych experimentu pousteji pouze nezavisli vyvojari, kteri dokazou "spichnout hru na kolene" a maji diky tomu nad ni uplnou kontrolu.

Kowalchuk
Kowalchuk
Level 1 Level 1
26. 2. 2007 20:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne Ta tvoje revoluce stromů ta už dávno funguje akorát asi ne moc ve hrách to de podle fyzikálního modelu ale počítače todle ještě nutáhnou aby se 1000 stromů pohybovalo podle fyzikálního modelu ... proto se delaj vetsinou polygony nakterejch je animace textury s alfa kanálem pak strom má nákejch 50 poly a pro hru to bohate staci ... s tym fyzikálnim modelem by vetev musela mit cca 15 poly a list třeba 2 aby se i nak ohejbal. ageia dela takovidle ukazky fyzikalniho modelu tak mozna ma i udelanej nakej strom

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
26. 2. 2007 19:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne Fajn, tyhle programy pro vytvareni adventur jako treba AGS jsou omezujici, to rozhodne. Jenze jde o to, ze nikdo se ti nebude delat zadarmo s nejakym vyspelym enginem sitym podle tvych predstav na adventuru. Bylo by to casove narocny, ale jsem si jistej, ze by to vice mene slo udelat vsechno podle tvych predstav.

" Což v C++ nejde, protože to zároven není grafický program, kterej nevytváří 3D animace, a nepropočítá takovýto výpočet."
Promin, ale tohle je nesmysl. V c++ ten priklad se stromem samozrejme jde. Mozna C++ predstavujes neco jako AGS nebo podobnej program, ale to je nesmysl. C++ je tak obecnej programovaci jazyk, ze se tam da vytvorit na co si vzpomenes, jenom si to tam musis napsat. A pokud uz tam mas naprogramovany funkce na animaci 3d objektu, tak to jde dost jednoduse. Kazdy casti stromu by se priradila kost (tak jako by se animovala nejaka postava) a pomoci ni by se dalo pohybovat s jednotlivyma vetvema nebo cimkoliv, co bys chtel. Proste by se jen hybalo tou kosti. A jestli to chces aby to vypadalo, ze se hybe podle vetru, staci pohybovat nahodne do urcitejch smeru v zavislosti na smeru a sile vetru (to by se vyladilo tak, ze bys absolutne nic nepoznal) nebo by sis v c++ napsal funkce pro fyzikalne spravnej ohyb vetvi (narocny). Zalezi jen na tobe, do jaky miry umis programovat, opakuju, ze C++ te prakticky v nicem nelimituje, omezujou te jenom tvoje schopnosti a hardware.

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
27. 2. 2007 15:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- AGS je zadarmo, je omezující. To je jasné, to jsem nespochybnil. Ale tady jde přeci o to, že většina takovýchot programů pracuje s určitými zažitými koncepcemi (např. inventář), které by se měli změnit. Neříkám, aby se měnilii na ultra vyspělí engine, ale aby se změnil ten přístup k adventuroidnímu klišé. Klidně do jednoduchého programu.

No, C++ si po pravdě nepředstavuji nijak, je to pro mě spíš abstraktní představa, a nemám s ním zkušenosti, to je fakt, ale prostě nevěřím, že se v C++ dá vytvořit cokoliv. Příklad se stromy byl asi špatný, a chápu, jak jsi to vysvětlil. Ale revoluci si prostě představuji jako něco, co tu ještě není (a nelze stávajícími metodami) vytvořit. A proto se domnívám, že nelze měnit pohled na hry, a nezměnit přitom programy, které ten zažitý pohled kopírují. Fajn, i kdybych uznal, že C++ zváldne cokoliv, dále je tu většina programů, co to nedokáže. Většina. A o tu mi jde. Gamemaker a C++ jsem zmínil jako stupnici mezi nejjednodušími a nejtěžšími programy.

szalai
szalai
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 10:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Když bratři Lumièrové v roce 1895 poprvé spustili promítačku, spustili obrovské soukolí, jenž rázem změnilo tvář naší civilizace. Trvalo ještě několik desetiletí než z čistě zábavního, velmi mělkého formátu se stal i umělecký a s hlubším záběrem.
Proč jsem začal takto obšírně? Za počátek hraní na elektronických přístrojích můžeme považovat rok 1947, kdy Thomas Goldsmith a Estlem Mannem vytvořili pomocí katodových trubic simulaci odpálení střely na cíl. Z toho vyplývá, že herní historie je už taky nějaký ten pátek s námi. Zatím též, jak před těmi dlouhými lety film, pouze jako mělké a komerční medium. Jak dlouho to ještě bude trvat, než se vymaní z tohoto prokletí si netroufnu tvrdit. Rád bych ale přinesl můj názor, proč tomu tak zatím není.
Zatím to vypadá, že za současný stav naprosto povrchního, bez špetky něčeho hlubšího, si můžou sami konzumenti. Většina her jenž mají větší ambice než jen pobavit, komerčně propadnou i navzdory oslavným recenzím. Jeden příklad za všechny je „Psychonauts“ - průměrné hodnocení bylo téměř 90%, přesto komerční propad. Existují i výjimky např. MDK od Dave Perryho – dá se mluvit až o surrealismu v level designu. Nebo Metal Gear Solid Hideo Kojimi – scénář kvalitního akčního filmu.
V dnešní době nikdo nevydá hru bez toho aniž by na ni chtěl vydělat peníze. To u filmu platilo ze začátku taky, ale postupem času vyrostla generace milovníku filmu, která byla ochotná zaplatit výrobu filmu, protože mají film prostě rádi a počítají s tím, že to může být nenávratná investice. Určitě je jen otázkou času, kdy vyroste generace herních mecenášů, kteří nebudou stavět formu nad obsah.
Výše zmínění mecenáši budou ochotní dát peníze i na hry, kde bude mít hlavní slovo spíš než technická vyspělost např. emoce, které současné herní scéně chybí jako sůl (píšu o produkci Euroatlantické civilizace). Uvedu na přikladu dnes populárního epizodického hraní, konkrétně HL2 episode, která je opět postavena jen na komerčním základě, místo aby se snažila v hráči vyvolat nutkaní koupit si další díl kvůli tomu, jak se bude příběh vyvíjet, kdo koho podvede nebo, kdo se ukáže být někým jiným než se zdá. Motivuje kupujícího ke koupi jen tím, že mu nabídne novou zbraň a projížďku po lese.
Ideální pro tvorbu hry je se spojit s lidmi od filmu. Oni mají přece jen delší zkušenosti s tím jak psát scénáře, pracovat s kamerou, jak vytvořit scénu, která vypadá věrohodně a přitom nestojí majlant etc. Další faktor, který je opomíjen, je hudba a ozvučení vůbec. Netvrdím, že herní hudba je vždy špatná, najde se i výborná. Jenže málokdy koresponduje s hrou, většinou je spíš naprosto separátní produkt. K „dokonalosti“ to u některých svých her dotáhly „EA“, tím že v některých svých hrách jen přilípne soundtrack složený ze známých skladeb. Herní in-game animace jsou dělány lidmi, kteří nemají o střihu nebo dramaturgii ani ponětí. Tohle všechno jsou věci, které je potřeba se naučit od filmového průmyslu, a následně dopilovat přesně na míru potřebám her.
Je potřeba, aby přišli producenti se silnou vizí jakou chtějí hru a byli umělecky naprosto nezávislí, ale zároveň dokázali to, že jejích projekt bude komerčně natolik úspěšný, že se alespoň zaplatí produkci. Tím ukážou ostatním, že hry můžou byt něčím víc a zároveň přinést peníze. Uvedu dvě jména Quentin Tarantino a David Lynch, kdyby se někdo takový objevil v herní branži znamenalo by to skutečnou revoluci.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 10:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@szalai David Lynch mozna by nejakou uchylarnu udelal, ale proc proboha Quentin Tarantino? Co by ten sasula zpusobil za herni revoluci? Dyt uz jeho filmy vypadaj jak pocitacovy hry. Akorat je nikdo nehraje. Co by tak vytvoril, dalsi strilecku, rubacku, mlaticku? To ma byt nejaka hloubka? Revoluce? Dobrej for.

Navic nic z toho nema spolecneho s realismem a s nastavovanim zrcadla ;-)

szalai
szalai
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 12:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Quentina Tarantina jsem myslel proto že doáže udělat zaroveň dobrej a zaroveň popkulturní film. Chtěl sem poukazat na to že pokud mají hry reflektovat ralitu asi by bylo potřeba změnit přístup k jejich tvorbě

Lukáš Grygar
Lukáš Grygar
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 12:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@szalai S Quentinem bych nepocital, jeho legendarni vyrok o "strkani ptaka do svyho Nintenda" ho vymezil jako zarytyho odpurce her, byt se pak podilel na jedny interaktivni "hre" na strihace.

Ale jinak celkem souhlasim, i kdyz bych spis mluvil o zmene samotnyho uvazovani.. jak vidno i z tyhle diskuze, na obou stranach barikad (hraci vs vyvojari) existujou pevne zazity principy, ktery je holt potreba konfrontovat. Chce to cas a nejakou velkou hru, ktera s vnimanim her zamava. Heavy Rain? Uvidime.

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 16:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@szalai "Ideální pro tvorbu hry je se spojit s lidmi od filmu."
Tot otazka... Myslim, ze to uz pak nebude ani hra, ani film, proste neco mezi. Nechtel bych, aby se to stalo se vsema hrama. Rekl bych, ze za par let se hry rozdeli na dva proudy - jeden bude pokracovat tak, jak ho zname doted (strategie, RPG, logicky hry apod.) a dalsi bude 'interaktivni film'. Film je pasivni zabava, tohle bude aktivni. A ted je otazka - bude to hra nebo film? Nebo ani jedno? Da se o necem takovym mluvit jeste jako o hre?

szalai
szalai
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 17:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- Nechtěl sem obsáhnout tuhle problematiku celou. Taky nechci aby se hry změnili na pouhy interaktivní film.
Prostě si myslím že od filmařu je co se učit. Jak říka Lukáš až příde někdo kdo ukaže cestu tak v tu ránu budou pasé namitky že to nejde.

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 19:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@szalai mickthemage: To ale stalo za prd, protoze se to teprv rozjizdelo a nedalo se tam v podstate skoro nic delat. Neco takovyho dneska uz snad nehrozi :)

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 15:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@szalai Akira Kurosawa. Dokonalé spojení literatury, hudby a malířství ve filmu. To by byla pro hry ta správná revoluce !

Hamt-Ath
Hamt-Ath
Level 1 Level 1
24. 2. 2007 22:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

kdyz uz se tu tak vasnive diskutuje, tak byvh taky prispel...
uz davno si kladu otazku, proc me hry nuti porad jen zachranovat svet (rekl sem to prehnane, ale chapete :) ), proc me nuti zabijet vzdy nejzlejsiho z temnych bohu, i kdyz sem vlastne jen chudy vesnicky balik (pokud se ze me teda nevyklube potomek krale ze? :) ) a enbo proc sakra ja sem proste dycky ten, co je o 1 a vic stupnu vejst nez ostatni postavy ve hre... proc zkratka nemuzu hrat obycejnyho cloveka...? Co tagle pribeh o cloveku, kteremu doktor sdeli, ze ma smrtelnou chorobu, a ze mu zbyva tolik a tolik casu.. takovejch filmu uz tu bylo asi milion a hra by se tak dala udelat taky!
Myslim si, ze hlavni problem proc to takhle neni, jsou hraci!! Opravdu.. kdyz uz se nekdo snazi prijit s hrou ktera neni o sekani hlav, strileni milionu nepratel a hlavne o pixel shaderech 3.0, super texturach a ohromnym hernim prostredi, tak proste neuspeje! neuspeje, protoze hraci sou proste ovce co dou jen na raci o grafice a volnosti v reseni misi... podivejte se na vsechny ty hry, o kterejch se basni jako o revoluci, ale bohuzel je jaxi nikdo nekupuje.... proste.. dokud se nezmeni hraci, a dokud hraci nebudou sami chtit hrat hry o obycejnych lidech, tak se takove hry delat nebudou.... je to jako v ekonomice.. nabidka a poptavka... :)

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
24. 2. 2007 22:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hamt-Ath Hrat hru za cloveka, co mu doktor oznamil, ze ma rakovinu? A co s tim? To ma byt jako hra? Pribeh? Co by se tam jako hralo? To bys hral za cloveka, nebo za rakovinu? ;)
Kdyby tam nebylo v pribehu nejake zajimave pokracovani a nejaky herni motiv, ktery by z toho udelal skutecnou hru (jako treba vnitrni vesmir, hrat za malou raketku, kterou v tele budeme likvidovat rakovinotvorne bunky), bez toho? Co by se tam proboha hralo? Nebo, jako ze by to byla adventura? Prijdeme do nemocnice, klikneme na dokotora, ten nam oznami, ze mame rakovinu. Jdeme domu, klikneme na manzelku a oznamime ji, ze mame rakovinu, klikneme na deti a oznamime jim, ze mame rakovinu. Sedneme si ke stolu a vsichni jsme moc smutni? Je to dost normalni? Nastavene zrcadlo? Oprostene od fantazie? To ma byt hra?

Kdysi sem tohle tema rozvedl i zde v diskusi na hrej a nikdo to moc nepodporil. Ale najednou by vsichni chteli nastavovat zrcadlo.

A ted bych radeji stokrat a po tisiciprvy vesmirne mutanty ze vzdalenych galaxii a nadrzene nymfomanky z galaxie Vega, a brodil se potoky krve a vyhreznutych strev odpornych vetrelcu a smrdutych goblinu.

Hamt-Ath
Hamt-Ath
Level 1 Level 1
24. 2. 2007 23:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 ty si me ale vubec nepochopil!
ja jsem to za A) uvadel jen jako priklad, ale hlavne jsem to myslel tak, proc nekdo neudela hru o necem co muze kohokoli potkat... asi tezko se ti totiz stane ze bys zrovna zachranoval svet :) :)
a to ze by na todle tema nesla udelat hra? proc ne?
kdyz si odmyslis z fahrenheitu tu silenost s magii, mystikou a tajemnejma silama, tak ti taky vyjde docela obycejnej pribeh... a hrat se to dalo, a velice dobre!
snaz se si rpedstavit co bys delal ty kdyby ti rekli ze treba do roka ses pod drnem...
sel by ses ozrat? sel bys naposled pomilovat svou pritelkyni? sel by ses rozloucit s rodicema? nebo by ses projel v aute? ale to neni vsechny... proste v ty hre yb se dala vylicit spousta pocitu!
ale jak rikam.. byl to jen priklad

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
24. 2. 2007 23:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hamt-Ath No dyt sem to rikal! Clovek s rakovinou? Pribeh? Ani nahodou! Zase by muselo jit o to, jak clovek bude reagovat a neco resit, o rakovinu by neslo. Takze by se z toho musel stat nerealnej pribeh, aby to bylo zajimavy. Neco treba jako ten film, kdy Michaelovi Duglasovi jednoho dne v zacpe na silnici ruplo v bedne, vzal brokovnici a prochazel se mestem na vostro... Normalni pribeh, normalniho cloveka? Ne, i Normality bylo Nenormalni. Hry lidstejsi ano, ale ne hrat hry v normalnich situacich za normalnich okolnosti. Proc bych to vubec hral? Co by me k tomu vedlo?

I takova detektivka, kde by nebylo nic nadprirozeneho pro obecneho cloveka neni normalni. Neni normalni byt detektivem a resit vrazdu, pro urednika, co kazdy den travi tim, ze jde rano do prace a vecer se diva na televizi. Zajimave je zajimat se o nenormalni veci.

Lukáš Grygar
Lukáš Grygar
Level 1 Level 1
24. 2. 2007 22:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Kdyz to vezmu na prikladu Facade, tak tam je expozice podobne "primitivni" - manzelska hadka. Co s tim? To ma byt jako hra? A prece, ona to hra je, byt spis divadelni, nez pocitacova. Ale s plnohodnotnou interakci ze strany hrace.

Me taky prave ted nenapada zpusob, jak naroubovat dejme tomu adventuru na pribeh cloveka, co umira na rakovinu. Ale to prece vubec neznamena, ze by na necem takovem hra nesla postavit, at uz by v ni poletovala raketka nebo ne. Staci jit proti konvencim "kultury kriplu", kdyz to reknu hodne osklive, a otevira se obrovsky prostor pro v clanku zminovana dospela temata.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
24. 2. 2007 23:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar Vsechno ma sve meze. V hrach musi byt napeti, spor, neco se tam musi resit. Nejde hrat za cloveka, co ma rakovinu a nemit k tomu nic pridruzeneho. Jen prosta realita, zrcadlo. To je proste blbost. To radsi zustanu nadosmrti kulturnim kriplem (a ja ten vyraz o sobe pouzivat muzu, me to neurazi :)

Ano, mohou takove hry vzniknout z prostredi undergroundu, bylo by to zajimave, jako Facade, ale jako komercni hra? to prece nejde. Hry jsou vylozene stavene na temata pop kultury, jsou jim site na miru. Je to konvence?

Hry potrebuji lidstejsi charaktery, lidstejsi dotek vyvojaru, nez maji doted, ale neznamena to, ze by se mely zbavovat sve identity. Tys to tak samozrejme nemyslel, ja to vim, jde o obohaceni sceny, ale uz se tu objevuji nazory, ze kdo hraje hry, kde se sekaji hlavy, atd, ze pak jsou lidi tupci -ovce, nebo dokonce, ze vedeckofantasticke a fantasy temata z her zmizi do budoucna na dobro, nebo kdo to predtim psal... Proc? Dyt hry jsou od toho, abychom hrali za barbara, za pilota vesmirne stihacky, za vedce niciho mutanty z alternativni dimenze. To sou proste hry. Clovek s rakovinou at se snazi sebe vic, ale pro me to hra neni.

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
24. 2. 2007 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Souhlasím. Při poslouchání hudby s textem o obyčejných věcech mě často napadá (pokud se jedná o něco vydařeného, co bych uvítal jakožto prvek vhodný implementace na podbarvení určité atmosféry nebo situace) : tak tohle by do počítačové hry nešlo. A vždy si zkouším představit koncept, kam by tato hudba zapadla. Myslím si, že ačkoliv by mnoho lidí uvítalo hru "umírněnější" v tématech a žánru, zkrátka o obyčejných věcech, otázka je, jestli by bylo pro většinu vývojářů zábavné ji vytvářet. Při tvoření fantaskního světa vývojář více uplatní svoji vlastní fantasii, a vymýšlení všelijakých vesmírných korábů a stvůr mi přijde zábavnější, vezmeme-li v potaz, že by tato mainstreamová hra byla vyvíjena třeba dva, tři roky. Bylo by zábavné navrhovat reálné, normální, všední, ničím nezajímavé budovy například ? Možná ano, a když za práci grafik dostane zaplaceno, tak je mu to asi jedno. Ale co ti vedoucí firmy, ti vizionáři, kteří jsou povětšinou velkými herními fanoušky, a mají tak touhu vytvořit hru, kterou by si sami rádi zahráli, jak sami často říkají. Kdo by nechtěl zkusit svůj vlastní pohled na RTS žánr, vytvořit systém, který by ho sám bavil ? Hodně lidí co dělají hry se zkrátka rekrutují z hráčů, a řekl bych že spokojených hráčů. Často se najde vyvojář, který říká, že ho stále to sáme x neoslovuje, a že chtějí vytvořit něco nového, ale kdo to většinou splní ? Málokdo. A se svojí vytvořenou hrou jsou většinou spokojeni.

Přijde mi jen zajímavé, jak se často říká, že chyba je v nás, hráčích. Když by ale většina lidí uvítala obyčejnou hru s "neheroickou" tematikou, a počet hráčů Sims nebo Second Life to jen dokládají, není chyba také na straně vyvojářů ? Možná se bojí přijít s něčím nových kůli penězům. Ale mohou si přeci spočítat, že by taková hra měla reálnou šanci na úspěch, a to i u lidí, kteří normálně nehrají.

pipin
pipin
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 10:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Z větší části souhlasím. I mě tyhle "civilní scény" ve hrách baví (pozor ale, nelze je vytrhávat z kontextu. Scéna s expřítlekyní ve Fahrenheitu potěší o to víc v kontrastu s tím, co se hrdinovi děje předtím a potom) a proti nastavování zrcadla nic nemám, ale vypíchl bych tu soudržnost s hratelností - zmiňovaná TLJ (první dí, Dreamfall jsem nehrál) přímo bují tím, co nazývám "adventurařením" - nelogickým používáním předmětů a jejich šílenými kombinacemi (viz lovení nafukovacího kruhu - kachničky) a pak mě taková hra prostě nudí (však to taky na jiném příkladu zrovna dnes kritizuje na svém blogu PD)....

Overwatch
Overwatch
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

výborný článek, který nasadí brouka do hlavy, aneb "proč to tak sakra není?"

Carr1
Carr1
Level 1 Level 1
22. 2. 2007 23:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Naprosto souhlasim, na scenu z Fahnrenheitu sem dlouho vzpominal, a nejvic jak hral sve ex-pritelkyni na kytara. Je to presne tak, jak Lukas pise, jsou to situace, ktere jsme si sami prozili, takze jedine tak se muzeme s postavou ztotoznit a vedet, jak se citi. Zkuste kazdy napsat nejakou hru, ktera vas necim podobnym oslovila. Ja rikam Fahrenheit a konkretne uvedena scena s ex-pritelkyni.

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 18:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Taky mě napadá, že aby se změnil přístupk k hrám (nové pojetí atd.), chtělo by to i změnit vývojové nástroje. Přeci jenom, od Gamemakeru až po C++....je otázka, jestli se v tom dá vytvořit něco revolučního. A to může bejt problém, vytvořit novej programovací systém není žádná sranda.

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 19:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne Problem je v lidech, ne v softwaru. V C++ muzes vytvorit takrka cokoliv si vymyslis, limituje te jenom vykon pocitace a tvoje schopnosti. Programovani je stejne nejlepsi hra :) Jde o to mit napad, prevedeni do hry zas tak slozity ani vetsinou neni.

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 21:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- Tak to si právě nemyslim, že v C++ můžeš vytvořit cokoliv. Respektive můžeš, ale nebude to revoluční z hlediska nového herního systému. Většina programů je totiž nastavená na zažité konvence, např. při adventuroidním postupu, a co se mění, je většinou příběh, prostředí (grafika) puzzly, dialogy nebo sem tam se objeví nějaký ten detail, který je systémově originální. Ale bavíme-li se o revoluci "nastavení zrcadla", myslím si, že je třeba i nového systému v hraní her. A že převedení nápadu není problematické tak jako jeho vymyšlení? Velice často má vývojář velice pěknou vizi a nápad, a zhatí to zpracování. Od chyb v systému (v A.I., shutdowny, HW nároky) až po slabou audiovizuální stránku. I když, naopak je to asi častější, to je fakt.

".Programovani je stejne nejlepsi hra :)"
Jo, tak to je taky fakt :)

myths.creator
myths.creator
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 22:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne V C++ muzes vytvorit cokoli v ramci toho, jak dneska pocitace pracuji. Nemyslim, ze bys kvuli "novemu pojeti" a "novemu hernimu systemu" musel sahat az tak daleko, abys rusil soucasne principy vypocetni techniky.

Problem s tvorbou her je dneska v tom, ze je to prilis nakladne. Sebelepsi napady prijdou vnivec, kdyz je kvuli nedostatku casu a penez stihnes do hry zapracovat jen napul, nebo vubec ne. Proto myslim, ze vbrzku prijde era middlewaru, kdy se spolecnosti rozdeli na tvurce technologii a tvurce obsahu. Nikdo nebude mit dost prostredku na tvorbu obojiho - proto nekteri budou vyvijet jen nastroje a dalsi si je budou od nich licencovat a dodavat samotny design hry.

To samozrejme tvorbu novatorskych a nevsednich her jeste vic zabrzdi, protoze vyvojari middlewaru budou schopni sve produkty obdarit jen urcitou omezenou mirou flexibility. Originalni hry budou proto nadale vznikat hlavne na poli nezavisle sceny, v prostredi, kde jeden clovek nebo mala parta lidi dokaze vytvorit hru vcetne technologickeho podvozku. Samozrejme jednoducheho. Takze se na soucasne situaci zas tolik nezmeni.

Cestu ven za zacarovaneho kruhu by snad mohly poskytnout skutecne pokroky v technologiich umeleho zivota (Artificial Life), ktere by poskytly prizpusobivejsi herni svety. Ale na to da sotvakdo penize, protoze z toho neni okamzity profit a velka dlouhodoba investice kazdou herni firmu polozi.

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
26. 2. 2007 16:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne To, ze to casto zhati zpracovani je pravda, ale tady byla rec o tom, ze se v C++ neda vytvorit nic revolucniho. To je omyl. Rekni jedinou vec, co potrebuje revolucni hra a podle tebe by to neslo. Nemyslim si, ze neco takovyho doopravdy existuje, vzdycky se to da nejak udelat. Mozna jsi to napsal jinak, nez jsi myslel. Ja bych souhlasil, ze je treba nejaky vyvojovy prostredi pro lehci vyvoj her, min limitujici nez C asi tezko neco najdes. Samozrejme, kdyz uz se vyvojari nebudou muset zabyvat grafikou, proste reknou tady bude stul, tam bude strom, tady budou dva lidi, nadefinujou jim jednoduse osobnost, tak se samozrejme bude jednodussi vytvorit revolucni hru, problemy s technikou odpadnou. Jenze na neco takovyho si pockame jeste hodne dlouho.

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
24. 2. 2007 23:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě stále baví zabíjet vesmírnej "scum", a ničit vzdálené galaxie. A myslím, že se toho ani nikdy nenabažím :) ...stále si rád zahraji poctivý RPG nebo akční hru. Ale jde tady o možnost té volby, o které mluvil (psal) Mr.Grygar. Zkrátka aby i na trhu byli zastoupeny hry o běžných věcech. A ta možnost volby tu zatím není (co se mainstreamu týče). U takových filmů mě na druhou stranu vadí, že vzniká tak málo kvalitních Sci-fi, fantasy nebo horrorů, a často se točí filmy o běžných věcech, na které tak často nemám náladu. A jelikož mám sci-fi, fantasy a jiná takováto témata (historie např.) rád, tak si říkám, že jsem radši jaká je situace kolem poč. her, než kdyby byla stejná jako u filmu. Ale teoretici a odborníci z obou odvětví tvrdí totéž: Film je v úpadku/Hry jsou v úpadku. Což na druhou stranu říkali i často v minulosti, takže....vem to čert. Na nedostatek originálních her si možná někdy stěžuji, ale stále spokojeně hraji :) ....jen doufám, že s přibývajícími léty nedopadnu jako Dan Vávra....což na druhou stranu může být i osvícení.

....a ještě poznámka: psychonauty jsem nekoupil ani nehrál, takže nejsem správnej herní revolucionář :)

____
____
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 15:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Lukáš představuje takovou první vlaštovku mezi publicisty, kteří vyhlédli dál než za obzor herní branže a zjistili, že v porovnání s literátními či výtvarnými díly si hry - v určitém ohledu! - nestojí zrovna nejlépe. Třeba nyní začínají být pisálci o hrách skutečně kritičtí. Konečně...

petr.budvarek
petr.budvarek
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 12:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Stačilo by, aby postavy "zcivilněli". Aby postavy nebyly jenom kladné a záporné. Aby i naprosto kladná postava musela udělat něco špatného.

____
____
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 15:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@petr.budvarek Pro samý začátek by stačilo, kdyby herní postavy byly alespoň kladné nebo záporné; civilnějšími by se mohli stát až později. Teď jsou především prázdné.

Seecheck
Seecheck
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 16:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@____ Pokud chce někdo hrát za postavu, jejíž stěžejní vlastností je OPAK prázdnoty, s Dreamfallem si alespoň na nějakou dobu vystačí - když už jsou tam rovnou tři :)...

____
____
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 16:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Seecheck Dreamfall jakožto výjimka nechť je vyřazen z diskuze o obecné úrovni počítačových her:o)

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 13:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@petr.budvarek Si ted nak nevybavuju, kde by byla herni postava naprosto kladna?

Taan-Stari
Taan-Stari
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 14:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Superman? :)

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 01:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ale reflexe je jen jeden smer, ktery se hram nedostava. Druhy je totalni antireflexe, surrealismus, coz je dokonce forme her mnohem blizsi, nez nejake neorealisticke zrcadleni. Vic umeni, vic snu, vetsi odvaz, fantazii, vice takovych Dreams To Reality, zpatky k vlivu Crya a Alenky v risi divu.

Lukáš Grygar
Lukáš Grygar
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 00:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

robotron:
"Facade, ale jako komercni hra? to prece nejde"

Rikas ty. Nesouhlasim. Facade je samozrejme technologicke demo, ne ucelene dilo. Postavit na jeji technologii masam srozumitelnou hru, nevidim duvod, proc by z principu nemohla (alespon marginalne) uspet.

"Neni normalni byt detektivem a resit vrazdu, pro urednika, co kazdy den travi tim, ze jde rano do prace a vecer se diva na televizi."

A plati tedy, ze pro detektiva neni normalni byt urednikem? ;)

Opet ale zduraznuji, ze nikdo tu nemluvil o simulatorech "obycejneho zivota", ale o hrach, ktere k obycejnym i neobycejnym zivotum budou nest nejakou vazbu. Ty soucasne ji v 99 procentech pripadu postradaji.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 00:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar Plati, ale obavam se, ze detektivu hrajicich si na urednika, nez uredniku hrajicich si na detektivy je kapanek mene... (o malilinkato) Ja bych se teda do projektu urceneho detektivum na hrani nepoustel :)

Ani nevim, jestli detektivove hraji hry? Urednici urcite ;)

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
25. 2. 2007 00:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar Co to znamena vest vazbu?

szalai
szalai
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 18:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Neni to nahodou Vesničko má středisková?

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 13:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Docela zajimavej clanek, je dobre, ze tady takovy veci vychazi. Libilo by se mi, aby hry vypravely zivotni pribehy ze soucasnosti, ale tak, abych hral za nejakou vyjimecnou postavu v nejaky zajimavy zivotni situaci. Nechci hrat za nejakyho prumernyho cloveka, co si zije svuj nudnej zivot nebo nedela nic moc zvlastniho, to si prece muze vyzkouset kazdej ve svym zivote. Stejne tak jako nikdo nejspis nebude tocit film o obycejnych lidech v obycejnych situacich, protoze by to byla nuda. Problem je spis v tom, ze i kdyz se zvoli nejaka situace ze soucasnosti, tak je v tom pribehu spoustu klise, obsahuje nerealne chovajici se postavy a celkove to neni moc uveritelny.

Mimochodem ta scena z Fahrenheitu podle me nebyla tak pusobiva proto, ze by to bylo z beznyho zivota, ale spis proto, ze tam byl kontrast mezi tim, jak byl Lucas totalne nadne a vtom ho prijde navstivit jeho byvala. Kontrast mezi necim hroznym a krasnym, takze ta scena pusobila docela silne.

____
____
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 15:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- Správně. Buď neobyčejní lidé v obyčejných situacích, nebo obyčejní lidé v neobyčejných situacích. Rozhodně žádná průměrnost!

frix@seznam.cz
frix@seznam.cz
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 15:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@-Rob- zajimave pojato... navsteva byvale = neco krasneho? :)

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 15:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@frix@seznam.cz jak kdy, ale tam bylo videt, ze ji rad znovu potkal ;)

monthy1990
monthy1990
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jasne , nekdy muze byt sranda delat obvykle veci tim ale nemyslim The Sims.Ti me nijak zvlast nenadchly.Bylo by fajn mít hru,jako je ta co hraju neustale.Jmenuje se Život

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 00:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hry nereflektuji skutecnost, protoze je to protipol jejich prapodstaty. Hry se vzdycky soustredily na reality, ktere normalni clovek nemuze zazit, na skutecnosti, ktere jsou zajimave tim, ze nejsou realne, realne dostupne.
Science Ficton, Fantasy, pohadky, simulatory, fantaskni horory, kyberpunk...
Jenze to vsechno se casem semlelo rychle narustajici komerci do neustalych klise tisickrat omletych. Proto volame po zmene! Nedostava se nam reflexe soucasnosti. Ono to neni vylozene neco, co by hram sedlo, co by pro hry bylo specificke, potrebne. Ne, je to touha po necem, ceho se nam nedostava.
Jenze z hlediska mainstreamu nikdo netouzi po nastaveni zrcadla, protoze takove hry by byly neatraktivni. Zkusenejsi hraci, lide, co maji sirsi rozhled, volaji, ale tech bude vzdy mensina. Uspokojit je muze underground, ale ten je az na par vyjimek z hlediska hodnot katastrofalni, spise kopiruje komerci.

Defcon s nama....

Bude trvat dlouho, nez se vytvori konkurence v nezavislych a komercnich projektech, jako je tomu u jinych oboru. Tak za 10, 20 let mozna?

Zatim si musime vystacit s nastavovanim zrcadla sami sobe...

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 01:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Souhlas - hry umoznuji prozit to co ve skutecnosti nemuzeme. Proto tak lakaji. Simulator uklizeni a zehleni by asi nikoho nezaujal...

Lukáš Grygar
Lukáš Grygar
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 07:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Zatimco simulator bydleni, manzelstvi a chozeni do prace patri mezi nejprodavanejsi hry historie..

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 09:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar Simulator bydleni a manzelstvi je atraktivni pro lidi, kteri bydli u rodicu a nejsou manzely ani manzelkami, tedy deti a odrostlejsi deti. Nedovedu si predstavit mamu v domacnosti, ktera cely den vari, uklizi, vodi deti do skolky a ze skolky, nakupuje, a pak si vecer na chvilku oddychne u Sims? Ne. Je to stejne, jako se vsim, hrajeme si na to, co z vlastni zkusenosti jeste nezname.

Simulator uklizeni a zehleni by opravdu nebavil nikoho. S tim se muze kazdy nudit uz ve skutecnosti a nepotrebuje k tomu pocitace....

Nebo Lukase Grygara by to bavilo? I kdyz proti Gustovi ;-)

Lukáš Grygar
Lukáš Grygar
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar (reakce na nize)

Toliko jsem si rypnul, o nejake "simulatory uklizeni" tu prece vubec nejde. I kdyz takove Katamari Damacy..

Screamer
Screamer
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 20:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

muj nazor je takovy, ze jedna z pricin je ta, ze ve filmu ovlada vsechny figurky jeden clovek (resp. jeden tym lidi), kdezto ve hre ovlada minimalne hlavni postavu hrac, teda kazdy divak, kdyz vezmu jako paralelu film, jak muzete vypravet pribeh postavami, ze kterych minimalne jedna nechce spolupracovat? napriklad v ve Falloutu mate moznost delat i pekny hajzloviny (krom toho ze mate i mensi moznost hrat za zapornou postavu), ale vetsina hracu hrala temer zakonne dobro (ikdyz ja nepokladam za dobro vyzabijet tlupu najezdniku) nebo delala to co bylo zrovna nejjednodussi, kdybyste chteli po hracovi aby na prvni pohled celkem bezduvodne zabil sveho pritele, protoze to je potreba pro pokracovani pribehu, asi byste moc neuspeli..

Nastvany_Cernobyl
Nastvany_Cernobyl
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 20:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Screamer Ve Falloutu jsem hral za hodnaka dokud me to neprestalo bavit. Pak jsem prisel a vylidnil Shady Sands, Hub, Pohrebiste, Necropolis, bratry v Bratrstvu a Junktown... A ve dvojce... mno, rekneme jen, ze ne nadarmo me prezdivali Lonely Wolf, pac vsechny ostatni jsem sejmul. :-) Proc? Nudaaaaaaaaa.

casper185
casper185
Level 1 Level 1
24. 2. 2007 22:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nastvany_Cernobyl já zase ve všech hrách jsem ten nejdobřejší z dobrých (pokud tedy nehrajete přímo za zločince že), protože mi přide takový divný hrát kupříkladu za temnou stranu síly v sw hrách a podobně...samozřejmě má to své kouzlo, ale je mi to nějak proti srsti (hlavně proto, že zlo je ve všech filmech zvýhodněno, a tak je vlastně větší výzva hrát za ty hodné - prostě mi levná americko-německá produkce běžící na našich tv kanálech vymyla mozek :)

____
____
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 15:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jinak, Lukáši, opravdu si myslíš, že citace nejmladšího Hrušínského z filmu Marečku, podejte mi pero! je v tomto případě tím nejvhodnějším nadpisem?:o)

Lukáš Grygar
Lukáš Grygar
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 16:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@____ Na vhodnejsi jsem neprisel. Bez nastaveneho zrcadla neni vecer u televize kompletni!

____
____
Level 1 Level 1
23. 2. 2007 16:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Grygar Nějak se nemůžu zbavit pocitu, že tvoje závěrečná myšlenka je hlubší, než se na první pohled zdá. Ale abychom se vrátili k tomu nadpisu. Bral bych ho, kdybys po tomto svém článku přestal s počítačovými hrami a nevrátil se k nim dřív, než nastaví zrcadlo:o)

Reklama
Reklama