Mortal Kombat 1 nezavře dveře nikomu. Sice vyjde bez cross-playe, ale zato s prvky přístupnosti
Jeden z největších výdobytků, kterých hry dosáhly, je zcela bez pochyb akcent studií na prvky přístupnosti. Od dob, kdy bylo i pro ty největší týmy velkou raritou nabízet různé velikosti titulků, se dostavily časy, kdy se stále pravidelněji řeší i specifické poruchy – jako například narušené motorické funkce, slepotu či také nedoslýchavost. Tyto poruchy dosud řešilo hlavně Sony, které si na tom postavilo i jméno. Vzpomenout si lze ostatně na jejich The Last of Us 2, Horizon: Forbidden West nebo i Spider-Mana 2, kdy nyní můžeme započítat i chystaný Mortal Kombat 1.
- Vývojáři Mortal Kombat 1 popisují detailní seznam prvků přístupnosti
- Mysleli na hráče s poruchou sluchu, zraku i hybnosti
- Taktéž uvedli, že hra při vydání nenabídne cross-play, jelikož bude přidán až zpětně
Všechny prvky přístupnosti nového dílu Mortal Kombat můžeme podobně jako vývojáři rozlišit do 4 základních tříd podle zacílení:
- postižení zraku (slabozrakost, barvoslepost, ale potenciálně i slepota),
- narušení auditivních funkcí (nedoslýchavost, potažmo až hluchota),
- narušení motorických funkcí (omezení hybnosti či reflexů uživatele)
- obecné skupiny pomocí bez vazby na konkrétní formu oslabení (zde bývá kladen důraz na nejrůznější usnadnění hry pro nově začínající hráče).
Formy vizuální podpory
NetherRealm v tomto ohledu začínají své povídání tím, že upřesňují, co je jejich cílem. „Přístupnost... pro nás znamená vyhnout se a odstranit všechny zbytečné překážky, které brání lidem s různým postižením užívat si hry. Věříme, že hry jsou medium pro každého, a snažíme se vytvářet a udržovat přístupné tituly pro všechny naše hráče.“
Přímo u zrakové opory uvádějí tyto prvky přístupnosti: (česky nelokalizovaná) čtečku menu, která bude automaticky aktivní již při prvním spuštění hry. Dále režimy barvosleposti, které upravují uživatelské rozhraní pro 3 základní poruchy barvocitu: Protanopie (zelené světlo), Deuteranopie (červené světlo) a Tritanopie (modré světlo). A dále i změna pozice ukazatelů zdraví.
V tomto případě je důležité to, že hráči budou moci ve hře přemístit ukazatele zdraví. Toto přemístění bude směřovat níže ke stabilizačnímu bodu obrazovky (tedy obecně k místu, kam se klade stabilizační tečka za účelem soustředění).
Další prvky, které se řadí k vizuální opoře, jsou pak spojené se zvukem a jeho praktickým využitím. Jednak je zde deskriptivní audio, kde vám vypravěč (opět ne v češtině) popíše, co se děje na obrazovce (včetně filmečků a fatalit), a dále extra zpětná vazba. Touto zpětnou vazbou je chápáno dodatečné spuštění zvukových efektů u specifických činností nebo také momentů. Příkladem je dosažení určité hranice zdraví vaší postavy či protivníka (např. 25 či 50 %); dále konec souboje a konkrétní typ úderu; nebo aktivace bloku a skrčení postavy.
Poslední typy vizuální opory, který vývojáři zdůrazňují je zvuková navigace v režimu Invasions. Tento režim před hráče staví shora viděnou mapu, kde se pohybuje po daných drahách, přičemž podstata opory spočívá v tom, že hráč dostane odezvu v závislosti na povaze přístupových bodů (odlišně zvukové efekty se tedy generují např. na činnosti, které jsou dostupné, uzamčené apod.).
Formy auditivní podpory
Podpora v části sluchové opory je dále řešena méně obsáhle než vizuální. Její hlavní těžiště leží v titulcích a rozšířeném nastavení konkrétních zvuku, kdy u titulků, lze navolit už řečenou velikost, zatímco u zvuků i využití směrového prostorového audia.
Formy motorické podpory
Mezi funkce zaměřené dále na motorickou přístupnost patří přemapovatelné ovládací prvky na konzolích. Ty jakožto alternativa k PC kombinaci klávesnice a myši umožňují stejně přizpůsobit všechny herní vstupy (ale ne navigaci v menu) a namapovat je na tlačítka vašeho ovladače.
Vstupní zkratky lze také dále povolit, aby se snížila přesnost směru potřebná k aktivaci speciálních pohybů, a k dispozici jsou i tlačítkové zkratky. A konečně je tu také řešení pro quick-time-eventy. Pro každého hráče, kterého části na postřeh obtěžují nebo jich není schopen kvůli fyzické dispozici, bude v segmentech Test Your Might možné tyto požadavky vypnout a potlačit rychlé mačkání tlačítek.
Formy obecné podpory
Nakonec jsou zde zpřístupnění hry v obecném měřítku, které jsme uváděli hned úvodem. K dispozici jsou tu rozšířené tutoriály pro de facto každou část hry, jež vás napadne. Dále výukové ukázky a tréninkové režimy, kde si sami věci také i vyzkoušíte. A nakonec vokalizace vašeho vstupu z klávesnice.
Tato funkce, jak už popis napovídá, převede na strojově mluvené slovo veškerý vámi zadaný text v chatu (tedy libovolný input), takže více hráčů může hlasově komunikovat bez nutnosti mluvit.
Cross-play přibyde až dodatečně
Co se týče samotné komunikace, důležité je nakonec také říct, že hra nenabídne hned tradiční cross-play, až vstoupí na trh. Až 19. září vyjde, tato funkce spojení hráčů napříč platformami nabízena nebude, nicméně vývojáři už řekli, že bude k dispozici nedlouho po vydání hry.