Hrej.cz Happy Game Článek

Happy Game - Dojmy z demoverze

jakub-stepanek
Jakub Štěpánek
8. 2. 2021 14:45 Sdílej:
Reklama
Reklama

Ještě nyní s radostí vzpomínám na Creaks, poslední hru od české Amanity, která vznikla na základě diplomové práce Radima Jurdy. Krom logických hádanek jsme se dostali také k prvkům z klasických plošinovek, což byla velmi příjemná změna. Spolu s unikátním výtvarným stylem šlo o jeden z nejlepších herních zážitků loňského roku.

Tým pod vedením Jakuba Dvorského nicméně nehodlá pospávat na vavřínech. V prosinci byl představen titul Happy Game. Z krátké ukázky bylo hned jasné, že i on bude lehounce vybočovat. Rozhodně jsem si nemohl nechat ujít volně dostupné demo, které podle mě jasně definuje, co od novinky můžeme čekat.

NOČNÍ MŮRA

Úvodem se sluší poznamenat, že na Happy Game pracuje Jaromír Plachý, a to v pozici výtvarníka, animátora a herního designéra. Jaromír se v minulosti postaral o Botaniculu, naposledy přivedl k životu roztomilý Chuchel. Premisa je poměrně jednoduchá. Malý chlapec ulehne do postele, zavře oči a vydá se do říše snů. Nic pěkného na něj ale nečeká, číhají na něj totiž šílené noční můry, s nimiž se bude muset vypořádat skrze připravené hádanky.

Už oznámení hry překvapilo poněkud netradičním, možná až trochu šíleným stylem. Jaromíra zcela evidentně přestaly bavit roztomilé postavičky a malebné krajinky, je znát, že ze sebe potřeboval vypustit trochu jinou energii. Snad i proto se přesunul k hororovému žánru.

Skoro by se dalo říct, že se autor urval ze řetězu. Chudák klučina totiž potká po krvi dychtící smajlíky, panenky s obludně dlouhýma rukama, nemocné králíčky a celou řadu dalších těžko identifikovatelných bytostí. Zkrátka ryzí šílenství, které asi nebude pro každého, rozhodně ne pro děcka.

ŽÁDNÁ ZMĚNA

Amanita novinku představila jako psychedelickou hororovou hru, která se dosavadní, převážně rodinné produkci značně vymyká. To je sice pravda, ale pouze pokud se bavíme o vizuálním stylu. V čem se naopak nijak nevymyká, je hratelnost, která v případě adventur, za nimiž stojí Jaromír Plachý, zůstává stejná.

Ani v případě Happy Game zřejmě nelze očekávat pokročilejší herní prvky, což usuzuji na základě demoverze. Je sice pravda, že hratelná ukázka nabízí zhruba 10 až 15 minut, jde však pravděpodobně o nezanedbatelnou část hry, pokud se tedy svou délkou vyrovná Chuchlovi, který zabavil zhruba na dvě hodiny.

Řekl bych, že hry od Amanity jednoduše nemají šanci vyniknout v hororovém žánru, alespoň tedy ne v této formě.

I zde jde v první řadě o klikání na interaktivní body a řešení jednoduchých problémů. V ukázce dojde například na zvedání klaunských kebulí, pod nimiž se ukrývají hlavy a torza zdejších hraček. Po vyřešení hádanky se klučina může posunout dál. Je samozřejmě otázkou, zda dojde i na minihry, ty si ale Amanita patrně šetří až do plné verze, v demu žádná dostupná není.

Herní design se zkrátka nikam neposunul. Vy sami si pak musíte odpovědět na otázku, zda vám to vadí, nebo s něčím takovým počítáte. V redakci jsme se také shodli, že ani ovládání není vyřešeno zrovna šťastným způsobem, je znát, že si autoři připravují půdu pro dotykové obrazovky.

NÁBĚH NA EPILEPSII

Happy Game nicméně nemusí zanechat dobrý dojem ani v případě, že přistoupíte na obyčejnou hratelnost. Podle mě jí totiž chybí šťáva. Botanicula byla roztomilá, Chuchel zase vsadil na humorné scénky. Dobrodružství malého caparta ve mně ale probouzí pouze lítost, že se nemůže okamžitě probudit.

Řekl bych, že hry od Amanity jednoduše nemají šanci vyniknout v hororovém žánru, alespoň tedy ne v této formě. O nějakém napětí nebo strachu absolutně nemůže být řeč, výjevy a dění na obrazovce spíše působí nepatřičně. Příkladem může být časté blikání, jehož frekvence se v jistých chvílích stupňuje. Efekt ale bohužel nijak nebuduje napětí, o což se autoři pravděpodobně snažili, pouze zvyšuje riziko epileptického záchvatu. Na to je ostatně na Steamu upozorňováno.

Demoverze navíc neukázala nic, co bych si zapamatoval. Třeba ztvárnění některých postav mi přijde podezřele zjednodušené, bez detailů. Na konci ukázky se objeví přerostlá panenka s bramboroidním tělem, kterou si můžete prohlédnout v galerii. Strach rozhodně nebudí, ruce od krve už bohužel nic nedoženou.

JARO SE BLÍŽÍ

Nejsem si vlastně úplně jistý, o co se Jaromír Plachý snaží. Happy Game není ani strašidelná, ani děsivá, humor chybí úplně. Na základě krátkého dema je samozřejmě těžké odhadnout, co se z projektu nakonec vyklube, jsem opravdu zvědavý, jak to celé dopadne.

Zatím na mě ale působí jako takový experiment, jehož prostřednictvím se Jaromír chce trochu uvolnit. Jak už bylo řečeno, po herní stránce novinka pravděpodobně nepřekvapí. V tom případě ale zkrátka musí zaujmout svou atmosférou a vizuály.

Pevně doufám, že nás Happy Game nakonec překvapí. Plné verze bychom se ostatně měli dočkat co nevidět, Amanita přislíbila, že vyjde někdy na jaře.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz