FIFA 09
Tento článek vyšel původně v Levelu 166. V daném čísle se sešla řada exkluzivních materiálů – recenze PC verze RPG Mass Effect, závodní pecky Race Driver GRID či MMO Age of Conan, preview nového Prince of Persia a dvě plné hry: Broken Sword: Spící drak a SCAR. Na Hrej! budeme od nynějška vydávat vždy jeden vybraný článek z Levelu při příležitosti vydání nového čísla, abyste měli možnost ochutnat obsah určený pro papír, půjde ale o výjimku potvrzující pravidlo, že preview a recenze na tytéž hry, či podobné tematické články, píší na Hrej a do Levelu různí lidé.
Od pátku najdete na stáncích nový Level 167, který přináší zejména obří preview Call of Duty: World at War, dvě plné hry The Fall: Last Days of Gaia a American McGee’s Bad Day L. A., recenze na nový Alone in the Dark či Lego Indiana Jones a samozřejmě hodiny původního videomateriálu na druhém DVD, včetně Level TV.
Při pročítání internetových fór to asi tak nemusí vypadat, nicméně faktem je, že poslední dva tři roky lze považovat za zlaté časy fotbalových her. Oba hlavní konkurenti se předhánějí v inovacích a určit jednoznačného vítěze jejich souboje je rok od roku těžší. Ročník 08 byl pro Fifu i Pro Evolution Soccer zlomový přechodem na nový engine a s odstupem snad již můžeme říct, že EA Sports zvládli tento přechod o něco lépe než konkurenční Konami. Potíž je snad jen v jednom – skutečný souboj se odehrává pouze na Xboxu 360 a PlayStationu 3. Na osobních počítačích stále vládne PES, avšak není to tak úplně zásluha jeho tvůrců, jako spíše producentů z EA, kteří se rozhodli ušetřit majitele PC kvalitní next-gen grafiky, animací a notně vylepšené hratelnosti. A jak se říká, mezi slepými je jednooký králem. Poté, co obdobnou taktiku zvolili EA i pro propagační hru k Euru 2008, byli jsme velmi zvědaví, zda se toužebně očekávaných změn dočkáme na PC alespoň ve FIFA 09. A i když už jsme tušili odpověď předem, nemohli jsme nevyužít příležitosti podívat se stejně jako loni přímo do sídla EA Sports v kanadském Vancouveru, kde nám byly všechny platformové varianty nového ročníku předvedeny poprvé v praxi.
Let’s face it...
Verzím pro Wii a PS2 se na dalších řádcích moc věnovat nebudeme, takže je odbudeme již nyní shrnutím toho, co byste asi stejně odhadli sami – PS2 verze je až na pár drobných detailů stejná jako loni a již nyní je hra prakticky hotová. Wii verze naproti tomu nabízí speciální mód, ve kterém mají hráči jiný, jaksi komiksový vzhled. Další verze jsou již z našeho pohledu mnohem zajímavější, hned na začátku si je ale třeba ujasnit, že hra pro PC opět ani letos nebude běžet na vymakaném enginu verzí pro PS3 a X360. V průběhu naší vancouverské mise jsme se na důvody tohoto kroku několikrát ptali a pokaždé jsme dostali trochu jinou odpověď. Nicméně asi nejrozumněji znějící vysvětlení přinesl producent PC verze Paul Hossack (stejně jako loni se mimochodem chlubil českou přítelkyní): „Většina klasických PC her, jako je třeba Crysis, vyžaduje dobrý hardware na to, aby vypadala skvěle, ale musíme si uvědomit, že problém konverze next-gen enginu Fify není založen na grafice, jak si možná někdo myslí. Tady jde o umělou inteligenci 22 hráčů na hřišti a to je rozdíl, protože zatímco grafické nastavení můžete snížit a hrát na slabším PC, s AI zkrátka nic neuděláte,“ vysvětluje Paul. Ještě více upřesňuje hlavní zádrhel: „Náš konzolový engine je v pohledu na AI velmi komplexní, na hřišti se řeší skoro tisíc rozhodnutí každou sekundu. A o tohle všechno se stará procesor, což je právě ten problém. PS3 i X360 mají složité, několikajádrové procesory v základním vybavení, pro ně taková věc není problém. Velká část PC ale stále ještě nemá multicore procesory a na takových počítačích by pak lidé nemohli nový ročník vůbec hrát...“ Z Paulových dalších slov bylo zřejmé, že nový engine už byl v interním rámci EA na počítače dávno převeden, ale že zkrátka neběží natolik dobře, aby jej bylo možné využít v regulérní hře a zároveň nepřijít třeba o polovinu hráčů.
Starý motor, nové auto
Vytáhněte myši!
Jak už bylo naznačeno v perexu tohoto článku, EA Sports s novou Fifou opravdu bojují na dvou frontách a vývoj PC a PS3 / X360 verzí se ubírá zcela jiným směrem. Zda je to dobře, nebo špatně budeme moci posoudit až na podzim, avšak s povděkem musíme kvitovat snahu vývojářů vymyslet pro PC některé vskutku specifické prvky hratelnosti. Tentokrát tedy rozhodně nedostaneme to samé co majitelé staré PS2. Hlavní vylepšení hratelnosti přitom vychází z překvapivé strany – z ovládání. Paul Hossack nám úvahy vývojářů vysvětlil následovně: „Při návrhu hry jsme přemýšleli, co má PC navíc oproti konzolím a jak by se toho dalo využít. A uvědomili jsme si, že jsme vlastně nikdy nevyzkoušeli ovládání myší, přitom ta nabízí teoreticky neuvěřitelné možnosti, hlavně co se týče svobody činností na trávníku.“ A jak řekli, tak udělali. Nová FIFA 09 bude skutečně podporovat kombinované ovládání myší a klávesnicí zároveň. V praxi to funguje tak, že klávesami WSAD ovládáte základní pohyby hráče, na kterého jste aktuálně přepnuti, a několik dalších kláves vám pak pomůže udělat nějaký ten míčový trik a podobně. Ovládání na myši se určuje podle toho, kolik má váš hlodavec tlačítek (na všechna si můžete namapovat libovolné funkce), každopádně základem je tlačítko pro přihrávku a pro určení místa pro pohyb vašich spoluhráčů. Na trávníku jednoduše posunete ukazatel na libovolné místo a buď pravým tlačítkem necháte do onoho prostoru nasprintovat některého ze spoluhráčů, nebo na určené místo rovnou přihrajete. Stisknutím obou tlačítek se pak samozřejmě provedou obě akce najednou. Nové ovládání (obě staré varianty budou nicméně ve hře k dispozici také) jsme měli možnost pár minut otestovat na vlastní kůži a je třeba uznat, že má něco do sebe. Na lepší zhodnocení by bylo potřeba mít více času, ale co se týče přihrávek do běhu a přenášení hry ze strany na stranu, máte opravdu daleko větší prostor než kdykoliv jindy. Je fakt, že na myš je potřeba si zvyknout a velmi problematické je využití tohoto ovládání při hře dvou hráčů na jednom počítači (hráči s gamepadem se všude plete váš kurzor, což je trochu zmatené), pro singleplayer nebo hru přes internet by ale tato novinka mohla posloužit velmi dobře.
Taktizuj jako Brückner!
Vylepšení, se kterými přichází konzolové verze FIFA 09, budou o něco méně zásadní a žádná z nich se nedá významem přirovnat k myšoidnímu ovládání na PCčkách. Největší změnu na PS3 a X360 bude představovat možnost uživatelských nastavení taktiky. Ještě před zápasem si budete moci přesně určit, co chcete hrát, a nebudete si muset vybírat z přednastavených voleb od vývojářů. To by ještě nebylo tak zásadní, ale podstatné je, že během hry bude mít zvolená taktika na výkon vašeho týmu daleko větší vliv než v minulých ročnících. Jeden z producentů next-gen verze Gary Paterson nám to upřesnil následovně: „AI bude na nastavení vaší taktiky okamžitě reagovat, a pokud třeba zvolíte příliš ofenzivní způsob hry, bude se snažit toho využít úniky krajních záložníků po křídlech do rychlých protiútoků a podobně.“ Podle Garyho bude takové změny zaznamenávat i komentátor a nenásilně vás tak upozorňovat na to, že byste možná měli přemýšlet o nějakých taktických úpravách. Když půjde třeba většina ofenzivy po levé straně, komentátor prohlásí, že daný obránce je zralý na vystřídání a že by bylo dobré posílit i záložní řady, odkud útoky vyrážejí.
Tajemství nakonec...
EA Sports nám ve Vancouveru předváděli kromě FIFA 09 i další sportovní hry včetně NHL 09, o kterém však zatím z důvodu embarga nesmíme nic bližšího psát. Zajímavé ale je, že na prezentacích PS3 / X360 verzí obou nejpopulárnějších sportovních her (alespoň u nás) se vývojáři zmínili ještě o jedné zatím neodtajněné vlastnosti hry, která by měla podle jejich slov zcela změnit žánr sportovních videoher. Ona „velká věc“ má být oznámena v průběhu letošní E3, a přestože jsme k jejímu významu spíše skeptičtí, je třeba zkrátka počítat s tím, že ohledně FIFA 09 se ještě dozvíme pár dalších zajímavých informací. A nebojte, dáme vám vědět...