Dvě dekády na bitevním poli - série Battlefield už vychází dvacet let
i Zdroj: Steam / DICE
Battlefield 1942 Novinka Dvě dekády na bitevním poli - série Battlefield už vychází dvacet let

Dvě dekády na bitevním poli - série Battlefield už vychází dvacet let

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

12. 9. 2022 09:02

Téměř přesně před dvaceti lety vyšla druhoválečná střílečka, z níž se postupně vyvinula jedna z nejhodnotnějších sérií herního průmyslu. Zdánlivě nenápadný projekt Battlefield 1942 má dnes desítky více či méně úspěšných pokračování. Proč je série tak oblíbená a čím byla revoluční? Na výročí upozornil magazín Kotaku.

Reklama

  • Série Battlefield slaví 20 let
  • První 1942 vyšel 10. září 2002

Battlefield 1942 vyšel 10. září roku 2002, a i když vydavatelství Electronic Arts už v té době patřilo k lídrům průmyslu, švédské studio DICE zatím nemělo takové renomé. Spojováno bylo spíše s různými variantami Pinballu a závodními hrami, v té době především rallye. V portfoliu navíc nechybí třeba i herní adaptace filmového megahitu Shrek.

Battlefield ale leccos změnil. V době, kdy Halo budovalo multiplayerovou scénu na konzolích, na počítačích vládl Counter-Strike, motivy druhé světové války popularizoval Medal of Honor a zatím nikdo nevěděl, co je to Call of Duty, dokázal přinést unikátní mix otevřené hratelnosti s různými rolemi vojáků, důrazem na taktiku a spolupráci nebo využití bojové techniky.

To zůstalo hlavním dílům série vlastní dodnes. I když byl později kladen větší důraz na příběhové kampaně, Battlefield stále charakterizují multiplayerová utkání s větším množstvím hráčů s útočnými puškami, odstřelovačkami, v tancích, helikoptérách i stíhačkách.

Na 1942 navázal v roce 2004 velmi populární Vietnam. To už se ale série musela prát o místo na trhu s novým hitem v podobě Call of Duty. Historický setting, na kterém se navíc stále pohyboval i Medal of Honor a příběhovější Brothers in Arms, tak vystřídala současnost a budoucnost s průlomovou dvojkou a sci-fi pokračováním 2142. Vyjma standalone speciality Battlefield 2: Modern Combat se mimochodem stále bavíme o čistě počítačové hře.

Transformace do moderní podoby začala s Bad Company. Paradoxně čistě konzolový titul přinesl nejen obrovský skok v grafickém zpracování, ale k základním principům hry přidal ještě jeden nový - destrukci prostředí. Multiplayerový boj tak byl ještě zajímavější, protože žádná překážka už nebyla nepřekonatelná. Druhé Bad Company z roku 2010 patří k vůbec nejoblíbenějším dílům a s příchodem Battlefieldu 3 zažívala značka zlaté časy.

Ne všechna pokračování samozřejmě přinášela úspěch. Policejní Hardline s tupým příběhem a nepříliš objevným multiplayerem neuspěl u kritiků ani u hráčů. Návrat do druhé světové války s Battlefield V zase naštval fanoušky historické autenticity a bojoval s vážnými technickými problémy. A to láme vaz i nejnovějšímu pokračování Battlefield 2042, které se dodnes pořádně neoklepalo z problémů při vydání.

Na druhé straně tu však byly obří úspěchy. V podstatě první vysokorozpočtové zpracování první světové války s Battlefield 1 hráče nadchlo a dodnes je velmi populární. Zmíněné Bad Company 2 a třetí díl mají dnes prakticky kultovní status. Méně vážný spin-off Heroes zase i přes využití agresivních mikrotransakcí stál u zrodu systému free to play her. Série navíc už řadu let patří k technické špičce nejen z hlediska grafického zpracování.

Jak vy vzpomínáte na dvacet let s Battlefieldem? Který díl jste hráli jako první, a jak se vám líbí směr, kterým se série vyvíjí?

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama