Co týden dal: Vesmír, piráty a temné duše
Týden utekl jako voda, a jak byl ten předešlý skoupý na velké úniky či informace, tentokrát jsme o ně neměli nouzi. Za námi je přibližně čtvrtina roku, venku už dávno zpívají ptáci a kvetou stromy, a my přesto stále sedíme v lepším případě doma, v tom horším v kancelářích, neboť se začíná ozývat jarní sezóna videoher, a tak je stále o čem psát a co hrát. Před námi je Ratchet & Clank, Battleborn, Uncharted, Doom, Homefront, Overwatch, Mirror’s Edge, Mafia nebo třeba Sherlock Holmes. Nejhorší na tom je, že toho je ve skutečnosti mnohem víc! Ale podle mého se o jedné hře v našich kruzích zas tak nehovořilo... a tou my dneska začneme.
Nemluvili jsme o ní proto, že jsme toho příliš nevěděli. Hello Games si své tajemství střeží dobře, a tak o No Man’s Sky víme jenom to, že budeme létat z planety na planetu a naším cílem bude dosáhnout středu vesmíru. Nějaké záběry ze hry jsme sice viděli, ale když přišel Sean Murray do redakce IGN zahrát delší ukázku, všechny nás to potěšilo.
Konečně totiž vidíme všechno - ne jen generovaný svět, další planetu z 18 kvintilionů, ale prostě vše - inventář, modifikovatelnost nástrojů, různé živočišné druhy, zbraně a třeba i nehostinné podnebí, neboť No Man’s Sky bude i o přežívání. No věru, život na zamrzlé planetě, jejíž teplota dosahuje minus sto šedesáti stupňů, není zrovna představa tropického ráje, kde bychom chtěli všichni spočinout. Ostatně nejen to, občas bude nutné přitvrdit muziku, což dokážou i vaši protivníci, a vy se tak chvílemi budete muset ohánět. Na celých jednadvacet minut ze hry se můžete podívat zde.
Když jsem v předchozím odstavci hovořil o jedné planetě z 18 kvintilionů, nežertoval jsem. Jednak to slovo opravdu existuje (miliarda miliard), druhak jich přesně tolik v nekončeném vesmíru najdete. Nebo možná lépe řečeno nenajdete. Celých 99 % z nich nenajdete. Nikdo z vás. Sean Murray ostatně říká, že „když přistanete na planetě, nikdo před vámi na ní dřív nebyl“, což se sice jeví jako odvážné tvrzení, ale díky velikosti tamního vesmíru docela možná pravdivé. „Je to vlastně trochu smutné, ale současně úžasné, že 99,9 procenta planet v No Man’s Sky nikdo nikdy nenavštíví,“ říkal. I z toho důvodu - přestože se všichni hráči budou pohybovat na jedné, věru obrovské, mapě - se s nikým jen tak nesetkáte. Šance potkat živáčka bude (pravděpodobně) úměrně růst s tím, jak moc se blížíte středu vesmíru, kam budou směřovat motory všech hráčů, přesto nás čeká zážitek, při kterém se budeme cítit osamělí po většinu času. Ušijte si kombinézy, vylétáme 22. června.
Ještě donedávna měli společnost Rockstar všichni spojenou se třemi významnými tvářemi. Sam Houser, Dan Houser a Leslie Benzies tvořili trojici, která stála za největším klenotem společnosti, za sérií GTA. Ačkoliv je stavíme do jedné roviny, bratři Houserovi stáli u celého vzniku společnosti jako její spoluzakladatelé, Benzies stál pouze v čele vývoje.
Svou pozici opustil už 1. září 2014, ačkoliv informace vypluly na povrch až v lednu, kdy se rozhodl na své bývalé pracovní místo nevrátit. Tehdy vše vypadalo růžově: „Nerozcházíme se ve zlém - Leslie byl, je a bude naším skvělým přítelem, bude nám chybět,“ stálo v oficiálním prohlášení. Všichni si chyběli tak moc, že se rozhodli znovu se setkat. U soudu. Benzies totiž Rockstar zažaloval o 150 milionů, přičemž v žalobě tvrdí, že docházelo k mnoha případům, kdy byl ze strany Take-Two, Rockstaru a samotných bratrů Houserových obelhán, aby byl vytlačen ze společnosti. Vše mělo údajně vypuknout už v roce 2008, kdy se Sam Houser údajně nedokázal smířit s tím, že mateřská společnost Rockstaru, Take Two, nabídla stejnou dlouholetou smlouvu jak jemu a jeho bratrovi, tak Benziesovi.
Jak spor dopadne a na čí stranu se soud postaví je těžké predikovat, ale s platbou případných odškodnění by Rockstar pravděpodobně neměl problém. Vždyť jenom GTA Online vydělalo od svého spuštění celých půl miliardy dolarů. A to tu mluvíme pouze o mikrotransakcích. I tak se ale jedná přibližně o šestinu celkového výdělku GTA V.
Ten soud má vážně něco do sebe - alespoň se dozvíme zajímavosti ze zákulisí.
V průběhu týdne jsme několikrát zmiňovali konzole. Dáme si na chvilku pokoj od Xboxu a od PlayStationu, a pojďme si něco málo povědět o té třetí společnosti, která zdaleka neřekla poslední slovo. Řekněme, že Nintendo s Wii U nezabodovalo, přičemž by se rádo vrátilo na výsluní s tím, co se v jeho dílnách v tuto chvíli kutí. Konzole, která nese kódové označení NX, je předmětem mnoha diskuzí a spekulací, a přiznejme si na rovinu, další dvě jsme rozvířili i my.
Nějakou dobu se čile spekuluje, že NX bude silnější než obě nejpopulárnější konzole současnosti. O řád silnější. Podle úterních zpráv by mělo zařízení obsahovat 12 GB operační paměti, přičemž 3 GB by měly připadnout pro OS, a zbytek na ty nejnáročnější hry. Současné konzole pro srovnání disponují 8 GB RAM, ze kterých ukrojí 2 GB operační systém.
Tato specifikace nejen že by měla zaručit chod těch nejnáročnějších her, ale teoreticky by mohla nabídnout oproti Xboxu a PS chod plynulejší, svižnější, a hry pochopitelně i krásnější. To sice nezáleží na Nintendu, jako spíše na vývojářích, ale přípustíme-li, že i Sony a Microsoft dělají silnější konzoli, nemuselo by se jednat o utopii, ať už se nám líbí, nebo ne.
No a o jaké hry by se mělo jednat? Opět se pohybujeme na tenkém ledě, ale NX by mohlo očekávat Deus Ex: Mankind Divided, Mass Effect: Andromeda, nové Call of Duty, či klasickou sérii FIFA 17. Pokud se u Nintenda budou největší společnosti držet, rozhodně by NX mohlo prorazit. Krom toho totiž bude sázet na své nové tituly (nová Zelda) a zároveň podporovat své hry i z Wii U (Super Smash Bros, Splatoon, Star Fox, Super Mario Maker,...).
Poslední položka ale možná představuje větší výzvu, než si bylo Nintendo ochotné připustit. Migrace dat z Wii U na NX dělá technikům problémy, a byť je pravděpodobné, že se je časem podaří vyřešit, není úplně jasné, kolik takových her nakonec bude.
Pamatujete se na vysílání Papers, Please? Návyková hříčka přiměla jejího autora Lucase Popa k tomu, aby nezahálel a pustil se do další tvorby. Výsledkem bude Return of the Obra Dinn, jehož demo sám tvůrce uveřejnil na svých stránkách (odkaz naleznete v úterní novince). Nás v redakci krásně stylizovaný počin nadchl, a Jirka se ho rozhodl ukázat i vám v neplánovaném Pirátském vysílání. Jednak se můžete podívat i na něj, druhak si ho můžete vyzkoušet sami, ale je evidentní, že za čas můžeme očekávat jedinečnou podívanou.
Prvně, pokud jste neposlouchali hPod, tak to běžte napravit. Přijel totiž Pavel, a ten s Jardou rozebral první dojmy ze hry. Kromě toho pro vás napsal tematický článek Vládci temných duší, který jsme pro praktičnost rozdělili na několik částí, z nichž si můžete přečíst tu první už od čtvrtka.
Jenže Dark Souls nejsou jenom příjemné věci. Pokud jste si pořídili PC verzi, možná vás také postihl bug, který znemožňoval průchod hrou. Pravdou je, že spousta hráčů i v naší diskuzi poznamenalo, že jim hra běží bez jediného problému, jiným ale i ze strany technické optimalizace dělá starosti. Škoda.
Co se týče značky Dark Souls, chcete-li mít přehled kompletní, na Kickstarter zamířila desková hra na motivy série. No a konečně hráči na PlayStationu, kteří si platí PS Plus, si mohou stáhnout dynamické téma. No a nebude překvapením, když vám řeknu, že se dočkáme recenze a hodinového hraní, ale odhalím vám, že se Pavel (a Dark Souls) objeví i v rámci Obludária.
Trochu bokem vás jenom upozorním na jednu chystanou hru. Pokud máte rádi tuhé hry, kromě Dark Souls neexistuje příliš alternativ. Jednou takovou byla i hra Lords of the Fallen, jejichž tvůrci chystají další hru, která prověří vaše schopnosti. Podívejte se na její záběry, zapamatujte si název The Surge, příští rok o ní bude řeč.
Již jsem zmínil Pirátské vysílání, ale celý týden byl doslova nabitý jedno lepší hrou než druhou.
Celé to začalo dříve proklamovanou Trackmánií, kterou jsme sice už jednou hráli, ale rádi jsme se k ní vrátili, abychom vám ukázali, o jakou zábavu se může jednat ve split-screenu. Celé jsme si to okořenili jedním z bonusových módů, ve kterém jsme po sobě stříleli další auta, nechávali je za sebou jako překážky pro ostatní a abychom na sebe nebyli hnusní jenom my, i hra nám připravila nejednu peprnou chvilku.
Ve středu přišla řada na Adrift. Dopoledne jsme vydali recenzi, které se zhostil Honza Konfršt, a kromě svého hodnocení mluvil o promarněné šanci. Titul, který později obdrží podporu pro VR (díky které se zážitek posune o několik stupínků výš) v nás během hodiny hraní v rámci Hrajte s námi zanechal úchvatnou vizuální vzpomínku, přičemž jsme dali Honzovi za pravdu, že by se po čase mohl stát stereotypní.
No a konečně v pátek, v pátek přišela řada na betaverzi Battleborn. Hraní jsem se ujal já s Vojtou, ale mimo něj jsme vydali společné dojmy, ke kterým se připojil i Pavel, v nichž jsme hru probrali od A až do Z. Bohužel jsme se jaksi nedokázali shodnout...
Zbytkem myslím to, co se mi tu nahromadilo a na co nezbyl prostor. Řekněme, že tentokráte bude tato rubrika poněkud obsáhlejší, protože zde mám stále některé resty, které stojí za zmínku a za vaší pozornost.
Prvně se jedná o další dva články, o kterých prozatím nebyla řeč. V pondělí to byly dojmy z hudebního vystoupení. Do Prahy zavítala hudba Nubua Uematsa, který stojí za kompozicí doprovodu k sérii Final Fantasy. Právě ní se vystoupení s názvem A New World týkalo, a byť vám psaný text samotný zážitek nemůže nahradit, Lukáš Kunce vám ho alespoň může zprostředkovat skrze to co zažil a co slyšel.
Dalším článkem bylo preview sci-fi realtimové strategie s názvem Battlefleet Gothic: Armada. Článku se ujal člověk nejpovolanější, Tomáš Krajča, a hra by vás neměla nechat chladnými. Ostatně plná verze vychází už za týden, tak uvidíme, co v ní bude jiného.
Řekněme obsáhlejší novinkou bylo technické pojednání o tom, co stojí za problémy portu Quantum Break na PC. Pokud vás tato problematika zajímá a pokud vás zajímá, jak mohlo jedno nešťastné rozhodnutí vést k dalekosáhlejším problémům, a proč něco jako UWP stále neexistuje, odkážu vás přímo do textu.
No a pak tu je ještě jedna akvizice. O tom, že Evolution Studios přechází pod Codemasters jsme koneckonců hovořili i v hPodu, tudíž vás pro zajímavost mohu odkázat do původní novinky a hPod by měl být samozřejmostí.
Vyčerpávající, že? Taky si myslím. Vyčerpáme se zase za týden!
Videa a podcasty za minulý týden:Hrajte s námi: Trackmania Turbo Split-screen, Hrajte s námi: Adrift, Pirátské vysílání: Return of the Obra Dinn, Hrajte s námi: Battleborn beta, hPod 530
Recenze za minulý týden:Adrift
Články za minulý týden:A New World: hudba z Final Fantasy v Praze, Battlefleet Gothic: Armada, Vládci temných duší - první část, Battleborn - dojmy z bety