Mario Strikers: Charged Football Článek Mario Strikers: Charged Football

Mario Strikers: Charged Football

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

22. 4. 2007 22:34 1

Mario Smash Football je vážně neuvěřitelná hra. Polovinu redakce přiměla k bezdůvodné nenávisti k zeleným dinosaurům, o krokodýlech ani nemluvě. Pavel Dobrovský v sobě díky ní objevil skrytou opici. Petr Poláček si zamiloval zženštilé trubkonosy s jahodově červeňoučkou pletí. Příjmení Radka Friedricha se stalo zkráceným označením oslavného výkřiku po gólech točenou střelou doprostřed branky z poloviny hřiště. A precizní kličky i strojově přesnou střelbu by Martinu Bachovi mohl závidět i Philip Lahm, levý obránce Bayernu Mnichov a německé reprezentace, který byl hlavní hvězdou představení Mario Strikers: Charged Football loni v Lipsku. Tedy až po Mariovi, Yoshim, želvách a samozřejmě houbičkách.

Kopaná (skoro) bez pravidel

Za Lahma ani jinou reálnou hvězdu v Mario Strikers: Charged Football hrát nepůjde. Ale kdo by vůbec po něčem takovém toužil, když si tu může vybrat z dvanácti kapitánů a osmi mančaftů, kteří jsou jeden lepší než druhý. Jasně, hrát za pupkatého instalatéra v červených montérkách, to není zrovna na první pohled lákavá představa. Jenže tohle není žádný zpomalený zpiťar s knírem, ale Super Mario – a věrný své pověsti se umí nejen řádně opřít do míče, ale i třeba zvětšit na několikanásobek své velikosti. Podobně i ostatní kapitánové mají své speciality. Princezna Peach si zase tu a tam celé hřiště vyfotí a bleskem na okamžik zmrazí soupeře. Mario Strikers mají v zásobě řadu překvapení, která přivedou hráče do varu. Sestavu klasických postaviček Nintenda z prvního dílu doplnila trojice nových, z nichž nejzajímavější bude asi Bowser. Ten už ve Smash Footballu otravoval hráčům život a zřejmě si svými nájezdy na hřiště vydobyl právo pustit se také do boje. Počet druhů menších, ale o nic méně důležitých spoluhráčů se pak rovnou zdvojnásobil. Želvičky, houby a trubkonosové se musí vypořádat s novou konkurencí.

Základ hry zůstal stejný, ostatně byl by hřích něco měnit. V nejrůznějších arénách proti sobě bojují týmy o čtyřech hráčích (kapitán + tři sidekickové) a gólmanovi. Cílem je během pěti minut nasázet soupeři více branek, než se to povede jemu. Přitom platí jen několik omezení: střílet na bránu lze až za polovinou hřiště, brankář smí chytat pouze v pokutovém území, kde je chráněn před skluzy a fauly. A to je v podstatě vše: povoluje se jak fotbalová kombinace, rychlé a přesné přihrávky a střelba, tak i zákeřná hra plná zákroků, po nichž by se to na skutečném hřišti červenalo jako o závod (a došlo by nejspíš i na sanitku). "Prasení" je penalizováno jedině tehdy, míří-li faul na hráče bez míče – tehdy je soupeř obdarován power-upem. Bonusy pak přicházejí i jako odměny za povedené střely, což podporuje útočnou hru.

Krokodýli pod palbou

Mario Strikers: Charged Football
Významné novinky Mario Strikers: Charged Football souvisí hlavně s přechodem na Wii. To samozřejmě znamená změnu ovládacího schématu, i když – jak se to vezme. I přestože byl gamecube ovladač nahrazen dvojicí wiimote + nunchuk, řada věcí zůstala na svém místě. Pohyb hráčů a směřování střel stále ovládá analogová páčka, tlačítka na nunchuku dál slouží k používání bonusů a přepínání mezi hrou po zemi a vzduchem. Tlačítka A a B na wiimote ovládají přihrávku a střelu, rychlé švihnutí bez míče spustí klasické "prasení". Nejzajímavější využití snímače pohybu přichází ale ve chvíli, kdy se povede dostatečně dlouho podržet tlačítko střely, má-li kapitán míč pod kontrolou a není nikým atakován. V Mario Smash Football to znamenalo šanci na dvojgól, v Charged Football byl tento Super Strike nahrazen ještě divočejší variantou Mega Strike. Když se povede, může naráz padnout až pět branek (!). Aby to ale nebylo příliš frustrující, má bránící hráč možnost některé z gólů pochytat. Hra se přepne do first person režimu, v němž musí namířit wiimote na obrazovku. Pohybem kurzoru ovládá pohyb brankářských rukavic krokodýla. Postupně se na něj vyřítí pět čím dál rychlejších a obtížněji předvídatelných střel – a je jen na něm, kolik se mu jich povede odvrátit.

Další herní novinky oproti prvnímu dílu zasáhnou právě již několikrát zmíněné power-upy, kde se objeví vedle tradičních zmrazovacích nebo omračujících krunýřů, banánů či urychlujících houbiček také pár nových kousků. Úplně nové jsou pak speciality jednotlivých kapitánů. Už ve Smash Footballu se odlišují, vysoký a velký Donkey Kong třeba lépe střílí ze vzduchu a blokuje přihrávky, Yoshi má zase o něco přesnější střely. Snad budou dovednosti typu Mariova zvětšení a zašlapávání nepřátel dostatečně vzácné a nerozbijí alespoň částečnou fotbalovost hry.

Líté online boje

Výpis singleplayerových módů (několik různých druhů turnajů, kde hráči dobudou Mushroom, Star nebo Flower Cup) Charged Football má jen o trochu větší význam, než volná vstupenka na utkání Bystrc – Blšany. Kdo by tam chodil, když se v Praze zrovna hraje derby? Charged Football bude samozřejmě hlavně multiplayerová hra, a to tentokrát včetně online módu. Online hraní zatím na Wii žádná hra nenabídla, o to jsou Mario Strikers zajímavější. Na jedné konzoli půjde hrát tentokrát dokonce až ve čtyřech, po dvou hráčích v každém týmu, online mače se potom omezí na souboje jeden proti jednomu. Přitom bude možné hrát jednak přátelské "grudge matches", jejichž výsledek nemá žádný význam, jednak pohárové bitvy. Ty se budou započítávat do globální tabulky.

Mario Strikers: Charged Football vypadá jen mírně lépe než Mario Smash Football. Hlavní rozdíl je v bohatších detailech prostředí a lépe provedených animacích power-upů a hlavně oslav po úspěšných dvou-a-více-gólech. Slibuje ale ještě o něco akčnější a svižnější fotbálek, navíc s využitím online možností Wii. S přihlédnutím k herním kvalitám předchůdce je jasné, že má obrovský potenciál.