The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II Článek LOTR: The Battle for Middle-Earth II

LOTR: The Battle for Middle-Earth II

Lubor Jarkovský

Lubor Jarkovský

22. 1. 2006 23:50 4
Reklama

Fenomén jménem „Pán prstenů“ nám skrze Frodův magický Prsten ženoucí proti sobě síly zla i dobra skutečně vládl několik posledních let. Nejprve jsme celý rok 2000 netrpělivě čekali na jeho první díl s obavami, že Peter Jackson, do té doby prakticky neznámý režisér krvavých slasherů, svým filmem znemožní jednu z nejmilovanějších knih mládí každého správného kluka. Tragédie se naštěstí nekonala, ba naopak a další roky se nesly ve znamení netrpělivého čekání začátků ledna, kdy měly další dva díly rok po sobě premiéru.

Jeden prsten vládne všem aneb letmé ohlédnutí do minulosti

Mezitím se samozřejmě objevily i první hry, i když ty opravdu vydařené se v počátku týkaly jen konzolí. Zamračenou oblohu nad PC gamesami ze světa „Prstenu“ vyčistila až strategie The Battle for Middle-Earth , jíž jsme se dočkali zhruba před rokem. RPG prvky umně integrované do 3D realtimeovky dělaly hru zajímavější, ale řada věcí mnohým hráčům neseděla – například budování základny a s ním spojený systém vytváření armády a získávání zdrojů pro další postup ve hře. Zkrátka, zkušení stratégové ji považovali za lepší průměr, milovníci Tolkienova díla byli ochotni přimhouřit obě oči, jenže ve výsledku se do ní všichni ponořili, zatímco se je pokoušeli nechápaví příbuzní ve tři ráno odtrhnout od monitoru, protože ať měla hra chyby jakékoliv, atmosféra a příběh je poměrně dobře vykompenzovaly. Hoši z Electronic Arts se však zřejmě rozhodli, že svá předchozí faux pas napraví a jali se vytvářet její pokračování.

Bojiště: Středozem

Hra je opět zasazena do období Války o Prsten a hráče tentokrát čekají bitvy v oblastech, do nichž se v předchozím díle nepodíval. Nahlédnout bude moci do míst, kde se Jackonsův film moc dlouho nezdržel (Mlžné hory) nebo se tam vůbec nepodíval (Temný hvozd). Příběh by se tedy neměl původního dobrodružství už prakticky držet, z čehož vyplývá, že hra nebude propojena s filmem, jak tomu bylo u jedničky. Někdo to může považovat za zápor, ale dle mého názoru je to jasný klad, který vývojářům umožnil zbavit se některých mantinelů a vytvořit rozmanitější prostředí, v němž mohou vrhnout do boje elfy, trpaslíky či různé hrdiny nebo naopak stvůry, které ve filmu vůbec nebyly. Volnější vztah k filmu současně přináší řadu technických vylepšení hry, k nimž se právě dostáváme. Nehodlám vás však hltit jen prázdnými větami květnatě rozepsané PR zprávy od EA, protože jsem před pár dny dostal do ruky DVD s Public Betou Battle for Middle-earth II a strávil jsem u ní několik hodin, jež mě přesvědčily o tom, že si mohu už dopředu z peněženky odečíst výdaje na finální produkt.

Hrajme si hrajme

Po nainstalovaní a nutné verifikaci mé osoby jakožto oprávněného uživatele kopie (která se dá v USA získat jako bonus k předprodeji, nikoliv však kdekoliv jinde na světě) se přede mnou objevilo přehledné, stylové a vkusné menu. K mému zklamání byla většina jeho položek potemnělých a tedy i neaktivních. V rámci single player byly k dispozici jen dva tutorialy, sice plné solidní akce, ale mé chtivé oči chtěly ještě další pastvu, která by je pořádně zasytila. Tou se stal multiplayer, konkrétně online gaming, ve kterém je v rámci této beta verze k výběru jen několik map a dva národy – skřeti a trpaslíci. U kompletní hry budete moci vybírat hned ze šesti národů pyšnících se unikátními kouzly a řadou hrdinů. Z herních režimů byl dostupný klasický skirmish, který na sebe ovšem nepoutá tolik pozornosti jako mód War of The Ring. Jedná se o kampaň, v níž se vám před samotným hraním zobrazí mapa Středozemě rozdělená na četná území. Vaším úkolem je tyto provincie postupně dobýt a vyhrát celou válku. Prakticky stejný systém byl použit i ve skvělé strategii Emperor: Battle for Dune, která se díky němu dala hrát desítky hodin, aniž by se stala stereotypní nudou.

Samotný herní systém doznal řady změn, které Battle for Middle-Earth II přiblížily daleko více klasické real-time strategii. Budujete základnu, získáváte „penízky“ a pořizujete za ně obranné mechanismy a vojáky. Nemějte ale strach, že by vás čekala otravná šablona typu „kdo má víc prostředků, postaví větší armádu a zničí všechno, co mu stojí v cestě.“ Vytvoření svého vlastního městečka není totiž tak jednoduché - například za elfy stavíte farmy, z nichž vám plynou kredity, ale postavit deset takových farem vedle sebe by nemělo žádný smysl, protože čím blíž jsou k sobě, tím menší jsou z nich výnosy. Jste nuceni je rozesít nestrategicky na větší území a poté se starat i o jejich obranu. Je jasné, že soupeř na ně nebude jen tak hledět. Svoje území můžete samozřejmě chránit klasickými zdmi, které ovšem nejsou v této gamesce jen obyčejným valem proti nepříteli. Každý kousek zdi vám umožňuje na něm něco vybudovat – například trebuchet, obrannou věž či bránu. Stejně tak můžete chránit i svou hlavní budovu, nebo-li pevnost. V jejím případě jsou připraveny i další lahůdky v podobě vojáků házejících sudy žhavého oleje s věží.

Síla svalů i ducha

Základem válečné strategie je voják, i když v Battle for Middle-Earth to není tak úplně pravda, protože zde nevytváříte jednoho člena armády po druhém, ale rovnou jejich celé oddíly o nějakých třiceti členech. Každý oddíl pak ovládáte samostatně. Výjimky tvoří hrdinové, některé speciální postavy (například famózní draci) a samozřejmě těžká dobývací technika. Výsledkem je, že se na obrazovce mohou konečně utkat ohromné armády a efekt monstrózní bitvy není v případě hry z fantastického světa vůbec k zahození. Použití oddílů má i další výhodu, kterou je jedním slovem strategie. Snadno totiž můžete jednotlivé skupinky rozestavit po bojišti do různých formací a připravit je na bitvu. Současně jim lze i kromě stupně agresivity přikázat změnu obranného postavení. Můžete je přimknout kupříkladu k sobě, aby se lépe chránily pomocí štítů. Daní za to je horší účinnost útoku a pomalejší pohyb. Již zmiňovaní hrdinové nejsou jen extra silní vojáci, ale každý z nich má různé speciální schopnosti, ať už se týkají obrany či boje. Kouzlit můžete i vy sami jako vůdce své armády, pokud si to samozřejmě zasloužíte hrdinným bojem – během hry dostáváte body, za které potom jednotlivá kouzla kupujete.

Bitka s bugy

Do vydání hry už mnoho času nezbývá a v EA se ještě musejí poprat s řadou chybek, které byly v beta verzi k vidění. Nemá cenu je rozmazávat, protože u nedokončené hry nejsou podstatné. Doufejme, že všechno dobře dopadne a Battle for Middle-Earth II se objeví na pultech obchodů co nejdříve a v co nejlepší formě. Beta verze ve mně vzbudila silné přesvědčení, že by se mohlo jednat o jednu z nejlepších strategií nejen tohoto roku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama