FIFA 13 Článek Zahráli jsme si: FIFA 13 & NHL 13

Zahráli jsme si: FIFA 13 & NHL 13

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

9. 8. 2012 22:28 3
Reklama
Reklama

Vzhledem k tomu, že virtuální fotbal a hokej provozujeme v redakci poměrně často, každoročně se těšíme na druhou polovinu léta. Právě v tomto období totiž dostáváme možnost poprvé si vyzkoušet nové ročníky FIFA, resp. NHL a tohle pravidlo se potvrdilo i včera. Dostali jsme totiž od EA Czech pozvánku na prezentaci FIFA 13 a k našemu překvapení na jednom z Xboxů běželo i nové NHL. Neváhali jsme, v rámci nabídnutých možností obě hry otestovali a po sériích tiskových zpráv a lákavých trailerů tak konečně můžeme přispěchat s vlastními dojmy.

FIFA 13

První přišel na řadu fotbal a hned zkraje pro vás máme povzbudivou zprávu – po lapáliích z minulého roku si budete moci opět zahrát s českým nároďákem, případně zahájit výlov kapříků z ligového rybníku.** To všechno navíc v kompletní lokalizaci s komentářem Míry Bosáka a Petra Svěceného. Že vás právě tahle informace zajímala, jste dali dostatečně najevo už včera večer na Facebooku, a i my jsme nakonec rádi, že bude hra v očích českého hráče kompletní.

Teď už ale k tomu, jak se FIFA 13 hraje. Pokud sledujete vývoj téhle série pečlivě, společně s námi letos neočekáváte revoluci. Ta proběhla loni díky přepracovanému fyzikálnímu systému, zrychlenému vhazování a řadě dalších prvků, které nemá smysl na tomto místě vypisovat. Podstatné ale je, že i navzdory tomu nepůsobí FIFA 13 jako povinná výplň nekonečné linie, za kterou nebude třeba utrácet peníze. Naopak, malé evoluční kroky pokračují a mají zásadní dopad na hratelnost.

Řeč je hlavně o umělé inteligenci, která přestala působit strnulým dojmem a snaží se v co nejkratším čase reagovat na vaše chování. Těžko po pěti zápasech soudit, čeho všeho je AI schopna, ale minimálně snahu o plynulé nabíhání do otevírajících se prostorů zpozorujete velmi rychle. Počítačem ovládaní hráči se jednoduše utrhnou spolu s tím, kdo vede balon do útoku, a po očku ho sledují. Ve výsledku to znamená, že slepě nenabíhají do ofsajdových pozic, ale v kritické chvíli umí přibrzdit, vydat se po diagonále, anebo oběhnout soupeře tak, aby byli stále před posledním obráncem.

Kritický moment nastává ve chvíli, kdy takto postaveným hráčům chcete přihrát. FIFA 13 totiž do značné míry uvolňuje pohyb míče a dává vám pocit nespoutanosti. Skutečně, přihrávky už nelétají přímo na nohu spoluhráče a nepřesností si hlavně v prvních chvilkách užijete opravdu hodně. Také nepočítejte s tím, že se vám podaří vyslat dlouhý centr do běhu jen tak z ledajaké pozice. Mělo by platit, že to, co není lidské tělo schopné udělat ve skutečnosti, neuděláte ani ve hře. Navíc musíte počítat s tím, že přihrávku ještě musí někdo zpracovat a nejedná-li se zrovna o některého z fotbalových polobohů, je velmi pravděpodobné, že míč od nemotorné nohy kamsi odskočí. Nejlépe třeba do vlastního obličeje a následně do zámezí (vyzkoušeno).

Druhou stranou mince je obrana, na tomto poli jsme ale nevypozorovali žádné zásadní změny. Stále zde funguje systém taktického bránění, kdy po stisku shoulder tlačítka gamepadu nabíháte neoznačeným hráčem k protivníkovi s míčem a druhým vykrýváte prostor pro přihrávku. Pokud jste si na to z minulého dílu série ještě nezvykli, koukejte začít s tréninkem, protože systém funguje dobře a dá vám pocit fotbalovosti.

Abyste ale neřekli, jedné novinky jsme si nakonec přeci jen všimli, opět se ale týká spíše fyziky.Hra totiž skutečně počítá s váhou a rychlostí hráčů, a i když nám vývojáři v minulosti už mnohokrát slibovali zohlednění těchto nezanedbatelných faktorů, zdá se, že až nyní všechno konečně funguje, jak by mělo. Krátký příklad za všechny – rozběhnutého Drogbu zezadu zkrátka nesložíte, a i kdyby si měl obránce do vápna odnést na zádech, udělá to. Navíc, testovací verze si ještě nerozuměla s Kinectem, takže by vám i nadávky směrem k rozhodčím, kteří opět tak trochu přehlíží likvidační fauly, byly k ničemu.

Celkově jsme si ale z první ochutnávky odnesli pozitivní dojmy, které se odráží zejména v těžce popsatelném pocitu volnosti. Míče lítají z jedné strany na druhou, hráči neběhají po vyšlapaných cestičkách, chovají se chytře a každá akce je malou lekcí z dadaismu. Právě náhoda a samozřejmě i váš um bude rozhodující v tom, jestli u vás FIFA 13 uspěje, jakožto kovaní hráči ale už v předstihu slibujeme, že utracených peněz litovat nebudete. Víc a podrobněji v recenzi.

NHL 13

Jak už jsme prozradili, druhou testovanou hrou bylo NHL, a zatímco FIFA má svou budoucnost v následujícím roce až dvou poměrně jasně nalinkovanou, hokej se konečně pohnul z místa. Předchozí tři ročníky si totiž byly navzájem až nehezky podobné a i nám už pozvolna docházela trpělivost. Po několika zápasech Devils proti Kings v NHL 13 se ale upínáme k podzimu a čekáme na nový díl jako už dlouho ne.

Proč? Je to vlastně úplně jednoduché – hra se dočkala kompletního přepracování systému bruslení. Opět zde platí ono zásadní – co neuděláš ve skutečnosti, neuděláš ani ve hře – a světe div se, ono to funguje. Může se to zdát jako banalita, ale implementace věrného a zcela plynulého bruslení udělala z NHL hru s nezapomenutelným zážitkem.

Pokud váš hráč stojí na místě, první dvě tempa nejsou příliš rychlá, dostanete-li prostor, postupně zrychlujete a stáváte se méně zranitelnými. Je libo zacouvat do rohu a rozhlédnout se, komu naservírovat puk před branku? Směle do toho, nebudete se stačit divit, jak realisticky bruslení pozadu vypadá. A není to jen bruslení, hned v zápětí do hry promlouvají přihrávky, které poskakují, ke konci třetiny se vám může stát, že se puk trochu zpomalí na sněhu nastrouhaném u mantinelů a ne vždycky prostrčíte kotouč tam, kam potřebujete. Střelba také není samozřejmostí, a když si nevytvoříte dostatek prostoru, k zakončení se vůbec nedostanete. To ostatně nahrává hráčům, kteří u hry přemýšlí a rychlost si v minulých hrách spíše snižovali. Jedině tak máte dostatek prostoru zmást soupeře, případně se mu vyhnout v efektní kličce a vydat se směrem k brankáři.

Bohudík tu ale neplatí staré glitche a překonat gólmany není zrovna snadné. I oni totiž dostali do vínku nové pohyby a chytřejší úsudek, takže se nenechají jen tak jednoduše objet zpoza branky, anebo si nechat vstřelit gól z voleje přes půl hřiště. Bohužel mají stále malé problémy s rozehrávkou, kdy jsou schopni shodit puk pod sebe a pak jej složitě zalehávat, aby se k němu nedostal soupeř. Jinak se ale chovají spolehlivě, a i když se časem na nedostatky zřejmě přijde, na první pohled tvrdí muziku.

Co se týče fyziky, i zde si dali vývojáři záležet, a byť se nejedná o bůhvíjaké zlepšení, hráči od sebe alespoň neodlétávají tři metry daleko. Poslat soupeře k zemi je samozřejmě možné, ale těsnější souboje jeden na jednoho, třeba při úniku do brejku, jsou mnohem silovější, hráči trochu zpomalí a celou horní polovinou těla se přestrkují, aby měli blíže k puku. Hře takové momenty jedině prospívají, protože máte pocit, že ti panduláci něco váží a mají nějakou stabilitu.

O zbytku herní náplně bohužel mluvit nemůžeme, k dispozici byla jen exhibice dvou týmů, celkově ale platí, že EA drží svůj standard, nabízí údernou muziku, nové animace oslav, kamery (rybí oko v brance, ftw!) a spoustu dalších maličkostí, které máme tak rádi. Až NHL 13 vyjde, budeme samozřejmě v soudu důkladnější, ještě víc než u fotbalu ale platí, že tenhle hokej posouvá sérii a celý žánr o notný kus dopředu a z ryze arkádového hokeje se už opravdu stává zábavný simulátor. Jen houšť!

**Kolem informací ohledně české ligy vznikl šum a fakt je ten, že Gambrinus Liga ve FIFA 13 nebude. Omlouváme se za dezinformaci.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz