Wolfenstein Článek Wolfenstein

Wolfenstein

Martin Klekner

Martin Klekner

13. 1. 2009 23:00 4
Reklama
Reklama

Většina z nás hrála Doom, mnozí strávili nějakou tu hodinu u Blood, 90% si užívalo Duke Nukem...ale Wolfensteina hrál snad každý. Alespoň každý, kdo byl v roce 1992 schopen posadit se na židli, naučit se mačkat tlačítko pro střelbu a nepočůrávat se u hraní. Ano, ne Impové, ne přerostlá prasata, ale nacisti byli tím nepřítelem, se kterým se většina hráčů poprvé potýkala v FPS světě. Legendární pověst střílečky, která dostala žánr do všeobecného povědomí, už nebyla Wolfensteinovi nikdy uzmuta. Zvláště, když se v roce 2001 vrhl id Software na trhy sequel Return to Castle Wolfenstein, který zaznamenal velice solidní úspěch. A teď je to tu zase.

Slovo „teď“ ale nejspíš není úplně vhodný výraz. Třetí pokračování slavné střílečky, nazvané prostě Wolfenstein, bylo oznámeno již na X05, ani na začátku roku 2009 ovšem nevíme, kdy přesně má vyjít. Důvod je prostý – zase na něm dělá id, které už od Doomu 3 neustále opakuje jednu jedinou hlášku. „When it’s done.“ Tu, kterou se hráči za ta léta naučili nenávidět - která znamená, že se datum vydání dozvíme až přesně ve chvíli, kdy bude hra ve stádiu Gold. Bližší informace navíc tají i tým Raven Software, který na projektu úzce spolupracuje. Můžeme se tak smířit leda s faktem, že se hra zkrátka blíží, nelámat si hlavu s tím jak rychle, a soustředit se spíš na informace, které o ní víme.

Hitler zase zlobí

Ano, BJ Blazkowicz je zpět, zpátky jsou nacisti a jejich ďábelské plány, stejně tak i paranormální jevy a podivná stvoření z jiných dimenzí. Základ toho, co dělá Wolfenstein Wolfensteinem, se nezmění ani 16 let po vydání originálu. Tentokrát se vydáme do smyšleného německého městečka Isenstadt, kde Hitlerovi pohůnci objevili záhadný zdroj energie, jenž je klíčem k otevření brány do jiné dimenze. Dějová linka samozřejmě nebude kdovíjak dechberoucí, to se odvážím předpovědět již nyní, to ale ani není cílem. Hlavní totiž bude forma.

Na experimentech, které nacisté prováděli, na věcech, kterým jejich vůdci věřili a utajených záhadách, o nichž archivy mlčí, bylo vždycky něco přitažlivého. Není ale pochyb o tom, že jejich vize bylo, je a bude nutné zastavit. To se stane vaším úkolem. Na začátku hry budete vysazeni v okolí Isenstadtu a bude jen na vás, jak se k němu dostanete, jakou cestou se probojujete až do míst, která skrývají klíč k otázkám, nebo zdali se k nim vůbec budete probojovávat. Ano, slyšíte správně, tentokrát se dočkáme otevřeného herního světa.

Klasika jak ji neznáme

Podle toho, co o hře autoři tvrdí, se dá předpokládat, že nový Wolfenstein bude velmi podobný takovému Deus Ex 2 (dokonce i s pár RPG prvky). Bude tu série hlavních úkolů, nepovinné vedlejší úkoly, otevřené herní levely, které vás již nepovedou jedním koridorem, dokonce vás ani nebudou nutit utkávat se s protivníky v přímém souboji. Bude-li k dispozici pouze několik cest, nebo vytvoří-li id skutečné sandboxové prostředí (na což ale příliš nesázím), ovšem pravděpodobně zjistíme až po vydání.

Zajímavé je zjištění, že nepůjde jen o nepřetržitou akci, jak by se od Wolfensteina dalo čekat. V Insenstadtu totiž existuje i tajná odbojová organizace, ke které se přidáte a začnete s ní aktivně spolupracovat. Její základna se stane vaším hlavním domovem, neboť spojenečtí vojáci budou v době vašeho pobytu v srdci města teprve daleko za jeho hranicemi. Nezbude vám zkrátka než spolupracovat se zapálenými revolucionáři, kteří však ne vždy budou úplně důvěryhodní.

A zde přichází další zajímavý prvek, hoden 21. století. Lup. Za peníze, které ukradnete nacistům, budete pořizovat jak zbraně a všechnu ostatní výbavu, tak i důvěru okolních NPC. Nebude-li někdo ochoten jít s vámi na zteč, pár cinkajících mincí ho jistě přesvědčí. Za úspěšnou spolupráci v misích, které po vás bude chtít samotný odboj, naopak obdržíte slušnou sumičku vy. A pořád tu také budou schované nacistické poklady, které dávají vzpomenout na původní Wolfenstein.

Vzhůru do jiných dimenzí

Novinek bude ale víc - BJ bude například schopen používat nadpřirozené síly. Autoři sami přiznávají, že už od začátku chtěli z hlavního hrdiny udělat něco víc než jen výborného střelce, vývoj jeho schopností však vznikal postupně. Nejdříve měly pouze podobu dočasných bonusů, které získával v podobě speciálních run. Tento systém ale působil příliš nepřirozeně, příliš zaváněl multiplayerem. Proto se rozhodli zakomponovat nadpřirozené síly do samotného příběhu – rozhodli se BJovi zpřístupnit Veil.

Veil je ona alternativní dimenze, kterou budete mít za úkol zavřít. Ještě před tím do ní ale díky jistému starobylému artefaktu, který naleznete na začátku hry, sami několikrát zavítáte. A nejenže budou vaše návštěvy provázeny bojem s prapodivnými monstry a nacisty, jež ji už budou okupovat. Naučíte se zde i zajímavé síly, které budou pramenit z vaší schopnosti usměrňovat energii proudící ze zdejšího Černého slunce. Ano, stejného Černého slunce, okolo kterého se točily skutečné okultní výzkumy Třetí říše.

Z hrdiny superhrdinou

Nacisté budou mít zatraceně dobrý důvod pro to, aby vám šli po krku. Usměrňování černé energie je totiž něco, o co se jejich vědci usilovně pokouší a nalézají velice těžkým. Zato vám půjde téměř samo. Ano, za všechno může nalezený artefakt. Zatímco se vám ho nepřátelé budou pokoušet ukrást, vy se postupně začnete učit zacházet se silami, jež vám propůjčí. První, která již byla novinářům odhalena, je Mire, poměrně klasické zpomalení času. Další tři teprve čekají na svou premiéru, již teď je však jisté, že je budete využívat poměrně často. Veil metr, ukazující kolik energie máte k dispozici pro jejich aktivaci, se totiž už podle prvních ukázek obnovuje velice rychle.

Vstup do dimenze Veil půjde využít i jinak. Zeď, která vám v realitě bude bránit v dalšímu postupu, ve Veil neexistuje. Oproti svým spolubojovníkům (týmová práce bude prý ve hře poměrně častá, a to ať už s rebely, nebo se spojeneckými vojáky) tak budete schopni dostat se na mnoho míst, jež budou pro ostatní nedostupná. Například na místa, která budou skrývat výkvět nacistické výzbroje, využívající síly Černého slunce. Nedivte se proto, až se dostanete k takovým vymoženostem jako jsou jetpacky, laserové pušky či power armory. A nedivte se ani, když na vás s nimi vyrukují nepřátelé.

Hra běží na masivně vylepšeném enginu id Tech4, který ukázal svoji sílu již v Doom 3, Prey nebo nejposledněji v Quake Wars. A vězte, že na obrázcích i v pohybu vypadá velice dobře – ostatně, jako by to někdo od id nečekal. Světelné efekty, fyzikální engine Havoc a velmi dobře vypadající Depth of Field, to vše navíc přeneseno do otevřeného herního designu...snad jen některé modely postav nevypadají úplně nejlépe. Uvidíme, jak velkou fantasmagorií se nejnovější Wolfenstein stane. Sami autoři nepokrytě přiznávají, že svoji fantazii nechtěli omezovat, a tak se nejspíš skutečně máme na co těšit. A i když nevíme, kdy přesně, tipnul bych si, že to bude během tohoto roku.

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz