Vědci zkoumají, proč hráči invertují ovládání
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Vědci zkoumají, proč hráči invertují ovládání

Vědci zkoumají, proč hráči invertují ovládání

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

3. 12. 2020 10:06 17
Reklama

Ovládání her na konzolích i počítačích odnepaměti rámuje jedna zásadní otázka - hrajeme hry s klasickým, nebo invertovaným ovládáním? Většinou hráči z jedné strany nemají žádné pochopení pro ty, kteří hrají opačným způsobem, důvod pro tuto volbu je však často neznámý. Obvykle se argumentuje tím, že “to přeci dává smysl” nebo “hraju hodně leteckých simulátorů”. Teď se ale do problematiky pustila i věda.

Za novinkou stojí britský deník Guardian, který se tématu před pár měsíci věnoval, a přizval si i doktorku Jennifer Corbettovou z Laboratoře vizuálního chápání a pozornosti univerzity Brunel v Londýně. Tu podnět zaujal, a v době, kdy prezenční výzkum značně omezuje Covid, se rozhodla podniknout online výzkum zaměřený právě na využívání invertovaného ovládání.

„Ačkoliv nejde o téma, které by bylo zrovna na pořadu dne v laboratoři, museli jsme kvůli Covidu na čas omezit klasické experimenty s EEG a eye-trackingem, a přesunout se na online experimentování. Tohle je perfektní možnost jak odpovědět na naši otázku, i proto, že to všechny hardcore hráče v naší laboratoři velmi zajímá,“ podělila se o motivaci k výzkumu.

Behaviorální a psychofyzické experimenty na dobrovolnících - hráčích mezi 18 a 35 lety - chtějí zjistit, jak lidé spoléhají na interakci mezi vnímáním a tělem při rotaci objektů ve virtuálním prostoru. Corbettová upozorňuje na to, že neexistuje “správný” způsob, jak tyto úkoly řešit, každý mozek a tělo k nim prostě přistupuje jinak. Důležité je monitorovat i jejich přesnost, účinnost a reakční rychlost.

Cílem výzkumu ale samozřejmě není jen odpovědět na otázku proč hráči kvedlají analogem tak, a jiní jinak. Doktorka poukazuje na to, že člověk je schopen vnímat jen absolutní minimum detailů, a i přes to dokáže zpracovávat obraz, který na něj chrlí spoustu podnětů. Z experimentů chce tedy zjistit, jakými dalšími způsoby dokáže lidský mozek zpracovávat to, co přijímá. Výsledkem by mohly být poznatky užitečné pro design prostředí, ať už těch virtuálních (ve VR), skutečných herních (ovladače a ovládací schémata), nebo těch skutečně užitečných (kokpity v letadlech). Mohli bychom třeba lépe chápat, kam přesně umisťovat klíčové informace, aby je člověk co nejlépe zachytil a zpracoval. 

A co vy, jste "normální", nebo stojíte na druhé straně barikády? 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama