Článek Vectrex v rukou českého sběratele

Vectrex v rukou českého sběratele

Ondřej Švára

Ondřej Švára

12
Reklama

V roce 1982 nebylo nutné číst „Mladého konzolistu“, aby bylo už od pohledu jasné, že na videoherní trh přichází něco velmi zvláštního. Domácí set Vectrex od Smith Engineering se tak lišil od své konkurence, že možná i proto přišel jeho konec stejně rychle, jako oslnivý start. Dopadl jako zneuctěná rarita. Naposledy byl viděn jako kašpárek na hraní v amerických supermarketech a jen poměrně čilá komunita a pozdější sběratelé mu zajistili důstojný křemíkový důchod.

A ten si Vectrex zaslouží. Tuhle konzoli totiž milovaly nejen děti, ale dokonce i jejich rodiče. A to proto, že měla vlastní vestavěnou obrazovku, takže zatímco si potomek hrál, dospělí se mohli v klidu dívat na televizi. To byla na svou dobu dost neobvyklá konzolová idyla a Vectrex díky tomu působil opravdu zvláštně. Vlastně ani tak netěšil svým pokročilým osmibitovým procesorem na půldruhé megahertzi, nebo kvalitní zvukovkou. On byl především praktický. „Vše v jednom“ - tak znělo zadání pro inženýry, kteří tuhle konzoli skládali do kvádrového plastu, kam se vešla nejen základní deska a onen zobrazovač, ale pod ním se objevilo ještě i místo pro ovládací gamepad. Vectrex při launchi v roce 1982 vypadal zkrátka exoticky. Natolik, že vynikal i v druhé generaci konzolí (1976-1983), která samotná dnes platí co do designu za nejpitoresknější éru hardwarového vývoje.

Sympatický mrňous...

Samotná myšlenka Vectrexu vznikla někdy na jaře 1981 a vyplývala z nápadu, jak využít malé CRT obrazovky, které Smith Engineering levně získalo z výprodejů. Když malé, tak opravdu malé. Původně se počítalo s pětipalcovým monitorem, což dnes odpovídá navigacím v luxusních autech, nakonec však společnost přistoupila k méně sadistickým devítipalcovým úhlopříčkám a systém tak mohl splňovat základní požadavek doby: hrejte skoro jako na arkádové mašině, aniž byste vytáhli paty z domu. Vectrex byl tedy téměř tabletop, neboli přenosná mini-arkáda. Z této kategorie jej nakonec diskvalifikovalo jen to, že gamepady byly oddělené a blimbaly na telefonním kabelu. Pravý tabletop míval opravdu "vše v kupě".

Vectrex se arkádovým bednám jako jejich zmenšenina opravdu hodně podobal. Dokonce tak, že na jeho základě bylo v Bostonu v roce 1982 postaveno sedm ultra raritních systémů Minicade, což byly Vectrexy obalené dřevěno-kovovou schránkou se sloty pro mince - zkrátka malé automaty. Byly to výjimečné, leč neúspěšné hybridy. Mezi coin-opy se nehodily kvůli své miniaturnosti a do domácností už vůbec ne, protože se na nich hrálo za peníze. Dnes jsou ale velice cenné sběratelské kusy.

...a pokrokář

Originální Vectrex připomínal coin-opy i svou vektorovou grafikou, což bylo jeho druhé unikum. Lidé tento způsob zobrazování znali z automatovek Space Wars, Tempest, Asteroids či Battlezone, ale z domácích „televizních“ her sotva.  Zatímco soudobé konzolové hry od Atari či Coleca se alespoň snažily přiblížit coinovému grafickému standardu, Vectrex ho jednoduše splňoval. Jako by jeho typicky ostrá a svítivá grafika pobízela: „Hele, kámo, vždyť seš skoro v herně!“

I díky tomu se Vectrex za 199 dolarů stal alespoň dočasným hitem. Dočkal se řady pozitivních recenzí a hry, které obsahoval, sice kopírovaly arkádové předlohy, ale vůbec ne špatně. Hra Scramble dokonce dostala cenu od magazínu Electronic Games v kategorii mini-arkád. V kategorii, která byla na počest Vectrexu nově založena!

Z plánů sešlo

I přes solidní kritiky ovšem prodeje konzole poměrně rychle klesaly pod únosnou mez. Zejména proto, že se tou dobou do herní komerce právě zakusovala globální deprese. Tu Vectrex v roce 1983 nepřežil a stačilo pro něj vyjít pouhých sedmadvacet originálních her (pro srovnání: třeba na Atari 2600 jich bylo kolem sedmi set).

Od roku 1984 to se systémem šlo již opravdu s kopce. Firma Roy Abel & Associates si jej upravila do podoby zábavního stojanu v amerických nákupních centrech, a to byl úplný konec. Vectrex si tam hrál s dětmi na hádání barviček za čtvrťák, což musela být na monochromatickém displeji jistě zábava. Samotné Western Technologies se sice zanedlouho snažilo Vectrex oživit důstojnějším způsobem, nicméně se to nepovedlo. Udělat ze staré konzole handheld s plochým displayem od Sinclairu sice nebyl špatný nápad, jenže předpokládaná cena sto dolarů a nástup GameBoye nedovolily reinkarnované raritě seskočit ani z rýsovacího stolu.

Na vlastní prsty

Upravený Vectrex se svého času dokonce používal jako stresový tester při monitoringu srdečních funkcí pod názvem Spectrum I, ale to už je úplně jiný příběh. Ten o pravém Vectrexu je zajímavější. Tím spíš, že ho nyní doplní rozhovor se sběratelem Lukášem Fruthem, který raritní konzoli s „televizkou naštorc“ vlastní. Jaký je Vectrex v jeho očích?

Každého sběratele herního hardwaru zašimrá v břiše, když si domů přinese "nový starý krám". Jak vám bylo, když jste Vectrex poprvé postavil na stůl?
Sbíráme s bratrem konzole již řadu let a Vectrex jsme popravdě pořídili hlavně jen kvůli doplnění sbírky. Ale když jsme ho doma postavili na stůl a zapli, tak jsme se nestačili divit. Byli jsme připraveni na to, co uvidíme, díky Youtube, naživo to ale předčilo veškerá očekávání. Je to obrovsky chytlavá záležitost a okamžitě nás to okouzlilo.

Když se člověk na Vectrex podívá, upoutají ho dvě designové nezvyklosti. Zaprvé obrazovka. Ta je postavená na výšku, čímž Vectrex připomíná legendární Xerox Alto. To musí být pro dnešního hráče šok. Dokázal jste se v herním prostoru vyšším než širším orientovat?
Šok to rozhodně nebyl a v prostoru se orientujete naprosto bez problémů.

Je jasné, proč má Vectrex svou vlastní obrazovku. Jeho název totiž odkazuje na použitou vektorovou grafiku, kterou by normální televizor nezobrazil. Znamená to, že když si člověk na Vectrexu spustí hru, může očekávat rej mnohoúhelníků, čar a bodů, zkrátka geometrickou grafiku, o které hovoří poučky a také zkušenosti z některých vektorových her pro PC?
Vektorová grafika je v případě Vectrexu výborně zpracována. Vectrex obsahuje z výroby jednu vestavěnou hru Minestorm, kde je opravdu k vidění rej mnohoúhelníků a vypadá to přitom naprosto bez chyby.

Vektorový zobrazovač prý docela dost bliká. Všiml jste si toho? Vadilo vám to?
Blikání jsem popravdě ani nezaregistroval, takže nevadilo.

Obrazovka Vectrexu má svým vzhledem blíže spíš k televizoru než k monitoru. Je obrazovka těžká? Vectrex by se totiž díky vlastní zabudované "televizce" dal označit jako přenosná konzole.
Oba jsme s bratrem mysleli, že bude mnohem težší. Jako o přenosné konzoli jsem o Vectrexu neuvažoval, ale zdá se, že by se tak mohl nazývat.

Druhou raritou Vectrexu jsou gamepady (viz obrázky). Jak se ovladač drží v ruce? Je lepší ho mít v dlani a používat palce, nebo si celou krabičku položit na stůl a pracovat více prsty?
Určitě je dobré držet jej jako klasický joypad a tak jsme jej také drželi. Na všechny čtyři tlačítka jsme používali palec. U většiny her se stejně používají maximálně dvě. U gamepadu bych chtěl podotknout, že je skvěle vyřešena jeho úschova po dokončení hry. Prostě jej vezmete a zaklopíte do spodku konzole.

Jak se pracuje s analogovým joystickem, který právě analogovou technologií předběhl dobu? Je hodně citlivý? Jak fugnuje v důchodovém věku?
Analogová páčka je bez chyby a i po tolika letech funguje skvěle

Hry pro Vectrex se výrazně liší od zbytku dobové i následující konkurence. Jak byste je popsal?
U Vectrexu byla použita černobílá obrazovka, jelikož barevné byly v té době moc drahé. Výrobce to vyřešil tím, že ke každé hře přidal barevnou folii, kde je nastíněný terén. Většinou je dole nebo nahoře uvedeno i jméno hry a dole bývá označeno, co které tlačítko na joypadu dělá u konkrétní hry. Co se barev týče, zkoušeli jsme hrát i bez folie, ale bylo to nic moc. Jinak se jedná snad o první hry, které jsou vzhledem jako vystřižené ze všech sci-fi filmů osmdesátých let.

Jak hry fungují? Jak dlouhý bývá jejich loading a jak vůbec dlouho trvá, než samotná konzole nastartuje? Je systém stabilní i po letech?
Hry fungují dobře, všech sedm naběhlo bez problému. Pokud špatně zasunete kazetku, tak se spustí hra vestavěná, čili ten Minestorm. Mimochodem s Minestormem si výrobce užil dost problémů, protože asi v jedenáctém levelu hra padala. Řešili to tehdy tak, že rozesílali poškozeným kazetky s novým Minestormem. A start? Trvá přibližně dvě vteřiny zážeh a čtyři vteřiny nápis.

Jak obtížně se Vectrex do sbírky sháněl? Jaká bývá jeho obvyklá cena?
Narazili jsme na něj náhodou. Cena se pohybuje od 2500 do 5000 korun a musím říct, že v Česku se shání dost obtížně. Řešením je Ebay.

Kdybyste se po své zkušenosti přesunul do minulosti a měl si Vectrex koupit jako nový, udělal byste to?
Rozhodně bych po zhlédnutí reklamy neběžel a nekoupil ho, ale kdybych na něj narazil na nějaké promo akci a zahrál si na něm, určitě by mě oslovil a pořídil bych ho. Už třeba proto, že měl unikátní rozšíření. Zejména je to konzole, kde poprvé byla možnost hrát ve 3D pomocí brýlí s rotujícím kotoučem a dále jste mohli zakoupit světelné pero pen a kreslit na obrazovku. Obojí a mnohem více lze najít na Youtube.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama