Laser Squad Nemesis Článek UFO a jeho klony

UFO a jeho klony

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

13. 2. 2007 23:39 7
Reklama
Reklama

Příběh strategie, která na přelomu let 1993 a 1994 ohromila hráčské publikum, začal ve skutečnosti mnohem dřív, než bratři Gollopové uzavřeli smlouvu s Microprose a vrhli se do vývoje odvážně velkorysé sci-fi tahovky. Už v roce 1988 vyšla nejprve na ZX Spectru a později na dalších osmi i šestnáctibitových systémech hra Laser Squad – a řadu herních mechanismů Julian Gollop do taktické části UFO jenom zkopíroval. Hráči Laser Squad plnili různé úkoly v pěti scénářích se skupinou vojáků ve shora snímaných mapách a v klasickém systému tahů omezených akčními body. Vydavatel Codo Technologies nedávno značku oživil pro e-mailové hraní určeným remakem Laser Squad Nemesis (2005). Zpět ale k nepoměrně známějšímu X-COMu…

Původní trilogie a nevydařené spin-off tituly

UFO a jeho klony
Nick a Julian Gollopové neprorokovali v roce 1994 lidstvu příliš idylickou budoucnost. Ještě před koncem tisíciletí se měla prudce zvýšit pozorování létajících talířů. A nejen to: brzy začalo docházet k bezprecedentnímu množství únosů a útoků na lidi a jejich zařízení. To vedlo k ustavení organizace X-COM (eXtraterrestrial COMbat unit), jež byla oficiálně zmocněna vést válku s mimozemšťany. Ti byli ovšem vybaveni nepoměrně pokročilejší technologií a přežití lidstva tak viselo doslova na vlásku… Hráči museli vyvinout skutečně velké úsilí, aby odvrátili útoky emzáků a nakonec zničili i jejich marsovskou základnu. Obnášelo to budování vlastních bází, výrobu zbraní, trénování vojáků, zkoumání mimozemských objektů a vyvíjení čím dál mocnějších prostředků vedení války a v neposlední řadě stovky taktických bitev s jednotlivými výsadky nepřátel.

Komplexní, velkorysá ve svém návrhu, a přesto velmi dobře ovladatelná hra UFO: Enemy Unknown (v USA prodávaná jako X-COM: UFO Defense) si získala brzy mnoho věrných fanoušků. Pomohla tomu i vydavatelská společnost Microprose, která se zachovala navýsost takticky. Bratry Gollopy nechala pracovat na pokračování, z něhož se později vyklubal třetí díl X-COM: Apocalypse. Ten vyšel v létě roku 1997 a nechal hráče starat se už jen o jediné město, ovšem i díky krásné izometrické grafice rozhodně nezklamal. Interní tým pak bleskově vyvinul nepřímé pokračování X-COM: Terror from the Deep, které vyšlo už v průběhu roku 1995 a v takřka totožném zpracování prezentovalo navazující příběh. V něm se k životu probudila skrytá základna emzáků pod hladinou oceánu – a brzy bylo Zemi opět pořádně úzko.

UFO a jeho klony
Popularita značky X-COM dosáhla svého vrcholu. V roce 1995 vyšlo dokonce knižní zpracování prvního dílu – román osvětlující některé části příběhu UFO Defense napsal Diane Duane. O dva roky později ho pak napodobil ještě ruský autor Vladimir Vasiljev se svým příběhem osmi vojáků z X-COM jednotky. Jenže už se pomalu blížil soumrak. Rozhodnutím, které za pádem značky X-COM stálo, se ukázala být tvorba spin-offu X-COM: Interceptor. Mnohem akčnější hratelnost, nelogičnosti v příběhu a neatraktivní zpracování odsoudily hru z roku 1998 k neúspěchu. Hovoří se pouhých 30 000 prodaných kopiích, a to je nejspíš důvod, proč byli tvůrci nuceni vzdát se licence. Microprose i s právy na X-COM bylo vzápětí prodáno Hasbro Interactive. Pod jeho patronátem vyšly ještě u nás prakticky neznámé X-COM: E-mail games a hřebíček do rakve v podobě průměrné střílečky X-COM: Enforcer. Plánů na tři další hry Genesis, Alliance a Dreamland, které měly oživit i strategickou tradici série, se museli tvůrci X-COMů vzdát, když Hasbro v roce 2000 svou herní divizi zavřelo. I když – ne tak docela…

Altar a jeho UFO

UFO a jeho klony
V roce 2001 se českému Altar Interactive podařilo prodat distributorovi, firmě Virgin, skvělou RTS Original War. S její kvalitou byla spokojenost, a tak se Virgin neváhal na Altar obrátit s tím, že mají hru rozpracovanou jiným týmem, kterou by potřebovali dokončit. Ukázalo se, že tím týmem byli Mythos Games bratří Gollopů a hrou nic jiného než Dreamland Chronicles: Freedom Ridge, ambiciózní nepřímé pokračování X-COM trilogie. Martin Klíma a jeho kolegové nadšeně kývli, jenže ukázalo se, že jde spíš o danajský dar. Mythos nedodal zdaleka kompletní dokumentaci ke zdrojovému kódu a jednotlivým částem hry, takže nakonec Altaru nezbylo, než začít od nuly (a přitom předstírat, že jde stále o jednu a tutéž hru).

Zrod UFO: Aftermath a později celé série X-COMem inspirovaných her pronásledovaly i další problémy. Původního vydavatele koupila firma Titus a altaří projekt se jí nezamlouval. Z následujícího honu na publishera vzešla dvojice firem Warthog a Strategy First, jenže tím pouze Klíma a spol. rozjeli nekonečný kolotoč výmluv. Peníze nepřicházely a situace Altaru už byla kritická. Zachránce se naštěstí objevil v podobě společnosti Cenega, která co do herních mechanismů mírně zjednodušenou a do moderního 3D převedenou UFO hru nakonec dovedla ke zdárnému vydání v září roku 2003. A litovat nemusela: Aftermath se i přes výtky skalních fandů o příliš stejných prostředích misí a zbytečně osekaném managementu prodalo víc než 200 000 kusů, dost na to, aby se mohli autoři pustit do práce na pokračování.

UFO a jeho klony
To bylo dokončeno o dva roky později. Aftershock vyprávěním navazoval na jeden z možných konců Aftermathu, hráči se v něm chopili lidí vysídlených na satelit Laputa a snažili se po desítkách let znovu ovládnout Zemi. Herní systém byl oproti prvnímu dílu obohacen o komplexní výstavbu základny, více RPG prvků a vylepšení doznal i soubojový systém. I přes slušná hodnocení nebyla finanční situace Altaru vůbec růžová a nakonec došlo na nejhorší. Krach Altar Interactive však naštěstí neměl katastrofální důsledky. Vedl k částečnému přeskupení lidských sil a vzniku týmu Altar Games a sdružení IDEA Games, jež i nyní marketingově zaštiťuje hned několik českých studií. A prvním chystaným titulem staronového Altaru nebylo nic jiného než UFO: Afterlight

Nezávislé klony – to pravé hardcore UFO?

UFO a jeho klony
Řadě fanoušků X-COM trilogie hry od Altaru nevyhovují. Vzniklo hned několik obvykle mnohem ortodoxnějších nezávislých klonů UFO. Jako jedna z prvních bývá v téhle souvislosti uváděna open-source hra UFO2000. Ta v aktuální verzi (0.7.1062 beta z léta 2006) nabízí izometrickou 2D grafiku a single i multiplayerovou hru v tradičním stylu, ale ještě s celou řadou chyb. V jen o trochu méně rozpracovaném stádiu je další, tentokrát trochu modernější projekt UFO: Alien Invasion. Jeho plusem je nepoměrně atraktivnější 3D bitevní část, přitom ale zůstává věrný hernímu systému prvních X-COMů.

Vedle těchto na indie poměry velkých remaků vznikly ale i další zajímavé tituly. Majitelé kapesních počítačů určitě zajásají, když se dozví o freeware klonu Pocket UFO určeném právě pro jejich systémy (ale i pro PC). Špičkovou kvalitu zejména ve strategické části nabízí (taktéž volně šířitelná) německá předělávka X-Force: Fight for Destiny - neustále s láskou opečovávané a do mnoha jazyků včetně češtiny lokalizované dílo. A v souvislosti s na rudou planetu situovaným UFO: Afterlight si zmínku zaslouží i projekt Mars: Land of No Mercy - taktická tahovka, která je zatím v hodně rané fázi vývoje, nicméně prostředím i herním systémem se bude určitě bojové části UFO-her hodně podobat.

Co se ještě chystá

Budoucnost samotné značky X-COM je zahalena černočernou neprostupnou tmou. Fandové strategického válčení s mimozemšťany se ale i tak mají nač těšit. Než stihnou dohrát a prozkoumat všechna zákoutí UFO: Afterlight, měli by se dočkat další lahůdky. Na 28. února 2007 je totiž naplánováno vydání původem českého UFO: Extraterrestrials. Tým Chaos Concepts se chystá ohromit bohatou dějovou linií (v jejímž rámci budou hráči zachraňovat nejprve planetu Esperanza a posléze i Zemi samotnou), pokročilou AI, či pomocnou UFOpedií, kde hráči najdou všechny myslitelné údaje o zbraních, dopravních a bojových prostředcích, technologiích atp. Je zkrátka nač se těšit…

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz