Tony Hawk's Downhill Jam Článek Tony Hawk's Downhill Jam

Tony Hawk's Downhill Jam

Martin Strnad

Martin Strnad

12. 10. 2006 22:55 1
Reklama
Reklama

Své místo na slunci, na ledě, na sněhu, ve vodě, ve vzduchu a v podzemí si už vydobyla hromada extrémních a akčních sportů. A jestli mezi sebou mají tihle agilní mlaďoši někoho staršího, pak je to jejich letitý pradědeček skateboarding. No jo, ale když se kolem děduly začnou motat sličné mladé slečinky, jakou Wii bezpochyby je, začne se i starý kmet nakrucovat. Ne že by to byl ten reálný Tony Hawk, i přes silné táhlo směrem ke čtyřicítce nijak výrazně nezešedivěl, ale právě herní tituly založené na jeho licenci už pamatují kde co, nevyjímaje konzole předcházející současnou generaci, a to už je pěkných pár let proti proudu času, v měřítkách herního trhu jde vlastně o živoucího dinosaura. Za tu dobu se z vrhu tohoto samce odrodilo nějakých devět her pro všemožné platformy, Nintendo 64 počínaje, přes oba Playstationy, se zastávkou na PC, až po všechny možné i nemožné handheldy. Obecný trend ale bohužel zaznamenává sestupnou tendenci. Je paradoxem, že právě nejnovější přírůstek do rodiny směřuje dolů a to velmi rychle, ačkoliv se jedná o jednoznačnou snahou vytáhnout Tonyho z propasti fádnosti a průhledného převlékání kabátů. Co myslíte, podaří se mu to?

Vyrábíme a rodíme

Už samotný podtitul Downhill Jam silně zavání něčím svažitým, až prudkým, ne-li přikrým. Správě, půjde o jízdu z kopce. Pánové ze studia Toys for Bob se podívali zpět napříč celou sérií a odhalili co to tam tak smrdí a těžce zahnívá. Stojaté vody vymezených horizontálních skateparků a městských částí, jakkoliv plných překážek a různých ozdůbek, už prostě nic kromě sbírání dalších bonusů nenabízí. A tak si z té hromady nápadů a vynálezů, které se na Tonyho za tu dobu navěsily, autoři vyhrábli prvek pomalu tak starý jako celá herní série, tedy mód rychlých závodů z kopce a pěkně jej oprášili a postavili do středu své pozornosti a v konečném důsledku i celé hratelnosti jejich nového děcka. A že lůno, které jej zplodí patří Nintendu Wii, dostává novorozeně do vínku mnohé nové rysy. Jede se tady z kopečka. A to nejen po nahnutých skateparcích, ale v obrovských lokacích s pokud možno velkým výškovým rozdílem. Do obrazu by měly zeměpisu znalého čtenáře uvést jména jako Machu Pichu, San Francisco nebo Rio de Janeiro. Ale žádné velké oči, pořád to nebude GTA. Hráč tak na začátku spočine na nejvyšším bodě členitého terénu a směr jeho snažení se bude ubírat k tomu nejnižšímu, a to cestou necestou, doslova.

S větrem o závod

Hra je podle dosavadních videí i svědectví těch šťastlivců, kterým se dostala hratelná verze pod ruce, velmi rychlá. Spád tedy není jen terénní, ale i akční. Úkolem tedy jednoznačně bude využít této rychlosti a dostat svého skejťáka co nejrychleji tam dolů. Metody, které k tomu budete moci použít jsou velmi pestré. Kromě oné proklamované rychlosti a závodnických manévrů čistého ražení nabídnou vývojáři i agresivní pošťuchování a shazování protijezdců z jejich kolečkového prkna. Pro neohrožené průzkumníky pak má hra skýtat možnost nespočtu sjízdných, nebo alespoň „seskočných“, cest které se budou lišit jak co do obtížnosti sestupu, tak hlavně co do rychlosti a délky. A jestli ani to nestačí, pak můžete cestou přeskakovat z jednoho pařezu, skály, auta nebo klády na druhou a provádět různé krkolomné triky, srážet kolemjdoucí, popelnice nebo rozbíjet střechy a okna ve vaší cestě a zvyšovat si jakýsi plamenný ukazatel, který vám pak dává možnost chvilkového prudkého zvýšení rychlosti. Ale i s tím opatrně, oheň je dobrý sluha, ale zlý pán a zrovna tak si při vysoké rychlosti v zatáčkách nabijete kokos, tam kde by jste ji na rovině na sto procent zužitkovali. Pamatujte, jde o vteřiny!

Univerzální skate

Co se různorodosti vyžití jediného hráče týče, pak autoři hovoří až o devadesáti disciplínách, které budete pro totální naplnění hry muset splnit. To je společně s jízdou na čas, hromadným závodem, jízdou branami, které při průjezdu zpomalí čas a dají vám tak možnost provést složitější trik, velmi hustá melanž, která by mohla zabřednout v mechanikách nejedné Wii. Další herní módy nejsou zatím příliš známy, pokud nepočítám mód pracovně nazvaný Big head. Zde získá vítěz prvního sjezdu obrovskou předimenzovanou hlavu a přijde o možnost zrychlení jízdy, přičemž ostatní se budou při dalších sjezdech snažit zezadu mu hlavu strhnout a nasadit si ji, což vypadá na opravdu zábavnou taškařici. Nicméně ani na hru více hráčů se nezapomnělo. Ta zde bude zastoupena klasickým split screenem. Podpora Wi-Fi konektivity byla bohužel opět odřeknuta díky exkluzivitě pro čistě Nintendo tituly. Ale i tak bude mít skupinka až čtyř hráčů možnost pořádně se pošťouchnout. Trochu to připomíná starý dobrý Mario Kart nebo různé střeštěnosti typu Wacky Wheels. Zatím není známo příliš podrobností kromě prohlášení, že vše, co bude v singleplayeru, bude dostupné i v multiplyeru. A to zní dost slibně.

Udělej si sám

Neoddělitelnou součástí série Tony Hawk je možnost vytvořit si své alter ego dle vlastního vkusu. To samozřejmě nemůže chybět ani tady. Společně s devíti dalšími předpřipravenými, fiktivními jezdci, společně s reálným Tonym, pak můžete vyrazit na kolečkové prkno, které si můžete taktéž vybírat, samozřejmě dle vašeho postupu skrze hrou se vám budou odemykat další. Ale na rozdíl od jakéhosi RPG systému přerozdělování bodů do jednotlivých trikových schopností z dílů minulých, zde budou statistiky jezdců pevně stanoveny od začátku. Jediný způsob jak je nějak vylepšit bude získání jiného prkna. Autoři hovoří o snaze vyvážit skrze tento prvek hratelnost. Směřují především k různorodosti sestupů k cíli. Někde budete potřebovat rychlost a jinde vyšší skoky. To se pánové z Toys for Bob snaží vložit do skateů, které přidávají právě jenom vybrané vlastnosti, aby hráči museli nad volbou rozmýšlet s potazem na vybranou cestu za vítězstvím.

Pevně se držte!

Wii Remote totiž z ruky nepustíte, přirozeně. Tentokrát ale má jít o hru ovládanou výhradně jediným z dvojice ovladačů, tak zvaným „dálkáčem“. Ten pak uchopíte v horizontální poloze obouruč a zdánlivě jím ovládáte svého skatera jako volantem. Ale nevěřte zdání, není vše jak vypadá na prvních videích. Údajná zkušenost dosavadních hráčů hovoří spíš o jakémsi „naklánění talíře“. Ovladač tedy spíš nakláníte na strany, jako prvek zastupující váhu jezdce ve hře, čili jím nebudete točit jako v autě. Senzor má rozeznat nejenom jak moc je nástroj vykloněn a v jakých úhlech, ale také rychlost a ráznost s jakou byl náklon proveden, což se následně odrazí na obrazovce opatrným zatočením nebo prudkým sklopením, až smykem či přetáčením. Samozřejmostí je pak vyvažování různých triků vyžadujících rovnováhu nebo ovládání natáčení, pokud se zrovna nebudete nacházet na pevné zemi. Potěšujícím faktem shledáváme možnost nastavení citlivosti ovládání, které autoři do hry přislíbili, pročež ne každému musí odezva ve hře úplně vyhovovat. Jednotlivé vylomeniny, zlomeniny a vykloubeniny se provádí pěkně postaru kombinací funkčních kláves a směrového kříže, který se bude při tomto držení nacházet pod vaším palcem. Perličkou pak je využití spodního „střílecího“ tlačítka pro aktivaci přidržení prkna v průběhu skoku. Celá hra je velmi stylizována, takže můžete nechat realitu za dveřmi a obdivovat kotouly metané ve vzduchu a následné ladné přistání do jízdy na prkýnku.

Střeštěná jízda

Nenarozené mládě, nejnovější článek v přímé genetické řadě Tonyho Hawka je jako z divokých vajec. Zatím se hra jeví jako mix trikových elementů z původní hry a šíleně rychlá jízda á la Need for Speed. Grafická stylizace, křiklavé barvy a výstřední modely jezdců ze screenshotů poukazují ještě více na břehy arkády, které se čím dál více přibližují. Autoři hovoří o snadné hratelnosti, která chytne i herního neznalce, jako všichni vývojáři kolem Wii. Ovšem u hry s tímhle tempem to bude vyžadovat proklatě rychlé reflexy, které prostě vaše babička nemá, i kdyby jí ty křiklavé barvy a tradičně skvělý soundtrack, tentokrát od Iron Maiden, vyhovoval. Nakonec, stejně nemůžeme od titulu primárně vyvíjeného pro Wii čekat realističnost, jde přece o hru. Stále ale zůstává otázka. Prospěje to Tonymu?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz