Steep Článek Steep - dojmy z uzavřené bety

Steep - dojmy z uzavřené bety

Jiří Bigas

Jiří Bigas

16. 11. 2016 09:23 19
Reklama

K uzavřenému testu sportovní hry Steep jsem přistoupil s velkou dávkou nedůvěry a skepse. Současně mě ale tento projekt přitahuje svou výjimečností, a tak nakonec zvítězila zvědavost. Abyste mi dobře rozuměli, nebylo možné přehlédnout, že tahle novinka od Ubisoftu se netěší od svého oznámení zrovna nejlepší pověsti. Vzniká tak trochu v ústraní a očividně nezpůsobila po svém odhalení povyk, na který je francouzský vydavatelský gigant zvyklý. Jenže já - jakkoli se to o mě moc neví - jsem poměrně vášnivý milovník zimních sportů. S lyžováním a snowboardingem v čele pochopitelně. Vyrostl jsem v rodině, kde se celá zima trávila na horách, a tak jsem odjakživa hltal videohry s touto tématikou. Na vleku jsem vždy snil o tom, jak bych vybudoval a spravoval vlastní virtuální středisko a když v roce 2000 vyšel poměrně děsivý Ski Resort Tycoon, trávil jsem v něm nezdravé množství časů plánováním a zvelebováním sjezdovek.

RENESANCE NA SJEZDOVCE

Co si ale budeme namlouvat, ještě raději jsem digitální sjezdovky sám zkoušel. Ať už na prkně nebo na lyžích (to bohužel o poznání méně často), byl jsem vděčný za každou příležitost zaříznout hrany do prašanu i na počítači a všemožných konzolích. Jestliže adrenalinové závody a sporty, které pomohla zpopularizovat série Tonyho Hawka, jsou momentálně trochu v útlumu, pak snowboardové hry doslova živoří. Jejich zlatý věk, zdá se, nenávratně minul. Můžeme se slzou v oku vzpomínat na zábavné série jako Cool Boarders, Amped a SSX. Můžeme se dojímat tím, jak před 15 lety chrlila studia na běžícím pásu hry typu Dark Summit, Shaun Palmer's Pro Snowboarder, Supreme Snowboarding nebo ještě relativně nedávno Shaun White Snowboarding, což je mimochodem hra od… Ubisoftu, respektive jeho montrealského studia. A nebo si otřeme ledovým severákem zmrzlé slzy a zahledíme se do blízké budoucnosti. O naši přízeň se totiž začínají ucházet hned dvě konkurenční hry - Snow od švédského studia Poppermost Productions a Steep od pobočky Ubisoftu, která sídlí ve francouzském Annecy na dohled Alp.

Rozlehlý otevřený svět virtuální Bolívie, který vzniká primárně ve studiu Ubisoft Paris, stál u zrodu celé myšlenky.

A na hře je její původ poznat každým coulem. Její autoři až dosud pomáhali kolegům z celého světa převážně s multiplayerem u sérií jako Assassin's Creed nebo Tom Clancy's Splinter Cell. V Annecy sídlí jeden z mnoha týmů Ubisoftu, který každoročně asistuje vývojářům z početnějších poboček realizovat ty nejodvážnější a největší projekty. Po dlouhé sérií Assassinů v Annecy přiložili ruku k dílu i u Tom Clancy's The Division a aktuálně se kromě zasněženého Steepu podílejí také na open world taktické akci Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands, která má vyjít příští rok. Ostatně řeč o této nadějné novince není jen kvůli tomu, aby byl výčet zásluh kompletní. Se Steepem totiž sdílí stejnou DNA. Rozlehlý otevřený svět virtuální Bolívie, který vzniká primárně ve studiu Ubisoft Paris, stál u zrodu celé myšlenky. Konkrétně potřeba rychle se v jeho kulisách pohybovat, která vyústila v hledání nových dopravních prostředků. Tak se ve Wildlands objevil paragliding. Ze série Far Cry známe zase wingsuit. Když dali v Annecy hlavy dohromady, vyšlo jim při pohledu z okna, že jejich další hra musí využít tohle vše a přidat něco navíc.

TYPICKÁ HRA OD UBISOFTU

Steep je jejich první původní značkou. Vývojáři na titulu pracují od roku 2013, nicméně Ubisoft původně nebyl tímto nápadem nijak zvlášť nadšený. Nakonec mu ale přeci jen dal zelenou - převážně díky vzrůstající popularitě videí z extrémních sportů, která se objevují třeba na YouTube. To je pro hru velmi důležitý prvek. Stejně jako propojení singlu a multiplayeru nebo samotný obrovský otevřený svět, které vývojáři považují za osvěžující novinky v žánru sportovních her. Steep je dalším z dlouhé řady zástupců her od Ubisoftu se silným důrazem na on-line, další z dlouhé řady zástupců open world her. Částečně tak může připomenout The Crew ze stejné stáje. Navzdory vlažnému přijetí vydavatel hře věří a vidí v ní velký potenciál. Představil ji ostatně letos v červnu na E3 v Los Angeles na závěr své tiskovky, který je tradičně vyhrazen nějakému velkému odhalení. A překvapil rovněž oznámeným datem vydání. Steep má totiž vyjít ještě do konce tohoto roku, konkrétně 2. prosince. Z prvních ukázek se přitom nezdálo, že by se hra blížila dokončení. Naopak působila, jako že její autoři před sebou mají ještě notný kus práce. Nejednou jsem slyšel, že 2. prosince musí vyjít nějaká beta.

Ale kdepak. Steep má za sebou uzavřený test a od 18. do 21. listopadu Ubisoft zve hráče dokonce do otevřené bety, kdy si hru bude moci osahat každý. Očividně se cítí jistý v kramflecích. A my už po pár dnech strávených s hrou lépe rozumíme tomu, kde se bere ten nezdolný optimismus tak ostře kontrastující s nikterak nadšenými prvotními ohlasy. Extrémním sportům od Ubisoftu pro PC, PS4 a Xbox One totiž musíte v první řadě věnovat čas. Není to hra, která vás okamžitě chytí a pohltí jako třeba už zmíněná série SSX. Ovládání je mnohem těžkopádnější, krkolomnější a hůře přechází do krve. Najít si ve hře zábavu chvíli trvá. Je to pravý opak instantních adrenalinových sportů, v nichž vás od řádění na svahu a divokých triků dělilo jen pár stisknutí tlačítka v menu hry. A do značné míry už teď chápu, proč třeba konkurenční Criterion po několika letech pokusů mohl ze svého prototypu extrémních sportů raději vycouvat. Na papíře to zní skvěle, udělat z toho skvělou hru je o poznání složitější. Jednu z mnoha věcí, kterou ale mají oba projekty společnou, je už zmíněná závislost na generaci GoPro. Jasně, Steep nabízí všechny ty obvyklé věci, jako jsou časovky, závody, duely, trikové disciplíny a nějaké bonusové mise navíc. Ze všeho největší důraz ale autoři kladou na prožitek. A jeho sdílení. Neustále vás vybízejí, abyste se o svou jízdu podělili, zvěčnili ji a dali k dispozici ostatním.

ČTYŘI V JEDNOM

Otevřený svět Steepu je úžasný. Jen v betě máte možnost okusit neuvěřitelně rozlehlý terén. Ten, respektive jeho jednotlivé tratě, sice nemohou co do pestrosti a propracovanosti soupeřit s jedinečnými sjezdovkami z SSX, kde byla každá trasa svým způsobem unikátem se spoustou atrakcí a památných míst. Ale vtip je právě v tom, že Steep je opravdu reálně open world, ne jen na papíře. Můžete se tedy vypravit téměř kamkoli se vám zachce, pokud si troufnete daný terén zdolat. Na tak obrovské ploše mají vývojáři mnohem větší problém vytvořit ikonická místa a lokace, které by se dostatečně odlišovaly jedna od druhé, ale svoboda tento hendikep přebíjí. Svobodu ostatně zakusíte už ve chvíli, kdy se máte poprvé rozhodnout, s jakým sportem začnete. Vedle lyží a snowboardingu jsou totiž k dispozici už zmíněný paragliding a wingsuit. První dvě disciplíny jednoznačně hrají prim a obsah ušitý jim na míru dominuje, ale to rozhodně neznamená, že by zbývající dvojice figurovala ve hře jen tak to počtu. Občas se dokonce rádi vydáte kus cesty jen tak po svých, anebo vás k tomu dožene nutnost.

Není těžké představit si, že po vydání hry se začne internet rychle plnit sdílenými videi s ukázkami těch nejšílenějších sjezdů, nejnáročnějších triků a nejdivočejších závodů.

Steep klade neuvěřitelně velký důraz na styl. Nejen na to, co děláte, ale jak u toho vypadáte. K dispozici máte nepřeberné množství značkové výbavy, svého svěřence si můžete vyzdobit podle chuti od hlavy až k patě. Častokrát se vám hra podbízí různými vychytávkami od světoznámých výrobců. Koneckonců nějak při tom řádění na svahu musíte vypadat, když už se chcete podělit o své umění. Není tak těžké představit si, že po vydání hry se začne internet rychle plnit sdílenými videi s ukázkami těch nejšílenějších sjezdů, nejnáročnějších triků a nejdivočejších závodů. Na to očividně spoléhají i samotnÍ vývojáři, protože by se z toho stal ten nejlepší způsob, jak hře zajistit bezplatnou organickou reklamu, která se bude virálně šířit a lákat další zákazníky. Než k tomu však dojde, bude muset dostatečné množství hráčů přijít novince na chuť. Na první pohled je vše v pořádku. Kdykoli můžete změnit disciplínu, kdykoli můžete přepnout mezi third person a nepoužitelnou first person kamerou. Z technického hlediska také vše funguje. Během okamžiku se můžete nechat transportovat klidně přes celou mapu a nezdržuje vás žádná otravná nahrávací obrazovka. Jak se pohybujete světem a plníte další úkoly, objevujete nové svahy a nové disciplíny. Potkáváte se s dalšími hráči, můžete se bleskurychle spojit, nebo přátelům pošlete coby výzvu nějaký svůj povedený sjezd. Kdykoli máte možnost prozkoumat, jak jste si vedlI v předchozích pokusech, a při jakékoli chybě máte možnost v mžiku zahájit nový pokus.

ZÁŽITEK JE VÍC NEŽ ZLATO

Jenže najít si v tomto světe nějakou zábavu chvíli trvá. A někomu se to nemusí podařit nikdy. Tohle není SSX ani Tony Hawk's Pro Skater - takové ty hry, které byly tak dobré a tak chytlavé, že oslovily univerzálně každého. Steep se nebude líbit každému, i když se nakonec povede, jednoznačně se totiž snaží oslovit milovníky zimních a extrémních sportů. Není moc pravděpodobné, že by mu propadl někdo, kdo nikdy nestál na lyžích a snowboard mu nic neříká. Ne snad že by vás něco z toho udělalo lepším hráčem Steepu, ale autoři tlačí na to, abyste si virtuální Alpy užili stejně jako ty skutečné. Skutečným cílem tak není získat deset zlatých medailí nebo předvést ten nejnáročnější trik v U-rampě. Máte si prostě užívat jízdu/let a nemyslet až tak na výkon. To je alespoň poselství, které jsem si já odnesl z uzavřeného testu. K této domněnce mě vede i skutečnost, jak a za co vás hra odměňuje. Nevybízí vás tak moc, jak byste čekali, abyste se pustili do dalšího závodu. Nabádá vás, abyste se spárovali s kamarádem, nahráli dobré video a vzájemně se hecovali na svahu. Nechce po vás první místo, odměňuje vás za prozkoumávání virtuálního světa, objevovaní nových míst, freeride a zkoušení nebezpečných triků jen tak pro radost. Možná i proto mi přišel jako jeden z nejzábavnějších modů ten, v němž máte za úkol za pomoci libovolných prostředků navštívit předem vybraná místa v dané lokalitě.

Coby konkurence SSX bohužel Steep neobstojí, protože se ani nesnaží nabídnout stejnou zábavu. Jeho autoři se nesoustředí na stejné věci. Tam, kde série od EA Sports BIG excelovala famózním a ztřeštěným designem tratí, vyšperkovaným ovládáním a za vlasy přitaženými triky, nabízí Ubisoft střídmost, důraz na sdílení prožitku a mnohem méně se vývojáři bohužel soustředí právě i na ovladatelnost. Na ovládání si určitě budete muset hezkou chvíli zvykat, neboť Steep přichází s dosti svérázným pojetím, které není bůhvíjak revoluční, ale od zavedeného standardu se liší. Dost nešťastně nutno podotknout. Už jen fakt, že ke skoku a následnému přidržení prkna/lyží se používá stejné tlačítko - trigger - je trochu matoucí. Je to nesmyslné zjednodušení, které je ale současně tak nezvyklé, že se vám i po několika hodinách bude stávat, že se přehmátnete. A v samém důsledku jste tak mnohem nešikovnější, než ve hrách, které stojí na složitějších schématech. Ostatně i v tomto ohledu je patrné, že designérům nešlo ani tak o to dostat z vás ten nejlepší výkon, jako spíš zaměřit vaši pozornost prožitek.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama