Star Wars: The Force Unleashed Článek Star Wars: The Force Unleashed

Star Wars: The Force Unleashed

Dalibor Franta

Dalibor Franta

8. 4. 2007 22:52 15
Reklama
Reklama

Třicet let je dlouhá doba, 99 procent všech třicátníků vám však odpřísáhne, že se nestačili ani probrat z poporodního šoku a už měli na krku manželku, dítě, hypotéku a znepokojivě řídnoucí vlasový porost. Hvězdné války, které mimochodem právě letos slaví třicetileté výročí, se však svým živým vrstevníkům příliš nepodobají. Hypotéky nemají zapotřebí, i přes mírně ošoupaný zjev stále přitahují milióny fanoušků po celém světě a děti? Inu, těch už mají hodně přes stovku. Zatímco filmová série letos oslaví třicetiny, její nejstarší potomek v podobě videoherního zpracování sfoukne letos na narozeninovém dortu rovných pětadvacet svíček. No a že se nám tak pěkně sešlo hned dvojí kulaté výročí, rozhodli se v Lucas Arts potěšit fanoušky něčím novým, něčím neokoukaným, něčím nečekaným…. třeba novou hrou, ehm. Kdo by to byl řekl.

Star Wars vs Slavia

Star Wars: The Force Unleashed
Jistota, že každý rok vyjde pár nových her s tématikou Star Wars je podobně vysoká, jako že každé ráno vyjde slunce nebo že fotbalová Slavia nezíská titul. A přesto má být nejnovější přírůstek do rozvětvené rodiny Lucas Arts výjimečný. Proč? Poprvé se série Star Wars představí na next-gen konzolích (kromě PS3 a Xboxu 360 však vyjde i na všechny ostatní soudobé platformy, včetně handheldu PSP) a sám George Lucas slibuje nejsugestivnější herní zážitek, jaký svět Hvězdných válek doposud nabídnul. Tento fakt má dokumentovat už sám název – Force Unleashed, rozpoutaná Síla. Jako by teprve s možnostmi nejnovějších herních konzolí Síla opravdu ožívala, jako by právě až s tímto nejnovějším produktem mohl hráč okusit, co to doopravdy znamená být rytířem Jedi. Za vším stojí jedinečná kombinace technologií, která svede dohromady známý Havoc engine spolu s technologií Euphoria a Digital Molecular Matter. Zatímco Euphoria se stará o realistické pohyby a chování herních postav, DMM – vyvinuté speciálně pro Force Unleashed – obstarává veškeré fyzikální projevy ve hře. Dřevo se láme, sklo se tříští a do toho všeho promlouvá Síla se schopností měnit zákony fyziky, jak ji zrovna napadne.

Vždy pouze dva Sithové jsou

Star Wars: The Force Unleashed
Jak už bývá dobrým zvykem, také Star Wars: Force Unleashed poodhalí něco z událostí, které byly na filmovém plátně zmíněny jen okrajově či se na něj, v tom horším případě, nedostaly vůbec. Snad i díky třicetiletému výročí se však tentokrát vyhneme slepé příběhové linii, která sdílí s filmovou předlohou maximálně stejnou galaxii a nejnutnější reálie. George Lucas totiž na stará kolena popustil uzdu a dovolil scénáristům zabrouzdat rovnou do dějové linky primární. Force Unleashed proto navazuje bezprostředně tam, kde třetí díl s názvem Pomsta Sithů končil – rodí se Darth Vader a začíná galaktický hon na přeživší rytíře Jedi. Kdo však doposud žil v domnění, že snad nebozí Jediové zašli rukou samotného Vadera, ten bude jistě trochu zaskočen. Vader si totiž našel talentovaného učně (vás) a úkol vyhledat a zabít poslední mistry světlé strany Síly složil právě na jeho bedra. Ale ouha, řekne si bystrý čtenář. Vždyť Sithové mohou být vždy pouze dva (říkal to mistr Joda, tak to musí být pravda) a dokud nezaklepe bačkorami císař Palpatin, těžko si může Vader jen tak pro nic za nic hledat učně. U Lucas Arts jsou však na podobné spekulace dobře připraveni a všechny výtky odbývají tajemným zaklínadlem: „Vaderův učeň není Sith“. Kdo tedy je? Kde se naučil ovládat sílu? A proč spolupracuje s Darth Vaderem? Odpověď na tyto otázky zatím neznáme. Víme pouze, že Vader jej ovládá za pomoci záhadného amuletu a jeho existence je natolik přísně utajována, že bude nucen během svého putování vraždit i nebohé stormtroopery (de facto své spojence), aby se zprávy o jeho působení nedonesly dál, než je nezbytně nutné. Vzhledem k tomu jak úzkostlivě si Lucas Arts informace o tajemném učni hlídají, dočkáme se zřejmě ve hře nejednoho zásadního dějového zvratu.

KOTOR nemá nárok

Star Wars: The Force Unleashed
Hlavní devizou nových hvězdných válek bude samozřejmě Síla, nikoliv však v podobě, v jaké jsme si za ta léta navykli ji vnímat. Zejména série KOTOR vytvořila v tomto směru jakýsi standard, který však Force Unleashed doslova staví na hlavu. KOTOR byl omezen herním prostředím – zcela neinteraktivním, nezpochybnitelně daným a nehybným. Když jste v místnosti plné lidí použili nejsilnější formu elektrizujícího útoku, zůstalo na podlaze maximálně pár mastných fleků, víc ani ťuk. Force Unleashed naproti tomu staví zcela interaktivní prostředí – a když říkáme zcela, nemyslíme tím jen pár bedýnek, plechovek a kamínků. Myslíme naprosto tvárné prostředí, kde nic není imunní vůči zásahu zvenčí, ať už se jedná o skalní masiv, most, stěny vesmírného plavidla, nebo obří houby na planetě Felucia. Hráč je v každé úrovni postaven před konkrétní úkol, způsob jeho splnění už ale zůstává pouze na jeho uvážení. V jedné z prezentovaných úrovní se hlavní hrdina dostal hned na začátku do palby vojáků ze vzdálené plošiny zavěšené nad hlubokou propastí. Dříve neřešitelný problém, nyní však stačil jediný Silou řízený skok a hráč byl přímo uprostřed vyděšeného klubka vojáků, sekaje svým rudým světelným mečem vše okolo. Že si ale nechcete špinit ruce cizí krví? Není problém, stačí zaměřit svou Sílu na ocelové zavěšení plošiny, vytrhnout jej ze skály a poslat nebožáky dolů i s vřelými pozdravy. Nebo – použít Sílu k přitažení jednoho z vojáků, s použitím blesku nabít jeho tělo energií a následně jej mrštit zpět mezi kamarády. Výsledná exploze rozmetá spolehlivě všechno v okruhu několika desítek metrů. V porovnání s bojem ve vesmíru je však i takovýto špektákl jenom zahřívacím kolem. Představte si souboj na imperiálním křižníku, kde prohazujete své nepřátele stěnami do volného vesmíru a pak zapřeni o nejbližší vzpěru pozorujete jak podtlak vysává z místností a chodeb všechno, co není důkladně připevněno. Troufáme si říci, že právě to je budoucnost videoher a Force Unleashed jí rozhazuje plnými hrstmi.

Euforická AI

Star Wars: The Force Unleashed
Síla ve hře bude odpovídat čtyřem základním kategoriím – jedna pro uchopení, druhá pro odstrčení, třetí pro blesky a konečně čtvrtá pro odpuzení (360 stupňový impuls, který odstrčí vše v bezprostřední blízkosti hráče). V průběhu hry budou všechny schopnosti získávat na síle, bude rovněž možné je kombinovat (již zmiňované přitažení a následná nabití nepřítele) do smrtících variací, aby v konečné fázi dosáhly tak děsivých účinků, že prakticky nebude třeba ani vytahovat světelný meč. Aby však člověk přežil tváří v tvář umělé inteligenci, jakou na nás Lucas Arts chystají, bude se hodit doslova každý Midichlorian. Technologie Euphoria dělá z protivníků partičku vážně nebezpečných zlořádů, kteří dokáží stejně jako hráč dokonale využívat svého okolí, poučit se z předešlých chyb a dokonce reagovat na bezprostřední změny. Jeden příklad za všechny: pokud vznikne na lodi podtlak, AI se nenechá jen tak bez boje vysát. Naopak, bude hledat oporu, zachytávat se všeho po ruce a vůbec se bude snažit co nejrychleji vyklidit zasaženou oblast. Pokud se mu to podaří, vezměte jed na to, že se vám bude snažit příjemnou pozvánku k bezplatnému letu do vesmíru oplatit všemi dostupnými prostředky.

Špatná zpráva na konec, Star Wars: Force Unleashed nevyjde dříve, než příští rok touto dobou. Majitelé starších konzolí se navíc budou muset spokojit s velmi drastickými změnami v hratelnosti. O dalším vývoji vás budeme pravidelně informovat.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz